Toon posts:

Diameter vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Janha1983
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 31-05 21:04
Ik ben bezig met een aanbouw van mn woning. Er komt een gedeelte bij aan van ongeveer 6m1 x 7m1. Dat gaat gebruikt worden als kantoorruimte. Aan de kantoorruimte komt weer een garage van 11.5m1 x 5m1. Ik lees af en toe dat er in garages een diameter van 20mm vloerverwarmingsbuis toegepast word. Waarom en is dit aan te raden? In de kantoorruimte wil ik gewoon 16mm leggen. Iemand nog tips?

Alle reacties

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-05 21:06

Baggeraar

Wat een gebagger..

Vermoedelijk gaat dat dan over grotere garages waarbij een grote(re) ruimte moet worden opgewarmd.

verschil tussen de 16mm en 18mm zit 'm volgens mij enkel in het drukverschil waardoor je een hoger debiet door het systeem kan sturen, of gewoon een langere buisafstand en/of met een kleinere HOH afstand.

Of het al dan niet aan te raden is voor jou hangt af van de inhoud die moet worden opgewarmd, isolatiewaardes, Rc van de afwerkvloer, gewenste temperatuur, etc. kortom veel variabelen.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Bij 20mm buis kunnen de lussen van de VV langer aan gehouden worden, om inderdaad het debiet gelijk of zelfs groter te krijgen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Janha1983
Dus het is ook wel interessant om in de kantoorruimte zo te doen? En dan 15 uit elkaar?

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik zou met 16mm buis 10 cm Hart Op Hart maat nemen in het kantoor en 15cm in de garage, dan is de VV gelijk geschikt voor een Warmtepomp, dan 2 lussen in het kantoor en 2 in de garage, niet langs de kanten leggen (30 cm van muur) daar komen 'toch' kasten te staan.
Zorg voor een dikke afwerkvloer boven de VV buizen (4-5cm); dan krijg een goede warmte verdeling.
Op Youtube zijn veel filmpjes te zien hoe je zelf VV kan aanleggen.
Hoe je de VV-verdeler op je bestaande CV aansluit doe ik hier geen uitsparaken over: veel te veel variabelen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Janha1983
En dan 15 cm in de garage met 20mm?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee