Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geheugen bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

• Joeran
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 05-10-2020
Hallo,

Ik heb altijd al het idee gehad dat mijn PC niet naar behoren presteert tijdens het gamen. Ik heb altijd gedacht dat het kwam doordat ik op een 1440p, 144hz scherm speel en dat dat vrij zwaar trekt aan de hardware. Nu kwam ik een website tegen genaamd userbenchmark.com die de performance van al je hardware vergelijkt met andere vergelijkbare pc builds en daaruit blijkt dat al mijn hardware op zen minst naar behoren presteert, behalve mijn RAM geheugen die op 52% draait. Daardoor hoop ik mijn twijfels en eventuele bottlenecks op te lossen door nieuw, sneller geheugen te installeren.

Ik zou daarbij ook graag jullie mening horen of dit inderdaad een verschil gaat maken in de prestaties van mijn pc.

Ik zoek een?
Nieuwe set RAM Geheugen die de vermoedelijke bottleneck oplost.

Wat is je budget?
Onbeperkt, het belangrijkste is dat alles naar behoren gaat werken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang het maar naar behoren werkt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Het systeem word voornamelijk gebruikt om te gamen.

MSI Z170A GAMING M5
Intel Core i7-6700K 4GHz 8MB Smart Cache, L3 Box
Palit GTX1080 Super Jetstream 8192MB,PCI-E,DVI,HDMI,3xDP
Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 16GB DDR4 2133MHz geheugenmodule
2x DELL S Series S2716DG TN 27" Zwart 2K Ultra HD Matt
Thermalright True Spirit 140 Power
Crucial M550 256GB SSD
Kingston Technology SSDNow UV400 480GB 480GB
WD Green 1TB
Fractal Design Define S

Ik weet niet precies welke snelheid dit moederbord aan kan want ik lees op één website 4133Mhz max. en op een andere 3200Mhz max. Ik ben in ieder geval op zoek naar het best werkende geheugen ongeacht de prijs.

Alvast bedankt.

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16:06
Ik vind het nogal een statement zonder iets te meten, eigenlijk. Wat zegt MSI Afterburner? Ik gok namelijk eerder dat je 1080 gewoon niet genoeg is als ik de review van een 1080 van Foritain nasla: productreview: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G review door Foritain

[Voor 43% gewijzigd door Nat-Water op 16-10-2018 17:36]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Joeran
Ik ga vanavond kijken of ik via MSI afterburner wat meer info kan krijgen en zal dat aan de post toevoegen.

Een 1080 niet genoeg? Zou een 1080 niet nog prima bv PUBG alles op low moeten kunnen draaien met een constante FPS boven de 60? Ik tik de 60 nog geregeld aan op momenten. Ook Black ops 4 black out schiet met alles op low vrij veel onder de 60 FPS en zelfs 40 FPS soms. Ik dacht toch echt dat een 1080 nog wel aardig mee zou moeten kunnen tegenwoordig.

(Al mijn drivers zijn up to date, en ik heb ook een fresh windows 10 installatie gedaan 3 weken geleden)

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
Gebruik je nu 1 scherm of 2 schermen om te gamen?

Verder gebruik msi afterburner Met OSD voor gpu gebruik en cpu gebruik aan om ingame te checken wat het systeem doet.

Voor 1x 1440p scherm is een 1080 gtx ook met PUBG om fps boven de 60 te krijgen. PUBG is de laatste tijd toch aardig wat verbeterd ook qua performance.

Zelf vermoed ik dat de cpu aardig op de tenen loopt, maar dat kan je alleen zien door het te checken.

[Voor 79% gewijzigd door freaky35 op 16-10-2018 18:15]

• Joeran
2 schermen aangesloten, 1 om te gamen en op de andere staat meestal alleen discord open. Qua performance was er geen/weinig verschil toen ik het 2e scherm heb aangesloten.

• freaky35
Dat kan een punt zijn, heb je het ook getest met dat scherm afgekoppeld?

Edit: ik zie dat dat geen verschil maakte.

Test dus met MSI Afterburner, wat het systeem doet tijdens het gamen

[Voor 46% gewijzigd door freaky35 op 16-10-2018 18:18]

• Joeran
Ja zoals ik zei, er was geen/weinig verschil tussen 1 en 2 schermen. Dat 2e scherm zit er nog maar net een maandje bij aan ongeveer.

• Joeran
@Nat-Water Ik gebruik eigenlijk nooit MSI Afterburner. Hoe moet ik dit gebruiken om de benodigde info te krijgen?

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16:06
Joeran schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:45:
Ik ga vanavond kijken of ik via MSI afterburner wat meer info kan krijgen en zal dat aan de post toevoegen.

Een 1080 niet genoeg? Zou een 1080 niet nog prima bv PUBG alles op low moeten kunnen draaien met een constante FPS boven de 60? Ik tik de 60 nog geregeld aan op momenten. Ook Black ops 4 black out schiet met alles op low vrij veel onder de 60 FPS en zelfs 40 FPS soms. Ik dacht toch echt dat een 1080 nog wel aardig mee zou moeten kunnen tegenwoordig.

(Al mijn drivers zijn up to date, en ik heb ook een fresh windows 10 installatie gedaan 3 weken geleden)
Dit soort info zou fantastisch dienst doen in je startpost ;).

Maar ik geloof nog steeds niet dat het ram zo veel verschil gaat maken. Maar test het gewoon eens. Meten is weten.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• freaky35

• HomeServ
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 16:07

HomeServ

Linux only?

Als ik je OP lees, dan zie ik dat je maar 1? geheugen module hebt.
Als dat zo is, kijk dan eens naar een nieuw bankje zodat je dual channel kan gebruiken.
Dit zou een performance boost kunnen geven.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:54
HomeServ schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:40:
Als ik je OP lees, dan zie ik dat je maar 1? geheugen module hebt.
Als dat zo is, kijk dan eens naar een nieuw bankje zodat je dual channel kan gebruiken.
Dit zou een performance boost kunnen geven.
Volgens de inventaris van Joeran is het een kit van 2.

• Joeran
@HomeServ dat staat er inderdaad maar het zijn er 2 van 8GB

@freaky35 @Nat-Water Sorry voor de beginners vragen, maar waar moet ik naar kijken met OSD MSI afterburner? Check ik gewoon of 1 van de componenten tegen de max aanzit? Of kan ik gewoon een logje ergens opvragen die ik hier kan posten?

• freaky35
Joeran schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:55:
@HomeServ dat staat er inderdaad maar het zijn er 2 van 8GB

@freaky35 @Nat-Water Sorry voor de beginners vragen, maar waar moet ik naar kijken met OSD MSI afterburner? Check ik gewoon of 1 van de componenten tegen de max aanzit? Of kan ik gewoon een logje ergens opvragen die ik hier kan posten?
Waar je naar moet kijken is of de gpu naar de 100% gaat en blijft(dat is een goed teken)
En de cpu niet richting de 100% gaat bv,want dat is niet goed.
houd ook de temperaturen in de gaten

Als doet wat er in die link staat,dan start je een game op met Afterburner en dan zie je dus ingame wat het systeem doet

• Joeran
Ok, ik heb zojuist even getest op Black ops 4 Black out en ik kom voor CPU en GPU usage uit tussen de 70% en 100%

https://imgur.com/sudIW8K

Staat hier verder ook nog iets vreemds tussen?

• freaky35
Daar heb dus al je probleem, gpu load moet aardig stabiel zijn,wil je dus geen drops ervaren, van 70 naar 100 is teveel verschil.

Aangezien de cpu dus ook nog naar 100% schiet in game,duid dat op een bottleneck,van in dit geval de cpu.die kan het simpelweg niet bijbenen

Echter de game is nog nieuw en wat ik zo her en der las ook nog niet bepaald geoptimaliseerd,dat kan ook zeker meespelen

Welke Nvidia drivers gebruik je?

• Joeran
Ja idd en black ops schijnt ook CPU heavy te zijn.
Maar kan die 70-100% van de GPU niet aan het geheugen liggen? Ik dacht dat het werkgeheugen namelijk ook zorgt voor communicatie tussen CPU en GPU en als dat langzaam is krijg je dus ook drops.

• Joeran
ik gebruik de nieuwste GeForce Gameready drivers

• freaky35
Joeran schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:52:
ik gebruik de nieuwste GeForce Gameready drivers
Je hebt ook al andere drivers geprobeerd?
,ik meen dat er wat problemen waren met de laatste driver.

• Joeran
Ik gebruik deze pc al zo'n 2 jaar en de performance heeft altijd hetzelfde aan gevoelt (net onder de maat) dus ja ik heb ook andere drivers geprobeerd. Ik heb momenteel ook geen andere games geïnstalleerd om te testen dus hier blijft het ff bij. Anders had ik een game getest die misschien wat minder zwaar aan de CPU trekt en wat beter geoptimaliseerd is.

