Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Auto gezocht, diesel vs benzine, budget 10.000 euro

Pagina: 1
Acties:

• PointyMaximus
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 06:33
Ik rij op dit moment een leaseauto, en mijn vrouw heeft ook een auto nodig voor haar werk.
Ik ben van plan om mijn auto uit de bijtelling te halen (scheelt +- 330 euro) en de C1 van mijn vrouw te verruilen voor iets groters. Dat wil zeggen, ruim genoeg voor 3 (dochter van 7 maanden) met evt. extra uitbreiding in de toekomst ;). Hierbij denk ik aan een Ford Focus, Renault Megane of Opel Astra met bouwjaren na 2012. Max kilometerstand 120.000.
De auto zal ongeveer 13000 kilometer per jaar rijden. Het budget is ongeveer 10.000 euro, inclusief de inruil op de C1.

Op het eerste oog zou ik meteen voor benzine gaan met dit aantal kilometers, maar ik werd erop geattendeerd dat diesel wellicht een optie is.

Ik ben dus gaan rekenen met dit in mijn achterhoofd:

Kosten Opel Astra / Ford Focus benzine
Wegenbelasting € 57,33
Verzekering € 33,00 WA + BC
Onderhoud € 45,83 € 550,00 per jaar?
Benzine € 136,96
Afschrijving € 70,83 € 850,00 per jaar?
Totale kosten € 343,96

Kosten diesel (Focus/Astra/Megane)
Kosten per maand
Wegenbelasting € 98,67
Verzekering € 45,00 WA + BC
Onderhoud € 45,83 € 550,00 per jaar
Benzine € 90,88
Afschrijving € 70,83 € 850,00 per jaar
Totale kosten € 351,21

Een Ford Focus diesel is echter al te vinden voor rond de 8500-9000 euro, terwijl een benzine-versie ruim boven de 10.000 euro uit komt. Verder zijn er ook een enorm aantal Renault Megane station diesels die vrij vriendelijk geprijsd zijn (al vanaf 7500 euro).

Mis ik iets/klopt mijn berekening wel, of kan ik inderdaad beter een diesel kiezen in mijn geval?

• JMaster
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:02
Het ziet er in mijn ogen prima uit, maar ik denk dat de afschrijving van de dieselvariant iets minder hoog zou moeten zijn dan de benzinevariant. Ik zou zelf liever een diesel kopen met 200.000 km op de teller dan een benzinevariant.

Wat ik je wel even mee wil geven, veel diesels (megane, focus) uit die periode zijn ex-lease auto's, die eerder 20%? bijtelling zaten vanwege het mindere CO2 uitstoot. Dit houdt in dat deze auto's geen trekhaak hebben en indertijd slechts 200 kg mochten trekken.
Vaak staat deze auto ook nog geregistreerd alszijnde max 200 kg bij RDW, indien je dus van plan bent ooit een kar of caravan te trekken, dan moet je deze laten herkeuren denk ik?
In ieder geval een ding om op te letten, geen idee of het wat kost of dat het een klein bureaucratisch geval is.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je onderhoud & afschrijving klopt niet. De meeste diesels hebben hetzelfde/iets groter onderhoudsinterval maar de kosten daarvan zijn vaak iets hoger; om nog maar te zwijgen over "bekende diesel issues" zoals EGR en verstuivers.

En je afschrijving kan je niet inschatten, denk ik; zeker niet als er volgend jaar weer 20 milieu-zones komen en de vraag naar diesels keldert een end weg.

Eerlijk gezegd; ik zou er met deze prijzen etc op rekenen dat je de diesel auto zelf naar waarde 0 afschrijft en tzt nog maar ziet wat je ervoor krijgt.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• PointyMaximus
@JMaster Goede tip, daar ga ik nog even naar kijken.
@MAX3400 Dat lees ik inderdaad ook. Voorkom ik dat niet (deels) door een diesel te kopen die een mooi aantal (snelweg)kilometers per jaar heeft gereden?
Qua afschrijving vind ik het lastig inschatten, maar ik ging er hierbij van uit dat ik over 5 jaar ongeveer de helft van de aanschafprijs nog terug krijg. Bij een aanschaf van 8500 dus 850 euro per jaar.

