Muren schilderen en kitten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-06 22:55
Even een vraagje over het schilderen van muren en dan met name de overgangen richting kozijnen en plafonds. Op ons plafond hebben we fijn schuurwerk als stuc-afwerklaag. Dit is egaal wit met schuurwerk structuur dus en hoeven we niet meer te schilderen. De muren zijn glad, sausklaar, opgelevered. Deze gaan we nog van latex voorzien.

Is het gebruikelijk om bij de overgang van muur naar plafond af te plakken met tape op het plafond en dan een dun laagje acrylaatkit in de 'naad' te voorzien en daarna met de muurverf hieroverheen te schilderen? Of doet met dit vaker zonder kit? Indien met kit, het plafond is wit (gips) de muren worden deels RAL 9010. Gebruik je dan witte kit, of kit in kleur RAL 9010?

Dezelfde vraag eigenlijk ook voor de houten kozijnen. Kozijnen afplakken en hier een dun laagje kit leggen in de overgang, of zonder kit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Laatst online: 14:22
Kit over je tape levert waarschijnlijk ellende op, als de kit eenmaal droog is krijg je de tape er niet zo netjes meer vanaf. Is er op dit moment een opening zichtbaar tussen plafond en muur? Zo nee, hoef je denk ik niet perse te kitten.

zelf heb ik plafondplinten, die heb ik met RAL kit afgekit, en daarna overschilderd. RAL-kit (van Ramsauer) was minder kleurecht dan ik gedacht had, er was nog een behoorlijk kleurverschil te zien (maar minder dan t kleurverschil tussen witte acrylaatkit en 9010)

Uiteindelijk was mijn werkwijze de naad tussen hout en muur afkitten (zonder tape), laten drogen, en daarna met goede tape (ik heb gele TESA gebruikt, roze voor de stukken waar behang zat. kost een bult maar betaald zich in ellende wel weer terug) afplakken en overschilderen in n paar lagen. Vervolgens tape eraf, aan de andere kant opplakken en het andere deel schilderen. t is dan wel handig om het schuurwerk van je kozijnen al gedaan te hebben voordat je gaat kitten. Op deze manier heb je trouwens ook niet perse RAL kit nodig, omdat de kit volledig onder de verflagen komt.

Als alternatief, zeker bij de naad tussen muur en plafond, kun je de tape-stap overslaan en netjes werken met een klein kwastje. De methode om verf over je tape te smeren heb ik ook weleens gehoord, maar zelf niet gebruikt. Ik denk niet dat het gaat werken als je plafond uit ongeschilderd schuurwerk bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:11
Off-topic: na het lezen van topictitel dacht ik dat het ging over schilderen terwijl er een hyperactieve kitten rondrent. Dat leek me een amusant scenario en leidde tot een glimlach. Ik wilde het misverstand toch even delen :)

Gezien het hier niet over het inperken van bemoeienis van katjes gaat, heb ik verder helaas weinig bij te dragen. Ik gebruik zelf eigenlijk altijd gewoon zelfde kleur/verf voor plafond en muren (stralend wit FTW), ik ben slechts een simpele ziel, wat dat betreft. Kozijnen doen we altijd alleen met schilderstape, als je dat goed strak afplakt en beetje met beleid schildert, zou dat in meeste situaties genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:53

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Niet gaan kitten tussen kozijn en muur! Door temperatuurschommelingen komt er vocht tussen het kozijn en de muur en dat moet ergens naar toe kunnen verdampen. Als je de boel dicht kit, trekt het in het hout en gaat de boel op den duur rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
Gewoon lekker de naden tussen de muren en plafond kitten.

Niet kutten met tape, gewoon rustig een rupsje erin leggen en nastrijken met je vinger. Ga je echt niet meer zien als je straks op de bank zit.

Kozijnen weet ik niet..

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Geen acrylaat kit maar een polymeer kit nemen , ziet er beter uit en heeft een veel langere levensduur. Tussen kozijn en muur kun je rustig kitten dat kan je zelfs een koudebrug besparen. Koop ook een goed kitpistool dat gaat je hele leven mee en kit zo veel gemakkkelijker.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leifos
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-07-2021
Ik heb een vergelijkbare vraag.
We willen in ons nieuwe huis nieuwe plinten plaatsen (deze moeten ook geschilderd worden) en de muren schilderen. We vragen ons nu af wat de beste volgorde is:

- Plinten aflakken voor het plaatsen of na het plaatsen zodat je de kit mee kunt schilderen?
- Plinten aflakken en plaatsen voor of na het schilderen van de muur?

De muur wordt een kleurtje, de plint wit.
Wat is de beste volgorde om een zo mooi mogelijk resultaat te krijgen?

We willen ook graag plafondlijsten plaatsen maar daarvoor zal hetzelfde gelden als de plinten.

Alvast heel erg bedankt voor jullie adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
@Leifos Eerst muur kleur geven en dan plint plaatsen, dat is een stuk makkelijker. Je hoeft niet strak tot grond te verven en je hoeft de plint niet af te plakken. Wat betreft het lakken van je plint kun je kiezen wat je voorkeur heeft. Wij hebben ze eerst afgelakt en daarna de kit nog bijgewerkt met een penseeltje. We hadden niet zoveel zin om hele dagen op grond te liggen om te lakken (2x als je 2 lagen nodig hebt...). Bij mijn vorige woning heb ik dat wel gedaan ;)
Pagina: 1