Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vloerverwarming per zone regelen zonder fysieke thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• drocona
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 13:23
Hi Tweakers,

Voor mijn nieuwe woning ben ik aan het kijken naar het per kamer instellen van vloerverwarming.
Nu zijn de meeste systemen hiervoor snel gevonden (Daaldrop of Evohome).

Uiteraard loop ik weer tegen iets aan:
In elke kamer komt een tablet aan de muur te hangen met de bediening van alle "smarthome" functies. Hier wil ik ook de bediening van de thermostaat in gaan regelen.
Echter bij Evohome wordt aangegeven dat dus in elke apart aangestuurde kamer zo'n lelijke thermostaat komt te hangen.
Met al mijn zoekopdrachten kan ik niet vinden wat ik zoek:
Is het mogelijk om de thermostaat in de kamer te vervangen door een al aanwezige temperatuursensor en die te gebruiken als sensor voor de vloerverwarming?
Ik wil dat fysieke ding niet hebben in de kamers!

Ben benieuwd of er ervaringsdeskundige aanwezig zijn die dit toevallig ook hebben gedaan (hoeft niet per se met Evohome, ik kan nog uit alle merken kiezen)

Ter info: De tablets draaien een dashboard voor de bediening Home Assistant.

Alle reacties

• jvanhambelgium
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12-06 21:29
vloerverwarming en per-kamer-regelingen ? Hoe blijven ze het verzinnen...ik weet niet of je beseft hoe traag een VV is en dat dit nooit echt gaat werken...in een moderne goed geisoleerde woning hoeft je helemaal niet te prullen met per-kamer regelingen (dat is mijn uitgangspunt) en al zeker niet door in te grijpen op iets oertraags als vloerverwarming...

Als je dan toch persé wil spelen, veronderstel ik toch dat je met kleppen op je VV-collector zit (vb op verdiepingsvloer en het zijn die kleppen die dus meer open of toe moeten gaan op basis van metingen van sensoren. Er hoeft toch niet meer als "een sensor" in de ruimte te hangen ? En zo'n T°-sensor kan erg klein zijn...

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 14:18

CyBeRSPiN

sinds 2001

jvanhambelgium schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:57:
vloerverwarming en per-kamer-regelingen ? Hoe blijven ze het verzinnen...ik weet niet of je beseft hoe traag een VV is en dat dit nooit echt gaat werken...in een moderne goed geisoleerde woning hoeft je helemaal niet te prullen met per-kamer regelingen (dat is mijn uitgangspunt) en al zeker niet door in te grijpen op iets oertraags als vloerverwarming...
???
Wat als je een werkkamer hebt die je alleen op vrijdagen en woensdagmiddag warm wilt hebben?
Ja VV is traag, maar ook weer niet zo traag dat het dagen duurt? Zelfs met een goed geïsoleerd huis zonde van de energie om alle ruimtes te gaan stoken (hier standaard alleen woonkamer en badkamer).

Maar on-topic: waarom dashboards ophangen en niet gewoon met een app werken? En zoveel mogelijk automatisch regelen (dat is nu juist het handige van een smart home ;)) zodat je alleen in uitzonderingen bij moet sturen.
Lijkt mij juist niet zo fraai om overal tablets te hebben.

Evohome schijnt trouwens prima te werken, maar zou dan niet teveel afwijken van het systeem met eigen knutseldingen. Waar ga je de "al aanwezige" sensoren dan plaatsen? Ik heb bijv een aantal zwave rookmelders die ook temp meten, maar aangezien warme lucht opstijgt geven die een veel hogere temp dan aan de grond of op zithoogte, ook iets om mee rekening te houden.

[Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-10-2018 17:09]

• jvanhambelgium
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12-06 21:29
CyBeRSPiN schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 17:04:
[...]

???
Wat als je een werkkamer hebt die je alleen op vrijdagen en woensdagmiddag warm wilt hebben?
Ja VV is traag, maar ook weer niet zo traag dat het dagen duurt? Zelfs met een goed geïsoleerd huis zonde van de energie om alle ruimtes te gaan stoken (hier standaard alleen woonkamer en badkamer).
En wat met de (balans)ventilatie ? Je zit daar ook met toevoer van lucht van X graden °C die dezelfde is voor verschillende kamers enz.
Door vb de VV-circuit op een kamer te blokkeren krijg je ook een veranderingen waterzijdig (hydraulisch) waardoor het afgifte-patroon gaat wijzigen in andere ruimtes omdat daar ineens de debieten veranderen. Dit zal minimaal zijn, maar ook de "winst" die je denk te bekomen door 1 bepaalde kamer maar 2 dagen/week te verwarmen is dit ook.
Voor de winst moet je het echt niet doen, aangezien het in een modern huis nooit echt "koud" is ook niet voor het comfort.

Het zijn geen winters meer zoals vroeger. Ik denk dat ik dit jaar de VV-opstart zal doen ergens in November ofzo, zoals het nog schitterende dagen zijn _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +3Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 13:23
We zijn inmiddels geruime tijd verder en gezien er heel weinig informatie over dit topic online is heb ik zelf de sprong en gok genomen om alles uit te zoeken en werkend te maken.
Bij deze, het is gelukt met Honeywell Evohome!
Eerst nog even wat reacties op eerdere posts waarop ik nu onderbouwd kan reageren:
jvanhambelgium schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:57:
vloerverwarming en per-kamer-regelingen ? Hoe blijven ze het verzinnen...ik weet niet of je beseft hoe traag een VV is en dat dit nooit echt gaat werken...in een moderne goed geisoleerde woning hoeft je helemaal niet te prullen met per-kamer regelingen (dat is mijn uitgangspunt) en al zeker niet door in te grijpen op iets oertraags als vloerverwarming..
Klopt, vloerverwarming is traag echter zie ik in de praktijk dat dit wel degelijk werkt en precies doet wat de verwachting is. Elke kamer heeft een eigen temperatuursensor en elke kamer een eigen (virtuele)thermostaat waardoor ik mijn kantoor prima op 19 graden, het kantoor van mijn vriendin op 22 graden en de woonkamer op 21.5 graden kan houden. verschillende kamers worden op een eigen temperatuur gehouden en dat gaat prima! Daarnaast denk ik dat mijn nul-op-de-meter woning valt onder een modern geïsoleerde woning.
jvanhambelgium schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 17:21:
En wat met de (balans)ventilatie ? Je zit daar ook met toevoer van lucht van X graden °C die dezelfde is voor verschillende kamers enz.
Door vb de VV-circuit op een kamer te blokkeren krijg je ook een veranderingen waterzijdig (hydraulisch) waardoor het afgifte-patroon gaat wijzigen in andere ruimtes omdat daar ineens de debieten veranderen. Dit zal minimaal zijn, maar ook de "winst" die je denk te bekomen door 1 bepaalde kamer maar 2 dagen/week te verwarmen is dit ook.
Voor de winst moet je het echt niet doen, aangezien het in een modern huis nooit echt "koud" is ook niet voor het comfort.
Het klopt dat er een heleboel variabelen wijzigen, dat betekent echter niet dat het niet kan. Ik heb een warmtepomp welke los van alles op buitentemperatuur gestuurd is, dus niet vraag gestuurd vanuit de woning. Op het moment dat ik VV circuits uitschakel betekent dat voor de WP dat de gewenste VV water temperatuur sneller is bereikt en deze sneller weer terugschakelt en dus minder energie verbruikt. De feitelijke winst kan ik pas veel later berekenen. Daarnaast is de winst qua comfort wel degelijk aanzienlijk.
Dat een modern huis nooit echt koud is ben ik met je eens.

Voor de rest bedankt voor de goede tips, ik heb daardoor wel een aantal valkuilen kunnen vermijden, zoals @CyBeRSPiN wat betreft temperatuursensor hoogte.
Uiteindelijke uitvoering
Mijn keuze is uiteindelijk Honeywell Evohome geweest, de reden hiervoor is dat Evohome zelf draadloos communiceert met al haar apparatuur en ik (heel belangrijk!) de HGI80 USB module had gevonden welke van Honeywell zelf is om de Somfy Tahoma te kunnen koppelen. Dit betekent dat er dus wel degelijk communicatie mogelijk is in de proprietary communicatie van Evohome.

Mijn setup bestaat uit
  • 1x Honeywell Evohome Connected pakket
  • 2x HCE80 vloerverwarming aansturing (begane grond en 1e verdieping)
  • 2x HCE80 antenne
  • 14x MT4-230-NC vloerverwarming groep servomotors
  • Dus géén Honeywell thermostaten!
Dit heeft mij ~1400 euro gekost.