Wat betreft de milieuzones lijkt het mij dat ik met een diesel na 2012 nog een lange tijd goed zal zitten.

Voor mijn gevoel kan ik nu juist profiteren van het mindere diesel imago door er één aan te schaffen voor een lage prijs

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 15:06
PointyMaximus schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 08:51:

Wat betreft de milieuzones lijkt het mij dat ik met een diesel na 2012 nog een lange tijd goed zal zitten.

Voor mijn gevoel kan ik nu juist profiteren van het mindere diesel imago door er één aan te schaffen voor een lage prijs
Ik weet niet hoe de milieuzones in Nederland worden bepaald, maar in België wordt er gekeken naar de euro-norm van de motor.
Antwerpen is bij mij in de buurt de grootste LEZ (lage emissie zone), en met een euro 5 diesel mag je daar nog in tot 2025 (dus vanaf 1/1/2025 niet meer).
Als ik het goed heb, mochten euro 5 dieselmotoren in wagens gestoken worden tot in 2015. Dus moet je even kijken aan welke voorwaarden een wagen moet voldoen in de jullie milieuzones en hoelang je die wagen denkt te houden.
En dus moet je je niet vastpinnen op 2012 als het gaat over de uitstoot bij een dieselwagen, maar eerder kijken naar de euronorm van de motor.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:57

t_captain

Moderator General Chat
Diesels hebben potentieel veel hogere onderhoudskosten, een grotere kans op sterk stijgende brandstofkosten, mogelijke issues met milieuzones (bouwjaar 2012 zal nog wel even okee zijn) en indirect een verhoogd risico dat je met een moelijk verkoopbare auto komt te zitten.

Moet je dat nou voor vier tientjes aan brandstofkosten riskeren?

• FireBladeX
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21:42
Misschien niet moeders mooiste auto's maar kijk eens naar een Toyota Prius (of hybrides in het algemeen). 10.000 euro en je KM-stand wordt mogelijk beetje krapjes (aangezien de Prius massaal worden opgekocht en richting buitenland gaan).

Maar in mijn optiek heb je best of both worlds tussen benzine en diesel. De verbruik van diesel, maar onderhoudskosten van benzine. En komt er toch wat minder fijnstof ons longen binnen (en ja ja ik weet dat hybride accu's ook schadelijk zijn).

Let wel op; diesel weer verkopen is zeer lastig! Houd wel rekening mee met flinke afschrijving!

• PointyMaximus
t_captain schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:59:
Diesels hebben potentieel veel hogere onderhoudskosten, een grotere kans op sterk stijgende brandstofkosten, mogelijke issues met milieuzones (bouwjaar 2012 zal nog wel even okee zijn) en indirect een verhoogd risico dat je met een moelijk verkoopbare auto komt te zitten.

Moet je dat nou voor vier tientjes aan brandstofkosten riskeren?
Tja, de diesel is in mijn berekening juist wat duurder per maand. Maar als de aanschaf bijna 2000 euro scheelt en je krijgt daarvoor meer luxe terug, dan vind ik het wel het overwegen waard.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Ik rij ook diesel precies om deze reden, benzine is per jaar wel iets goedkoper maar in aanschaf was de diesel en heel stuk goedkoper en luxer.

