Toon posts:

Tuinverlichting, China of toch maar niet?

Pagina: 1
Acties:

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-05 09:46
Ik vind deze
buitenlampjes via Aliexpress er erg mooi uitzien. Ik vind de vorm van het spotje en het platte ontwerp erg mooi.
We hebben één stroompunt in de tuin waar mbv een lasdoos de voeding vandaan moet komen. De verlichting moet dus aan elkaar gekoppeld worden.

Ik ben niet zo heel erg ervaren met stroom.
Ik wil in eerste instantie vier spotjes in de tuin plaatsen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze milight spots? Tips tav adapter, of andere goede tips.
Is het sowiezo handig om met deze lampjes aan de slag te gaan, of is een gerenommeerd westers merk eigenlijk beter?
Ik heb nog geen wifi box oid om de lampen te bedienen,dat moet er nog komen. Ook wil ik het geheel in domoticz hangen.

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Als het gaat om ledverlichting is het kwaliteitsverschil tussen Chinese en westerse lampen veel kleiner geworden de afgelopen jaren.

| live and give like no one else |

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Milight is over het algemeen prima spul. Volgens mij moet je ze op 230V aansluiten, ik zou dan wel zorgen dat ze op een geaard stopcontact worden aangesloten. Zou vervelend zijn als je ineens een klap krijgt als je de planten water geeft ;)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:44

Yucon

*broem*

Je hebt zo te zien twee varianten, zowel direct op de 220v als met een transformator ertussen.

Je hebt hopelijk wel een stukje gazon ergens liggen? Dat is volgens de installatiehandleiding namelijk wel perse nodig :+

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mijn voorkeur zou dan uit gaan naar de laagspannings (24V) variant. Stukje veiliger :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:10:
Mijn voorkeur zou dan uit gaan naar de laagspannings (24V) variant. Stukje veiliger :)
En makkelijker (als je 230V volgens de regels zou aanleggen). Laagspanning hoeft niet per se diep de grond in.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:50

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Ik ben juist weer van zo min mogelijk trafo's tussen alles en eigenlijk ook van de vervangbare LEDs (bij voorkeur GU10). Ik heb nu 12v InLite, maar bij elk grondspotje zijn 25-75% van de LEDs stuk na al die jaren.

Rubber kabel op een lasdoos onder de grond werkt prima. Die setjes kosten ook maar 10-15 euro en kan je zo een zwik lampen op aansluiten. Ja, je moet een geultje graven. Dat is ook niet zo spannend.

Overigens heeft de lamp 3 RVS klemmen? Is dat Chinees RVS? aka roestend blik? Ze zijn wel relatief duur met 32 euro p.s.

[Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 17-10-2018 09:48]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Kyletk
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-05 16:04
Geen Idee hoe het met deze spots zal zijn, echter heb ik een aantal milights (Limitlessled en easybulb zijn dezelfde) in huis gehad en 2-3jaren gebruikt.
Zover ik weet is het prima spul en deftige kwaliteit.

Ik ben enkel overgestapt op Tradfri voor het gemak van homekit (zonder raspberry) en lang wachten op de lampen als ik eentje bij wil.

Verder heb ik deze webshop ook ooit gevonden: https://www.applamp.nl/le...straler-led-schijnwerper/

Hebben ze daar ook te koop (voor een meerprijs) maar kan je bij hen eventueel ook wat inlichtingen krijgen?

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:54

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Vrijwel alle tuinverlichting in bv. NL tuincentra & bouwmarkten komt uit China. Daar wordt dan vaak wel een marge van een paar 100% opgezet en daardoor wordt 't achterlijk duur.

Ik heb eea zelf in CN gekocht en mijn ervaring is dat de 230V uitvoeringen vaak ronduit gevaarlijk zijn. Bv. doordat velen zeer zeker niet waterdicht zijn (bv. wel een seal in de behuizing maar door de bevestigingsgaten komt wel water binnen) en/of de aarding niet deugt. Je kunt daar zelf aan knutselen zodat het wel veilig(er) wordt, maar gezien je opmerking dat je "niet erg ervaren bent met stroom", zou ik dat niet doen.

12 of 24V is dan een veel veiliger alternatief en ook daarin is op bv. Ali erg veel te vinden voor leuke prijzen. Verwacht echter niet dat die verlichting 20 jaar mee gaat. De gebruikte LEDs gaan vaak snel achteruit in lichtopbrengst.

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:44

Yucon

*broem*

Señor Sjon schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:38:
Ik ben juist weer van zo min mogelijk trafo's tussen alles en eigenlijk ook van de vervangbare LEDs (bij voorkeur GU10). Ik heb nu 12v InLite, maar bij elk grondspotje zijn 25-75% van de LEDs stuk na al die jaren.

