Toon posts:

LG OLED65C7V Pulserend of veranderende licht-intensiteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snap jij het?
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
Hallo,

Ter continuering van mijn vorige vraag hier het volgende: de titel zegt het bijna allemaal, ik heb last, als er grote witte vlakken worden weergegeven, van demping van het licht. in GTA Online op de PS4 soms tot pulserend aan toe, echt teleurstellend. het haalt je, zoals ik in het vorige bericht ook aangaf, helemaal uit de ervaring.

Ik heb de energie besparing instellingen aangepast op alle mogelijke standen maar het probleem is niet opgelost. als de energie besparing-stand uit staat is het het ergst. ik heb hem dan maar op medium gezet voor zo min mogelijk last. maar het probleem blijft er nog wel. welliswaar wat minder, maar toch best irritant.

Ik hoop dat ik wat wijzer kan worden hier en hoop dat iemand een oplossing heeft, dit is echt geen kijken joh, ik heb serieus overwogen om een andere te nemen, maar ik weet dat dit een van de betere televisies zijn!

Groet, Jean Pierre

Tijd is een machine aan de muur

Beste antwoord (via snap jij het? op 18-10-2018 23:08)

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-03 12:54
Dit kunnen 2 dingen zijn, wel uitgaande van de aanname dat je met HDR aan aan het gamen bent.

1. Dit is de ABL van de TV, met name omdat je het bij grote witte vlakken hebt en waarschijnlijk in HDR modus staat schakeld de brightness limiter van de TV in. Hier is helaas niets aan te doen, is een technische restrictie. Wat ik wel heb gedaan is de OLED light in HDR van 100 terug te zetten naar een waarde tussen de 70 en 80. Daar heeft het "weinig" invloed op de tonemapping en je ABL word hierdoor iets beperkt.

2. Dit kan ook nog Active HDR zijn van de OLED TV. Ik vermoed dat je Dynamic Contrast op Low staat zodat Active HDR ingeschakeld word op de TV. Hierdoor "analyseerd" de TV zelf het HDR signaal en past het contrast zich hierop aan. Helaas werkt dit systeem met enige vertraging en zal je in sommige games of films ook weer het "pulserende" effect gaan krijgen. Dit is te verhelpen door DC uit te zetten, MAAR dan is de content wel heel erg donker.

Bovenstaande 2 issues hebben praktisch ALLE LG TV's. Nummer 1 is een beperking van OLED in het algemeen, nummer 2 is hoe LG denkt met HDR om te moeten gaan.

Nummer 1 is niet op te lossen, nummer 2 misschien met de komst van HDR10+, maar ik weet niet hoe dit in games geimplementeerd kan worden en of LG deze standaard wel gaat ondersteunen.

Mijn voorkeur bij films gaat dan ook uit naar Dolby Vision, daar heb je enkel last van puntje 1 namelijk. En dan nog zo weinig dat het mij niet op valt.

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-03 12:54
Dit kunnen 2 dingen zijn, wel uitgaande van de aanname dat je met HDR aan aan het gamen bent.

1. Dit is de ABL van de TV, met name omdat je het bij grote witte vlakken hebt en waarschijnlijk in HDR modus staat schakeld de brightness limiter van de TV in. Hier is helaas niets aan te doen, is een technische restrictie. Wat ik wel heb gedaan is de OLED light in HDR van 100 terug te zetten naar een waarde tussen de 70 en 80. Daar heeft het "weinig" invloed op de tonemapping en je ABL word hierdoor iets beperkt.

2. Dit kan ook nog Active HDR zijn van de OLED TV. Ik vermoed dat je Dynamic Contrast op Low staat zodat Active HDR ingeschakeld word op de TV. Hierdoor "analyseerd" de TV zelf het HDR signaal en past het contrast zich hierop aan. Helaas werkt dit systeem met enige vertraging en zal je in sommige games of films ook weer het "pulserende" effect gaan krijgen. Dit is te verhelpen door DC uit te zetten, MAAR dan is de content wel heel erg donker.

Bovenstaande 2 issues hebben praktisch ALLE LG TV's. Nummer 1 is een beperking van OLED in het algemeen, nummer 2 is hoe LG denkt met HDR om te moeten gaan.

Nummer 1 is niet op te lossen, nummer 2 misschien met de komst van HDR10+, maar ik weet niet hoe dit in games geimplementeerd kan worden en of LG deze standaard wel gaat ondersteunen.

Mijn voorkeur bij films gaat dan ook uit naar Dolby Vision, daar heb je enkel last van puntje 1 namelijk. En dan nog zo weinig dat het mij niet op valt.

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Heb je dit probleem al lang?
Ik kwam gisteren toevallig een nieuwsartikel tegen over problemen met de 'automatic brightness' die bij sommige mensen zijn ontstaan na een nieuwe firmware update. Linkje.

Het gaat in het artikel voornamelijk over de C8, maar het kan maar zo dat de C7 hier ook last van heeft.

Reviews

• snap jij het?
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
@Malignant
Top, bedankt voor het antwoorden van mijn vraag, hier kunnen we wat mee!

1. Ik heb de PS4 inderdaad op HDR staan, ik zal eens proberen om het 'OLED-lampje' lager in te stellen (systeemtaal is Nederlands), ik neem aan dat je die bedoelt, maar je hebt ook nog 'Helderheid'. maar ik neem aan dat je het eerste bedoelt.

2. Dynamic contrast had ik al uit staan dus dat zal het dan niet geweest zijn, maar zoals je zegt zal het toch niet helemaal te verhelpen zijn. de televisie heeft ook zo veel opties, ik heb héél veel geprobeerd om het beste resultaat te krijgen met al die instellingen, en ben er nu dan redelijk content mee. jammer dat het technisch blijkbaar niet mogelijk is. maar goed, het is niet anders...

@dennisk.
Ja, al sinds het begin van de aankoop enkele weken geleden, maar zie de reaktie van malignant. 'automatic brightness'? ik weet niet wat dat in het Nederlands is (mijn systeemtaal). maar ik zal dit dan niet hebben omdat ik hem niet op internet heb aangesloten. naar mijn idee zinloos, want een televisie hoor je te hebben voor het beste beeld. applicaties, internet en dergelijke hoort apart te bestaan lijkt mij dan. maar ik zal eens kijken naar dat linkje.

Tijd is een machine aan de muur

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee