Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

AV-receiver gezocht: Begin van thuissysteem, help!

Pagina: 1
Acties:

• KeepitMagic
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-04 09:28
Beste Tweakers,

Ik ben nu een week aan het zoeken naar een goede AV receiver op het internet, reviews aan het lezen, advies rapporten, expert opinions... Het begint mij een beetje te duizelen. Ik ga volgende week nog langs bij een hifi winkel, maar voordat ik daar binnenstap dacht ik: Ik moet de Tweaker community eens raadplegen. Dan kom ik goed beslagen ten ijs.

Wensen t.a.v. thuis systeem (luisterzone is 4x6 meter, maar de hele kamer is 4x11.5 meter totaan de keuken). Ik wil graag de volgende apparaten aansluiten op een harmonieuze manier:
  • TV (eenvoudige Samsung 4K tv, geen HDR)
  • Platenspeler (Sony PS-LX300USB dus mét versterker ingebouwd in de platenspeler)
  • PS4 pro
Verdere wensen:
  • Airplay
  • Spotify Connect
  • 4K beeld processing power
  • Max €1000
Ik zou graag Hifi Speakers op deze set aansluiten zodat we bij de LP speler, TV en PS4 kunnen genieten van goede kwaliteit audio. Hierbij zijn we vooralsnog opzoek naar een boekenplank achtige speaker set in de categorie: B&W 685 s2, Dynaudio X14/X18/Emit M10/M20 of Monitor Audio Silver 100 of 50.

Wat zijn jullie ervaringen en tips? Ik wil graag een toekomstproof systeem bouwen, maar niet voor onnodige features zoals naar boven gerichte speakers. Die komen er toch niet. Het wordt eerst een 2.0 setje in mijn huidige woning en mogelijk binnen een aantal jaar uitbreiden naar een 5.1 set als we wat groter gaan wonen.

Alvast bedankt voor jullie input. Ik ben aardig ingelezen, dus als je tips geeft zou ik het enorm waarderen als je onderbouwt waarom je die keuze maakt. Dat helpt mij in mijn keuzeprocess. Ik neig dus naar een AV receiver met boekenplank speakers, maar Sonos is nog niet compleet afgeschreven. Ondanks dat dat niet mijn voorkeur heeft (geen idee waarom niet). Alle hulp is welkom! :)

Thanks!

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:18

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tsja, dit blijft lastig.

Zelf ga ik binnenkort de Denon X2500h aanschaffen. Dit ivm 4K en HDR passthrough. Dit beestje heeft aardig wat vermogen en ondersteund alle gangbare audioformaten.
Leuke bijkomstigheid: Hij heeft een Phone ingang. Dus een aparte voorversterker is niet nodig :)

Wat speakers betreft: Ga luisteren in de betere HiFi winkel. Speakers verschillen onderling véél meer dan receivers dat doen.

Ik vrees dat dit verder een opsomtopic gaat worden met berichten als 'Ik heb deze' of 'Koop deze!'

[Voor 11% gewijzigd door Nyarlathotep op 16-10-2018 16:20]

Mijn muziekcollectie op Discogs

• KeepitMagic
Nyarlathotep schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:19:
Tsja, dit blijft lastig.

...

Ik vrees dat dit verder een opsomtopic gaat worden met berichten als 'Ik heb deze' of 'Koop deze!'
Ja dat vrees ik ook. Echter, heb ik de tweakers nog wel hoog zitten. Dus ik hoop nog extra informatie te krijgen die voor de "gewone" consument verborgen blijven. Zoals het feit dat sommige fabrikanten nogal stoer doen over het Wattage dat ze halen, maar dat daar in praktijk weinig van over blijft bij meerdere aangesloten boxen.

Afijn, ik hoop gewoon nog wat nieuwe dingetjes te leren. Ik zag vandaag nog dat Sonos binnenkort met een nieuwe versterker komt (was ook wel nodig na 10 jaar). De nieuwe heet Sonos Amp en gaat 700 euro kosten. Launch in Februari las ik. Goed idee? Of vooral geen dedicated sonos systeem bouwen?

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:12
Hoe groot mag hij zijn? Eventueel ivm je (toekomstige) meubel?

De Marantz NR-1608/1609 is leuk en niet te hoog.

De Yamaha RX-S602 is uniek: de enige goede receiver waarop je draadloos zonder resampling/kwaliteitsverlies surround speakers kan aansluiten (Yamaha MusicCast). Deze receiver is vorige maand uitgebracht.

Denon/Marantz hebben natuurlijk Heos maar maken het opzettelijk (staat op hun site) niet mogelijk om te gebruiken voor draadloos surround. Alleen voor multiroom. Erg jammer. Totaal niet gericht op de behoeften van de markt. Ze hebben dan wel weer een alles in een surroundset uitgebracht waarbij de speakers allemaal draadloos via Heos werken maar echt alleen met die ene receiver (wat niet een echt volwaardige vrijstaande receiver is).

Vrijwel alle andere betaalbare methodes voor draadloos surround doen aan lossy compressie en resampling.

Sonos zou ik nooit aan beginnen, altijd op werk gehad maar ik vind het kut. Je zit echt opgesloten in het Sonos systeem. Totaal geen langetermijn oplossing. Geluid van een filmpje of iets in een browser of app afspelen? Nope, alleen als Sonos een deal heeft met die app. Je kan naar mijn mening dezelfde en betere geluidskwaliteit met hetzelfde gemak krijgen voor in huis.
Mijn buurman heeft door zijn hele huis speakers in het plafond gebouwd allemaal Sonos... Treurig. Maar ignorance is a bliss. Hij weet niet beter en geniet daarom van zijn Sonos huis.

[Voor 31% gewijzigd door Jazco2nd op 16-10-2018 17:05]

• KeepitMagic
Jazco2nd schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:00:
Hoe groot mag hij zijn? Eventueel ivm je (toekomstige) meubel?
Liever niet super bulky, maar dit is voor mij geen groot probleem eigenlijk. Meer een nice to have.
De Marantz NR-1608/1609 is leuk en niet te hoog.
Ik zag dat hier multi-room ook via HEOS app gaat. Is dat fijn? En niet zo'n closed system als bij Sonos? Of haal ik nu dingen door elkaar?
De Yamaha RX-S602 is uniek: de enige goede receiver waarop je draadloos zonder resampling/kwaliteitsverlies surround speakers kan aansluiten (Yamaha MusicCast). Deze receiver is vorige maand uitgebracht.
Hierbij zijn dan alleen de MusicCast speakers combitabel?
Denon/Marantz hebben natuurlijk Heos maar maken het opzettelijk (staat op hun site) niet mogelijk om te gebruiken voor draadloos surround. Alleen voor multiroom. Erg jammer. Totaal niet gericht op de behoeften van de markt. Ze hebben dan wel weer een alles in een surroundset uitgebracht waarbij de speakers allemaal draadloos via Heos werken maar echt alleen met die ene receiver (wat niet een echt volwaardige vrijstaande receiver is).
Kijk dit is wel weer goede info, dit wist ik niet dat ze er zo in stonden.
Vrijwel alle andere betaalbare methodes voor draadloos surround doen aan lossy compressie en resampling.

Sonos zou ik nooit aan beginnen, altijd op werk gehad maar ik vind het kut. Je zit echt opgesloten in het Sonos systeem. Totaal geen langetermijn oplossing. Geluid van een filmpje of iets in een browser of app afspelen? Nope, alleen als Sonos een deal heeft met die app. Je kan naar mijn mening dezelfde en betere geluidskwaliteit met hetzelfde gemak krijgen voor in huis.
Mijn buurman heeft door zijn hele huis speakers in het plafond gebouwd allemaal Sonos... Treurig. Maar ignorance is a bliss. Hij weet niet beter en geniet daarom van zijn Sonos huis.
Haha, ik moet opeens aan iemand denken maar dat is een binnenpretje. Thanks voor je eigen ervaringen, Sonos heeft inderdaad zijn beperkingen.

En AV Receivers van Marktplaats halen, doen jullie dat? De kans dat je dan een nieuw model vindt is natuurlijk klein. Maar af en toe komt er wel eens een Cambridge Audio (weinig extra features), NAD, of Rotel langs. Maar ik ben bang dat dat buiten mijn budget ligt.

• Jazco2nd
KeepitMagic schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:38:
[...]

Liever niet super bulky, maar dit is voor mij geen groot probleem eigenlijk. Meer een nice to have.

[...]

Ik zag dat hier multi-room ook via HEOS app gaat. Is dat fijn? En niet zo'n closed system als bij Sonos? Of haal ik nu dingen door elkaar?

[...]

Hierbij zijn dan alleen de MusicCast speakers combitabel?

[...]

Kijk dit is wel weer goede info, dit wist ik niet dat ze er zo in stonden.

[...]

Haha, ik moet opeens aan iemand denken maar dat is een binnenpretje. Thanks voor je eigen ervaringen, Sonos heeft inderdaad zijn beperkingen.

En AV Receivers van Marktplaats halen, doen jullie dat? De kans dat je dan een nieuw model vindt is natuurlijk klein. Maar af en toe komt er wel eens een Cambridge Audio (weinig extra features), NAD, of Rotel langs. Maar ik ben bang dat dat buiten mijn budget ligt.
Heos en MusicCast zijn wat vergelijkbaar met Sonos maar het grootste voordeel is dat je er niet aan vast zit.
De Yamaha ondersteund draadloze surround speakers en draadloze subwoofer inderdaad alleen via zijn eigen MusicCast speakers. Maar aangezien het om (in mijn geval) alleen surround achter speakers gaat vind ik dat geen ramp. Nog altijd beter dan kabels trekken en de speakers worden natuurlijk maar beperkt gebruikt.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:55
Over opgegeven vermogen; ik heb vaker de specs hier in de pricewatch aangepast naar eerlijke waardes, maar mogelijk heeft een andere tweaker dat weer teniet gedaan. Wil je het zeker weten, kijk dan op de site van de fabrikant of in de handleiding. Meestal staat er wel ergens een rijtje vermogens genoemd. Waar je naar op zoek bent is het vermogen genoemd bij de specificatie "8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive" of iets wat dezelfde strekking heeft. Een andere vrij goede lijdraad is het maximaal opgenomen vermogen/stroomverbruik. 7x200 watt geadverteerd, maar 500w stroomverbruik, dan weet je dat het bullshit is.

Dat gezegd hebbende, zal geen enkele receiver van een fatsoenlijk merk ergens tekort schieten als het gaat om vermogen.

Een receiver kan technisch lang mee gaan, je zal waarschijnlijk eerder aansluitingen of mogelijkheden tekortkomen. Hou daar dus rekening mee. Als je de eerste 5 jaar niet van plan bent een nieuwe tv te kopen, dan hoef je naar mijn idee enkel rekening te houden met de situatie van de komende 5 jaar. Je zou dan prima tweedehands een receiver voor weinig kunnen kopen, om dan over 5 jaar een nieuwe te nemen die volledig is uitgerust met de standaarden van dat moment.

Denk verder goed na over wat je wil en welke concessies je bereid bent te doen. Een goede subwoofer willen die vervolgens ergens uit het zicht in een kast achter de bank verdwijnt is geen goede strategie. Of een center speaker die omwille van esthetiek op de grond of juist tegen het plafond geplaatst moet worden evenmin.

Weet ook dat audio helaas knaken kost. Een complete set (5.1) voor €500,- is niet reëel, voor €1000,- kom je tweedehands misschien wel uit, vanaf €1500,- begint het eigenlijk pas en vanaf €2000,- kun je kiezen. Een beetje subwoofer kost al snel €400,-. "Trillende kopjes" is niet wat gelijk staat aan een goede subwoofer, in tegendeel, een goede subwoofer valt juist niet op.