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:47
De winst van diesel zat hem altijd in het lagere verbruik en de goedkopere brandstofprijs. Vandaar dat er altijd wordt gesproken van een breekpunt in aantal kilometers per jaar eer het interessant wordt. Dit was ooit in de gouden tijd rond de 15.000 per jaar, maar is steeds verder opgeschoven. Momenteel is het weer wat gunstiger met oog op de komende diesel-haat, waarbij ze niet meer gebouwd gaan worden en de brandstofprijzen en belastingen gaan stijgen. Het is vooral speculatie, maar de aanschafprijs van de wagens zijn daardoor wel een heel stuk gunstiger, terwijl de afschrijving in theorie slechter is. Ik zou er voor de zekerheid vanuit gaan dat je dus veel zult afschrijven.

Je rijdt ~1100km per maand. De huidige benzineprijs die ik zie is ~1,64 p/l, diesel ~1,34 p/l. Privé tank je hoop ik nooit aan de snelweg. Benzine rij je met die kleinere wagens 1 op 18, diesel 1 op 20.

Benzine verbruik je dus ~61 liter, diesel ~55. Benzinekosten €100 p/m, diesel €74. Dat weegt w.m.b. niet op tegen de substantieel hogere wegenbelasting, en bij statistisch voorspelbaar onderhoud de hogere kosten daarop.

Ik zou persoonlijk gaan voor een benzinewagen, vooral als je deze >5 jaar wilt houden. Geeft net wat meer financiële zekerheid.

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:45
Je vergeet de verplichte roettest bij de APK voor een diesel, en zoals genoemd falen EGR's, Turbo's en diesel particle filters wel eens.

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:13
Benzine VS diesel topic.. Oi oi daar gaan we weer.
Afgelopen januari een Fiat Punto diesel gekocht. Geen moment spijt van gehad. Lagere aanschafprijs. Maandelijks ook goedkoper dan als ik benzine had gereden.
En wat we er voor terug krijgen? Dat zien we dan wel weer, de eerste besparing heb ik al in de zak.
Verder rijd een diesel erg lekker.
Laat iedereen maar los gaan, ik koop graag jullie dieseltjes over. d:)b

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

JMaster schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 08:41:
Wat ik je wel even mee wil geven, veel diesels (megane, focus) uit die periode zijn ex-lease auto's, die eerder 20%? bijtelling zaten vanwege het mindere CO2 uitstoot. Dit houdt in dat deze auto's geen trekhaak hebben en indertijd slechts 200 kg mochten trekken.
Vaak staat deze auto ook nog geregistreerd alszijnde max 200 kg bij RDW, indien je dus van plan bent ooit een kar of caravan te trekken, dan moet je deze laten herkeuren denk ik?
In ieder geval een ding om op te letten, geen idee of het wat kost of dat het een klein bureaucratisch geval is.
Ja en nee... Je bent in de war met de 14% diesels ;) Volgens mij gold dit destijds ook alleen maar voor de Ford Focus die in de 14%-klasse viel: die mocht inderdaad maar 200 of 300kg trekken. De Renault Mégane van destijds mag gewoon 1500kg trekkken :) (ik had er destijds zelf een)
Dacuuu schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:01:
Afgelopen januari een Fiat Punto diesel gekocht. Geen moment spijt van gehad. Lagere aanschafprijs. Maandelijks ook goedkoper dan als ik benzine had gereden.
En wat we er voor terug krijgen? Dat zien we dan wel weer, de eerste besparing heb ik al in de zak.
Het is een gewoon een kwestie van rekenen :) Voor TS maakt het blijkbaar al niet uit om enkele tientjes per maand meer te betalen voor een diesel als hij hiermee 2k kan besparen op de aanschaf en er meer luxe voor terug krijgt. TS moet er echter op beducht zijn dat hij zich zelf niet 'te rijk' rekent, juist met het oog op de veranderingen m.b.t. diesel.

Zoals enkelen al terecht aanstippen, kan onderhoud bij tijd en wijle juist fors duurder uitvallen en ook schrijven diesels momenteel hard af. Dat zal de komende jaren ook alleen maar meer worden nu de uitstoot steeds verder aan banden wordt gelegd. Dat zijn factoren die je niet mag negeren in je berekening: nu is het verschil weliswaar te overzien, maar over pak 'em beet drie jaar kunnen de kaarten ineens heel anders geschud zijn (vlak de notoire onbetrouwbaarheid van onze overheid niet uit!) en kan zo'n diesel ineens heel veel duurder zijn geworden. Vergeet ook niet dat de MRB voor (oudere) diesels volgend jaar al fors wordt verhoogd! /edit: dat wordt blijkbaar uitgesteld tot 2020: https://www.sra.nl/Nieuws...D0FFF427393CB0344A96E4981

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Terrz
  • Laatst online: 20:49
Wok schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:30:
[...]

Ja en nee... Je bent in de war met de 14% diesels ;) Volgens mij gold dit destijds ook alleen maar voor de Ford Focus die in de 14%-klasse viel: die mocht inderdaad maar 200 of 300kg trekken. De Renault Mégane van destijds mag gewoon 1500kg trekkken :) (ik had er destijds zelf een)

[...]

Het is een gewoon een kwestie van rekenen :) Voor TS maakt het blijkbaar al niet uit om enkele tientjes per maand meer te betalen voor een diesel als hij hiermee 2k kan besparen op de aanschaf en er meer luxe voor terug krijgt. TS moet er echter op beducht zijn dat hij zich zelf niet 'te rijk' rekent, juist met het oog op de veranderingen m.b.t. diesel.

Zoals enkelen al terecht aanstippen, kan onderhoud bij tijd en wijle juist fors duurder uitvallen en ook schrijven diesels momenteel hard af. Dat zal de komende jaren ook alleen maar meer worden nu de uitstoot steeds verder aan banden wordt gelegd. Dat zijn factoren die je niet mag negeren in je berekening: nu is het verschil weliswaar te overzien, maar over pak 'em beet drie jaar kunnen de kaarten ineens heel anders geschud zijn (vlak de notoire onbetrouwbaarheid van onze overheid niet uit!) en kan zo'n diesel ineens heel veel duurder zijn geworden. Vergeet ook niet dat de MRB voor (oudere) diesels volgend jaar al fors wordt verhoogd! /edit: dat wordt blijkbaar uitgesteld tot 2020: https://www.sra.nl/Nieuws...D0FFF427393CB0344A96E4981
Misschien beetje off-topic, maar op de site van de rijksoverheid staat nog 2019? https://www.rijksoverheid...egenbelasting-2018---2020

• JMaster
  • Laatst online: 22:02
@Wok Ik was een beetje lui, maar je hebt gelijk. Ik heb zelf mijn eigen lease auto (Renault Megane 2013 met 14% bijtelling) overgenomen en net even op RDW nagekeken.

Iets met klok..... klepel en gewaarschuwde mens en steen.

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Als ik naar je berekening kijk qua kosten, dan zou ik ergens bijna nog ergens zeggen waarom niet private lease?
Je rijdt een nieuwe auto, vaak zuiniger, aan het einde van de rit kan je nieuwe auto dan misschien overnemen voor een leuke prijs. Ik weet dat VW Polo en Golf aanbod vanaf € 250, geen onverwachte kosten en je betaalt alleen brandstof. Gestel dat je een 1.0 TSI zou hebben dan is 1 op 20 goed haalbaar qua verbruik (heb een Seat Leon ST 1.0 115pk gereden ongeveer 200 km en nog geen 10 liter qua verbruik). Zelfs de Polo 1.0 TSI haal je makkelijk boven de 1 op 20 (ooit 500 km gereden op halve tank met soms 130/140kmh).
Zoals ik ervaar met Opel Astra rij je 1 op 12 (1.4 140 pk TURBO 2012), Mazda 3 (1.6 gemiddeld 1 op 11, 2009). Dat is veel stad en weinig snelweg en toen ging ik VW Golf 1.2 TSI 2013 rijden en daar reed ik namelijk 1 op 18 makkelijk mee, ook veel stadsverkeer. Dat scheelde hoop geld want ik reed nu 200 tot 300 km op een tank meer. Het is maar een tip om misschien naar een zuinigere auto te kijken waardoor je op je brandstofkosten bespaart en misschien beter een iets nieuwere auto kan kopen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07-06 00:38
Ik denk dat ik tegenwoordig ook voor benzine zou gaan. In België en Frankrijk is al de beweging geweest dat de prijzen van diesel en benzine naar elkaar toe zijn gegroeid, dit om diesel te ontmoedigen. Ik zie dit in Nederland ook zomaar gebeuren.
itsalex schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:43:
Ik weet dat VW en Golf aanbod vanaf € 250
Waar kan je die zo goedkoop vinden? Bij een kale Golf ga je al snel richting de €350 op basis van 5 jaar en 10k km pj.

