Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Slechte performance van computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• peize9
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23-06 08:11
Dag allen,

Ik ben de laatste weken gaan merken dat mijn computer veel minder presteerd dan waar ik op hoop. Ik zou daarom willen vragen of iemand zo een idee heeft wat het kan zijn. Ik heb een benchmark gedaan met 3D mark, ik kwam uit op goede performance voor de graphics, maar waardeloze performance op het gebied van physics. Ik zou zelf danken dat, geziene de computer, de score op dit gebied wel beter zou moeten zijn.

De copmuter:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 307,50€ 307,50
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 207,63€ 207,63
1EVGA GeForce GTX 1080 SC GAMING ACX 3.0€ 609,-€ 609,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 95,65€ 95,65
1Toshiba MD04ACA400, 4TB€ 111,90€ 111,90
1BitFenix Colossus Black (red & blue LED)€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master V8€ 61,-€ 61,-
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master V Series V700€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 960 EVO 1TB€ 285,-€ 285,-

Ik heb gelezen dat dit verder te maken heeft met de CPU, maar deze zal toch prima moeten zijn voor het runnen van pubg zonder gigantische lag? Of voor 144 fps in siege? of League of Legends?
Ik merk trouwens ook dat het met dingen als het openen en sluiten van browser tabs of soms zelfs heen en weer gaan in windows verkenner moeilijk gaat. Heeft iemand een idee?

Alvast dank, _/-\o_

Mvg
Dany de Wind

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Beste antwoord (via peize9 op 19-10-2018 14:24)

• eMCee®
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 16:03
In de 3DMark test staat dat je geheugen op 800Mhz draait terwijl je HyperX-set een 2666Mhz setje is.

Ik zou het in de richting van het RAM zoeken, evt. nog wat spelen met timing e.d.

Alle reacties

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Dat de physics test slecht loopt bij 3DMark is normaal. Met de performance van de CPU en GPU is er dus niets aan de hand gezien de score.

• peize9
PilatuS schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 01:20:
Dat de physics test slecht loopt bij 3DMark is normaal. Met de performance van de CPU en GPU is er dus niets aan de hand gezien de score.
Als dat het geval is hoe kom ik dan nog steeds aan de matige/slechte performance in games e.d.? Het lukte mij eerder niet om netflix aan te hebben bij een league of legends game zonder date de game gigantisch stotterde.

Nog een test trouwens, https://www.3dmark.com/3dm/29500853

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• PilatuS
  • Niet online
Dat er een probleem is klopt ook wel, ik denk alleen niet dat het een CPU of GPU probleem is :)

• peize9
PilatuS schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 01:32:
Dat er een probleem is klopt ook wel, ik denk alleen niet dat het een CPU of GPU probleem is :)
Heb je enig idee waar het dan aan kan liggen?

• PilatuS
  • Niet online
Kijk eens naar de SMART data van HDD/SSD. Als daar een probleem zit kan de boel enorm traag worden en haperen. Gezien de 3DMark score die normaal is en waarbij de physics test altijd bagger loopt hoef je het dus niet in de CPU of GPU te zoeken :)

Edit: Dat die Seagate ST2000 HDD een probleem heeft zou mij niets verbazen. De SMART kan je uitlezen met bijvoorbeeld CrystalDiskInfo.

[Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 17-10-2018 01:42]

• Twam
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15:22
Als ik dat stuk over die browser en explorer zo lees, en die lijst met schijfstations + een 6700k zo zie, begin ik me af te vragen of je Windows-installatie niet gewoon wat rommelig is geworden, na herhaalde uitbreiding in de loop der jaren. Wanneer is dat ding voor het laatst helemaal schoongeveegd en opnieuw geïnstalleerd? Dan denk ik niet zozeer aan defragmentatie voor de HDD's (SSD's willen dat sowieso niet meer), maar meer aan registerverwijzingen naar plekken die niet meer bestaan, stukjes programma en OS die per ongeluk op HDD's zijn beland terwijl ze liever op SSD's zouden staan en meer van dat soort grapjes.

Ik kan, for what it's worth, melden dat ik met een 6600K en een Fury me totaal niet in dat plaatje herkennen. En ik geloof nooit dat dat 'm enkel zit in RAM op 3200 ipv 2666.

• peize9
PilatuS schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 01:40:
Kijk eens naar de SMART data van HDD/SSD. Als daar een probleem zit kan de boel enorm traag worden en haperen. Gezien de 3DMark score die normaal is en waarbij de physics test altijd bagger loopt hoef je het dus niet in de CPU of GPU te zoeken :)

Edit: Dat die Seagate ST2000 HDD een probleem heeft zou mij niets verbazen. De SMART kan je uitlezen met bijvoorbeeld CrystalDiskInfo.
De smart waarden check ik sowieso regelmatig, daar zal het niet aan liggen.
Twam schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 01:42:
Als ik dat stuk over die browser en explorer zo lees, en die lijst met schijfstations + een 6700k zo zie, begin ik me af te vragen of je Windows-installatie niet gewoon wat rommelig is geworden, na herhaalde uitbreiding in de loop der jaren. Wanneer is dat ding voor het laatst helemaal schoongeveegd en opnieuw geïnstalleerd? Dan denk ik niet zozeer aan defragmentatie voor de HDD's (SSD's willen dat sowieso niet meer), maar meer aan registerverwijzingen naar plekken die niet meer bestaan, stukjes programma en OS die per ongeluk op HDD's zijn beland terwijl ze liever op SSD's zouden staan en meer van dat soort grapjes.

Ik kan, for what it's worth, melden dat ik met een 6600K en een Fury me totaal niet in dat plaatje herkennen. En ik geloof nooit dat dat 'm enkel zit in RAM op 3200 ipv 2666.
Misschien is het inderdaad een goed idee om een keer de boel te upgraden want de installatie is inderdaad vrij oud. Ik zal wat backups maken van dingen de behouden moeten worden en de rest schoonvegen... Ik zal nog even kijken of er iets anders naar boven komt maar anders zou dit helaas moeten.

Mvg
Dany

• PilatuS
  • Niet online
peize9 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 01:48:
[...]

De smart waarden check ik sowieso regelmatig, daar zal het niet aan liggen.
Dus daar is alles ok ? Of ga je er nu vanuit dat daar alles in orde is ? Als je hulp wil en een oplossing wil is het wel zo handig om ook alles te controleren en zeker te weten. Nu zeg je eigenlijk: Ik denk niet dat het daar aan ligt, en doe je er verder niets mee.

• peize9
PilatuS schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 01:51:
[...]

Dus daar is alles ok ? Of ga je er nu vanuit dat daar alles in orde is ? Als je hulp wil en een oplossing wil is het wel zo handig om ook alles te controleren en zeker te weten. Nu zeg je eigenlijk: Ik denk niet dat het daar aan ligt, en doe je er verder niets mee.
Ik ben het inderdaad nog even langs gegaan en alles is in orde.

• PilatuS
  • Niet online
Wat doet CPU/GPU/RAM/HDD/SSD gebruik in Windows als je daar problemen hebt ? Gaat er iets op 100% lopen als die haperingen in Windows er zijn ?

• peize9
PilatuS schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 01:55:
Wat doet CPU/GPU/RAM/HDD/SSD gebruik in Windows als je daar problemen hebt ? Gaat er iets op 100% lopen als die haperingen in Windows er zijn ?
Soms wel en soms niet. Als hij wel ineens naar 100 gaat dan is het ook echt windows verkenner of de browser die omhoog gaat.

• peize9
Ben net wel van 14000 naar 17000 score gegaan door alleen de ram snelheid op 2666 ipv auto te zetten...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• eMCee®
In de 3DMark test staat dat je geheugen op 800Mhz draait terwijl je HyperX-set een 2666Mhz setje is.

Ik zou het in de richting van het RAM zoeken, evt. nog wat spelen met timing e.d.

• Hijdaar95
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22-05 16:43
Hier op kantoor help ik mee met de computer hardware. Klein bedrijf, ben zelf mechanical engineer.
We hebben het laatste jaar bestaande PC's voorzien van SSD's en nieuwe PC's met SSD besteld. We hebben van de 24 SSD's er 3 gehad die binnen een maand heel vreemd gedrag in Windows vertoonden, met een uitval als eindresultaat.
We konden de performance goed vergelijken, gezien we dezelfde hardware voor dezelfde software gebruiken. Het vreemde is, Windows gaf geen foutmeldingen. Alles leek te werken, maar nét niet goed.

3x verschillende merken trouwens, Intel, WD en Kingston.
Ik zou de SSD testen in Windows, kijk naar snelheden en foutcorrecties.

De snelheid van je werkgeheugen is natuurlijk ook een goed punt.

Succes, hopelijk vind je iets.

• JWL92
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 13:33
Z mobo, K cpu.

OVERCLOCKEN dat ding

• Legendfusion
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 23-06 19:35

Legendfusion

https://hedio.nl

JWL92 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:01:
Z mobo, K cpu.

