Het einde van Java?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 15:26

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Wellicht komt het er dus toch ooit van: Het einde van Java.
Vandaag bij het updaten van Java de volgende melding gekregen:
Updates bij Oracle Java SE release 8

Openbare updates van Oracle Java SE 8 blijven beschikbaar voor privégebruik, ten minste tot het einde van 2020.

Openbare updates van Oracle Java SE 8 die worden uitgegeven na januari 2019 zullen niet beschikbaar zijn voor zakelijk of commercieel gebruik of productiegebruik zonder commerciële licentie.

Als u een consument bent die gebruik maakt van Java voor privégebruik, behoudt u dezelfde toegang tot Oracle Java SE 8-updates, ten minste tot het einde van 2020. In de meeste gevallen zijn de op Java gebaseerde applicaties die u uitvoert, apart gelicentieerd door niet-Oracle bedrijven (bijvoorbeeld: spelletjes die u speelt op uw pc, zijn waarschijnlijk ontwikkeld door een gamingbedrijf). Deze applicaties worden mogelijk op het Java-platform uitgevoerd en zullen tot na 2020 afhankelijk blijven van Oracle Java SE 8-updates. We raden u dan ook aan om contact op te nemen met uw applicatieleverancier voor informatie over de wijze waarop u in de toekomst ondersteuning kunt blijven ontvangen voor uw applicaties.

Als u een ontwikkelaar bent, raden we u aan om de planninggegevens voor Java SE 8 en hoger te bekijken. Aan de hand daarvan kunt u de juiste actie ondernemen op basis van het door u ontwikkelde applicatietype en uw distributiemodel.

Als u namens een onderneming optreedt, raden we u aan om de planninggegevens voor Java SE8 en hoger te bekijken. Aan de hand daarvan kunt u uw toekomstige Java-ondersteuningsvereisten beoordelen en tijdig naar een hogere release migreren of een commerciële licentie verkrijgen. Oracle klanten die Java SE gebruiken als onderdeel van een ander Oracle product, behouden waarschijnlijk ook na 2019 dezelfde toegang tot Oracle Java SE 8-updates voor die producten. Zie deze notitie over My Oracle Support (MOS) voor meer informatie.
Zou het er dan toch van komen dat we van deze lekke software eindelijk verlost zullen worden?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:18

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De meest gebruikte programmeertaal ter wereld verdwijnen? Wat denk je zelf?

Het gaat hier trouwens om de roadmap mbt de support voor Java 8. We zijn ondertussen al bij 11.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-05 14:33
@eagle00789 waarom zou dit het einde van Java betekenen? In het bericht wat je quote hebben ze het letterlijk meerdere keren over nieuwere versies van Java :?

The devil is in the details.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:06
@eagle00789
Ga bij de Telegraaf solliciteren, je hebt met succes click bait uitgegooid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Titel ontschreeuwd. Er is geen letterlijke brand.

(PC) clientside is het gelukkig wel hard aan het uitsterven. Maar verder zie ik hier niets heel spannends.

Je kunt je wel afvragen waarom de ondersteuning zo erg kort moet zijn. Java 9 kwam pas zomer 2017 uit. Dat er nu al een v11 is, doet daar niets aan af.

Al kan je stellen dat bv. MS hetzelfde doet met Win10 versies (zo'n 2 jaar ondersteuning?), als we de Java versienummers als puur marketing zouden zien :+

Edit:
eagle00789 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:23:
Zou het er dan toch van komen dat we van deze lekke software eindelijk verlost zullen worden?
Je kunt wel jezelf (of je leverancier) aankijken over waarom je blijkbaar al een jaar niet hebt geupdated naar de nieuwe major versie ;)

[ Voor 29% gewijzigd door F_J_K op 17-10-2018 08:39 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
F_J_K schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:37:
Je kunt wel jezelf (of je leverancier) aankijken over waarom je blijkbaar al een jaar niet hebt geupdated naar de nieuwe major versie ;)
Als ik naar www.java.com ga en daar klik op gratis java download, dan krijg ik nog altijd versie 8 update 191 aangeboden en geen java 11. Hoe wil ik dan weten dat er een geheel nieuwe versie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 613510

eagle00789 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:51:
[...]

Als ik naar www.java.com ga en daar klik op gratis java download, dan krijg ik nog altijd versie 8 update 191 aangeboden en geen java 11. Hoe wil ik dan weten dat er een geheel nieuwe versie is?
Edit

Je download hem van java.com? Dat moet oracle.com zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 613510 op 17-10-2018 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Waarom update oracle de Java pagina dan niet? 99% van de mensen die ik ken, download de update altijd van java.com (dat wat Ninite zelfs ook doet (en zelfs de pro-versie ervan))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dat vind ik een tikkie kort door de bocht.
Als normale gebruiker kom je daar niet terecht, want dat zijn de JDK's, niet de JRE's

Voor de normale gebruiker: Development Kit of Runtime Enviroment, maakt opzich niks uit als je alleen maar java applicaties gebruikt. JDK is alleen groter omdat er extra's in zitten voor programmeurs.
eagle00789 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:51:
[...]

Begrijpelijk dat dat lichtelijk verwart, maar vergeet niet dat de support tot 2020 doorloopt.
Dat artikeltje zal allicht pasgeleden zijn gepubliceerd, maar dat betekent niet dat er dan ook stantepede een nieuwe versie ter download beschikbaar is.
Daar is ook geen haast bij, want de support loopt nog tot 2020. Dus ergens in het komende jaar zal er wel een nieuwe Java SE beschikbaar komen, en dan kan je die downloaden.
Anoniem: 613510 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:06:
[...]

Edit

Je download hem van java.com? Dat moet oracle.com zijn.
Beide eigendom van Oracle.
Java.com is altijd al de 'gewone gebruiker downloadpagina' geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 17-10-2018 09:12 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 613510

McKaamos schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:10:
[...]

Beide eigendom van Oracle.
Java.com is altijd al de 'gewone gebruiker downloadpagina' geweest.
Voor jou misschien. Die site is gewoon niet geupdate :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anoniem: 613510 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:14:
[...]

Voor jou misschien. Die site is gewoon niet geupdate :+
Voor alles en iedereen die niks met development te maken heeft ;)

Vergeef me enig gebrek aan extra verder zoekwerk, alleen even de link van @Janoz gevolgd, en daar werd alleen de JDK geadverteerd, nog geen runtime-only variant voor de gewone sterveling :)
Dus misschien hebben ze die nog niet kant-en-klaar gepackaged staan voor de java.com pagina.
Zoals ik al zei is daar ook niet directe haast bij ofzo. We hebben nog een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

McKaamos schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:10:
[...]

Dat vind ik een tikkie kort door de bocht.
Als normale gebruiker kom je daar niet terecht, want dat zijn de JDK's, niet de JRE's

Voor de normale gebruiker: Development Kit of Runtime Enviroment, maakt opzich niks uit als je alleen maar java applicaties gebruikt. JDK is alleen groter omdat er extra's in zitten voor programmeurs.
Uiteraard is het ietwat kort door de bocht (hoewel die pagina alle SE downloads heeft, ook de JRE's en enkele oudere versies)

Je hebt gelijk dat je daar als gewone gebruiker niet terecht komt, echter heb je als gewone gebruiker nog gewoon de komende 2 jaar nog updates voor Java8 dus is het niet heel relevant. (Vermoedelijk gaan gebruikers pas binnenkort over op 11 en hebben ze 9 en 10 overgeslagen omdat dit geen LTS versie is) Van een ontwikkelaar en/of leverancier mag je meer verwachten en ik kan me ook niet voorstellen dat er in de link in het bericht verder niks gemeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat nog niet updaten van Java.com is inderdaad niet zo handig..

Ook: voor commercieel gebruik is het dus over 2.5 maand al over. De bakker om de hoek is ook commercieel gebruik. Die mag vanaf januari al betalen voor updates van JRE. Of waarschijnlijker: doen alsof het puur persoonlijk gebruik is. Bijv. een zorginstelling ook.

En dat, om toch de overdreven topictitel aan te halen, gaat clientside een doodsteek zijn, voor zover het clientside nog levensvatbaar was. Serverside zie ik niet zo 1-2-3 iets veranderen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:18
eagle00789 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:23:
Wat is er volgens jou dan precies lek aan Java?

Jij bent waarschijnlijk in de periode van de Java applets blijven hangen; die waren net zo lek als bijvoorbeeld Flash. Echter ondersteunt geen enkele moderne browser nog Java applets: Chrome, Firefox, Safari en Edge ondersteunen geen NPAPI plugins meer.

Java is niet lek, jij beslist zelf welke code je uitvoert op je PC 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door P1nGu1n op 17-10-2018 10:17 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 15:00
Wat mij wel een beetje zorgen baart is dat heel veel open source software gemaakt is in Java. Veelal hebben die ervoor gezorgd dat Java groot is geworden, denk maar aan de vele frameworks. Als je dan voor Java moet gaan betalen, zal het animo om iets moois te maken onder de open source community lager worden, en zal uiteindelijk het aantal Java ontwikkelaars teruglopen.

Natuurlijk wil Oracle geld verdienen, maar de manier waarop voelt een beetje als een naaistreek. Eerst alle zakelijke omgevingen aan Java en vervolgens daar geld voor gaan eisen. Ja, je kan op Java 8 blijven, en ook al stopt de support, alles blijft nog wel even werken. Wil je je bedrijfskritische proces daar vanaf laten hangen? Moet de bakker-om-de-hoek nu een Java licentie gaan aanschaffen? of de tandarts, of de huisarts?