Daarnaast zijn de volgende onderdelen allemaal in gebruik om op mijn manier vanuit smarthome alles aan te kunnen sturen:
  • Home Assistant - mijn hoofd systeem voor smarthome
  • Domoticz - stuurt de HGI80 aan, op dit moment nog niet mogelijk om te schrijven naar Evohome vanuit Home Assistant
  • MQTT - message bus waarmee ik sensor data uit Home Assistant naar Domoticz kan sturen
  • Node-Red - Voor de API calls naar Domoticz om het setpoint van thermostaten van Evohom in te stellen
  • Aeotec Multisensor 6 - Aanwezig in bijna elke ruimte in huis, de temperatuursensor wordt gebruitk voor de Evohome virtuele thermostaat.
  • Philips Hue motion sensor - Heeft ook een temperatuursensor, staat in mijn badkamer en toilet.
Evohome frustraties vooraf
Evohome is een lastig pakket waar weinig informatie over is (nog erger voor de vloerverwarming in het specifiek). Van te voren kon ik eigenlijk nergens de informatie vinden die ik nodig had. Daarnaast heb ik een 3-tal professionals gevraagd die allemaal wel wilde leveren en installeren echter mijn vragen niet konden beantwoorden, zoals met alles tegenwoordig, als je het goed wilt hebben moet je het zelf doen...

Uiteindelijk had ik in de specificaties gevonden dat er op een HCE80 vloerverwarming aansturing maximaal 5 zones mogelijk waren zonder uitbreidingsset aan te schaffen. Op de begane grond heb ik maar 2 zones en op de 1e verdieping heb ik 4 zones. Dit zou dus goed moeten gaan, daarnaast kon ik a.d.v. de foto's zien dat er genoeg aansluitingen waren voor de hoeveelheid servomotors. Conclusie, zou dus goed moeten gaan, besteld! Op dit moment wist ik echter nog niet of het allemaal zou gaan werken met mijn virtuele thermostaten maar heb de gok genomen.
Frustraties bij installatie
Tijdens de installatie kwamen echter meteen wat problemen naar voren die niet voorzien waren. Bij het lezen van de papieren handleiding van de HCE80 (welke online dus niet te vinden is, die is anders dan het papier in de doos!) bleek al snel dat de aansluitingen van de servomotors op de HCE80 fysiek ingedeeld waren in zones. De eerste 3 aansluitingen, zone 1; dan 2 aansluitingen zone 2; vervolgens 1 aansluiting voor zones 3, 4 en 5. Laat ik nou in de woonkamer 7 servomotors hebben die in dezelfde zone moeten.... Dat gaat niet werken.
Na veel gepruts en testen volgende conclusies:
- HCE80 zone is NIET hetzelfde als een Evohome zone
- Een Evohome zone kan meerdere HCE80 zones bevatten
- 1 servomotor connector op de HCE80 mag maximaal 3 servomotors aangesloten hebben.

Uiteindelijk dus 2 opties:
1. Elke servomotor op een eigen aansluiting en vervolgens 4 HCE zones in 1 Evohome zone koppelen
2. Op de HCE80 zone 1 (3 connectoren), 7 servomotors aansluiten (1e connector 3, connector 2 en 3 met 2 servomotors om vervolgens HCE zone 1 aan Evohome zone te koppelen.

Ik heb voor de eerste gekozen en was blij dat mijn set-up toch kon werken ondanks dat ik even flink schrok!

Goed, koppelen maar!
Nope.... Voordat een Evohome zone een HCE80 kan koppelen is het verplicht een zonesensor te koppelen om de temperatuur van de zone uit te kunnen lezen. Aangezien ik dit nog niet ingeregeld had was dat dus niet mogelijk. Tijdelijk alles onder 1 zone gekoppeld en de Evohome touch unit sensor gekoppeld.
Domoticz en de HGI80
Gezien ik temperatuursensoren nodig had heb ik Domoticz geïnstalleerd en de HGI80 gekoppeld. Dit leek redelijk simpel door de wiki te volgen Domoticz HGI80 wiki.
Hier liep ik echter tegen een probleem aan dat ik een Raspberri Pi 3B+ gebruik en er bepaalde firmware niet aanwezig was. Na, ook hier, geen enkele oplossing te kunnen vinden op het internet maar zelf aan het troubleshooten geweest, zie op deze link op het Home Assistant forum mijn oplossing.
Goed, en door. De HGI80 is nu functioneel, na wat geduld zul je alle Evohome apparaten, zones etc zien verschijnen in de Domoticz devices.
Evohome zone virtuele Domoticz sensor
De volgende stap was om aan de zones van Evohome een virtuele temperatuursensor toe te voegen vanuit Domoticz, hiervoor heb ik de volgende stappen gevolgd: Domoticz Evohome wiki, dit werkt erg soepel en heb hier geen problemen gevonden.
De temperatuursensoren worden toegevoegd als "Unknown", geef ze dus tijdelijk even een naam zodat je weet welke sensor bij welke zone hoort als je de echte temperatuursensoren nog niet in Domoticz hebt. Als je dit laatste wel al in Domoticz hebt, geef de virtuele Evohome sensor dan exact dezelfde naam als de sensor waarvan de temperatuur naar Evohome moet gaan.
Voorbeeld: ik had de echte temperatuursensor van de woonkamer "Woonkamer" genoemd. De virtuele aangemaakte "Unknown" in de Evohome zone voor de woonkamer geef ik dus ook de naam "Woonkamer". Na een paar seconden neemt de virtuele sensor de temperatuur waarde van de echte over en is ook te zien op de Evohome touch interface! Score!
Sensor vanuit Home Assistant naar Domoticz - MQTT
Aangezien ik Home Assistant als smarthome hub gebruik zijn alle sensoren daar te vinden en niet onder Domoticz. Heel eerlijk, ik heb een hekel aan Domoticz maar kon er met de HGI80 niet omheen. Ik moest dus zorgen dat de temperatuursensoren in Domoticz terecht kwamen.
Om dit te doen heb ik een Mosquitto MQTT server opgezet en vervolgens Home Assistant MQTT client geconfigureerd om state changes van de temperatuursensoren daar naartoe te versturen. Echter Domoticz maakt ander gebruik van MQTT structuur dan Home Assistant. Dit heb ik met Node-Red flows afgevangen.
In Domoticz ook MQTT ingesteld op dezelfde server en gezorgd dat de Node-Red flows alles van Home Assistant omzetten naar de Domoticz\in. Hierdoor heb ik de temperatuursensoren nu ook in Domoticz. Hierover is al veel geschreven en is online goed te vinden.
Nu de thermostaat (setpoint)
Nu de temperatuursensoren allemaal werken en aan zones gekoppeld zijn wil ik graag de temperatuur kunnen instellen vanuit Home Assistant. Hiervoor kun je een "generic thermostat" functie voor gebruiken wat een virtuele thermostaat aanmaakt. Gezien ik alleen een setpoint nodig heb, heb ik een input_bolean aangemaakt welke aan of uit kan, zodat ik die kan koppelen aan de generic_thermostat zijn "heater". Dit is een vereiste, ook al heb ik het niet nodig.
Voor elke zone heb ik een generic_thermostat gemaakt in Home Assistant. Deze kan ik bedienen via dashboards op tablets in elke kamer.
De setpoint vanuit deze thermostaten moet dus getransporteerd worden naar Domoticz zodat deze de setpoint via de HGI80 naar de Evohome touch kan sturen. Het leek mij een no-brainer om dit dus ook via MQTT te doen, maar helaas, de MQTT functies van Domoticz kunnen dit niet!
Oplossing, API call, deze heeft de benodigde functie namelijk wel. In Node-Red heb ik een flow gemaakt welke de setpoint van elke thermostaat in Home Assistant ophaalt en wanneer deze verandert doorstuurt naar Domoticz via een API call. Ik voer de volgende API call uit:
code:
1
http://user:password@domoticzip-dns:8080/json.htm?type=setused&idx=4&setpoint={{{payload}}}&mode=PermanentOverride&used=true

User en Password mag duidelijk zijn. het idx=4 is het hardware ID van de Evohome zone zelf, dus niet iets wat zelf aangemaakt is. setpoint is de gewenste temperatuur die ingesteld moet worden, bij mij dus opgehaald vanuit Home Assistant. mode kan verschillende settings hebben, bij mij stel ik het permanent in, je kunt bijvoorbeeld ook Auto doen zodat ie automatisch je tijdschema oppakt als daar iets in verandert. Used=true is om te "faken" dat er een handmatige wijziging is gedaan, zonder dit verandert het setpoint niet.
Conclusie
Het is dus allemaal gelukt! Het heeft mij een paar weken tijd gekost om alles voor elkaar te krijgen maar ben blij dat alles werkt op exact de manier waarop ik het wil gebruiken.Ik hoop dat de rest van de mensen hier iets aan heeft wat de informatie is echt heel erg schaars omtrent dit soort dingen. Voel je vrij om vragen te stellen als iets niet duidelijk is.

Foto van de tablet:

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True