Mocht je niet direct zoveel geld willen stukslaan, bouw het dan op. Bijvoorbeeld eerst stereo, dan center, surround, sub. Let dan wel op hoe lang de speaker lijn bestaat, Dali heeft lang de Zensor lijn gehad, maar die is nu eol en wordt opgevolgd door de Oberon lijn. Nu Zensors kopen is alleen interessant als je de hele 5.0 serie tegelijk koopt. Soms kunnen verschillende speakers wel gecombineerd worden qua klank, maar dat is geluk hebben.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• KeepitMagic
LA-384 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:18:

Mocht je niet direct zoveel geld willen stukslaan, bouw het dan op. Bijvoorbeeld eerst stereo, dan center, surround, sub. Let dan wel op hoe lang de speaker lijn bestaat, Dali heeft lang de Zensor lijn gehad, maar die is nu eol en wordt opgevolgd door de Oberon lijn. Nu Zensors kopen is alleen interessant als je de hele 5.0 serie tegelijk koopt. Soms kunnen verschillende speakers wel gecombineerd worden qua klank, maar dat is geluk hebben.
Ja dat is sowieso het plan. Eerst stereo. Maar dan moet ik qua av reciever wel direct een goede keuze maken. Of zoals jij zegt, op marktplaats een prima stereo receiver kopen. Die Zensor serie is op het moment gunstig geprijsd, maar dat komt dus omdat deze serie wordt uitgefaseerd. Thanks voor die info.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:55
Je kunt prima een surround receiver nemen bij 2 speakers. Je kunt gewoon de speakers aansluiten die je hebt, de overige kanalen worden over de bestaande speakers gemixed.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Jazco2nd
Wat betreft de Yamaha, in de specs op hun site staat netjes het vermogen bij het aantal aangesloten speakers. Wat volgens mij prima is voor de gemiddelde woonkamer.

Edit: de Dali Zensor Vokal is een uitmuntende center speaker. Getest tov verschillende andere. Ik moet nog de stereospeakers kiezen (mogelijk Q Acoustics Concept 20 of 3020i) maar die Zensor Vokal heb ik al :) absoluut waard. Echt niet per se de andere speakers uit de serie nodig (wel makkelijk natuurlijk en zeker geen verkeerde keus).

[Voor 53% gewijzigd door Jazco2nd op 16-10-2018 23:28]

• Vitamine
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 12-06 16:18
Jazco2nd schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 23:17:
Wat betreft de Yamaha, in de specs op hun site staat netjes het vermogen bij het aantal aangesloten speakers. Wat volgens mij prima is voor de gemiddelde woonkamer.

Edit: de Dali Zensor Vokal is een uitmuntende center speaker. Getest tov verschillende andere. Ik moet nog de stereospeakers kiezen (mogelijk Q Acoustics Concept 20 of 3020i) maar die Zensor Vokal heb ik al :) absoluut waard. Echt niet per se de andere speakers uit de serie nodig (wel makkelijk natuurlijk en zeker geen verkeerde keus).
Even een zij stapje: wanneer jij de Vokal als center gekocht hebt, is het aan te raden om in dezelfde reeks te blijven voor je fronts (Zensor 1/3/5/7).

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• bjorn1
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 06:43
Vind je budget voor een receiver best aan de hoge kant voor wat je wilt.
Qua vermogen zou ik me er niet zo op blind staren in de +/- €500 categorie zal je echt wel vinden wat je zoekt.
Als dit je eerste "echte" receiver wordt weet je toch al niet wat je meemaakt wat er aan geluid uit gaat komen.
Kijk eerst eens welke merken voldoen aan je eisen als airplay en Spotify connect. Hoewel een Chromecast dat allemaal redelijk overbodig maakt. Voor de speakers zou ik toch beginnen met 2 vloerstaanders gezien je in 2.0 wil beginnen en later eventueel wil uitbreiden naar 5.1. Naar mijn bescheiden mening zijn die voor stereo beter qua bereik, ik zou zeker de q acoustics 30xxi serie meenemen in je speaker keuze.
Kijk ook eens op whathifi.com voor reviews van alles wat je zoekt of zou willen.

• KeepitMagic
bjorn1 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 10:42:
Vind je budget voor een receiver best aan de hoge kant voor wat je wilt.
Qua vermogen zou ik me er niet zo op blind staren in de +/- €500 categorie zal je echt wel vinden wat je zoekt.
Als dit je eerste "echte" receiver wordt weet je toch al niet wat je meemaakt wat er aan geluid uit gaat komen.
Kijk eerst eens welke merken voldoen aan je eisen als airplay en Spotify connect. Hoewel een Chromecast dat allemaal redelijk overbodig maakt. Voor de speakers zou ik toch beginnen met 2 vloerstaanders gezien je in 2.0 wil beginnen en later eventueel wil uitbreiden naar 5.1. Naar mijn bescheiden mening zijn die voor stereo beter qua bereik, ik zou zeker de q acoustics 30xxi serie meenemen in je speaker keuze.
Kijk ook eens op whathifi.com voor reviews van alles wat je zoekt of zou willen.
Wat betreft de vloerstaanders, ik denk dat ik eerst voor een bescheiden setup wil gaan. Meer aandacht voor lean and mean. Die voorstaanders zijn zo aanwezig en dan past op dit moment niet in ons interieur. Daar hebben we de ruimte niet voor. Is ook overkill denk ik. (ik kan voor rond de 500 euro ergens een paar Monitor Audio Silver 100 uit de nieuwe serie op de kop tikken, aanrader?)

Je hebt gelijk qua budget. Voor €500 kan ik waarschijnlijk prima vinden wat ik nodig heb. AV receivers die ik op dit moment op mijn lijstje hebben staan zijn (alleemaal rond of onder de €500):
  • Onkyo TX-NR676
  • Sony STR-DN1080
  • Pioneer VSX-S520D
  • Onkyo TX-NR646
Op één of andere manier heb ik een aversie tegen Denon, ik weet niet waarom. Is dit terecht? Of moet ik me hier overheen zetten?

Die Sony heb ik er instaan omdat ik ook een Sony platenspeler heb, zoals aangegeven.
Wat denken jullie over de opties die ik nu in mijn lijstje heb staan? Staan er grote missers bij? Of andere argumenten om toch vooral écht niet één van de genoemde opties te kiezen?

[Voor 10% gewijzigd door KeepitMagic op 17-10-2018 10:56. Reden: reactie op vloerstaander speakers]

• bjorn1
Ik respecteer je keus, ben alleen bang dat het je gaat tegen vallen als je alleen boekenplank speakers gaat gebruiken zonder subwoofer erbij.
Natuurlijk zijn er boekenplank speakers die een goed geluid/bereik hebben maar door het formaat kan het laag gedeelte tegen vallen in een grotere ruimte als een woonkamer.

