Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Midrange 55" 4K televisie gezocht van max €1200,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NRG-81
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18-06 12:20
Ik zoek een?
4K/UHD 55" televisie

Wat is je budget?
Ongeveer tussen de 1000,- en 1200,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Televisie te kijken :X
Ik heb twee kinderen van 6 en 3 die veel (animatie op) Netflix en kinderzenders kijken. Ik kijk zelf veel sport, van voetbal en F1 tot wielrennen. Ik vind bewegingsscherpte dus een belangrijk punt. Verder kijken mijn vrouw en ik ook Netflix, meer series dan films. We kijken zowel vanaf de bank, als vanaf de eettafel naar de televisie, de kijkhoeken zijn dus vrij groot. Dit leidt tot een voorkeur voor IPS panelen. De woonkamer is vrij licht en in de namiddag komt de zon vol op de televisie te staan, met name in de periode mei - september. Hierdoor, en door het gestelde budget, neig ik naar een LCD televisie. Ik vind inbranden ook nog steeds een bezwaar, zeker op lange termijn. Ik wil het liefst een TV die het weer zo'n 10-12 jaar volhoudt.

Het smart gedeelte van de TV vind ik van secundair belang. De software moet wel stabiel zijn, maar naast Netflix, Youtube, Spotify en eventueel Kodi verwacht ik niet veel apps te zullen gebruiken Later kan een up2date Chromecast of Apple TV altijd die taak overnemen.

Wat heb je zelf al gevonden?
We hebben nu een 32" Philips 9830 met Ambilight (uit 2006!), destijds het topmodel van Philips. We vinden Ambilight beiden een zeer waardevolle toevoeging op het TV kijken. Het liefst nemen we dus weer een Philips met Ambilight. Philips is echter niet meer het Philips van 2006. Ik volg de TV markt een beetje en weet dat hun televisies de afgelopen jaren niet altijd met gejuich zijn ontvangen, met name op het gebied van stabiliteit van de software.

Afgaande op Ambilight, zijn we de 55PUS8303 gaan bekijken. We vonden deze echter vrij grote bezels hebben (+/- 1 cm) en de zilvermetalen kleur daarvan stond ons ook niet zo aan. Dat heeft onze zoektocht doen voortzetten en we proberen de eis voor Ambilight los te laten. Een (HUE) lightstrip achter de TV zou een zelfde soort effect kunnen geven (zonder het meebewegen).

Los van Ambilight zou mijn voorkeur uitgaan naar een Sony of Panasonic, eventueel een LG. Verder lees ik over de QLED's van Samsung ook goeie verhalen. Dit leidt tot onderstaand lijstje van gegadigden.

#ProductPrijsSubtotaal
1LG 55SK8500PLA Zwart€ 1.074,-€ 1.074,-
1Panasonic TX-55FXW784 Zilver€ 1.299,-€ 1.299,-
1Philips 55PUS8303 Zilver€ 1.045,-€ 1.045,-
1Samsung QE55Q7F (2018) Zwart€ 1.229,-€ 1.229,-
1Sony KD-55XF8505 Zwart€ 1.082,33€ 1.082,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.729,33

Welke vragen heb je hier nog over?
1 Met welke TV hebben jullie ervaring en wat is die ervaring? Met name op het gebied van
- Algemene beeldkwaliteit
- Bewegingsscherpte
- Kijken bij (fel) licht
- Kijkhoeken

2 Raden jullie een specifieke TV aan in dit soort omstandigheden? Mag uiteraard ook een andere zijn dan bovengenoemde TV's.

3 Hebben jullie ervaring met een (HUE) lightstrip achter de TV als alternatief voor Ambilight.

4 Mis ik nog zaken in mijn overweging voor een TV?

Alle reacties

• DjaTwal
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 04-03-2019
Als je nu een Philips HUE systeem neemt, kun je in principe iedere TV/Projectie/Scherm ambilight maken en zelfs het AMBILIGHT projectie gedeelte/grootte kiezen, moet je wel Philips HUE lampen hebben om dit alles waar te maken en een HUE Bridge. Doormiddel van Philips HUE Sync kun je dus ieder scherm van ambilight voorzien via een omweg via de HUE omgeving, verlichting dus! Beetje creativiteit zou dus een board achter de TV kunnen voorzien van de nodige Lightstrip+'s.

