Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeneunited
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-06 15:53
Wat wil ik?
Nadat mijn OnePlus 3T een val op de badkamervloer niet heeft overleefd, ben ik op zoek naar een waardige opvolger. Ik heb best wel wat geld over voor een goede nieuwe telefoon, maar ik hoef niet één van die topmodellen die richting de 600 euro gaan. Ik ben aan het nadenken of ik niet gewoon moet investeren in een OnePlus 6, maar daar komt een tweede probleem bij kijken; ik wil eigenlijk weer een wat kleinere telefoon.

Ik zoek dus een stock Android of Android One telefoon die qua afmetingen kleiner is dan mijn huidige OP3T (75mm. x 153mm.) De schermgrootte maakt me niet zo veel uit, wel liever een zo groot mogelijk scherm/telefoon ratio natuurlijk, maar in eerste instantie gaat het echt om de telefoonafmeting.
Suggesties toch een Chinese telefoon te kiezen en dan te rooten of middels een launcher app het na te bootsen vallen ook af, dat vind ik ook niks helaas.

Wat is je budget?
Het belangrijkste vind ik eigenlijk prijs/kwaliteit, maar max. 400 euro lijkt me wel een prima richtlijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
OnePlus 6
+ Stock Android
+ High-end telefoon
+ Goede ervaringen met OnePlus

- Prijzig
- Wéér een maatje groter dan wat ik had

Nokia 6.1 Plus
+ Android One
+ Compacte telefoon
+ Goedkoop
+ Mooi design

- Geen upgrade tov mijn huidige telefoon
- Nog niet beschikbaar
- Matige accu

Nokia 8 Sirocco
+ Android One
+ Compacte telefoon
+ Goede specs

- Ratio scherm/telefoon
- Blinkt nergens in uit

Samenvatting
Eigenlijk vallen bijna alle Android One telefoons al af, omdat die gewoon te slechte specs hebben.
Van de telefoons die overblijven (stock Android oid.) heb je enkele die weer té goed zijn, en dus te duur, zoals de Pixel, OP6 of ZTA. Of juist weer telefoons die weer te slecht zijn voor mijn eisen. Het alternatief is Xiaomi, maar daarvan hebben alle top-toestelen ook MIUI en de matige modellen ook weer Android One.

Het komt er denk ik op neer of ik het waard vind om de OP6 te kopen, of dat ik voor een goedkopere Nokia kies, tenzij jullie nog alternatieven hebben.

Vandaar dit topic.

Beste antwoord (via Joeneunited op 18-10-2018 22:14)

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Joeneunited schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:55:
[...]

Die Samsung Galaxy's komen bij mij ook vaak boven drijven inderdaad, smal en high-end. Maar ik blijf die skin wat matig vinden.

Hoe zit het met de skin van Huawei? Volgens kimovil.com heeft 'ie alleen Android 8.0 Oreo, zonder skin dus, maar jij hebt het wel over een andere launcher.

De Honor 10 ben ik wel fan van moet ik zeggen, dat zijn gegarandeerd stock Android phones toch?
Die heeft ook net zo'n design als de Nokia 6.1 plus die ik er strak uit vond zien, alleen heeft deze nog goede specs ook!
Als je iets wil wat ook maar in de verte lijkt op stock Android, dan kun je alle Huawei telefoons afschrijven.

De enige telefoons die (enigzins) stock Android leveren zijn:

- Nokia (eigenlijk alle nieuwe toestellen Android One)
- OnePlus
- Pixels
- Motorola
- verschillende Android One toestellen, waaronder de leukste van nu waarschijnlijk een Mi A2 (Lite)

Gebaseerd op jouw wensen zou ik alleen de Nokia 6.1 en 7.1 en evt de Mi A2 kunnen aanraden. Motorola maakt geen echte kleine powerhouses meer, OnePlus wordt steeds duurder en groter, en de Pixels zijn een totaal andere prijsklasse.