• PointyMaximus
Bedankt voor alle inzichten! De grootste bezwaren die worden aangedragen zijn die van de onzekerheid over maatregelen betreffende diesels en de kans op groot onderhoud aan filters en turbo.
Het risico op dure reparaties hoop ik te beperken door een diesel te kopen die een mooi aantal snelwegkilometers erop heeft zitten. De ritten die wij ermee gaan maken (ongeveer 30 minuten enkele reis) lijken me ook lang genoeg om grote problemen met roetfilters te voorkomen.

Qua politieke beslissingen blijft het speculeren, maar de wat nieuwere diesels blijven volgens mij nog even bespaard van maatregelen?

Al met al blijft 2000 euro verschil in de aanschaf aantrekkelijk, lastig!

Wat betreft private lease kom ik een heel stuk duurder uit, wil ik ongeveer hetzelfde kunnen rijden. Ford Focus is dan minimaal 400 euro. Tuurlijk rij je dan iets nieuws, maar dat vind ik privé totaal geen must.

• Chaoss
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:34

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik rijd al 15 jaar diesel en die hogere onderhoudskosten die hier zo stellig genoemd worden ben ik niet tegen gekomen. Het blijft bij regulier onderhoud, uiteraard is de apk een fractie duurder door de roetmeting maar dat is echt verwaarloosbaar.

Uiteraard kan de turbo kapot gaan, maar die kan ook 500dkm meegaan. En tegenwoordig hebben alle downsize benzine blokjes ook allemaal een turbo, dus dan is dat geen argument.

[Voor 26% gewijzigd door Chaoss op 20-10-2018 15:54]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Ik zou zelf geen cent meer uitgeven aan een diesel voertuig. je vervuild veel, en je krijgt steeds meer beperkingen, oa om in steden te mogen rijden. leasing is wat anders, maar privé zou ik er geen cent aan uitgeven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik denk dat je beter even snel een berekening los kunt gaan laten op de te betalen MRB waarbij je voor een simpele Diesel al vaak ± €125,- pér maand neer mag gaan tellen terwijl die voor een gelijkwaardige benzine uitvoering maar een derde van dat bedrag is.

Pak daarbij het verschil in prijs qua brandstof waarbij Diesel de laatste maanden écht grof duurder aan het worden is (± €1,40/L nú ten opzichte van Benzine welke ongeveer aan de €1,60L zit).... Met amper 1000Km/Maand moet je een schadelijke benzine auto gaan rijden wil je nog uitkomen aan het rijden van een Diesel.

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 20:21
Chaoss schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:51:
Ik rijd al 15 jaar diesel en die hogere onderhoudskosten die hier zo stellig genoemd worden ben ik niet tegen gekomen. Het blijft bij regulier onderhoud, uiteraard is de apk een fractie duurder door de roetmeting maar dat is echt verwaarloosbaar.
Zelfde ervaring hier. Nog nooit een EGR klep gehad die stuk ging of andere horror dingen die hier genoemd worden.

