Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[WPF] Custom venster visueel afgekapt na hoogte aanpassing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Jeffrey_
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
In een WPF applicatie heb ik een aantal custom vensters, welke feitelijk geen stijl hebben (WindowStyle="None") en waar ik zelf elementen zoals een titelbalk op plaats.
Het betreffende dialoogvenster heeft een ResizeMode = CanResize, en SizeToContent = Height. De Height = "Auto", en er is een MinHeight opgegeven. In het venster staat een expander element, welke na het uitklappen de hoogte van het venster veranderd (de extra content komt er bij). De grid-row waar deze expander in staat heeft een variabele hoogte ("*")

Het probleem is dat na het uitklappen van de expander, de 'extra' hoogte van het venster niet zichtbaar is, en dus visueel wordt afgekapt. Als ik dat venster sleep of er naast klik wordt niet niet-zichtbare deel plots wel zichtbaar.

Lijkt er op dat het venster alleen opnieuw getekend moet worden na het uitklappen van de expander, maar ik krijg dit in deze situatie niet voor elkaar.

De standaard methoden hiervoor zijn Me.InvalidateVisual() en Me.UpdateLayout(), maar dat heeft geen effect.
Google bracht mij op een mogelijke oplossing:
code:
1
2
3
Private Shared EmptyDelegate As Action = Function()
                                             End Function
Me.Dispatcher.Invoke(System.Windows.Threading.DispatcherPriority.ApplicationIdle, EmptyDelegate)

Maar ook dit werkt niet. Het doet gewoonweg niks. Ook als ik i.p.v. het venster (Me) het 'hoofd'-grid probeer te re-draw-en heeft dit geen effect.

Na testen blijkt dat het .expanded event van de expander al afgevuurt wordt voordat het element werkelijk uitgeklapt is, en dus de redraw te vroeg uit zou voeren. Maak ook als ik een aparte knop op het venster maak welke deze functie uitvoert gebeurt er niks.

Hoe kan ik toch een redraw forceren welke in deze situatie werkt?

Alle reacties

• boe2
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Hoe ziet dat venster er uit in XAML?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• _Jeffrey_
  • Niet online
Dit is zo'n beetje de volledige XAML. Ik heb alleen wat stijl-declaraties er uit gesloopt, anders wordt het wel heel veel code.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
<Window ResxExtension.DefaultResxName="VerzonnenNaam.windowMessageBox" Language="{UICulture}" 
        x:Class="windowMessageBox"
        xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
        xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
        xmlns:d="http://schemas.microsoft.com/expression/blend/2008"
        xmlns:mc="http://schemas.openxmlformats.org/markup-compatibility/2006"
        xmlns:local="clr-namespace:VerzonnenNaam"
        mc:Ignorable="d"
        UseLayoutRounding="True"
        Title="windowMessageBox" MinHeight="200" Height="Auto" Width="450" WindowStartupLocation="CenterScreen" WindowStyle="None" FontSize="12.5" FontFamily="Segoe UI" AllowsTransparency="True" Background="{x:Null}" ShowInTaskbar="False" SizeToContent="Height">

<Window.Effect>
        <DropShadowEffect BlurRadius="8" Opacity="0.12"/>
    </Window.Effect>

<Grid Margin="10">
        <Border Background="white" CornerRadius="4">
            <Grid>
                <Grid.ColumnDefinitions>
                    <ColumnDefinition Width="150"/>
                    <ColumnDefinition Width="*"/>
                </Grid.ColumnDefinitions>
                <Grid.RowDefinitions>
                    <RowDefinition Height="27" />
                    <RowDefinition Height="*"/>
                    <RowDefinition Height="43"/>
                </Grid.RowDefinitions>

<!-- Border around the window -->
                <Border Grid.RowSpan="2" Grid.ColumnSpan="2" Grid.Row="1" CornerRadius="0,0,4,4" BorderBrush="#9aa3c5" BorderThickness="1,0,1,1" />

<!-- Grid cell top left -->
                <Border Background="#323540" Grid.Column="0" Grid.Row="0" CornerRadius="4,0,0,0">
                    <Grid>
                        <Grid.ColumnDefinitions>
                            <ColumnDefinition Width="30"/>
                            <ColumnDefinition Width="*"/>
                        </Grid.ColumnDefinitions>

<Image Source="Images/icons/titleicon_alert.png" Height="15" Width="15" Grid.Column="0" HorizontalAlignment="Center" />
                        <TextBlock x:Name="Textblock_WindowTitle" Foreground="#ddd" VerticalAlignment="Center" HorizontalAlignment="Left" Grid.Column="1">[Title]</TextBlock>
                    </Grid>
                </Border>

<!-- Grid cell top right -->
                <Border Background="#262830" Grid.Column="1" Grid.Row="0" CornerRadius="0,4,0,0" />

<!-- Transparent panel for dragging the window (titlebar replacement) -->
                <ContentControl Height="27" VerticalAlignment="Top" Margin="0,0,40,0" Grid.Column="0" Grid.ColumnSpan="2">
                    <StackPanel x:Name="WindowDragPanel" Background="Transparent"/>
                </ContentControl>

<!-- Close button -->
                <WrapPanel Grid.Column="1" Grid.Row="0" HorizontalAlignment="Right" VerticalAlignment="Top">
                    <Button x:Name="Button_CloseForm" Style="{StaticResource FormCloseButton}" HorizontalAlignment="Left" Margin="0,0,0,0" VerticalAlignment="Top" Width="40" Height="27">
                        <Image x:Name="Image_CloseForm" VerticalAlignment="Center" HorizontalAlignment="Center" Width="10" Height="10" Source="Images/common/close_button.png" Stretch="Fill"  />
                    </Button>
                </WrapPanel>

<!-- Container for the general button(s) -->
                <Grid Grid.ColumnSpan="2" Grid.Row="2" VerticalAlignment="Stretch" HorizontalAlignment="Stretch" Margin="1,0,1,1">
                    <Border BorderThickness="0" HorizontalAlignment="Stretch" VerticalAlignment="Stretch" Background="#f9f9f9" CornerRadius="0,0,4,4" />
                    <Border BorderBrush="#ddd" BorderThickness="0,1,0,0" HorizontalAlignment="Stretch" VerticalAlignment="Stretch" />
                    <Button Style="{StaticResource GeneralButton}" Name="Button_Ok" Width="100" Height="30" VerticalAlignment="Stretch"  HorizontalAlignment="Center" Content="OK" IsDefault="True" IsCancel="True" />
                </Grid>

<!-- Main text container -->
                <StackPanel  Grid.ColumnSpan="2" Grid.Row="1" Width="390">
                    <TextBlock x:Name="TextBlock_Message" TextWrapping="Wrap" VerticalAlignment="Stretch" xml:space="preserve" Width="390" MinHeight="100" Padding="0,20,0,20">[Main text]</TextBlock>
                    <Expander x:Name="Expander_AddionalInfo" Visibility="Collapsed" Header="{Resx Text_AdditionalInfo}" Width="auto" Margin="0,10" Template="{DynamicResource ExpanderControlTemplate1}">
                        <TextBlock x:Name="Textblock_AddionalInfo" xml:space="preserve" TextWrapping="Wrap" />
                    </Expander>
                </StackPanel>
            </Grid>
        </Border>
    </Grid>
</Window>

Expander_AddionalInfo heeft nu een visibility met waarde collapsed. Met de code-behind wordt deze zichtbaar gemaakt (en de inhoud er in geplaatst) als er informatie is welke daar zichtbaar moet zijn.

• _Jeffrey_
  • Niet online
*subtiele trap*

Iemand enig idee voor een goede oplossing?

Ondertussen gebruik ik een MacGyver-oplossing door het venster een pixel te verplaatsen en meteen weer terug te plaatsen, maar dit is natuurlijk geen nette oplossing.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True