Ik zelf draai met een 55" inch 6452 Ambilight Philips en heb er geen moeite mee ("de bezels"). Ik zit ook een redelijke afstand in een slaapkamer (+/- 5 meter). Het is eerder Android in combinatie met Google Home waar ik me aan stoor, maar dat heb ik opgelost met een Chromecast, aangezien er weinig tot 0 ondersteuning is voor Android TV's + Google home. ;)

[Voor 21% gewijzigd door DjaTwal op 16-10-2018 17:56]

• NRG-81
Ik heb de woonkamer (en meer) al voorzien van Hue verlichting. Hue sync heb ik nog niet vlekkeloos zien werken in combinatie met niet-Philips TVs. Maar het is zeker een optie om mbv een Hue een effect te creëren dat in de buurt kont van Ambilight.

Ik zit in m’n woonkamer zo’n 3 meter van de TV.

Goed om te weten dat Android TV zo z’n beperkingen heeft.

• NRG-81
De keuze is inmiddels beperkt tot

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung QE55Q7F (2018) Zwart€ 1.249,-€ 1.249,-
1Sony KD-55XF9005 Zwart€ 1.334,74€ 1.334,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.583,74

We hebben de Ambilight eis laten varen, we vinden de Philips gewoon niet goed genoeg.
De beslissing zal vooral genomen worden na keuze tussen (resp Samsung vs Sony)
- Tizen vs Android
- Oneconnect box vs traditionele aansluitingen
- One Remote vs traditionele afstandsbediening
- Geweldig input lag vs gemiddelde input lag (ivm aansluiten Nintendo Switch)
- Iets mindere kijkhoek vs iets betere kijkhoek
- Gevoel :?

• REDSD
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 06-06 15:54
Heb je gedacht aan een OLED scherm, je hebt dan de beste kijkhoeken en het beste contrast.

Je hebt de 55b7 al voor minder dan 1200 euro.
De nieuwste LG oled 55c8 kan al voor 1299 krijgen:
Wicked1981 in "[Zero Tolerance]\[Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2"

(dat is 1599 -300 euro cashback)

Edit: sorry ik zag de zorgen met betrekking tot het licht en het inbranden niet, ik kan niet zeggen dat het echt een probleem is, tenzij je hem als een PC gebruikt.
Wat betreft een lichte kamer, dan is IPS vaak wel een betere keuze inderdaad, maar ik heb zelf een IPS TV en OLED en als de zon er vol op staat dan is elke donkere scene waardeloos, hoe goed de anti reflectie ook is.

De vroegere schermen hadden nog een matte finish, maar nu het overal glas is geworden zijn de problemen overal het zelfde, samsung is iets beter dan LG, maar het is marginaal. Je kan beter kijken naar een manier waarop je het in huis iets donkerde kan maken wanneer nodig ipv een TV proberen te vinden die goed om gaat met reflectie.

Just my 2 cents van iemand die ook veel zon op zijn TV heeft :)

[Voor 54% gewijzigd door REDSD op 18-10-2018 23:44]

• NRG-81
Heb ik inderdaad aan gedacht en ik ben ook zeker onder de indruk van OLED. Ik blijf echter bang voor inbranden enerzijds, met name op lange termijn (lees: 8+ jaar) en anderzijds het feit dat in de zomerperiode de zon vanaf het middaguur tot zonsondergang op m’n TV schijnt. Ik heb begrepen dat dat niet bevorderlijk is voor je OLED scherm.

Edit: dat zei mijn vrouw ook al: doe gewoon de gordijnen dicht dan. Het kan ook nog best zijn dat ik toch nog switch naar OLED,ondanks m’n gevoel. :+

[Voor 18% gewijzigd door NRG-81 op 18-10-2018 23:50]

• apis29
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
De kijkhoek eis is ook vervallen zeker samen met die van Ambilight? (de slechtste van de vijf heeft het overleefd naar ronde 2?)
REDSD schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:38:Just my 2 cents van iemand die ook veel zon op zijn TV heeft :)
Het is hier al eens gepost dat iemand de vorm van zn bank in'gebrand' op het scherm had gekregen door invallend zonlicht op de tv ...

[Voor 86% gewijzigd door apis29 op 19-10-2018 00:05]

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 11:24
Ik zou ook voor OLED gaan en zoals @REDSD al zegt, passen de 55" LG's van 2017 én 2018 prima binnen je budget. Van inbranden merk ik na een jaar gebruik helemaal niks. Last van de zon eigenlijk ook niet.

• NRG-81
apis29 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:55:
De kijkhoek eis is ook vervallen zeker samen met die van Ambilight? (de slechtste van de vijf heeft het overleefd naar ronde 2?)

[...]

Het is hier al eens gepost dat iemand de vorm van zn bank in'gebrand' op het scherm had gekregen door invallend zonlicht op de tv ...
Scherp gezien! :) Beide TV’s hebben inderdaad VA panelen. In de winkel vond ik het echter ontzettend meevallen hoe slecht het beeld werd in een hoek.

En inbranden bij invallend zonlicht ben ik ook bang voor inderdaad. Ik heb die foto’s ook gezien en dat zag er niet best uit. Maar dat is wel n=1 natuurlijk.
Jorgen schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 00:34:
Ik zou ook voor OLED gaan en zoals @REDSD al zegt, passen de 55" LG's van 2017 én 2018 prima binnen je budget. Van inbranden merk ik na een jaar gebruik helemaal niks. Last van de zon eigenlijk ook niet.
Ik begin het te overwegen. >:)

[Voor 19% gewijzigd door NRG-81 op 19-10-2018 07:38]

• apis29
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
NRG-81 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:31:
[...]Scherp gezien! :) Beide TV’s hebben inderdaad VA panelen. In de winkel vond ik het echter ontzettend meevallen hoe slecht het beeld werd in een hoek.
Je ogen wennen er snel aan maar er is wel duidelijk verschil met het beeld recht van voren. [Echt] Onkijkbaar is het iig allerminst ja een VA paneel vanuit een hoek.
Vind zelf het belangrijkste dat de helderheid niet teveel terugloopt, ik ken iemand met een IPS paneel tv maar die wordt zo donker vanuit een (>45 graden) hoek gezien dat je nog maar weinig ziet. Hier staat wel een lijstje met kijkhoek beoordelingen met drie criteria: kleurverschuiving, helderheid en contrast/zwartniveau -> https://www.rtings.com/tv...ure-quality/viewing-angle
Wat dat punt aangaat doen de Sony tv's het meestal wel goed.
Wat je ook ziet in die tabel is dat bij IPS panelen het zwartniveau/contrast vrij lang goed blijft (een IPS paneel die z'n helderheid vast langhoudt is bij LCD tv's dan ook degene die je de beste kijkhoek oplevert).

[Voor 10% gewijzigd door apis29 op 19-10-2018 19:31]

• NRG-81
Ik ben er uit. Het wordt de 55XF9005. Deze vonden we in de winkel qua beeldkwaliteit en kijkhoek (ondanks VA) het meest overtuigen. Rtings.com heb ik idd ook uitgebreid bekeken.

OLED wordt het niet vanwege de inkomende zon in de zomerperiode. Het kan problemen opleveren, geeft LG ook toe. Die raadt direct zonlicht ook af in de manual.

Vandaag wat rondgevend en een redelijk beeld gekregen van de prijzen. Er gaat vanaf 25 oktober een cashback actie lopen bij Sony. Voor deze tv betekent dat nog 100,- extra voordeel. Donderdag wordt de koop dus gesloten bij de winkel met het beste aanbod.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True