Het ligt er ook maar net aan bij welke verlichting de afdruk wordt bekeken, en hoe de omgevingsverlichting tijdens het bewerken is. Als je het echt belangrijk vind allemaal, kan ik alleen adviseren om wat hardware aan te schaffen, scheelt een hoop gedoe.
Ik heb maar een Apple-apparaat, een MacBook Pro 13" 2017, die zet ik bij beeldbewerking normaalgesproken op ~50% helderheid, omgevingsaanpassing uit, dat kwam volgens mijn colorimeter die ik bij die helderheid voor het profileren heb gebruikt overeen met pakweg 112cd/m
2, maar ik moet zeggen dat ik dat nu zo 123 niet meer zeker durf te zeggen, mettertijd was de helderheid wat gedaald en de actuele waarde heb ik niet meer in mijn hoofd. Als het wat belangrijker is doe ik de bewerkingen meestal op een Eizoscherm, 100cd/m
2, soms ook 80cd/m
2, afhankelijk van welke omgevingslichten ik aan heb, en bij welk licht ik verwacht dat de afdrukken worden bekeken.
karbus115 schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:59:
Mijn grootste probleem is inderdaad de helderheid. Ik heb vaak problemen met afdrukken, die te donker uitvallen en ben al tijden aan het klooien

met de instellingen. Waarbij ik denk dat de schermhelderheid de grootste boosdoener is, vandaar mijn vraag hoe andere Photoshop/Lightroom gebruikers, cq fotografen dit oplossen met een Mac.
IMHO kan je het beste een constante omgeving creeren: een stabiele helderheid van de monitor (niet te licht inderdaad, ik zou max 100cd/m
2 doen) in een stabiele omgeving en dan gewoon wat ervaring opdoen met hoe de link tussen scherm en afdruk is, dan leer je het uiteindelijk best snel denk ik. Hoe minder variabelen daarbij hoe makkelijker dat leren gaat, ook daarom zou ik dus adviseren om de bewerkingsomstandigheden zo constant mogelijk te houden.
Ook Apple-LCDs kennen wel wat variatie over de tijd, af en toe opnieuw profileren kan denk ik geen kwaad (daarom zitten in schermen voor beeldbewerking (meestal ook goed in de fabriek gecalibreerd en met compensatiecurves voor bijstelling gedurende de levensduur) ook wel eens colorimeters ingebouwd om eenvoudig&laagdrempelig tussendoor weer eens de kunnen controleren,calibreren&profileren). Verder kan zo'n automatische omgevingslichtaanpassing kan goed uitpakken, maar ook dat is een kwestie van ervaren.
[Voor 48% gewijzigd door begintmeta op 19-11-2018 23:18]