Rubber kabel op een lasdoos onder de grond werkt prima. Die setjes kosten ook maar 10-15 euro en kan je zo een zwik lampen op aansluiten. Ja, je moet een geultje graven. Dat is ook niet zo spannend.

Overigens heeft de lamp 3 RVS klemmen? Is dat Chinees RVS? aka roestend blik? Ze zijn wel relatief duur met 32 euro p.s.
Het spannende deel van het geultje is dat het volgens de regels best diep moet zijn. Wat was het ook alweer, 30 cm, 50 cm of zoiets? Dan kan best lastig zijn als je de sleuf ivm betegeling smal moet houden en er ook nog eens allerlei boomwortels zitten.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-05 03:55
Ook spul 'made in China' kent diverse kwaliteitsgradaties met bijbehorend prijskaartje, het is maar net wat je eraan uit wilt geven en zoals iemand al terecht opmerkte is veel tuinverlichting, zoniet alle, te koop in NL ook import met een stevige marge erop.

Je zult je niet zo snel een buil vallen dus, mits je het juiste uitkiest.

Daarnaast sluit ik me aan bij het al genoemde over gebruik 24VDC ipv 230VAC, aarding, ....

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:50

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Dat is maar 1-2 spades diep. Gewoon kwaad maken en een geultje graven. Je hoeft het maar één keer te doen en als je e.a.a. logisch aanlegt en met fatsoenlijke kabel, dan kan er weinig gebeuren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:10
Señor Sjon schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:20:
Dat is maar 1-2 spades diep. Gewoon kwaad maken en een geultje graven. Je hoeft het maar één keer te doen en als je e.a.a. logisch aanlegt en met fatsoenlijke kabel, dan kan er weinig gebeuren.
Een fatsoenlijke grondkabel kan een aardige kostenpost zijn. Voor een 24V systeem kun je gewoon een stuk speaker kabel o.i.d. pakken.

En 2 spades diep graven, is toch aanzienlijk meer moeite dan de kabel gewoon een stukje de grond in drukken zodat je 'm niet meer ziet.

Daarnaast sluit ik me aan bij @Joepla, behalve de grondkabel zou ik ook niet teveel fiducie hebben in de armatuurtjes zelf. Zou toch jammer zijn als iemand (of een huisdier) die lampjes beetpakt en onder stroom komt te staan omdat de aarding niet deugt en er vocht in gekomen is.

[Voor 19% gewijzigd door mcDavid op 17-10-2018 12:30]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Voor de prijs hoef je het niet te laten, europese winkels moeten wel wat meer kwaliteit hebben maar daar betaal je die extra marge voor.

Betreft tuinverlichting (in het algemeen) kan je er beter vanuit gaan dat je het moet vervangen of het nu in europa of china gekocht word.

Zelf doen is niet moeilijk zolang je maar consistent werkt

Wellicht doe je jezelf gewoon een lol en graaf je een grondkabel + speakerdraad in, en maak je op de gewenste verlichtingsplekken gewoon een stopcontact. die speakerdraad is 12v/24v en dan heb je 230v
voor je "schuur" doe je een aparte kabel mee graven naar de 2 hoeken van je tuin ofzo ...
1 kabel zet je op een timer en de schuur natuurlijk niet.
Als je shopt kan je grondkabel en stekkerdozen voor een leuke prijs krijgen, lees goed de instructies en vraag anders hier hoe je het zelf doet .. en zorg dat je de buitenverlichting /schuur met een schakelaar aan/uit kan zetten (als er kortsluiting is blijft anders een stop doorslaan, het liefst een aparte groep.

O ja een aparte kabel van uit de meterkast is zoiezo erg handig wat je ook in je tuin gaat doen.

Graven is wel even vervelend, maar als je een lamp moet vervangen of je tuin opnieuw wilt aanleggen ben je wel blij dat je het gedaan hebt. Of als je een terrasverwarmer, elektrische bbq of ander elektrisch geneuzel in de tuin wilt.

Tja vanalles

• twizzle
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-05 11:33
Dat stukje gazon lijkt me ook niet zo noodzakelijk op de tekening. Kan je prima met een plugje in beton zetten of in hout schroeven, blijft alleen de kabel over.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-06 18:38

painkill

Pain(k)(ill)

Ik heb zelf 8 7w grondspots uit china gekocht, 1 daarvan is na 2 jaar defect. Allen rechtstreeks aangesloten op 230v via een kabeldoos in de grond. Aarding daarvan heb ik nagemeten en is in ieder geval aangesloten op de metalen delen. Wel jammer van die ene die defect is maar verder niets te klagen, zeker niet gezien het enorme prijsverschil met nederlandse winkels.

Elektrische spullen uit china zou ik trouwens niet zo snel in huis gebruiken, er zit toch een hoger risico aan en dat is mij de besparing niet waard.

Mijn SNES verzameling!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee