Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Op vaste tijden data van het 1e tabblad opslaan in een tabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• djwytzo
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 19-11-2018
Beste,

Ik ben bezig met excel en nu zit ik met het volgende:

Ik heb op mijn eerste tabblad een kolom met aantal personen werkzaam en een kolom coli. Deze variëren door de dag heen. Nu wil ik op vaste tijden (op elk heel uur) deze gegevens opslaan in een tabel zodat ik een goed gemiddelde per uur per dag kan uitrekenen en daarmee weer verder kan rekenen op de dag zelf.
Ook zou deze verzamelde data in het tabel per dag moeten worden opgeslagen zodat er ook op langere termijn (kwartaal bv) een reëel gemiddelde uitkomt tussen personen en coli's.

Ik ben een redelijke nieuweling met excel maar leer snel ;)

Alle reacties

• m-vw
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20:26

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Zal het voorzichtig brengen.
Er wordt iets meer verwacht van een openingspost.

Bijvoorbeeld wat je zelf al gevonden hebt. Waar loop je op vast etc.

Uit deze post kunnen we niet halen of je zelf uberhaupt al iets geprobeerd hebt.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Ursamajor
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20-06 22:43

Ursamajor

Astrofotograaf

Kolom A Datum
Kolom B Tijd
Kolom C Aantal personen werkzaam
Kolom D Aantal Colli

En een draaitabel geeft je de mooie info.

Gadgets FTW!

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20:51
Als je goed met formules aan 't werk gaat, of inderdaad met draaitabellen, dan is er niet eens een noodzaak om dit op vaste tijden op te slaan. Simpelweg omdat ze zich automatisch doorrekenen.

• djwytzo
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 19-11-2018
Ik zal uitleggen wat ik tot nu toe heb geprobeerd.

Om te beginnen worden het aantal coli's en het aantal werkzame personen handmatig ingevuld (helaas heb ik nog geen live feed). Het personeel werkt in verschillende zones en worden door de dag regelmatig verplaatst van de ene naar een andere zone. Vandaar dat ik op vaste tijden een overzicht wil hebben en deze bewaren in een tabel. Dit tabel zal voor meerdere doeleinden gebruikt worden.

Ik ben zelf bezig geweest met de functie als maar dat werkt alleen als de tijd exact het zelfde is als de NU tijd. Daarbij als de tijd verder gaat geld de formule nog steeds waardoor de waardes niet meer overeen komen en hierdoor weer een "0" waarde aangeeft. =als(A1=B1;C1;0). A1 staat voor de NU tijd en B1 staat voor het uur waarop de data genomen moet worden. C1 staat het aantal werkzame personen.

Ik heb eraan gedacht om hier een macro voor te maken maar deze geeft uiteraard de zelfde uitkomst. Verder heb ik wat op internet opgezocht over formules in VBA maar daar ben ik (nog) niet heel erg in thuis.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

• _trickster_
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 16-06 17:30
Met Macro's / VBA is dit best wel goed te doen,
Maar misschien is het handig om de vraag te stellen of Excel hiervoor het juiste medium voor is.

Het is misschien ook zinvol om te gaan kijken naar Database gebaseerde oplossingen.
Dan kan je namelijk ook zoals @Ursamajor aangeeft werken niet met 1 veld die gewijzigd wordt, maar elke keer een nieuwe record, en dan gewoon het 'nieuwste' record pakken als je huidige waarde.
Dit is ook in Excel te doen, maar misschien nog makkelijker in bijvoorbeeld MS access of andere database georiënteerde oplossingen.

Al heb ik zelf de luxe dat ik veel kennis heb met PHP/mysql, waarin dit soort oplossingen redelijk simpel te maken zijn.
Maar als je hier nog totaal geen ervaring in hebt is dat misschien ook wat te hoog gegrepen.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:44

Yucon

*broem*

_trickster_ schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 18:55:
Met Macro's / VBA is dit best wel goed te doen,
Maar misschien is het handig om de vraag te stellen of Excel hiervoor het juiste medium voor is.

Het is misschien ook zinvol om te gaan kijken naar Database gebaseerde oplossingen.
Dan kan je namelijk ook zoals @Ursamajor aangeeft werken niet met 1 veld die gewijzigd wordt, maar elke keer een nieuwe record, en dan gewoon het 'nieuwste' record pakken als je huidige waarde.
Dit is ook in Excel te doen, maar misschien nog makkelijker in bijvoorbeeld MS access of andere database georiënteerde oplossingen.

Al heb ik zelf de luxe dat ik veel kennis heb met PHP/mysql, waarin dit soort oplossingen redelijk simpel te maken zijn.
Maar als je hier nog totaal geen ervaring in hebt is dat misschien ook wat te hoog gegrepen.
Met macro's prutsen wordt niet heel veel makkelijker,. TS, wil je hier vol induiken? Zo ja, ga met bijvoorbeeld die genoemde php/mysql aan de slag. Zo nee, blijf er met je vingers vanaf en bespaar je de moeite. Echt makkelijk wordt die excel optie namelijk ook niet.

• Ursamajor
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20-06 22:43

Ursamajor

Astrofotograaf

Nee, voor mij is je uitleg niet duidelijker. Maar ik heb wel het idee dat je heel moeilijk aan het doen bent.
Als je datums en tijden vastlegt in een tabel (of het nou een database is of excel), kun je altijd werken met die gegevens en inzichten verkrijgen.
Waarom wil je per se op 1 tabblad de actuele data en het andere blad de tabel?
Als het een invulhulp is, biedt excel online een mooie manier om er een formulier van te maken die de resultaten in een tabel zet.

Gadgets FTW!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True