https://www.phonearena.co...s/10313,10950,10880,11015

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-07 21:56
Een ander alternatief is nog een custom rom er op zetten... maar daarmee houdt het wel op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeneunited
Zijn er ook nog fabrikanten met skins die erg lijken op stock Android? Zoals Oxygen OS, Cynagogenmod etc. daar is lastiger op te zoeken en filteren dan telefoons met Android One.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-07 13:35
De Nokia 8 heeft geen Android One... weliswaar een stock Android en regelmatige updates maar dat toestel was al uit voordat het Android One programma bij Nokia werd uitgerold. Overigens is het zeker geen compacte telefoon, het scherm is weliswaar 'maar' 5,3" maar door de vrij grote bezels is het toch nog een groot toestel met een lengte van ruim 15cm. Overigens blinkt het toestel op 1 vlak wel heel erg uit: het is oerdegelijk gebouwd met materialen die tegen een stootje kunnen itt toestellen die voor 90% uit glas zijn gemaakt.

Overigens is de genoemde 6.1 Plus ook een "groot" toestel.

Heb je de Nokia 7.1 al eens bekeken? Dat is een relatief klein toestel voor het scherm formaat en heeft interessante specs voor de prijs. Het toestel is iig kleiner dan de Nokia 8 of de 6.1 Plus maar heeft het grootste scherm van het stel.

pricewatch: Nokia 7.1 (3GB ram, 32GB opslag) Blauw

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 17-10-2018 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeneunited
Nokia maakt het ook niet makkelijk met de naamgeving van die toestellen.

Met de Nokia 8 bedoel ik de Nokia 8 Sirocco, maar ik denk dat jij weer in de war bent over de 6.1 Plus (in Azie de Nokia X6 genoemd). Dat is net als de 7.1 een kleine telefoon met 5,8 inch scherm.

Ik zal ze allemaal eens vergelijken, de 7.1 kende ik nog niet, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:18

dragonhaertt

@_'.'

De 7.1 lijkt nochtans op een dure, net iets grotere versie van de 6.1+. Afgezien van de NFC lijken er geen grote verschillen te zitten tussen die modellen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:07

gwystyl

Beugeltje dan maar?

In mijn ervaring zijn vooral breedte, gewicht en dikte van de rand van invloed op hoe groot een toestel aanvoelt. Ik had een Blackberry Priv, die zowel breed (76mm) als zwaar was en een redelijk rechte rand had. Die voelde dus erg lomp en ik wilde ook een "kleiner" toestel.

Ik heb in eerste instantie gekeken naar de Sony Compact (XZ, Z5) serie, maar dan betaal je de hoofdprijs voor een baksteen met de specs van een toptoestel van een paar jaar geleden. Ondanks de schermgrootte voelde die ook niet klein aan omdat ze zo hoekig zijn.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Samsung Galaxy S8. Die is smal (68mm?), redelijk licht en door de gebogen voor- en achterkant voelt hij heel klein aan in de hand terwijl hij toch een groot scherm heeft. Inmiddels is hij zowel nieuw als gebruikt ook voor aardige prijzen te krijgen, en wat mij betreft snel genoeg om nog een tijd mee te kunnen. Ik heb de launcher wel vervangen door Nova Launcher, maar verder niet de behoefte om veel aan de interface te sleutelen of een custom rom te flashen.

Eerder leverde Wiko volgens mij telefoons af met OxygenOS/Cyanogen of iets wat daar op lijkt, maar dat zijn meestal midrange toestellen.

Ik heb in de Pricewatch het volgende filter ingesteld: < 71,3 mm, prijs < € 600, Android 7/8. De meest interessante toestellen die daar uit komen met de dingen die jij noemt zijn volgens mij

- Samsung Galaxy S8 (met zelf te installeren andere launcher)
- Huawei P20 (Lite) (met zelf te installeren andere launcher, hoewel Huawei tegenwoordig ook een app-drawer heeft)
- Honor 10
- Sony XZ2 compact (hoewel hoekig en niet uitsluitend positief uit de review)
- Nokia 7.1 (al genoemd)

De Xiaomi Mi A2 valt hier net buiten maar heeft voor de prijs wel leuke specs, al is hij niet zo smal/klein als je misschien wil.