EGR klep en zaken als DPF vormen bij normaal gebruik geen probleem, tenzij je alleen maar korte ritjes doet. Turbo ook nooit last van gehad. Hooguit dat ik na een lange snelwegrit even de motor nog 15-30 seconden stationair laat draaien voordat ik die uitzet. Maar gezien dat benzineauto's nu ook bijna allemaal turbo's hebben op die kleine blokjes lijkt dit mij geen argument meer. Die turbo's op kleine benzinemotoren zullen veel vaker en harder moeten werken dan de turbo op een diesel van 2 liter inhoud of meer.

• mieJas
  • Registratie: april 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Chaoss schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:51:
Ik rijd al 15 jaar diesel en die hogere onderhoudskosten die hier zo stellig genoemd worden ben ik niet tegen gekomen.
Akkoord dat je niet moet uitgaan van de horrorverhalen, zeker niet als je langere ritten maakt en de motor rustig opwarmt. Ik heb die "typische" verhalen eigenlijk vooral gezien en meegemaakt bij wagens met bouwjaar tussen 2005 en 2009 (Opel met de 1.9, Honda met de 2.2, Peugeot met de 2.0,...). Latere bouwjaren hebben hier schijnbaar een stuk minder last van.

I like to take things apart further than I'm supposed to

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Persoonlijk zou ik met zo weinig kilometers voor benzine gaan. Maar als je dan toch diesel kiest is een v40 d4 ook een leuke overweging. Die zitten ondertussen ook onder de 10k. En 190pk, meestal veel opties en een modern uiterlijk.

• Joostglas
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 19:08
Yucon schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:48:
Persoonlijk zou ik met zo weinig kilometers voor benzine gaan. Maar als je dan toch diesel kiest is een v40 d4 ook een leuke overweging. Die zitten ondertussen ook onder de 10k. En 190pk, meestal veel opties en een modern uiterlijk.
Leuke auto inderdaad, veel d4’s hebben wel problemen met de EGR klep

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19:43
Dacuuu schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:01:
Ik kan al voorspellen wat je ervoor terug krijgt:

- Stijgende brandstofkosten
- Stijgende wegenbelasting
- Duurder onderhoud
- Lage verkoopopbrengst

Diesel is passé. Daar ontkom je niet aan tegenwoordig. Over vijf jaar verkoopt geen enkel merk nog nieuwe diesels, bedrijfsvoertuigen uitgezonderd.

• hbsJR
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 13:11

hbsJR

All rounder

Diesel of benzine heeft te maken met een aantal keuzes die je moet maken.

- Rijd je veel korte stukken / binnen door / lage snelheid wegen? Koop dan een benzine bak, diesels houden ervan om warm te draaien en langere stukken te rijden. Het zijn uitstekende snelweg auto's
- Kom je veel in Duitslands of andere landen met milieu zones? Zo ja, houd er rekening mee dat je binnenkort een blauwe sticker hebt voor diesels: https://www.milieusticker...eusticker-voor-duitsland/
- Ben je iemand die zijn auto voor een hoge inruilwaarde weer wil weg doen? Neem dan geen diesel, want die auto's zakken enorm in prijs.
- Iedere auto heeft zijn eigen omslagpunt, die kan je o.a. op de anwb site vinden en hier: https://www.omslagpuntberekening.nl/berekening/

Ik heb zelf een alfa romeo mito 1.3 jtd gekocht. Door mijn snelweg rijden bespaar ik behoorlijk wat centjes per jaar. Laat je niet gek maken om kilometerstanden, ik heb lever een auto met 180.000 op de teller die altijd netjes zijn beurten heeft gehad, dan een auto met 80.000 op de teller die nooit een goede onderhoudsbeurt heeft gehad.

