• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Hi,

Ik overweeg een 2 jarige master te starten naast mijn baan, en ben me aan het orienteren tussen verschillende universiteiten. We kennen allemaal de rankings tussen de universiteiten, die aangeven hoe hoog een universiteit staat aangeschreven. Er zijn wat meer prestigieuze universiteiten en wat mindere. Er is ook een relatie tussen deze prestige en de prijs van een opleiding.

Ik vraag me af: in hoeverre wordt er in de praktijk in het sollicitatieproces nou echt gelet op hoe hoog een universiteit aangeschreven staat? Iemand die hier inzicht of ervaringen in heeft?

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:00
Welke studierichting?

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hangt idd erg van de opleiding af - en ook van de gewenste functie en werkgever.

Als je een master water wilt, maakt het misschien niet zoveel uit of je op de WUR komt (en is misschien Delft beter), maar rond voedselkwaliteit liever WUR terwijl het voor toerisme misschien niets uit maakt.

Functie: soms is puur het papiertje / de letters achter de naam belangrijker.

Werkgever: de beoogd werkgever moet het verschil ook kennen, zo niet is een papiertje een papiertje.

-
Los van prestige, kan je overigens ook wat aan het resulterende netwerk hebben.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:06

de Peer

under peer review

In plaats van te kijken naar hoe het op je cv staat, zou je ook kunnen kijken naar wat jou zelf het meeste oplevert qua kennis en inzichten. Dat zou ik persoonlijk belangrijker vinden. De universiteiten die echt slecht bekend staan zou ik dan wel weer bij vandaan blijven. Geen idee of die er zijn trouwens in Nederland.

Maar om toch antwoord te geven op je vraag. In de praktijk kunnen het diploma + de titel deuren openen. Het is volgens mij minder belangrijk (bij de meeste studirichtingen) welke universiteit je precies gezeten hebt. Uiteindelijk is de relevante werkervaring en je track-record i.c.m. het hebben van de titel/diploma doorslaggevend, is mijn ervaring.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:11

t_captain

Moderator General Chat
Een overweging die heel misschien van invloed is: het een titel van een Amerikaanse onderwijsinstelling (B.Sc. of hoger) helpt om deuren te openen voor skills based migration aldaar.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Duci schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:44:
We kennen allemaal de rankings tussen de universiteiten, die aangeven hoe hoog een universiteit staat aangeschreven.
En we weten ook allemaal dat elke ranking weer iets anders zegt. Überhaupt zijn er rankings op onderzoek en op onderwijs, en dat is al een wereld van verschil. Vaakgenoemd voorbeeld is het aantal nobelprijswinnaars dat een universiteit heeft voortgebracht - dat wordt soms meegewogen, maar zegt echt nul over de kwaliteit van onderwijs (en eigenlijk ook weinig over de kwaliteit van onderzoek). En dan is het nog maar de vraag of randzaken, zoals sfeer en studieklimaat, daarin terug te zien zijn.

Een universiteit als geheel beoordelen is sowieso erg dubieus. Er zal weinig verband zijn tussen de kwaliteit van de opleiding Hindoestaanse theologie en de opleiding medische robotica, dus kijk liever naar de beoordeling van een opleiding. Dáár zijn ook rankings van, en die gaan dus puur over de opleiding die je gaat volgen, dus het relevante deel voor jou als potentiële student.

[Voor 14% gewijzigd door bwerg op 16-10-2018 19:37]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Duci
  • Niet online
bwerg schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:13:
[...]

En we weten ook allemaal dat elke ranking weer iets anders zegt. Überhaupt zijn er rankings op onderzoek en op onderwijs, en dat is al een wereld van verschil. Vaakgenoemd voorbeeld is het aantal nobelprijswinnaars dat een universiteit heeft voortgebracht - dat wordt soms meegewogen, maar zegt echt nul over de kwaliteit van onderwijs.

Een universiteit als geheel beoordelen is sowieso erg dubieus. Er zal weinig verband zijn tussen de kwaliteit van de opleiding Hindoestaanse theologie en de opleiding medische robotica, dus kijk liever naar de beoordeling van een opleiding.
Dat is een goed punt. Maar op een voorbeeldje te noemen: je kunt in Nederland een master bedrijfskunde volgen aan RSM (Erasmus), Nyenrode, UvA, VU, het NCOI en het LOI (ik zeg maar wat).

Ze hebben allemaal dezelfde naam en titel, maar de Erasmus en Nyenrode zijn bijvoorbeeld meer prestigieus dan een master van het NCOI.

Dat is meer waar mijn vraag betrekking op heeft.

• Duci
  • Niet online
Bedrijfskunde

• Duci
  • Niet online
F_J_K schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:03:
Hangt idd erg van de opleiding af - en ook van de gewenste functie en werkgever.

Als je een master water wilt, maakt het misschien niet zoveel uit of je op de WUR komt (en is misschien Delft beter), maar rond voedselkwaliteit liever WUR terwijl het voor toerisme misschien niets uit maakt.

Functie: soms is puur het papiertje / de letters achter de naam belangrijker.

Werkgever: de beoogd werkgever moet het verschil ook kennen, zo niet is een papiertje een papiertje.

-
Los van prestige, kan je overigens ook wat aan het resulterende netwerk hebben.
Laatste punt is interessant (rest ook overigens). Heb je daar ervaring mee?
de Peer schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:03:
In plaats van te kijken naar hoe het op je cv staat, zou je ook kunnen kijken naar wat jou zelf het meeste oplevert qua kennis en inzichten. Dat zou ik persoonlijk belangrijker vinden. De universiteiten die echt slecht bekend staan zou ik dan wel weer bij vandaan blijven. Geen idee of die er zijn trouwens in Nederland.

Maar om toch antwoord te geven op je vraag. In de praktijk kunnen het diploma + de titel deuren openen. Het is volgens mij minder belangrijk (bij de meeste studirichtingen) welke universiteit je precies gezeten hebt. Uiteindelijk is de relevante werkervaring en je track-record i.c.m. het hebben van de titel/diploma doorslaggevend, is mijn ervaring.
Ik ga ook zeker meer kijken op de inhoud dan op "hoe het op mijn CV staat" hoor. :) Maar ik vroeg me af hoeveel het in de praktijk uitmaakt. Ik ga nu bij 2 universiteiten kijken en kies dan op de inhoud. Maar alvast vooruitlopend vroeg ik me af of het qua latere banenkansen veel uitmaakt, stel dat het qua programma, praktische schema's en andere bijkomstigheden om het even is.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Duci schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:20:
[...]

Laatste punt is interessant (rest ook overigens). Heb je daar ervaring mee?
Netwerk? Mijn huidige baan heb ik bijv. omdat een medestudent me opbelde of ik interesse had.

Over de andere zaken: je moet maar net weten dat een MBA van de Erasmus erg hoog staat aangeschreven. Al heeft @de Peer een goed punt, behalve als je 'er zo een wilt worden' is het nog steeds een stuk belangrijker dat je zelf groeit en leert.

NB: https://www.studiekeuze123.nl/opleidingen geeft naast baankansen etc. o.a. ook resultaten van de nat. studentenenquete

[Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 16-10-2018 14:42. Reden: URL opgenomen]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee