Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Upgrade game PC naar WS/game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Ik zoek een?
Op dit moment heb ik een aparte game PC (zie onderstaande lijst) en development workstation C#/C/C++.
Ik wil af van twee machines onder mijn bureau en de game PC moet daarvoor een upgrade krijgen. De workstation wordt dan een headless testmachine/server.

Wat achtergrond: ik ben sindskort met OpenCL aan de slag. De game PC heeft een 1080Ti en de workstation heeft een budget kaart. Ik zit nu dus alsnog op de Game PC te ontwikkelen. De Game PC moet dus wat meer oomph krijgen om vlot te werken, vooral geheugen.

Ik denk zelf aan de volgende upgrade:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 318,88€ 318,88
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 141,05€ 141,05
1G.Skill Trident Z F4-3400C16D-32GTZ€ 424,50€ 424,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 884,43

Wat is je budget?
Ca. 800-900 Euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Volgens zijn de voordelen van Ryzen bij multithreaded applicaties (zo'n beetje alles waar ik aan werk) groot genoeg dat ik de iets lagere gaming snelheid voor lief kan nemen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Mijn huidige game systeem, uit de workstation wordt niets over genomen (is nog een Ivy Bridge - EP systeem en blijft als server in gebruik):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4771 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI Z87-G45 Gaming€ 0,-€ 0,-
1Inno3D iChill GeForce GTX 1080 Ti X3€ 798,-€ 798,-
1Kingston ValueRAM KVR13N9K2/16€ 115,49€ 115,49
1Corsair CX750M€ 84,70€ 84,70
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 99,-€ 99,-
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 157,95€ 157,95
1Samsung 840 Pro 256GB€ 0,-€ 0,-
2Samsung 850 EVO 500GB€ 129,-€ 258,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.513,14

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 23:01
Heeft dat moederbord bepaalde features die je graag wil? Als er 'ultra gaming' in de naam staat vermoed ik meteen dat de prijs/kwaliteit verhouding minder goed is.
Dat RAM ziet er duur uit, heb je echt 3400 MHz nodig?

• Omega Supreme
SpeedQber schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:08:
Heeft dat moederbord bepaalde features die je graag wil? Als er 'ultra gaming' in de naam staat vermoed ik meteen dat de prijs/kwaliteit verhouding minder goed is.
Dat RAM ziet er duur uit, heb je echt 3400 MHz nodig?
Er komt op een later tijdstip een nvme SSD in en er komt een 10Gb netwerk kaart in het PCI-E x4 2.0 slot.

Het geheugen is simpel: ik heb me wat ingelezen en heb begrepen dat snel geheugen meer impact op de performance heeft dan de CPU overclocken, vandaar de keuze voor snel geheugen.

Overigens ben ik daar het meest onzeker over: als ik google dan begrijp ik dat Samsung B de hoogste kloksnelheden haalt, maar dat dual rank geheugen op lagere kloksnelheid toch sneller kan zijn. 3200MHz single rank zou net zo snel zijn als 2966MHz dual rank.

Als iemand ervaring heeft met 16GB dimms die goed werken op hoge kloksnelheid dan sta ik open voor alternatieven.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• SpeedQber
Voor zover ik hebben 3200 MHz latjes een betere prijs/performance verhouding, omdat er diminishing returns zijn.
Samsung B dies hebben de beste kwaliteit/kloksnelheden.
Een NVME SSD heeft weinig meerwaarde voor gaming, er zijn ook M.2 SATA SSDs.

• Omega Supreme
SpeedQber schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:28:
Voor zover ik hebben 3200 MHz latjes een betere prijs/performance verhouding, omdat er diminishing returns zijn.
Samsung B dies hebben de beste kwaliteit/kloksnelheden.
Een NVME SSD heeft weinig meerwaarde voor gaming, er zijn ook M.2 SATA SSDs.
De nvme disk is niet voor gaming, maar om snel grote datasets in te kunnen lezen. Heb in mijn workstation nu een Revo drive voor dit doel zitten.

Overigens zie ik dat er ook B450 borden zijn met deze mogelijkheid en dat die tweede nvme disk op dit X470 bord niet in combinatie met het PCI-E x4 slot werkt. Lijkt erop dat ik met een B450 bord alleen wat snelle USB aansluitingen en een PCI-E x1 2.0 slot moet missen?

@SpeedQber Ik ga even kijken hoeveel ik kan besparen met een goede kwaliteit B450 bord, als het verschil groot is is dat een optie. Bij een klein verschil ga ik voor het meest uitgebreide, de basis van mijn huidige systeem gaat ook al 5 jaar mee.

[Voor 34% gewijzigd door Omega Supreme op 16-10-2018 14:25]

• SpeedQber
Ik weet niet precies wat de verschillen tussen de chipsets en mobos zijn, maar als je die dingen kan missen, kan je wellicht goedkoper.

• Omega Supreme
Op basis van bovenstaande gekeken naar alternatieven. Ik kwam op het volgende uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 318,88€ 318,88
1Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 109,-€ 109,-
1G.Skill Trident Z F4-3200C16D-32GTZSK€ 291,30€ 291,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 719,18

Sweetspot voor geheugen lijkt idd bij 3200MHz te liggen, ik twijfel alleen nog over het moederbord.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Bij B450 kun je Gigabyte beter in de winkel laten liggen. MSI Tomahawk is even duur en stuk beter.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Omega Supreme
Hackus schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:34:
Bij B450 kun je Gigabyte beter in de winkel laten liggen. MSI Tomahawk is even duur en stuk beter.
Goed om te weten, ook een mooi bord qua spec. De X470 van gigabyte komt overal heel goed uit de tests, deed de blijkbaar foute aanname dat de B450 uit dezelfde serie dan ook wel goed zou zitten.

Overigens neig ik nog steeds naar de X470. Ik doe zo'n 5 jaar met een PC en heb letterlijk voor duizenden euro aan apparatuur (Game PC en vooral workstation) thuis staan. En dan moeilijk gaan doen over € 40 prijsverschil voor een moederbord. :/

Wie weet ben ik over twee drie jaar heel blij met een extra M.2 slot een extra PCI-E x1 slot en USB 3.1 poorten. Of de betere power delivery op de meeste X470 borden. Zen 2 zou in dit bord moeten werken voor AMD, maar wat wordt de TDP en werkt die dan echt in ieder bord? Of wellicht ga ik weer overclocken, heb ik voor mijn huidige PC altijd succesvol gedaan.

Dan geef ik liever die € 40 extra uit om een beetje flexibeler te zijn. Komend weekend moet ik de knoop doorgehakt hebben, dan ga ik bestellen :)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Instap X470 bedoel je ?

De Aorus gaming 7 is wel goed van Gigabyte.
Die is dacht ik wel duurder dan 145,-

Asus Prime Pro X470 is beste koop voor redelijke prijs als je voor X470 gaat.
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO

[Voor 111% gewijzigd door Hackus op 16-10-2018 21:52]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True