[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 17-10-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:18

dragonhaertt

@_'.'

gwystyl schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:17:
- Huawei P20 (Lite) (met zelf te installeren andere launcher, hoewel Huawei tegenwoordig ook een app-drawer heeft)
- Honor 10
- Nokia 7.1 (al genoemd)

De Xiaomi Mi A2 valt hier net buiten maar heeft voor de prijs wel leuke specs, al is hij niet zo smal/klein als je misschien wil.
Mooie samenvatting. Ook ongeveer waar ik op uit kom, al heb ik ook nog de LG Q7, Sony XZ1C/XA2 en Huawei P10 er tussen staan. Zelf wil ik liever geen Samsung meer, heb ik nu ook omdat die nog wel kleine telefoons maakte.
Vind de software toch wat meh van samsung. Dan ga ik liever naar een degelijke Android One.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeneunited
gwystyl schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:17:
- Honor 10
- Nokia 7.1 (al genoemd)
Die Samsung Galaxy's komen bij mij ook vaak boven drijven inderdaad, smal en high-end. Maar ik blijf die skin wat matig vinden.

Hoe zit het met de skin van Huawei? Volgens kimovil.com heeft 'ie alleen Android 8.0 Oreo, zonder skin dus, maar jij hebt het wel over een andere launcher als suggestie.

De Honor 10 ben ik wel fan van moet ik zeggen, dat zijn gegarandeerd stock Android phones toch?
Die heeft ook net zo'n design als de Nokia 6.1 plus die ik er strak uit vond zien, alleen heeft deze nog goede specs ook!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Hoe zit het met de skin van Huawei? Volgens kimovil.com heeft 'ie alleen Android 8.0 Oreo, zonder skin dus, maar jij hebt het wel over een andere launcher.

Als je iets wil wat ook maar in de verte lijkt op stock Android, dan kun je alle Huawei telefoons afschrijven.

De enige telefoons die (enigzins) stock Android leveren zijn:

- Nokia (eigenlijk alle nieuwe toestellen Android One)
- OnePlus
- Pixels
- Motorola
- verschillende Android One toestellen, waaronder de leukste van nu waarschijnlijk een Mi A2 (Lite)

Gebaseerd op jouw wensen zou ik alleen de Nokia 6.1 en 7.1 en evt de Mi A2 kunnen aanraden. Motorola maakt geen echte kleine powerhouses meer, OnePlus wordt steeds duurder en groter, en de Pixels zijn een totaal andere prijsklasse.

https://www.phonearena.co...s/10313,10950,10880,11015

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:07

gwystyl

Beugeltje dan maar?

[...]

Hoe zit het met de skin van Huawei? Volgens kimovil.com heeft 'ie alleen Android 8.0 Oreo, zonder skin dus, maar jij hebt het wel over een andere launcher als suggestie.

Honor is van Huawei, en heeft dezelfde software, EMUI. "Vroeger" was dat echt vrij afwijkend van standaard Android en leek het meer op een iOS bureaublad waar je widgets op kon plaatsen zoals MIUI. Ze hadden toen geen app-drawer dus alle apps kwamen op het bureaublad. Tegenwoordig (nu al een jaar of 3 denk ik?) lijkt het meer op stock android, maar kan je wat meer dingen instellen en zitten dingen net op andere plekken dan bij stock Android. Op de officiele site van Huawei krijg je een indruk van hoe EMUI 9.0 er uit ziet, maar het makkelijkst is om een recent Huawei toestel in een winkel te proberen en te kijken hoe die er uit ziet. Met thema's kan je vrij veel veranderen, dus als iemand daar al mee aan het spelen is geweest kan het er wel anders uit zien....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeneunited
Balen, ik dacht gister dé telefoon gevonden te hebben, maar die Honor wordt hem ook niet. Ik dacht echt dat Honor stock Android had, was dat alleen bij de eerste toestellen zo, of nooit gehad?

Denk dat het de Nokia 6.1 plus wordt. Eigenlijk wat te licht, maar aangezien ik toch nooit langer dan 2 jaar met een telefoon doe is het misschien ook maar beter om een goedkoper model uit te kiezen.
Pagina: 1