Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zelfbouw NAS/Server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Diecke
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:45
Tweakers,

Ik wil thuis graag een (NAS)-server plaatsen waar ik de volgende dingen mee wil doen:
- Unifi Controller
- Unifi NVR
- Backup (TimeMachine)
- NAS
- Domotica aansturing
- Webserver

Nu heb ik deze oude componenten nog liggen:
CPU: pricewatch: AMD Athlon II X2 235e Boxed en pricewatch: AMD Phenom II X4 840 Boxed
MoBo: pricewatch: Asus M4A785TD-V EVO en pricewatch: Gigabyte GA-78LMT-USB3
RAM: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G
HDD: een 1TB, 2TB en 3 TB schijf. Raid is niet nodig.

Kan ik met deze componenten bovenstaande voor elkaar krijgen? Zo ja, wat moet er dan nog bij worden gekocht (wat voor voeding, behuizing, etc)?

2e vraag:
Wat voor software is aan te raden? Ik denk zelf aan VMWare ESXi met FreeNAS (of is er een betere) en bv Debian voor de Unifi Controller, webserver en domotica aansturing.

Of kan ik toch beter een Synology NAS kopen en met Docker deze dingen installeren?

Alle reacties

• geenwindows
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
als ik puur kijk naar de hardware die je zelf aangeeft zou ik persoonlijk voor een synology gaan. die zijn stukke sneller dan t spul wat je zelf hebt....
wil je puur gaan experimenteren, go ahead!
en dan naast prestaties, een synology is qua energie verbruik ook een stuk zuiniger.

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Renbro
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 08-02 18:48
Diecke schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:28:
Kan ik met deze componenten bovenstaande voor elkaar krijgen? Zo ja, wat moet er dan nog bij worden gekocht (wat voor voeding, behuizing, etc)?
Voeding en behuizing inderdaad. Het ligt aan je eisen qua stabiliteit of design.Maar voor thuisgebruik zal elke degelijke wel voldoen.
Diecke schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:28:
2e vraag:
Wat voor software is aan te raden? Ik denk zelf aan VMWare ESXi met FreeNAS (of is er een betere) en bv Debian voor de Unifi Controller, webserver en domotica aansturing.

Of kan ik toch beter een Synology NAS kopen en met Docker deze dingen installeren?
Dit ligt er ook weer aan wat je er precies mee gaat doen. Webserver gebruik kan bijvoorbeeld nogal verschillen. Virtualisatie en 2GB ram lijkt mij in ieder geval wat krap.
geenwindows schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:27:
als ik puur kijk naar de hardware die je zelf aangeeft zou ik persoonlijk voor een synology gaan. die zijn stukke sneller dan t spul wat je zelf hebt....
wil je puur gaan experimenteren, go ahead!
en dan naast prestaties, een synology is qua energie verbruik ook een stuk zuiniger.
Hoezo sneller, check dit:
https://cpu.userbenchmark...-II-X4-840/m200485vsm3302

En dan heb ik nog de processor gepakt van deze NAS:
pricewatch: Synology DiskStation DS918+

[Voor 27% gewijzigd door Renbro op 19-10-2018 13:22]

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True