OVERCLOCKEN dat ding
.... Echt?

De stock performance van zijn pc is meer dan 100% voldoende voor de genoemde games. Overclocken is dan ook niet aan te raden als je al performance issues hebt die je niet hoort te hebben. Daarmee vererger je hooguit de symptonen. Goed gewerkt pik.

Worden de games ingeladen vanaf de SSD of vanaf de normale HDD's? Dit kan ook, vooral in PUBG de nodige increases geven.

Zijn alle drivers uptodate? Toen je deze pc in elkaar zette, heb je toen de windows opnieuw geinstalleerd of meegenomen van een oude pc/installatie?

Hedio, domeinen/hosting

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

peize9 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 02:05:
[...]

Soms wel en soms niet. Als hij wel ineens naar 100 gaat dan is het ook echt windows verkenner of de browser die omhoog gaat.
Rare constatering; je browser gaat niet ineeens 100% als je game hapert.

Dit klinkt toch alsof je eens moet troubleshooten wat Windows en je PC van elkaar vinden. En daarna pas richten op eventuele performance in gamea.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Legendfusion

Legendfusion

Ik haal uit je 3dmark report dat je oude drivers gebruikt voor je grafische kaart. Ik raad sowieso aan om die te upgraden in dit geval.

Hedio, domeinen/hosting

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@peize9 Gebruik eens alleen de Samsung SSD, en haal de rest er uit.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Rob Krauts
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21-06 09:24
Welke resolutie draai je? En een domme vraag misschien, maar heb je de monitor wel op de videokaart aangesloten? Lijkt me wel, gezien de 3D Mark score. Update de driver van de videokaart ook even (is al vaker genoemd hier).

• Wylana
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 15:56
Chipset drivers bijgewerkt?
Video drivers bijgewerkt?
LAN drivers bijgewerkt?

Laatste Windows Updates geinstalleerd?

Allemaal zaken die ik nog mis hierzo.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• peize9
eMCee® schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 04:44:

Dat heb ik nu dus veranderd,
Dit is de nieuwe benchmark
https://www.3dmark.com/3dm/29502334
Hijdaar95 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:34:
Hier op kantoor help ik mee met de computer hardware. Klein bedrijf, ben zelf mechanical engineer.
We hebben het laatste jaar bestaande PC's voorzien van SSD's en nieuwe PC's met SSD besteld. We hebben van de 24 SSD's er 3 gehad die binnen een maand heel vreemd gedrag in Windows vertoonden, met een uitval als eindresultaat.
We konden de performance goed vergelijken, gezien we dezelfde hardware voor dezelfde software gebruiken. Het vreemde is, Windows gaf geen foutmeldingen. Alles leek te werken, maar nét niet goed.

3x verschillende merken trouwens, Intel, WD en Kingston.
Ik zou de SSD testen in Windows, kijk naar snelheden en foutcorrecties.

De snelheid van je werkgeheugen is natuurlijk ook een goed punt.

Succes, hopelijk vind je iets.
Ik heb het even getest, ik weet alleen dus nieti wat wel of niet goed is hier in... Dit is het resultaat.
Legendfusion schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:08:
[...]

.... Echt?

De stock performance van zijn pc is meer dan 100% voldoende voor de genoemde games. Overclocken is dan ook niet aan te raden als je al performance issues hebt die je niet hoort te hebben. Daarmee vererger je hooguit de symptonen. Goed gewerkt pik.

Worden de games ingeladen vanaf de SSD of vanaf de normale HDD's? Dit kan ook, vooral in PUBG de nodige increases geven.

Zijn alle drivers uptodate? Toen je deze pc in elkaar zette, heb je toen de windows opnieuw geinstalleerd of meegenomen van een oude pc/installatie?
De games staan allemaal verdeeld over de HDD's. Dus idd pubg, r6 en lol staan op de zelfde HDD. Ik heb alleen verder geen inlaad problemen bij het spel, alles wordt zonder al te veel moeite snel in geladen.

Video driver is blijkbaar een beetje outdated, die update ik nu direct.
MAX3400 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:11:
[...]

Rare constatering; je browser gaat niet ineeens 100% als je game hapert.

Dit klinkt toch alsof je eens moet troubleshooten wat Windows en je PC van elkaar vinden. En daarna pas richten op eventuele performance in gamea.
Ja, dat vond ik dus ook... Maar zo ver ik weet zijn er verder gen problemen tussen windows en mijn pc... alles is compatable...
Legendfusion schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:13:
Ik haal uit je 3dmark report dat je oude drivers gebruikt voor je grafische kaart. Ik raad sowieso aan om die te upgraden in dit geval.
Die heb ik net geupdate.
Rob Krauts schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:20:
Welke resolutie draai je? En een domme vraag misschien, maar heb je de monitor wel op de videokaart aangesloten? Lijkt me wel, gezien de 3D Mark score. Update de driver van de videokaart ook even (is al vaker genoemd hier).
1080p, 144fps op eerste scherm, 2e is zelfdfe scherm maar die draait momenteel op 60 fps.
Wylana schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:11:
Chipset drivers bijgewerkt?
Video drivers bijgewerkt?
LAN drivers bijgewerkt?

Laatste Windows Updates geinstalleerd?

Allemaal zaken die ik nog mis hierzo.
Chipset is goede versie, video drivers nu ook. Lan drivers ook.
Windows up-to-date.
Hackus schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:13:
@peize9 Gebruik eens alleen de Samsung SSD, en haal de rest er uit.
OS draait op de crucial ssd, de Samsung is net nieuw en heeft momenteel alleen star citizen er op staan.

• Legendfusion

Legendfusion

Dit vind ik nog wel een redelijk belangrijke vraag; kan je die nog beantwoorden?

Toen je deze pc in elkaar zette, heb je toen de windows opnieuw geinstalleerd of meegenomen van een oude pc/installatie?

Dit kan er namelijk voor zorgen dat je meerdere chipsets ingeladen hebt en voor rare issues zorgen. Schone windows installatie, desnoods als dual boot, is zeker aan te raden momenteel om issues uit te sluiten.

Hedio, domeinen/hosting

• peize9
Legendfusion schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:06:
Dit vind ik nog wel een redelijk belangrijke vraag; kan je die nog beantwoorden?

Toen je deze pc in elkaar zette, heb je toen de windows opnieuw geinstalleerd of meegenomen van een oude pc/installatie?

Dit kan er namelijk voor zorgen dat je meerdere chipsets ingeladen hebt en voor rare issues zorgen. Schone windows installatie, desnoods als dual boot, is zeker aan te raden momenteel om issues uit te sluiten.
Wou de oude houden, maar dat werkte toen niet goed. Heb daarom windows opnieuw geïnstaleerd met de nieuwe ssd.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@peize9 Zet je OS en zvm op de Samsung. Toshiba als opslag houden, de rest weg ermee. zie geen logica om je OS op de MX Crucial te zetten en de rest van de opslag.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• robvdheijden
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
Ik zie dat je zegt dat de pc niet presteerd zoals verwacht. Maar ik zie er niet bij staan wat je precies verwacht.
welke resolutie game je? welke settings ingame.
144fps op maximale settings in 4k gaat hem zowieso niet worden. Zelfs niet met een dergelijk systeem.

Ik weet niet hoe het met bovenstaande games zit maar zeker door je 3d mark lijkt er niks mis te zijn. Je kan nog jouw ingame performance vergelijken met andere mensen met een zelfde soort systeem. Daarnaast heb je de temperaturen al in de gaten gehouden? Kan zijn dat je systeem gigantisch throttled.

• peize9
robvdheijden schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:35:
Ik zie dat je zegt dat de pc niet presteerd zoals verwacht. Maar ik zie er niet bij staan wat je precies verwacht.
welke resolutie game je? welke settings ingame.
144fps op maximale settings in 4k gaat hem zowieso niet worden. Zelfs niet met een dergelijk systeem.

Ik weet niet hoe het met bovenstaande games zit maar zeker door je 3d mark lijkt er niks mis te zijn. Je kan nog jouw ingame performance vergelijken met andere mensen met een zelfde soort systeem. Daarnaast heb je de temperaturen al in de gaten gehouden? Kan zijn dat je systeem gigantisch throttled.
1080p 144fps is waar ik op doel, en dat is ook iets wat mijn pc aan zou moeten kunnen.

Ik haal zelf in R6 tussen de 80 en 120 fps, schommelt nogal veel. Vrienden met mindere systemen halen de 144 fps wel. Ook mijn pubg haal ik met moeite 50-60 fps, een vriend van mij met een GTX 1070 haalt 144 fps.

Ik hou mijn temperaturen in de gaten, op max load blijft de gpu op 74 en mijn cpu haalt de 60 graden nog niet.

• peize9
De RAM bleek toch echt het probleem te zijn. Ik kan nu al die games met normale fps draaien. Ik dank u allen zeer! _/-\o_

• eMCee®
Goed om te horen!
Mooi dat we konden helpen
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True