Denk dat je je een beetje vergist in de huidige vloerstaanders, zo groot als je volgens mij denkt dat ze zijn zijn ze niet altijd meer.

Qua passen in je interieur zou ik zeker eens naar de q acoustics 3050i kijken deze zijn in verschillende kleuren te krijgen.

Zou zeker een Denon meenemen in je overweging.
Maar kijk eens op whathifi.com onder AV receivers, klote site qua navigatie maar wel een hoop informatie te vinden.

• Jazco2nd
Vitamine schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:12:
[...]

Even een zij stapje: wanneer jij de Vokal als center gekocht hebt, is het aan te raden om in dezelfde reeks te blijven voor je fronts (Zensor 1/3/5/7).
Daar was ik eerst ook van overtuigd maar eigenlijk vooral HifiKlubben die dat zegt (Dali partner). Over een paar weken ga ik luisteren bij een winkel in Almere. Ik ben benieuwd. Volgens mij valt het reuze mee.

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:01

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

KeepitMagic schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 10:52:
[...]
Op één of andere manier heb ik een aversie tegen Denon, ik weet niet waarom. Is dit terecht? Of moet ik me hier overheen zetten?
Staat het merk je niet aan? Heb je een keer wat slechts over het merk gelezen? Heeft de buurman waar je niet goed mee op kan schieten Denon? Er moet toch wat zijn :P Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld eerder geen Onkyo (meer) nemen na alle problemen die ze hebben gehad. Gehad, maar voor mij heeft dat wel een deuk doen oplopen in het merk.

Het kan natuurlijk altijd dat een merk je niet aanstaat of aanspreekt wat voor sommigen genoeg reden kan zijn het merk niet te kopen. Het scheelt dat er opties genoeg zijn. Let wel dat je dan ook geen Marantz koopt, intern heb je dan alsnog een beetje Denon staan ;)

Maar * FeaR is bevooroordeeld. Ik ben nu aan mijn tweede Denon bezig en de nieuwe AVC-8500 lonkt ook wel. Alleen jammer dat Marantz er een pre/pro van maakt en niet Denon zelf.

Edit:
Ik trap dit topic ook even naar Consumentenelektronica Aankoopadvies, AUD > CEA.

[Voor 13% gewijzigd door FeaR op 17-10-2018 12:28]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• BernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 13-06 10:11
Ik zag toevallig deze set gisteren voorbijkomen op marktplaats, de prijs is niet gek en het zijn goede speakers: https://link.marktplaats.nl/m1332939171 - B&W 5.0 surround set (DM604, DM602, DM600, S3 Sorrento)

• pporrio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 22:00
@KeepitMagic Persoonlijk zou ik me het eerst concentreren op welke speakers je wilt hebben. Hier moet je echt de tijd voor nemen, ze zijn het meest klankbepalend in je set. Hoe wordt bij jou bijvoorbeeld de verhouding muziek luisteren/film kijken? Als je veel muziek luistert stelt dit andere eisen aan je speakers.

Je kunt beter goed investeren in je speakers, zodat deze bij een versterker/receiver upgrade kunnen blijven staan. Ga uitgebreid luisteren bij een of meer audiozaken naar verschillende merken en typen. Neem hierin ook vloerstaanders mee, dan kun je het verschil met een boekenplank model zelf ervaren. Tip: luister ook speakers die wat boven je budget zitten. Dan kun je de meerwaarde qua klank ten opzichte van de meerprijs voor jezelf bepalen.

Als je eenmaal duidelijk hebt voor jezelf welke speakers je wilt, ga dan pas kijken voor een receiver. Als je veel muziek luistert, dan vind ik bepaalde merken receivers ook geschikter dan andere.

Mijn platencollectie

• DaTimMan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:06
Ik persoonlijk heb gekozen voor een goede AV-receiver ( ik ben meer fan van de merken Onkyo en Denon, Onkyo voor de Bang for Buck) en ben voor een midrange speakerset gegaan . JAMO S426 HCS. Zo blijven de kosten nog enigzins te behappen. ( en de reden waarom ik ze kocht: https://www.hifi.nl/recensie/4205/Jamo-S-426.html ) Ik heb ook de subwoofer die in die serie zit, echter nu niet aangesloten, het is bijna niet nodig.

Ik ben heel blij met de niet al te dure boxen en een goede receiver. Sinds kort met de multi HDMI out nog een beamer kunnen aansluiten :)

Juist omdat een receiver lang mee gaat heb ik gekozen voor veel inputs en DTS-X + Atoms chips. Multi-room en eventueel upscaling is handig. Ik heb een Onkyo TX NR 646 waar ik heel blij mee ben. Spotify connect en Tune-in radio is top. Ik heb toen ook een Denon X2100W overwogen, maar die was toen net wat duurder.

Ik heb dus precies andersom gedaan dan de meeste voorstellen. Echter ben ik een normale mens die van leuk geluid houdt, dus geen wens voor top of the line. Ik weet niet waar je woont maar je mag altijd een keer komen luisteren.

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:01

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

DaTimMan schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:12:

Ik heb dus precies andersom gedaan dan de meeste voorstellen.
Wat dus juist niet veel wordt gedaan aangezien je met duurdere speakers meer in huis haalt dan met een duurdere receiver. Het voordeel van een duurdere receiver zou nog de veelal betere versie van Room EQ Software zijn, maar dan houdt het ook wel op in de merkbare factoren. Niet meetellende dat je bijvoorbeeld mogelijk echt de acht HDMI-ingangen van het hogere model nodig hebt ten opzichte van de zes van de lagere serie. Je betoog is leuk, maar ik (en dus velen met mij) vind het geen handige actie. Waarbij ik reviews van Hifi.nl absoluut niet serieus zou nemen, die vinden echt alles wat los en vast zit goed. Tevens verouderen receivers tegenwoordig juist wel snel doordat HDMI versies elkaar snel opvolgen met daarbij diverse functies en nieuwe audio codecs. Idem met dat de subwoofer niet veel toevoegt in je set, dat zal meer liggen aan de subwoofer dan wel correcte afstelling. Een goed afgestelde subwoofer kan de hele set compleet maken, zeker bij een Jamo S426 met twee 5,5" woofertjes. Met een lagere versie receiver en een hogere serie speaker had je meer geluid voor je geld gehad. Dan heb je met deze budgetten (nog lang) niet top of the line.

