Woonkamer geluidsysteem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn137
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-03 12:36
Ik zoek een?
Compleet systeem, receiver met speakers. ben nog aan het twijfelen over 2.1 / 2.1.1 / 5.1(.1) (3.1???)

Wat is je budget?
staat niet vast, ben nog in de ontdekkende fase, maar om een idee te geven, voor een setje speakers (2stuks) ±400 euro. en de receiver ook zoiets. zal hier later meer over vertellen

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films / series kijken, gamen en een platenspeler er op aan sluiten, algemeen muziek (classic rock / country / metal) met multi-room speakers aansturen, maar dat mag ook via chromecast / gramofon achtige dingen.

Wat heb je zelf al gevonden?

receiver: pricewatch: Onkyo TX-L50 Zwart
deze receiver eigenlijk puur op afmetingen uitgezocht, qua hoogte is hij perfect om in mijn (zelfbouw) TV meubel te plaatsen, dus een receivers met een hoogte minder als 100 / 120mm hebben een pre, geen must.
atmos aansturing is ook een pre, denk ik, nog te weinig ervaring mee om het echt te kunnen zeggen
alleen wat er over gelezen zoals dit
front speakers: pricewatch: Jamo S 803 (per paar) (Wit)
eigenlijk puur uitgezocht op uiterlijk en de ervaring van een maat die Jamo speakers heeft en daar klinkt het wel tof en eventueel uit te breiden met een up firing atmos systeem.

center speaker:pricewatch: Jamo S 83 CEN (Wit, Zwart)
zelfde als de front speakers.

rear speakers: pricewatch: Jamo S 801 Boekenplank Speakers (per paar) (Wit)
om in dezelfde serie te blijven, heb ook gekeken naar pricewatch: Cambridge Audio Minx Min 10 (Wit) voor het formaat

Subwoofer: nog niks

Welke vragen heb je hier nog over?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h6uv457m.png

hierboven zie je een indeling van de begane grond. (afmetingen in mm)
korte uitleg over mijn indeling plaatje:
Rood streepje: TV
Oranje streepjes: Front speakers en sub naast de bank
groene streepjes: Surround uitbreiding (bank zou dan 20cm naar voren schuiven om ruimte te maken voor de rear speakers)
gele streepjes: multi-room speakers voor in de keuken
blauwe streepjes: multi-room speakers onder de overkapping (en dan bedoel ik niet de dimensie lijntjes :+ )

ik wil graag goed (voor mij goed, ben geen audiofiel) geluid om te genieten van films en series, games en gewoon muziek te kunnen luisteren.
nadeel: mijn vriendin vind speakers niet mooi en wil ze het liefst niet zien. grote zuil speakers gaan er dus ook absoluut niet komen.
boekenplank speakers is het compromis geworden.

ik worstel een beetje met de opstelling of dat ik überhaupt surround kwijt kan en of ik me er dan niet aan ga storen omdat we dan op de bank van achteren meer of minder volume hebben afhankelijk van waar je zit.
denk ik dan....
ik dacht er aan om daar eventueel gebruik te maken van weg gewerkte inbouw speakers in een meubel dat ik zelf maak achter de bank, die dan voornamelijk omhoog "schieten" weet niet of dat dit dan wel het gewenste effect gaat hebben.

daarom dacht ik om eens te beginnen met een leuk 2.1(.1) setje en die eventueel later uit te breiden naar 5.1(.1)
vooral om te kijken of ik uit de voeten kan met een leuke 2.1(.1) set en ook zodat ik het budget een beetje kan spreiden over een paar maanden ;)

waarom dan die 2.1.1? (atmos upfiring)
het lijkt een leuke uitbreiding op een 2.1 set volgens eerder gelinkte review, voor een voller geluid en een intensere beleving dan 2.1

ik weet niet of dat 3.1(.1) dan nog een nuttige uitbreiding is? ik vind zo'n center speaker wel mooi, maar het moet dan ook wel nuttig zijn wil ik het kopen ;-)

waarom ik denk dat een receiver en losse speaker het beste voor mij is, is vanwege de platenspeler, zo af en toe wil ik gewoon puur een LP luisteren en weinig anders doen, als jullie optie weten waarin dit kan met een goede soundbar hoor ik dat ook graag. mijn vriendin vind een soundbar mooier dan losse speakers, zoals ik al eerder zei, ik denk alleen dat het niet samen gaat met wat ik allemaal wil

graag hoor ik wat jullie hier van denken en wat jullie zouden doen in mijn situatie.
ik ben nog aan het oriënteren en het hoeft niet volgende week binnen te zijn.

ik hoop dat ik het duidelijk omschreven heb, mochten jullie nog vragen hebben hoor ik die graag en ben erg benieuwd naar jullie suggesties :)
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Tja, het is natuurlijk allemaal erg persoonlijk. Daarom dus gaan luisteren samen met je vriendin. Dan ook laten zien dat er mooie witte varianten beschikbaar zijn.

Misschien moet je eens kijken naar Q-acoustics, Dali Zensor of de B&W 686 S2; allemaal veel mooier dan een soundbar als je het mij vraagt :)

Verder zou ik met een 3.0 set beginnen; Atmos is in de beginfase niet echt nuttig als je het mij vraagt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ramon op 16-10-2018 14:10 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn137
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-03 12:36
Ramon schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:09:
Tja, het is natuurlijk allemaal erg persoonlijk. Daarom dus gaan luisteren samen met je vriendin. Dan ook laten zien dat er mooie witte varianten beschikbaar zijn.

Misschien moet je eens kijken naar Q-acoustics, Dali Zensor of de B&W 686 S2; allemaal veel mooier dan een soundbar als je het mij vraagt :)

Verder zou ik met een 3.0 set beginnen; Atmos is in de beginfase niet echt nuttig als je het mij vraagt.
Uiteraard ga ik luisteren voor ik koop, was ik vergeten bij te zetten.
mijn vriendin geeft te weinig om hoe het geluid er uit komt :X :? dus die zou alleen mee willen voor de vormgeving van de speaker :P
alleen zuil speakers wordt het echt niet. :| ben op dit moment al blij dat ik boekenplank speakers er uit heb weten te slepen, eerst bleven we hangen bij een soundbar :P

je geeft mooie opties inderdaad, maar waarom een 3.0 en niet 2.1 of 2.0?