Oracle heeft wel vaker dit soort ideetjes geopperd. MySql was net zoiets. En de boetes zijn flink als je hun licentie schendt.

Let wel, ik ben een professionele Java ontwikkelaar, maar dit soort ontwikkelingen voelen niet zo goed... Maar dood? Nog lang niet. Voor de consument? Daar kan Oracle toch niets aan verdienen. Bovendien wordt het vaak al naar een executable gecompileerd, dan heb je niet eens door dat je Java gebruikt.

Java heeft bij de consumenten toch al een minder goede naam, dus zo komen ze er wellicht zelfs een beetje van die naam af.

Overigens wordt ik zo moe van die consumenten die echt nergens vanaf weten. Lekke software. Elkaar napraten dat het allemaal aan Java ligt. Als het zo lek zou zijn, waarom zouden juist banken massaal voor Java kiezen...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-05 15:17

Supercop

electronics is my game

Ik ken eerlijk gezegd nog maar weinig applicaties die java gebruiken als client. Wat betreft de dood van java als client applicaties heb je gelijk. Echter is Java op het gebied van server side code dominant aanwezig in de huidige markt en zie ik dat niet zo snel veranderen, alhoewel .NET ook steeds meer marktaandeel krijgt.
Wat mij wel een beetje zorgen baart is dat heel veel open source software gemaakt is in Java. Veelal hebben die ervoor gezorgd dat Java groot is geworden, denk maar aan de vele frameworks. Als je dan voor Java moet gaan betalen, zal het animo om iets moois te maken onder de open source community lager worden, en zal uiteindelijk het aantal Java ontwikkelaars teruglopen.
Ik denk niet dat dit gaat gebeuren, om de simpele reden dat Oracle niet van plan is om zaken te wijzigen in de open source structuur. De kant die Oracle op gaat, is dezelfde kant als IBM al jaren doet. Ontwikkelen van frameworks/applicaties/servers e.d. op basis van Java en juist deze producten + de support hier op voor belacheijk veel geld verkopen, op die manier verdienen ze indirect grof geld aan java.

Het zou erg stom zijn omdat Microsoft jarenlang hetzelfde heeft gedaan. Alles wat van Microsoft was, daar moest je voor betalen. Het gevolg was dat het marktaandeel van microsoft op de zakelijke integratiemarkt bijv. sterk aan het dalen was. Tegenwoordig zet Microsoft veel in op open-source initiatieven en programmeren an sich. Op die manier stimuleren ze het gebruik van open source software, die ze op hun beurt weer kunnen op kopen, en je raadt het al, dan wordt het verdien model duidelijk :)

[ Voor 72% gewijzigd door Supercop op 17-10-2018 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:18
elhopo schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 10:56:
OpenJDK? Die is open source onder de GPLv2 licentie, past nog beter bij die open source community, waar jij naar refereert.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-05 02:39
Ik denk niet dat het zo hard zal lopen. Aan de consumenten (PC) kant is het inderdaad vrijwel dood, maar aan de enterprise kant is het nog spring levend en dat zal ook nog wel even zo blijven.

Waar Java wel veel te verliezen heeft (en dat is Oracle schuld) is in de mobiele markt. Android draait momenteel vrijwel uitsluitend op Java en Java Android apps, maar alles wijst er naar dat dit bij Fuchsia OS niet het geval zal zijn.

Ik verwacht ook dat Google vooral Dart en Go (beide door Google ontwikkeld) zal pushen als taal.

Google heeft een hoop ellende met Oracle omtrent het gebruik van Java en daar willen ze maar al te graag vanaf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 14:06
Supercop schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 10:57:
Ik ken eerlijk gezegd nog maar weinig applicaties die java gebruiken als client.
Naast Android... ik ook niet zoveel meer :)

[ Voor 8% gewijzigd door Gamebuster op 17-10-2018 15:50 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 10:49
Gamebuster schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:50:
[...]

En dat is strict genomen geen eens Java ;)

Wikipedia: Comparison of Java and Android API

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Gamebuster schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:50:
[...]

Minecraft! Met kop en schouders dé Java desktop applicatie van de afgelopen jaren. :P

En natuurlijk de volgende dingen:
Keystore Explorer, SoapUI (of ReadyAPI, en alle bijbehorende pakketten), delen van OpenOffice en LibreOffice, Limewire, Vuze, diverse VNC client/server applicaties en vast nog wel meer dan je zou verwachten.

Vaak is het wel zo dat de boel al vooraf omgezet wordt naar een .exe, maar voor enkele van de genoemde dingen moet je toch echt de lokale runtime geinstalleerd hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 17:43

Qwerty-273

Meukposter

De JRE wordt niet meer van de Oracle Java aangeboden. Die kan je nu zelf samenstellen met jlink vanuit de JDK. Sowieso was de JRE en compatibiliteit met verschillende apps lastig als je meerdere runtimes nodig had. Zie ook downloads: Oracle Java 11 of lees de release notes door.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1