[Voor 40% gewijzigd door FeaR op 17-10-2018 12:40]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DaTimMan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:06
FeaR schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:31:
[...]

Wat dus juist niet veel wordt gedaan aangezien je met duurdere speakers meer in huis haalt dan met een duurdere receiver. Waarbij ik reviews van Hifi.nl absoluut niet serieus zou nemen, die vinden echt alles wat los en vast zit goed. Tevens verouderen receivers tegenwoordig juist wel snel doordat HDMI versies elkaar snel opvolgen met daarbij diverse functies en nieuwe audio codecs.
De speakers heb ik al zeker een jaar of 6, en ze bevallen uitstekend voor mij persoonlijk, ik heb in die tijd al 3 keer de receiver vervangen. Het punt was meer, misschien is een goedkope speakerset al zat, er zijn ook goede en goedkopere sets te vinden. Meteen investeren in voor 1000 euro aan boxen hoeft misschien niet.

Of je de review serieus moet nemen, geen idee, ik heb ze en ben er blij mee. De techniek in receivers gaat toch al wel snel , als je nu een 4k exemplaar komt met ondersteuning voor de huidige technieken kan het best lang mee gaan.

Met de onkyo 646 en de jamo set is hij voor binnen zijn budget klaar, en staat er toch een nette set. Eerst even luisteren is altijd slim.

[Voor 6% gewijzigd door DaTimMan op 17-10-2018 12:42]

• KeepitMagic
pporrio schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:55:
@KeepitMagic
Als je eenmaal duidelijk hebt voor jezelf welke speakers je wilt, ga dan pas kijken voor een receiver. Als je veel muziek luistert, dan vind ik bepaalde merken receivers ook geschikter dan andere.
Ik verwacht wel dat muziek luisteren de bepalende factor zal zijn. We zijn niet van die TV-mensen, maar een film op Netflix met beter geluid is natuurlijk wel mooi meegenomen. Waar het vooral om gaat is het luisteren van muziek via Spotify, platenspeler en evt. streaming via Airplay op Youtube oid. CD's hebben we wel liggen, maar dan moet ik er een CDspeler bijkopen. Wat opzich wel kan, maar de focus ligt op bovenstaande.

Wat zijn dan goede audio-focused AV-receivers?

Thanks

• pporrio
KeepitMagic schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:59:
[...]
Wat zijn dan goede audio-focused AV-receivers?

Thanks
Ik heb destijds 3 Onkyo receivers achter elkaar gehad. Toen ik muziekweergave belangrijker begon te vinden dan film, ben ik overgestapt op Denon.

De muziekweergave vond ik op een Denon beter dan op de Onkyo. Ook Marantz, Arcam en Anthem vind ik goed klinken voor muziek. Maar, dit is (zoals met veel dingen) persoonlijk.

Maar focus eerst op welke speakers je wilt.

[Voor 4% gewijzigd door pporrio op 17-10-2018 13:16]

Mijn platencollectie

• KeepitMagic
pporrio schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:15:
[...]
Maar focus eerst op welke speakers je wilt.
Die Q Acoustics 3050i in Walnoot zien er goed uit. Die ga ik maar eens beluisteren. Verder zijn er op marktplaats aardig wat B&W vloerstaanders te vinden. Echter vind ik die qua design wat minder. Dit is natuurlijk niet doorslaggevend, maar het helpt natuurlijk als het mooie speakers zijn.

Qua vloerstaanders overweeg ik:
  • Q Acoustics 3050i
  • B&W 683 s2 via marktplaats oid
Qua boekenplank overweeg ik:
  • Dynaudio Emit M20
  • B&W 685 s2
  • Elac Debut 2.0 B6.2
  • Kef Q350
  • Monitor Audio Silver 100
  • Dynaudio Excite X18
Iemand nog tips of ervaringen over bovenstaande modellen? Dan ga ik binnenkort maar eens ergens een luisterafspraak proberen te plannen.

• pporrio
KeepitMagic schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:46:
[...]
ga ik binnenkort maar eens ergens een luisterafspraak proberen te plannen.
Ik kan je Stassen in Tegelen (Venlo) aanbevelen. Zij hebben alle merken luidsprekers die in jouw lijstje staan en meer. Meer info: https://www.stassen.nl/luisteren-bij-stassen-hifi

Je moet vooraf wel een mail sturen met daarin een plattegrond met afmetingen van je ruimte en wat je op de vloer hebt liggen (plavuizen, laminaat, parket, vloerbedekking, etc.). Ook je budget moet je opgeven en wat je daarvoor wilt hebben (2 speakers).

Dan kun je heel veel speakers in 1 keer beluisteren en vergelijken.

[Voor 4% gewijzigd door pporrio op 17-10-2018 14:17]

Mijn platencollectie

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 04:29
Ik ben ook goed geholpen bij Stassen en bij iEar (Tilburg).

Qua muziek en zo verschillen de meningen. Sommige mensen geloven dat het per receiver verschilt, anderen wijzen erop dat het bij elke receiver gelijk is. Zelf heb ik Marantz en dat klinkt meer dan prima.

• KeepitMagic
Ok, Stassen ga ik dan zeker bezoeken.
Iemand nog een tip voor regio Amsterdam? Ik heb een auto, maar dichterbij voor een eerste kennismaking is denk ik geen overbodige luxe. Dan kom ik bij Stassen binnen met wat meer bagage.

Thanks

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:11
Als je Amsterdam - Tilburg doet, dan zou ik zeker eens kijken bij Studio Zwaard in Rotterdam.

• mikkip
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12-06 00:02
Hifi Solutions en/of Hifi Klubben in Amsterdam misschien handig voor je?
Verder: als je veel muziek luistert (en nog groter wilt gaan wonen) wil je misschien ook wel multiroom audio, dus dat is misschien nog iets om op te letten bij aankoop van je receiver.

