Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:19

TL;DR: Op zoek naar een stille videokaart voor tenminste 3 24" schermen waarmee ik op linux games kan spelen als Sudden Strike 4, Flightgear, 0ad, Cities: Skylines en Transport Fever. Idealiter kan ik ook nog een filmpje kijken terwijl ik zo'n game heb op staan.

5 jaar geleden heb ik een nieuw systeem gekocht met een Nvidia GT640. Het systeem bevalt nog steeds (zij het met een andere SSD), maar de laatste tijd ga ik me steeds meer ergeren aan de videokaart.

Ik heb momenteel 3 24" 16:10 (hdmi/dvi-d/dp) monitoren in gebruik, en houd er rekening mee dat er binnenkort een 4e bij komt. Vooralsnog zijn dit geen hidpi schermen, maar als er binnen 5 jaar alleen nog maar dergelijke schermen te koop zijn (who knows), dan sluit ik niet uit dat ik ook daar op over ga. Da's ook meteen mijn timeline, het zou fijn zijn als de nieuwe aankoop weer een jaar of 5 mee zou kunnen gaan. In die tijd zal ook het moederbord/cpu/ram vervangen worden door iets Ryzen-achtigs.

Als developer gebruik ik niet heel veel van m'n videokaart. Alleen zo af en toe zet ik ook een spelletje op, en daar merk ik de beperkingen van de GT640. Games waar je aan moet denken zijn: Sudden Strike 4, Flightgear, 0ad, Cities: Skylines en Transport Fever.

In een ideale wereld zou ik terwijl ik deze games speel, ook nog een video op kunnen zetten. Daarnaast is de huidige GPU passief gekoeld. Dat is geen strict vereiste, maar wel een manier om er voor te zorgen dat het geheel stil blijft. Dat is dan weer wel belangrijk :)

Budget: 100 - 200 euro (is niet leidend)

(merk)voorkeuren: Ik gebruik uitsluitend Linux. Vroeger ging ik daarom per definitie voor nvidia (met proprietaire drivers), maar ik lees dat inmiddels de AMD driver ook op zich heel goed is. Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat AMD beter zou zijn, zodat ik geen proprietaire drivers meer nodig heb (die je apart moet upgraden en dan nog moet hopen dat het nog werkt).

Huidige GPU: link

Wat heb je zelf al gevonden? Als ik ga zoeken heel veel benchmarks van allemaal A-games die ik toch niet speel, dus dat zegt me niet zo veel. Bij normaal gebruik (als ik niet game), dan gebruikt 'ie 1200 MB van de 2048 MB, en is er zo'n 25-30% van de GPU in gebruik. Als ik Sudden Strike 4 met medium graphics speel, dan schieten beiden naar 100%.

[ Voor 6% gewijzigd door Freeaqingme op 17-10-2018 18:09 . Reden: TLDR toegevoegd in de hoop dat er dan toch een reactie komt :) ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:19
Ondanks de overdaad aan reacties ben ik toch ook zelf nog even blijven rondkijken. Gisteravond kwam ik op V&A een advertentie tegen voor de Asus DUAL-GTX1060-3G. Deze zojuist ingebouwd, en lijkt aan alle wensen te voldoen :)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.