Ik ben bezig met een aanbouw van mn woning. Er komt een gedeelte bij aan van ongeveer 6m1 x 7m1. Dat gaat gebruikt worden als kantoorruimte. Aan de kantoorruimte komt weer een garage van 11.5m1 x 5m1. Ik lees af en toe dat er in garages een diameter van 20mm vloerverwarmingsbuis toegepast word. Waarom en is dit aan te raden? In de kantoorruimte wil ik gewoon 16mm leggen. Iemand nog tips?
Vraag
Alle reacties
Vermoedelijk gaat dat dan over grotere garages waarbij een grote(re) ruimte moet worden opgewarmd.
verschil tussen de 16mm en 18mm zit 'm volgens mij enkel in het drukverschil waardoor je een hoger debiet door het systeem kan sturen, of gewoon een langere buisafstand en/of met een kleinere HOH afstand.
Of het al dan niet aan te raden is voor jou hangt af van de inhoud die moet worden opgewarmd, isolatiewaardes, Rc van de afwerkvloer, gewenste temperatuur, etc. kortom veel variabelen.
verschil tussen de 16mm en 18mm zit 'm volgens mij enkel in het drukverschil waardoor je een hoger debiet door het systeem kan sturen, of gewoon een langere buisafstand en/of met een kleinere HOH afstand.
Of het al dan niet aan te raden is voor jou hangt af van de inhoud die moet worden opgewarmd, isolatiewaardes, Rc van de afwerkvloer, gewenste temperatuur, etc. kortom veel variabelen.
Bij 20mm buis kunnen de lussen van de VV langer aan gehouden worden, om inderdaad het debiet gelijk of zelfs groter te krijgen.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Dus het is ook wel interessant om in de kantoorruimte zo te doen? En dan 15 uit elkaar?
Ik zou met 16mm buis 10 cm Hart Op Hart maat nemen in het kantoor en 15cm in de garage, dan is de VV gelijk geschikt voor een Warmtepomp, dan 2 lussen in het kantoor en 2 in de garage, niet langs de kanten leggen (30 cm van muur) daar komen 'toch' kasten te staan.
Zorg voor een dikke afwerkvloer boven de VV buizen (4-5cm); dan krijg een goede warmte verdeling.
Op Youtube zijn veel filmpjes te zien hoe je zelf VV kan aanleggen.
Hoe je de VV-verdeler op je bestaande CV aansluit doe ik hier geen uitsparaken over: veel te veel variabelen.
Zorg voor een dikke afwerkvloer boven de VV buizen (4-5cm); dan krijg een goede warmte verdeling.
Op Youtube zijn veel filmpjes te zien hoe je zelf VV kan aanleggen.
Hoe je de VV-verdeler op je bestaande CV aansluit doe ik hier geen uitsparaken over: veel te veel variabelen.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Pagina: 1