• pporrio
Als je de Q-Acoustics 3050i als vloerstaander op je shortlist hebt staan, heb ik voor dat geld (minder zelfs) een veel betere 2de hands optie:
http://link.marktplaats.nl/m1323343480

Dan hoef je geen andere speakers meer te kopen wanneer je je receiver of versterker upgradet. Ook met een buizenversterker klinkt deze speaker top!

Ik moet toegeven: mijn mening is gekleurd heb ze zelf ook (in hoogglans wit, met nog een extra cap+ modificatie er bovenop). Nog steeds geen spijt van.

http://www.porrio.nl/ht/phonar_p55_001.jpg
http://www.porrio.nl/ht/phonar_p55_002.jpg

Uiteraard ben je van harte welkom om een keer te komen luisteren ;)

[Voor 18% gewijzigd door pporrio op 17-10-2018 19:56]

Mijn platencollectie

• KeepitMagic
pporrio schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:25:
Als je de Q-Acoustics 3050i als vloerstaander op je shortlist hebt staan, heb ik voor dat geld (minder zelfs) een veel betere 2de hands optie:
Mooie optie inderdaad! Jammer weer dat alle goede audio uit Venlo en omstreken komt;) Ik heb de verkoper een bericht gestuurd. Ik heb toch wat meer informatie nodig over de achtergrond/historie van de speakers. Thanks voor het meedenken.

• KeepitMagic
Vloerstaanders gaat hem niet worden. Het thuisfront wilde geen "mancave" in de woonkamer alsof het lijkt of er een single man woont... haha ik kon er wel om lachen. Maar goed, er is zat keuze in de wat compactere vormfactor.

Q Acoustics 3020i vind ik bijvoorbeeld prachtig. Weet iemand nog meer compacte (design) speakers in dit segment?

• pporrio
Monitor speakers moet je nog wel op stands zetten, dus uiteindelijk nemen ze net zoveel plek in als vloerstaanders.

Dat wil overigens niet zeggen dat ze niet goed klinken. Ga er wel vanuit dat je er een subwoofer bij moet zetten.

Mijn platencollectie

• sig69
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:09
Ik lurk even mee want mijn trouwe HK AVR460 is al maanden aan het overlijden. Het lijkt er op dat Harman Kardon uit de markt is gestapt? Ze hebben nog maar drie modellen en alledrie slechts 1080p.

• bjorn1
KeepitMagic schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:40:
Vloerstaanders gaat hem niet worden. Het thuisfront wilde geen "mancave" in de woonkamer alsof het lijkt of er een single man woont... haha ik kon er wel om lachen. Maar goed, er is zat keuze in de wat compactere vormfactor.

Q Acoustics 3020i vind ik bijvoorbeeld prachtig. Weet iemand nog meer compacte (design) speakers in dit segment?
Haha het moet dus een hoog waf gehalte hebben.

Kijk dan ook eens naar deze sets.

kef
bowers-wilkins

• KeepitMagic
bjorn1 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:34:
[...]

Haha het moet dus een hoog waf gehalte hebben.

Kijk dan ook eens naar deze sets.

kef
bowers-wilkins
Ik neig toch meer naar een Stereo set. Met van die kleine sateliet speakers heb ik toch het idee dat het sub-optimaal klinkt. Dus wat zijn de echte design klassiekers in de stereo set hoek? Iets met een vintage uitstraling vind ik ook mooi. Als je wat weet, let me know :) thanks

• bjorn1
KeepitMagic schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 15:00:
[...]

Ik neig toch meer naar een Stereo set. Met van die kleine sateliet speakers heb ik toch het idee dat het sub-optimaal klinkt. Dus wat zijn de echte design klassiekers in de stereo set hoek? Iets met een vintage uitstraling vind ik ook mooi. Als je wat weet, let me know :) thanks
Hou rekening dat als je dan alsnog wil uitbreiden naar een 5.1 of meer dat je er een geheel van moet kunnen maken.

Denk dat je die "kleine" satelliet speakers eens een kans moet geven, heb zelf ook nog een kef 2000.2 setje hangen en daar komt zeker meer dan genoeg geweld uit... Vraag maar aan mijn buren... Je hebt dan alleen wel de subwoofer nodig. Als je ergens gaat luisteren neem ze voor de grap mee in je luister sessie.

• pporrio
Je kunt ook de Revel M16 eens beluisteren. Hifi Solutions in Amsterdam heeft deze (om even in jouw regio te blijven). Zitten op €549,- per stuk, maar klinken echt goed! Ik vind ze ook mooi afgewerkt. De hoger geprijsde M105 is zeker ook het beluisteren waard. Ze hebben bij Hifi Solutions sowieso de nodige boekenplank speakers: https://hifisolutions.nl/...s/luidsprekers-91/compact

Qua design en hifi-waardig geluid kun je naast B&W en Revel ook eens luisteren naar de monitor speakers van Sonus Faber. De Sonetto 1 is een zeer mooie speaker.

Ik zou zeggen: ga eens wat luisteren bij een audiozaak. Dan weet je wat meer. We kunnen hier balletjes blijven opgooien, maar jouw oortjes bepalen wat je wilt ;)

[Voor 50% gewijzigd door pporrio op 23-10-2018 10:52]

Mijn platencollectie

• KeepitMagic
Oke, er is een update.

Na eerst de Wharfedale Diamond 11.1's overwogen te hebben is mijn keuze qua speakers nu gevallen op de Monitor Audio Silver 100 serie. Twee speakers in een stereo opstelling.

Nu ben ik nog steeds op zoek naar een AV receiver of Stereo receiver / versterker.

Eerst viel mijn keuze op de Sony STR DN 1080, maar als ik kijk naar al die overkill in power, kanalen en andere dingen, vraag ik mijzelf af: Is dat echt nodig? Ik heb 2 boxen en ik zie mijzelf niet uitbreiden naar 5 of 7 surround speakers. Audio gaat het mij vooral om. Niet zozeer de home theatre ervaring

Mijn situatie is alsvolgt:
  • 4k tv, zonder HDR, dus volgens mij hoef ik geen 4k receiver te kopen (mijn tv schaalt al op)
  • platenspeler met voorversterker ingebouwd, dus phono ingang is niet perse nodig
  • PS4
Daar volstaat toch gewoon een stereo versterker die puur focust op goede audio? Zoals een Cambridge, NAD of NAIM systeem? Of zie ik dingen over het hoofd? Alvast bedankt voor jullie hernieuwde advies.

