Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1127625

Topicstarter
Beste,

Na een half jaar een UniFi setup zonder problemen gedraaid te hebben heb ik besloten om mijn netwerk uit te breiden met een UniFi Security Gateway Pro 4. Online de demo geprobeerd om te kijken wat er allemaal mee kon, en was er van overtuigd.
Dus vorige week mijn UniFi USG online besteld en afgelopen vrijdag heb ik geprobeerd de UniFi USG in mijn netwerk toe te voegen. Helaas loop ik tegen diverse problemen aan.

Het eerste probleem is het adopten van de UniFi USG in mijn bestaande netwerk.
Elke keer als ik het probeer lukt het mij niet. De melding die ik krijg bij de USG is "adoption failed"
Hierna heb ik de USG een factory reset gegeven, maar helaas zonder resultaat.

Hierna heb ik geprobeerd om mijn hele UniFi netwerk opnieuw op te bouwen.
Mijn complete setup heb ik een factory reset gegeven. Alles netjes aangesloten zoals het zou moeten.
(Ziggo router LAN 1 -> WAN van USG -> LAN van USG naar Switch 24 -> naar twee keer AP, Cloud Key, etc..)
Maar helaas is dit ook zonder resultaat geweest. Mijn setup werkte nog steeds niet naar behoren.
Kon geen connectie krijgen met internet.
Toen ben ik in mijn DHCP settings van mijn USG gedoken, en deze kon helaas geen verbinding maken.

Toen heb ik mijn ''basis'' netwerk weer opgebouwd en de USG is er nu niet tussen gezet.
Wie kan mij helpen om mijn setup werkend te krijgen? Loop al twee dagen op google te zoeken van wat er mogelijk is en/of hoe het moet. Helaas heeft niks geholpen :(.

Alvast bedankt!
Ik hoor het graag :)

Apparatuur:
1x UniFi Switch 24 (250W)
2x Ubiquiti UniFi NanoHD
1x UniFi Security Gateway Pro 4 *(Vorige week aangeschaft)
1x UniFi Cloud Key

Screenshots:
https://www.dropbox.com/s...%20om%2020.09.53.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s...%20om%2020.10.10.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s...%20om%2020.10.45.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s...%20om%2020.16.27.png?dl=0

Beste antwoord (via Anoniem: 1127625 op 20-10-2018 17:31)

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Zolang de range niet overeenkomt met de range van het ziggo modem is het geen probleem.

Heb in het verleden er ook mee zitten prutsen, de tip van Laagheim heb ik toen ook zelf toegepast. Geen WAN aansluiten op de Unifi producten.
Begin met je cloudkey, stel deze in zoals je je netwerk wilt gaan gebruiken (ip instellingen, wireless, enz)
Daarna ga je je apparaten adopten in de controller, begin bijvoorbeeld met de USG zodat al de ip adressen gelijk in de juiste range worden uitgedeeld. Is de USG toegevoegd, dan kan je de WAN aansluiten zodat er ook weer internet beschikbaar komt.

Zelf gebruik ik een 172.20.x.x range met een 255.255.255.0 subnetmask. Je kunt kiezen wat je wilt, let alleen wel op dat het een vrij te gebruiken range is. Anders kan je vreemde dingen tegenkomen als je bijvoorbeeld intern inlogt het ssh en dat er dan een domein naam aan gekoppeld wordt. Been there, done that. Je staat dan even vreemd op te kijken.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:05
Heb je je ziggo router ook een tijdje (half uurtje) uit gehad, en toen opnieuw opgestart met de USG aangesloten op Lan 1?

De bridged ziggo modem/router koppelt namelijk het IP-adres aan het mac-adres wat aan Lan 1 hangt, als je je oude router "hot" omwisselt met je USG kan hij dit nieuwe mac-adres niet registeren en krijg je dus geen internet verbinding.
Tevens een tip om alles even opnieuw te starten in deze volgorde:
  1. Ziggo modem in bridge
  2. USG Pro
  3. US 24
  4. Cloudkey + AP's (maar zullen via PoE gaan dus tegelijk met de US24?
  5. PC/Nas met controller software

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste @Annuk bedankt voor het antwoord.
Is het noodzakelijk om mijn Ziggo modem in bridge mode te zetten? Ik hoor hier twee verschillende verhalen over namelijk. De ene zegt van wel en andere zegt van niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 22:24
Noodzakelijk niet, maar t maakt de situatie wel makkelijker. Je moet er anders voor zorgen dat je Unifi lijn in een andere IP range zit dan je ziggo modem uit deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn Ziggo modum heeft 192.168.178.1.
In mijn beginpost heb ik screenshots van IP adressen geplaatst van de USG en Switch.
Op welke adressen moet ik deze dan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:05
Anoniem: 1127625 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 22:02:
Mijn Ziggo modum heeft 192.168.178.1.
In mijn beginpost heb ik screenshots van IP adressen geplaatst van de USG en Switch.
Op welke adressen moet ik deze dan instellen?
Had de screenshots (te) snel door gekeken, maar het makkelijkst wordt inderdaad wel om even geheel opnieuw op te bouwen en in te stellen, in ieder geval in zoverre dat je je US24 en de AP's even laat vergeten en deze evt even een powercycle geeft.
Anders kan je straks je US24 + AP's niet meer eenvoudig managen omdat deze in een andere IP-range zitten dan dat je USG uitgeeft.

Aansluiten als volgt: Ziggo modem/router (nu eerst nog zonder bridge) > USG Pro > US24 > AP's en andere apparaten.

Dan sluit je je PC ook aan achter de US24, en start deze dan pas op, dan krijgt deze een IP van de USG en dat zal vermoedelijk in de 192.168.1.1 range zijn/worden (die staat ingesteld in de controller).
(let wel op dat je PC op DHCP staat en geen vast IP-adres staat ingesteld)

Wat betreft je vorige bericht dat je Ziggo modem/router nog niet in bridge staat, als je Unifi netwerkje werkt zou ik dit wel doen, want anders heb je "last" van dubbel NAT, en dit moet je (tenzij je dit uitdrukkelijk wel wilt) zien te voorkomen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:25
Herkenbaar dit :) Ik heb een paar maanden geleden ook zo zitten prutsen. Makkelijkst is om eerst alleen lan1 aan te sluiten en wan etc te vergeten. Je controller zit dan meteen op het goede subnet en je kan de usg adopteren (eventueel set-inform genruiken als het niet lukt) Daarna kan je je eigen netwerken aanmaken (anders dan ziggo, dus bijv 10.0.0.1 etc)

Tip: laat in je netwerken de dhcp gateway niet op auto staan maar vul het ip adres in van de gateway in en onder het kopje controller bij de instellingen het ip adres van je controller. Ik weet niet of het een docker dingetje is maar zonder deze toevoegingen kregen mijn clients geen ip adres meer na een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo, na een drukke week op werk ga ik het nog een keer proberen vandaag. Kijken of het nu wel lukt :)
Allemaal alvast bedankt voor de tips!

Beste @Laagheim , welke IP range heb jij gebruikt om je netwerk op te bouwen?
Zou je eventueel een screenshot er van willen sturen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Zolang de range niet overeenkomt met de range van het ziggo modem is het geen probleem.

Heb in het verleden er ook mee zitten prutsen, de tip van Laagheim heb ik toen ook zelf toegepast. Geen WAN aansluiten op de Unifi producten.
Begin met je cloudkey, stel deze in zoals je je netwerk wilt gaan gebruiken (ip instellingen, wireless, enz)
Daarna ga je je apparaten adopten in de controller, begin bijvoorbeeld met de USG zodat al de ip adressen gelijk in de juiste range worden uitgedeeld. Is de USG toegevoegd, dan kan je de WAN aansluiten zodat er ook weer internet beschikbaar komt.

Zelf gebruik ik een 172.20.x.x range met een 255.255.255.0 subnetmask. Je kunt kiezen wat je wilt, let alleen wel op dat het een vrij te gebruiken range is. Anders kan je vreemde dingen tegenkomen als je bijvoorbeeld intern inlogt het ssh en dat er dan een domein naam aan gekoppeld wordt. Been there, done that. Je staat dan even vreemd op te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Heb het werkend gekregen vandaag.
@MdBruin , ik heb de stappen gevolgd en alles werkt nu goed naar behoren.

Iedereen bedankt voor het helpen en mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maccert
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-06 19:25
Beste mensen,
Graag zou ik van jullie kennis gebruik willen maken aangezien jullie het werkend hebben gekregen.
Ben al een paar weken aan het stoeien met de usg pro en krijg het niet voor elkaar om het werkend te krijgen.
Ik heb nu onderstaande config en wil graag naar een config met usg-pro.

Huidige wekende situatie:
T-Mobile glasvezel
ubiquiti edgerouter x-sfp
HP 2530-24G-PoEP
iptv

Nieuwe situatie
T-Mobile glasvezel
ubiquiti usg-pro
HP 2530-24G-PoEP
iptv

Wie kan mij op weg helpen of een config file aanleveren die ik kan gebruiken?
Alvast bedankt!

Groet, Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:25
@maccert Je kunt je hulpvraag beter in dit topic plaatsen: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

Daar zitten de mensen met Iptv. Ik zou wel wat meer informatie geven zoals wat je gedaan hebt, welke foutmeldingen je krijgt etcetc. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@maccert maak even een nieuw topic aan, je bent allerlei (niet relevante) topics aan het kicken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.