Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe hard wordt ik gebottleneckt / is een upgrade het waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lmartinl
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 27-05 15:06
Hallo,

Momenteel heb ik de volgende specs in een ruime, goed geventileerde kast:
  • Xilence Performance 700w 82+ voeding
  • MSI Z97S SLI Krait Edition moederbord (ATX) socket 1150
  • Intel Core i7 4790 3,6Ghz (4Ghz turbo) met Dark Rock custom cooler
  • 16GB ddr3 RAM
  • Asus dual GTX 1070 OC 8gb
De CPU begint wat oud te worden onderhand, maar ik weet ook dat CPUs de afgelopen jaren niet direct heel veel sterker geworden zijn. Helaas heb ik de non-k variant dus overclocken is niet mogelijk.

Momenteel heb ik niet het idee dat ik meer performance nodig heb voor de nieuwe spellen, maar kijkend naar de toekomst, waarbij ik vooral Cyberpunk zou willen spelen, hoe hard wordt ik gebottleneckt door mijn steeds ouder wordende cpu?

Probleem is dat een nieuwe CPU gewoon een harde investering is, en een nieuw moederboard + geheugen vereist. En daarbij ik ook veel andere dingen dan gamen doe waardoor ik destijds voor een i7 ben gegaan, maar wellicht dat een i5-equivalent tegenwoordig ook wel prima volstaat.

Ik wil met goede fps kunnen gamen (UWHD scherm, +60 fps), graag met hoge textures maar alle post-effects en aliasing geef ik niet zo veel om (of geven mij zelfs hoofdpijn) dus die zet ik vaak uit. Daarnaast ben ik een beetje anti-Intel geraakt afgelopen tijd, dus als het prijsverschil niet te groot is zou ik voor AMD willen gaan. Een oneindigheid aan cores gebruik ik echter niet, dus een hoge clocksnelheid lijkt me wel belangrijk voor het gamen.

Zouden jullie een upgrade overwegen, en zo ja wanneer, of gewoon nog 1-2 jaar uitzingen en dan een compleet nieuwe pc bouwen?

[Voor 19% gewijzigd door lmartinl op 15-10-2018 16:53]

Alle reacties

• Wannial
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18-06 14:03
Ik denk niet dat het heel erg veel verschil gaat maken (ik zou het niet doen iniedergeval).
Een GPU upgrade heeft wellicht zelfs meer zin en dan over een jaar nog eens nadenken of je de rest ook wilt vervangen

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
CPU moet nog voldoende zijn, videokaart en geheugen ook. Voeding vervangen door een fatsoenlijke voeding is verstandig. SSD heb je ook niet genoemd, kan ook een goede investering zijn als je die nog niet hebt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 01:50
@lmartinl Dit is echt nog meer dan prima voor games. Ik zou vooral even de volgende ontwikkelingen aankijken:
  • Dalende RAM prijzen
  • Dalende SSD prijzen
  • AMD's 7nm Zen2 CPU's en Navi GPU's (presentatie op CES 2019)
  • De rest van Nvidia's RTX-lijn
  • Het restant van Intels 9000-serie voor hopelijk normale prijzen

• lmartinl
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 27-05 15:06
-The_Mask- schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:59:
CPU moet nog voldoende zijn, videokaart en geheugen ook. Voeding vervangen door een fatsoenlijke voeding is verstandig. SSD heb je ook niet genoemd, kan ook een goede investering zijn als je die nog niet hebt.
Waarom zou je de voeding vervangen? 700 watt lijkt me mee dan genoeg?

Of is hij gewoon van geen goede kwaliteit? In dat geval: ben je dan bang dat hij binnen korte tijd kapot gaat? En hebben andere componenten kans om mee kapot te gaan?

Wat zou je aanraden? Ik geef in dat geval liever 50 euro 'teveel' uit en dat ik zeker weet dat ik niet over 2-3 jaar weer een nieuwe voeding hoef te kopen

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 18-06 20:07
lmartinl schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 17:06:
[...]

Of is hij gewoon van geen goede kwaliteit? In dat geval: ben je dan bang dat hij binnen korte tijd kapot gaat? En hebben andere componenten kans om mee kapot te gaan?

Wat zou je aanraden? Ik geef in dat geval liever 50 euro 'teveel' uit en dat ik zeker weet dat ik niet over 2-3 jaar weer een nieuwe voeding hoef te kopen
Omdat de voeding nogal matig is.

Goede voedingen zijn:
pricewatch: Corsair RM550x Zwart / pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W / pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W / pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

iPhone 12 Pro 128GB Goud // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 00:27
lmartinl schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 17:06:
[...]

Het is geen 700w voeding, eerder 350w. Een vrij slechte 350w.

• CHBF
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 02-04-2019
CPU (en dus ook het moederbord en de RAM) op termijn vervangen maar het heeft geen haast. Bij sommige spellen is het een lichte bottleneck (er zijn een paar spellen die graag 6-8 kernen hebben waaronder de Assassin's Creed spellen en BF1 multiplayer), bij andere spellen maakt het niets uit. Ik raad aan om rond halverwege 2019 eens naar de opties te kijken, dan is Zen2 uit en zal je in theorie lagere prijzen hebben bij Intel en mogelijk een beter product van AMD. Je kan ook rustig een jaar later upgraden, je kan er nog goed mee vooruit.

Inderdaad, de voeding en het opslagmedium zijn minstens zo belangrijk. Gebruik geen harde schijf voor het installeren van software, dat is momenteel nogal zot gezien de prijzen van de SSD's (€80-85 voor 500 GB Crucial MX 500). Als je een beetje handig bent dan is dat meer dan genoeg: kopiëer je spellen uit de Steamapps folder naar een harde schijf voor het verwijderen van het spel en kopiëer het van de harde schijf naar de Steamapps-folder voor het installeren. Op die manier heb je alle spellen binnen handbereik en snel weer geïnstalleerd terwijl je ondertussen iets anders doet. Als je zo steeds de spellen die je op dat moment speelt geïnstalleerd houdt...

[Voor 66% gewijzigd door CHBF op 15-10-2018 22:50]

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True