Groet,

Freek

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zich voldoet dat prima, maar het klinkt niet noemenswaardig anders dan een AV receiver. En je hebt geen spotify connect enzo.

Hoe ben je op die Sony uitgekomen?

[Voor 12% gewijzigd door JvS op 05-12-2018 17:58]

• KeepitMagic
JvS schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:53:
Op zich voldoet dat prima, maar het klinkt niet noemenswaardig anders dan een AV receiver. En je hebt geen spotify connect enzo.

Hoe ben je op die Sony uitgekomen?
Ja inderdaad. Spotify connect en Airplay zijn wel musthaves op de receiver. Hoe ik bij sony ben uitgekomen? Ja dat is geen lang process geweest. Ik heb een Sony platenspeler. Verder na het lezen van een aantal reviews kwam ik uit bij de Sony. Maar ik heb echt nog geen super grondig onderzoek gedaan. Daarom dus ook deze vraag op dit forum.

Ik hoor graag als jullie nog tips hebben! Dank :)

• muppet99
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:13
categorie: Versterkers en receivers

Je zoekt een versterker met HDMI en een 2.0 opstelling.
De onkyo L20D is an sich een leuke, goede ervaringen mee.

Carpe Diem

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja, wat wil je horen. Jij bent fan van sony. Ik vind de receivers van Pioneer en Marantz fijn. Ik hoor erg goeie dingen over de Heos / Spotify integratie van Denon en Marantz. Iedereen hier koopt Denon. Jij hebt iets tegen Denon.

Die Sony voldoet uitstekend (hoewel ik niet weet hoe goed de softwareintegratie is). Ik vind het overkill. Jij vindt het een fijne keuze.

Ik zie niet helemaal wat meer advies jou nog gaat helpen. Je weet wat je wilt. Je moet alleen kiezen.

[Voor 14% gewijzigd door JvS op 06-12-2018 10:24]

• KeepitMagic
JvS schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:23:
Tja, wat wil je horen. Jij bent fan van sony. Ik vind de receivers van Pioneer en Marantz fijn. Ik hoor erg goeie dingen over de Heos / Spotify integratie van Denon en Marantz. Iedereen hier koopt Denon. Jij hebt iets tegen Denon.

Die Sony voldoet uitstekend (hoewel ik niet weet hoe goed de softwareintegratie is). Ik vind het overkill. Jij vindt het een fijne keuze.

Ik zie niet helemaal wat meer advies jou nog gaat helpen. Je weet wat je wilt. Je moet alleen kiezen.
Ik wil vooral jullie eerlijke feedback horen. Ik ben op dit moment nergens fan van. Het gaat mij vooral om de goede audio ervaring. En omdat ik al een 4k TV heb, hoef ik volgens mij niet per sé een 4k receiver kopen. Denon en Marantz sta ik zeker wel voor open. Dat van dat ik wat tegen Denon heb neem ik dan bij deze terug. Ik probeer gewoon te kijken naar wat ik over het hoofd zie.

Ik ga eens kijken op het forum voor versterkers en receivers. Thanks

Edit: Wat is jullie ervaring met Yamaha? Ik vind het retro design van de Yamaha's wel geniaal. Is dit wat?

[Voor 4% gewijzigd door KeepitMagic op 06-12-2018 10:59]

• wimpie007
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 02:21
SR7012 iets? Adviesprijs is vrij hoog maar is wel vaak voor stukken minder te koop

• muppet99
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:13

Carpe Diem

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

KeepitMagic schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:47:
[...]

Ik wil vooral jullie eerlijke feedback horen. Ik ben op dit moment nergens fan van. Het gaat mij vooral om de goede audio ervaring.
Tja, dan is het simpel. Dat gaan ze allemaal geven.

En over dat 4K (hoewel ik zelf HDR belangrijker vind). Als jij een mediaplayer oid via de versterker aan je TV wilt koppelen, moet je wel een receiver hebben die 4K (HDR) kan doorgeven.

Nu kunnen ze dat allemaal wel.

In mijn hoofd zijn alle reguliere AV receivers gelijkwaardig (Dus ja, Yamaha is ook wat), behalve Onkyo omdat ik daar op het forum veel problemen heb gehoord over kwaliteit van HDMI aansluitingen. Maar ook Omkyo zal waarschijnlijk een prima keus zijn. Net als Marantz, Denon, Sony, Yamaha.

De verschillen gaan hem zitten in de software, de aansluitingen, de netwerkfunctionaliteiten, hoe lekker werken die, etc, etc, etc. En daarnaast in persoonlijke voorkeur, wat voelt voor jou lekker, wat vind je er mooi uitzien.

• KeepitMagic
Lijstje tot nu toe is:

Marantz NR1609 of 1509
Yamaha RN-402D MusicCast
Pioneer VSX-S510-S - 6.2
Denon 2400H/3500H (dit is niet echt een dun model, maar wel een goede optie)
Pioneer VSX-S520D

Ik probeer een elegante optie uit te zoeken, niet zo'n overpowered bakbeest met 9 kanalen.
Tussen de 80 en 130 Watt op 8 ohm is prima. En er moet Spotify connect en airplay op zitten.

Als jullie nog andere opties hebben dan hoor ik het graag, thanks!

• mikkip
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12-06 00:02
De yamaha is zonder hdmi, dus kan het zo zijn dat je tv-geluid niet synchroon loopt met beeld. Op mijn yamaha r-n803 heb ik alleen synchroon geluid als ik pure-direct knop aanzet (dan kun je wel niks meer met je equalizer e.d.). Zelf vind ik dat overkomelijk, maar goed om even bij na te denken.
Qua specs lijkt voor jou trouwens de nieuwe Sonos amp een goede. Nog wel twee maanden wachten en een beetje aan de prijs.

