Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zwart scherm of grijze horizontale lijnen in Windows 7 en 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BucephalusNL
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21-09-2019
Enkele weken geleden kreeg ik spontaan een waarschuwingsscherm op mijn PC toen ik een game aan het opstarten was waarin stond dat de CPU oververhit is geraakt. Het probleem van de oververhitte CPU is inmiddels opgelost. Echter is het me sinds het waarschuwingsscherm niet meer gelukt om in Windows 10 te komen.

Iedere keer wanneer ik de PC opnieuw opstartte probeerde hij Windows 10 te laden waarbij een zwart scherm met een klein wit blokje onderin in het midden van het scherm te zien was (waarschijnlijk het Windows 10 laadicoon). Na het laden bleef het scherm vervolgens zwart waarna ik dus niks meer kon. Het was wel mogelijk om in Windows te komen via veiligheidsmodus. Ik heb vervolgens geprobeerd een oude versie van Windows 10 terug te zetten via een back-up, maar wanneer hij bezig was met het terugzetten van de back-up treedde een spontane foutmelding op waaruit niet duidelijk op te maken was wat het probleem precies was. Daarna heb ik de schijf geformarteerd en er Windows 7 opgezet. Sinds daarna lijken zich steeds meer problemen voor te doen. Het lukt me wel om in Windows 7 te komen maar pas na een tweede poging (bij de eerste poging blijft het scherm zwart). Daarnaast zitten er grijze (soms roze) horizontale lijnen in het scherm wanneer ik in Windows 7 ben. Wat nog meer bijzonder is, is dat alles tussen de lijnen wegvalt behalve de muis. De muis gaat over de lijnen heen terwijl al het andere eronder wegvalt. Ik heb een afbeelding toegevoegd hoe het eruit ziet. Ook valt na een klein poosje het scherm weer op zwart waarna ik niks meer kan. Daarnaast krijg ik in Windows 7 ook foutmeldingen zoals de foutmelding die in de afbeelding te zien is. Het lukt zelfs niet meer om een simpele webpagina (startpagina) in internet explorer te laden.

We denken dat het probleem te maken heeft met een defecte videokaart. Maar omdat de muis wel over de grijze lijnen heen valt terwijl de rest er allemaal achtervalt zou dat dus niet het probleem kunnen zijn. Daarnaast treden de problemen pas op wanneer de driver van de videokaart is geinstalleerd. En treden geen problemen op in veiligheidsmodus. We weten niet wat er precies met de PC aan de hand is en zijn radeloos. Weet iemand wat het mogelijke probleem zou kunnen zijn? We zaten ook te denken aan een mogelijk virus omdat de virusbeveiligingssoftware bleek te ontbreken toen we Windows 10 hadden opgestart in veiligheidsmodus.

Beste antwoord (via BucephalusNL op 17-10-2018 19:12)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:02
Videokaart eruit en de monitor aansluiten op het moederbord. Heb je het probleem dan ook?

Alle reacties

• Uszka
Wat zijn de specificaties van het systeem?

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:40

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Wordt je videokaart ook niet te warm? Blaas alles anders even goed uit.

Je kan ook testen met een live cd van Ubuntu. Dan sluit je meteen uit of het een driver(software) probleem is of een hardware probleem.

Tweakers Discord

• BucephalusNL
Intel Core i7-2600
AMD Sapphire 6850
8 GB RAM (Weet niet van wat merk)
ASUS moederbord (weet niet welke type)

Ik heb hem al 7 jaar.

• tweakduke

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Na 7 jaar kan je voeding ook achteruit gaan, nog een ding om te testen.

Tweakers Discord

• BucephalusNL
Wat is een live cd? Is dat de installatie disk?

• tweakduke

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

https://tutorials.ubuntu....untu-before-you-install#0

Live USB of dvd. Dan start je ubuntu(linux), zonder dat je het hoeft te installeren. Als het probleem zich dan ook voor doet weet je dat het een hardware probleem is.

Tweakers Discord

• BucephalusNL
Ik heb zojuist ubuntu zonder installatie uitgevoerd. Ik zie alleen niks gebeuren. Ik blijf alleen het achtergrondscherm (paarse kleur) zien. Weet u of dit even kan duren?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Uszka
Videokaart eruit en de monitor aansluiten op het moederbord. Heb je het probleem dan ook?

• BucephalusNL
O sorry, het probleem was na dat ik de driver had geinstalleerd. Maar het is dezelfde driver die ik elke keer installeer.

• tweakduke

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Paars scherm, dan vermoed ik dat Ubuntu ook problemen heeft om de videokaart aan te spreken.

Bios ook al eens gereset? Anders andere videokaart proberen of wat @Uszka zei.

Tweakers Discord

• BucephalusNL
De videokaart was toch kapot, bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True