Ik wil denk ik toch proberen om een sneller geheugen te installeren, 2133 MHz is sowieso al niet al te snel. en het kan in ieder geval geen kwaad. Maar nu is de vraag welke aan te schaffen?

zoals ik zei zie ik verschillende maximale snelheid mogelijkheden op verschillende sites en ik zou graag de snelst mogelijke aanschaffen. Voor op een MSI Z170A Gaming M5 moederbord

Bedankt voor jullie hulp en advies.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:54
Joeran schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:07:
Ik wil denk ik toch proberen om een sneller geheugen te installeren, 2133 MHz is sowieso al niet al te snel. en het kan in ieder geval geen kwaad. Maar nu is de vraag welke aan te schaffen?
Je kunt het ten eerste gaan overklokken. 2666 moet volgens mij te doen zijn.

Hoe staat het energiebeheer in het nVidia configuratiescherm?

• freaky35
Joeran schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:07:
Ik gebruik deze pc al zo'n 2 jaar en de performance heeft altijd hetzelfde aan gevoelt (net onder de maat) dus ja ik heb ook andere drivers geprobeerd. Ik heb momenteel ook geen andere games geïnstalleerd om te testen dus hier blijft het ff bij. Anders had ik een game getest die misschien wat minder zwaar aan de CPU trekt en wat beter geoptimaliseerd is.

zoals ik zei zie ik verschillende maximale snelheid mogelijkheden op verschillende sites en ik zou graag de snelst mogelijke aanschaffen. Voor op een MSI Z170A Gaming M5 moederbord

Bedankt voor jullie hulp en advies.
De geheugensnelheid is normaal voor die cpu,alles daarboven is een overclock

CPU is meer een bottleneck dan het geheugen,ik zou persoonlijk eerst de cpu een overclock geven en kijken of dat voor betere prestaties zorgt.

• Joeran
Energiebeheermodus: Optimaal vermogen, Ik heb het nu aangepast naar optimale prestatie

• Joeran
Ik heb zojuist CPU-Z gedownload en zie dat mijn geheugen op single channel staat. ik kijk vervolgens in mijn case en ik kom erachter dat mijn geheugen modules in slot 3 en 4 zitten terwijl ze in 2 en 4 moeten voor dual channel. Dus meteen verwisselt.

Ik heb de test op userbenchmark weer gedaan en de performance is nu verdubbelt.

Dit is al een hele stap vooruit en ik ga morgen kijken hoe het ingame lijkt met MSI Afterburner. Zal mij benieuwen. Jullie horen het nog.

• freaky35
dubbel post

[Voor 108% gewijzigd door freaky35 op 16-10-2018 22:43]

• fjux
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16-06 20:07
Joeran schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:29:
Ik heb zojuist CPU-Z gedownload en zie dat mijn geheugen op single channel staat. ik kijk vervolgens in mijn case en ik kom erachter dat mijn geheugen modules in slot 3 en 4 zitten terwijl ze in 2 en 4 moeten voor dual channel. Dus meteen verwisselt.

Ik heb de test op userbenchmark weer gedaan en de performance is nu verdubbelt.

Dit is al een hele stap vooruit en ik ga morgen kijken hoe het ingame lijkt met MSI Afterburner. Zal mij benieuwen. Jullie horen het nog.
kijk ook even naar de CPU overclock.

Ik heb dezelfde CPU en deze is redelijk makkelijk over te clocken. (ligt wel een beetje aan je koeling)

Maar zelfs met stock koeling kun je prima 4.2 halen. misschien meer.

ik heb zelf ook een 1080, (alleen 2666 bankjes) en ik haal makkelijk 100fps in COD
(maar mijn CPU draait ook op 4.6)

• Joeran
Heb net een paar uur Black ops 4 zombies gespeeld, Liep als een trein! GPU 98-100% en CPU kwam zo goed als niet boven de 70%. Het lijkt allemaal een stuk beter te zijn nu mijn geheugen modules in de juiste slots zitten.

@fjux Ik ben niet zo van het overklokken, ik snap dat een klein beetje weinig kwaad kan maar ik hou er gewoon niet van. Je verlaagt toch de lifespan dus ik begin er niet aan.

• freaky35
Joeran schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:48:
Heb net een paar uur Black ops 4 zombies gespeeld, Liep als een trein! GPU 98-100% en CPU kwam zo goed als niet boven de 70%. Het lijkt allemaal een stuk beter te zijn nu mijn geheugen modules in de juiste slots zitten.

@fjux Ik ben niet zo van het overklokken, ik snap dat een klein beetje weinig kwaad kan maar ik hou er gewoon niet van. Je verlaagt toch de lifespan dus ik begin er niet aan.
Geheugen in single channel kan in bepaalde games echt dramatisch veel verlies opleveren,mooi dat het nu goed werkt :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True