• Hulleman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12-06 15:07
Je moet vooral kijken naar wat je nodig hebt aan opties. Het mooie van AV receivers, of je nu alle kanalen gaat gebruiken of niet, is dat ze allemaal mooie snufjes aan boord hebben, zoals spotify, HDR, HDMI, airplay, heos whatever. Bij stereoreceivers is dat veel minder vanzelfsprekend.

Als je ook het geluid van je verschillende apparaten over de speakers wilt laten lopen is een receiver gewoon het handigst. HDMI kabels inpluggen en gaan met die banaan. Met een stereoversterker ben je daar gewoon beperkter in als je AV receivers met stereoversterkers gaat vergelijken in eenzelfde prijsklasse. Laat je ook niet wijsmaken dat een stereoversterkers veel mooier geluid geeft dan de stereo optie wat een AV receiver weer kan geven. Zo pratende snap ik niet eens dat stereoversterkers nog bestaan >:)

Staar je ook niet blind op die wattages, dat is niet belangrijk en ook helemaal niet te vergelijken. De Marantz 1609 geeft 50w per kanaal, een Denon 2400H wel 180w per kanaal. Die 50w van de Marantz is best representatief gemeten met normaal gebruik, maar die 180w van de Denon totaal niet. Dat is gemeten op een 1khz pieptoon uit 1 speaker. Daarnaast heb je voor normaal gebruik maar een paar watt vermogen nodig.

Als je voor een elegante receiver wilt gaan kom je snel uit op de Marantz slimline (vind ik ook veel mooier dan die slanke yamaha's). Voordeel van de Marantz en Denon ten opzichte van de overige in je lijst is Audyssey om je speakers mee af te stellen. De Denon 3500H heeft de meest uitgebreide variant van Audyssey (XT32) van de opties die je noemt en kan ook de subwoofer daarmee afregelen. Als prijs je niet veel uitmaakt zou ik lekker voor die Denon 3500H gaan. Die biedt voor dezelfde prijs meer dan de Marantz 1609.

[Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 07-12-2018 14:34]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5

• KeepitMagic
Hulleman schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:21:
Je moet vooral kijken naar wat je nodig hebt aan opties. Het mooie van AV receivers, of je nu alle kanalen gaat gebruiken of niet, is dat ze allemaal mooie snufjes aan boord hebben, zoals spotify, HDR, HDMI, airplay, heos whatever. Bij stereoreceivers is dat veel minder vanzelfsprekend.

Als je ook het geluid van je verschillende apparaten over de speakers wilt laten lopen is een receiver gewoon het handigst. HDMI kabels inpluggen en gaan met die banaan. Met een stereoversterker ben je daar gewoon beperkter in als je AV receivers met stereoversterkers gaat vergelijken in eenzelfde prijsklasse. Laat je ook niet wijsmaken dat een stereoversterkers veel mooier geluid geeft dan de stereo optie wat een AV receiver weer kan geven. Zo pratende snap ik niet eens dat stereoversterkers nog bestaan >:)

Staar je ook niet blind op die wattages, dat is niet belangrijk en ook helemaal niet te vergelijken. De Marantz 1609 geeft 50w per kanaal, een Denon 2400H wel 180w per kanaal. Die 50w van de Marantz is best representatief gemeten met normaal gebruik, maar die 180w van de Denon totaal niet. Dat is gemeten op een 1khz pieptoon uit 1 speaker. Daarnaast heb je voor normaal gebruik maar een paar watt vermogen nodig.

Als je voor een elegante receiver wilt gaan kom je snel uit op de Marantz slimline (vind ik ook veel mooier dan die slanke yamaha's). Voordeel van de Marantz en Denon ten opzichte van de overige in je lijst is Audyssey om je speakers mee af te stellen. De Denon 3500H heeft de meest uitgebreide variant van Audyssey (XT32) van de opties die je noemt en kan ook de subwoofer daarmee afregelen. Als prijs je niet veel uitmaakt zou ik lekker voor die Denon 3500H gaan. Die biedt voor dezelfde prijs meer dan de Marantz 1609.
Bedankt voor je uitgebreide advies. Hier kan ik nou wat mee. :)
Ja ik ga de komende tijd de prijzen maar eens monitoren en een beslissing maken.

Fijne zondag!

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:00

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Een dingetje om rekening mee te houden bij Denon (ik heb zelf een wat oudere AVR-X2000, dus het kan inmiddels veranderd zijn), is dat de multiroom speakers alleen analoge bronnen doorgeven. In mijn geval betekent dat dat ik in de studeerkamer alleen radio of muziek van de "media server" kan luisteren; geluid van de Blu-Ray of chromecast die via HDMI zijn aangesloten pakt hij niet.
Ik heb gekozen voor een AVR vanwege de vele HDMI aansluitingen. Daar ben ik nu erg blij mee; toen ik kocht had ik alleen een TV, nu dus ook een Blu-Ray speler, chromecast en raspberry Pi. Daarnaast zit de Wii via composite aangesloten op de versterker.
Ik vind de app van Denon/Marantz niet echt goed, maar hij is bruikbaar om een bron mee te kiezen en het volume te regelen. Ik weet alleen niet of die van bijvoorbeeld Yamaha of Sony beter zijn.

Ik heb zelf ook de Monitor Audio Silver 100, en dat klinkt erg fijn. De TV geeft namelijk een brak geluid, en ook met 2.0 zijn TV series of films veel mooier te beluisteren dan via de speakers van de TV zelf. Ik heb nog niet de behoefte gehad om er een sub of center bij te zetten.

Verder ga ik mee met de tips van andere tweakers hierboven: ga luisteren, liefst samen met vrouwlief als de WAF erg belangrijk is. Ik had vrouwlief en een stapel CD's (verschillende genres, zowel live- als studio-opnamen meegenomen). Na lekker wat spelen met instellingen/volume/verschillende speakers kwamen we gelukkig op dezelfde speakers uit, en maakte het vrouwlief uiteindelijk eigenlijk niet veel uit hoe ze er uit zagen (het zijn toch allemaal zwarte of bruine kastjes, en die ene klinkt toch duidelijk beter). Ze had wel wat tegen vloerstaanders en zuilspeakers, dus ik heb mijn boekenplankspeakers nu op twee stevige houders aan de muur geschroefd.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True