Wel knaagt het ergens dat als ik een nieuwe auto ik moet uitzoeken dat ik ga voor een elektrische plugin hybride of een benzine auto. Fabrikanten zijn zo snel begonnen met het uitfaseren van diesels dat het een enorme hint is dat we moeten stoppen met dit soort auto's. Houd er rekening mee dat de inruilwaarde van een diesel mede door de vele veranderingen enorm zakken en dat als je een diesel koopt dat je ermee moet rijden tot het bittere eind :-)

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 12:47
Elektrisch is ook een goede optie met deze afstanden. Nissan Leaf Gen 1 koop je voor dit bedrag en die auto staat goed bekend. Geen mrb komende jaren, nagenoeg geen onderhoudskosten en hele lage brandstofkosten.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Yucon schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:48:
Leuke auto, maar erg krap achterin en de kofferbak met 2 kinderen.

Verder ben ik het eens dat je naar een benzine moet kijken. Over 5 jaar wordt diesel praktisch verbannen en mag je uitgaan van een restwaarde van praktisch 0. Waarom denk je dat de diesels in aanschaf goedkoper zijn? Bij onze leasemaatschappij kan je zelfs geen diesel meer krijgen (al komt dat ook omdat moderne benzine auto’s erg zuinig zijn).

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
PointyMaximus schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 08:31:
Kosten diesel (Focus/Astra/Megane)
Kosten per maand
Wegenbelasting € 98,67
Verzekering € 45,00 WA + BC
Onderhoud € 45,83 € 550,00 per jaar
Benzine € 90,88
Afschrijving € 70,83 € 850,00 per jaar
Totale kosten € 351,21

Een Ford Focus diesel is echter al te vinden voor rond de 8500-9000 euro, terwijl een benzine-versie ruim boven de 10.000 euro uit komt. Verder zijn er ook een enorm aantal Renault Megane station diesels die vrij vriendelijk geprijsd zijn (al vanaf 7500 euro).

Mis ik iets/klopt mijn berekening wel, of kan ik inderdaad beter een diesel kiezen in mijn geval?
Raad je wel aan om geen benzine in een diesel te tanken, want dan is het einde verhaal :X

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

• mjl
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22-05 15:18

mjl

Ugh

Met 13000 km per jaar neem je toch gewoon benzine...diesel is zoals gezegd een aflopende zaak.

Of je moet een diesel zo goedkoop kunnen aanschaffen dat afschrijving niet relevant is.

Private lease klinkt leuk, inleveren heeft vaak weer onverwachte kosten, elk klein krasje of deukje wordt een rekening gestuurd...

-------

• redfox314
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 08:45
Dieselmotoren maken inherent meer herrie dan benzinemotoren. In kleinere auto’s is er vaak minder plaats voor geluidsisolatie dus die maken veel meer herrie binnen.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:10
Andersom maken benzinemotoren vaak meer toeren, dus dat heft elkaar wel weer op. 4200RPM tegen 3000RPM op de snelweg, motorlawaai is om het even.
Reed een tijd terug in een mini van autotaalglas. Dat ding klonk als een diesel, bleek een 3 cilinder benzinemotor te zijn.

• Dhrax
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15-06 09:12

Dhrax

Prog Lord

Hackus schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:06:
Ik zou zelf geen cent meer uitgeven aan een diesel voertuig. je vervuild veel, en je krijgt steeds meer beperkingen, oa om in steden te mogen rijden. leasing is wat anders, maar privé zou ik er geen cent aan uitgeven.
Als je enkel reiskosten vergoed krijgt en wel 25/30k per jaar rijdt dan heb je niet veel opties.
Vooralsnog bespaar ik nog altijd zo'n 50 EUR per maand t.o.v. benzine. Dit gat word steeds kleiner maar is is nu nog steeds te duur om benzine te rijden bij veel kilometers op jaarbasis. Om noch maar niet te zwijgen over het rijplezier (minder lawaai!) t.o.v. benzine.

Beperkingen die steden opleggen interreseert me niet, de randstad kom je sowieso niet voor je plezier met de auto :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True