Pelletketel / zonneboiler + elektr boiler inst. advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01-2023

bartie

algeblaat

Topicstarter
Hallo,

Mijn vader bouwt een huisje, ouders zijn altijd thuis ivm pensioenleeftijd. Nu zijn er diverse dingen aangeschaft voor de verwarming, welken op diverse wijzes gekoppeld kunnen worden.

Het betreft:
  • Pelletketel 25kw met zowel verwarming als tapwater aansluiting (beide uitvoertemperaturen digitaal regelbaar)
  • 2x Zonneboiler, 3 m2
  • Elektrische 2kw sww / tap boiler 120L met 1 WTW spiraal
  • Gewoon buffervat 500L, 2 WTW spiralen, vat heeft aansluitinggat in het midden bovenin. Aanbevolen boiler kwh: 10-17 volgens boekje. *
  • Vloerverwarming verdeler met temperatuur afstel knop en een analoge temperatuurweergave.
  • Vvw buizen zuurstofdicht 5 laags pe-rt, dus mag rechtstreeks op buffervat
*Het vat wensen we te utiliseren zoals hier beschreven: https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/ dus met een T-stuk vanuit de bovenste en onderste aansluiting.

De tapwater aansluiting vanaf de pelletketel gaat de elektrische boiler inlopen als "koud" tapwater.
Er zijn daarbij een aantal opties waarover ik toch wat vragen heb.
  1. Het gehele 500l buffervat het hele jaar warmstoken en permanent aansluiten op de elektr. boiler WTW.
    * Echter het plan is niet direct om het water warmer te stoken dan nodig is voor de vloerverwarming, waardoor het water wat de elektr. sww boiler WTW in stroomt een te lage temperatuur zal hebben, ofwel deze constant aan zal springen. De pelletketel zou ook ingesteld kunnen worden op 56 graden naar het buffervat en de elektr. boiler op bvb 55 graden. Dit lijkt mij momenteel de meest groene optie.
  2. 1 maar dan met flow onderbreking in de aansluiting tussen buffervat/ elektr. boiler WTW tenzij de temp in buffervat beneden bepaalde waarde is (lager als de pelletketel ingesteld is).
  3. zonneboilers op buffervat en elektr. boiler WTW aansluiten dmv T-stuk, prioriteit aan elektr. boiler gevende (flow met buffervat sluiten indien elektr. boiler beneden een specifieke temp. waarde). Op deze wijze word het 500l buffervat de gehele zomerperiode uberhaupt niet warmgestookt.
  4. De elektrische boiler WTW nergens op aansluiten, bidden dat de zonneboiler warmte via buffervat de pelletketel en dus de tapwater aansluiting binnen in de pelletketel bereikt.
  5. Iemand?
Ik heb begrepen dat zonneboilers per m2 wel zo'n 14kw op kunnen brengen.

Wat er in de praktijk dan gaat gebeuren is, de zonneboilers stoken dat 500L vat meestal veel warmer dan nodig voor de vloerverwarming, het klinkt dan alsof het beter is om het buffervat het hele jaar door warm te stoken om zoveel mogelijk de elektr boiler groen warm te stoken. Wat ik dan dus wil voorkomen is dat de hele winter die elektr boiler het buffervat probeert op te stoken.
Wat ik ook wens te voorkomen is dat de pelletketel tapwater gaat verwarmen wanneer de zonnepanelen genoeg opbrengst hebben.

De wens is wel dat de elektrische boiler automatisch bij gaat stoken voor de vloerverwarming, uiteraard strikt enkel indien nodig. Dus stel de pellets zijn een keertje op dan is het vermoedelijk fijn als ie swinters de zonneboilers een paar uurtjes mee helpt. Nou wil ik graag weten wat het beste is en evt. aansluittips zijn daarbij zeker een welkome bonus..

fabrikant buffervat schema (gaat uit van warmtepomp oftewel lage temperatuur vloerverwarming en houd geen rekening met tapwater)

Alvast bedankt 8)7 enne, beste eco tip die er is volgens de mij bekende stats: veganisme _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door bartie op 16-10-2018 11:06 . Reden: pelletketel beschrijving ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-04 12:18
Ik heb de indruk dat je het veel te ingewikkeld wilt maken.
Kan je eens een schema tekenen hoe jij het ziet?

Over welk type van pelletketel heb je het hier?

Klassieke pelletketels starten hun pompen vanaf 60 graden om interne condens te vermijden. Anders gaan ze kapot. Je idee om de pelletketel op 56 graden te laten werken zal meer kwaad dan goed doen.

Als het buffervat goed geregeld wordt, zal dit de temperatuur aannemen van 5 graden hoger dan de gewenste voorlooptemperatuur van de vloerverwarming. Stel: voorloop vloerverwarming is 30 graden (naar gelang de buitentemperatuur) dan zal buffervat naar 35 graden opgewarmd worden.

Bij warmwater vraag zal dit - tijdelijk - hoger zijn.

De Hydraulische schema's, zoals vermeld op de warmtepomp-weetjes zijn niet ideaal. Wanneer je aan aftakking maakt voor het buffervat, dan gebruik je het buffervat niet meer en staat de ketel continue op en af te springen.
Het schema, getekend bij de houtketel, is veel beter.

Ook het feit dat je de zon wilt gaan gebruiken voor de vloerverwarming lijkt me een gek idee. Het is net omdat de zon niet schijnt dat we verwarming nodig hebben. Ik zou dat idee dus laten varen. Het maakt het complex kwa regeling en installatie.

Als er een goede regeling aanwezig is, zal de zon prioriteit krijgen op de ketel voor het maken van warm water. Om zo de zon optimaal te gebruiken.

Een buffervat bevat 'dood' water De boiler verbruikswater. En staat dus los van het verwarmingscircuit. De elektrische boiler zal het buffervat dus niet warm stoken (als 't hydraulisch goed aangesloten is).