extra router/modem met DSL splitter mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkoetje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06-2022
Mijn vraag is het volgende:

Ik heb een ADSL van online.nl. Dit wordt mogelijk T-mobile, maar de vraagstelling blijft ook dan gelijk:

Ik wil graag 2 modems/routers aansluiten, 1 op de BG en 1 op de 1e verdieping. liefst beide met eigen wifi maar dat is niet noodzakelijk.

Bij mij is er door de vorige eigenaar van mijn woning nogal geklungeld met de bekabeling, namelijk: de extra coax en DSL lijn liggen deels in de cement-dekvloer onder de vloertegels en gaan in een andere hoek van de kamer via een meegespachtelde kabelgoot naar de 1e verdieping. daar komen dus 2 kabels uit: 1 DSL en 1 coax.
die DSL kan ik activeren door de dsl plug in de WCD te stoppen en de coax idem dito (en dan in de doos doorlussen of als extra met weerstandje)

Nu heb ik een werkkamer op de 1e verdieping alwaar ik een snelle verbinding nodig heb: ethernet dus
het trekken van een ethernetkabel wordt een flinke klus waar ik veel liever bestaande kabels voor gebruik.

de coax kabel gebruik ik liever niet om duidelijke redenen (dure apparatuur nodig om te converten voor coax > ethernet) en de DSL lijn is ongeschikt om als UTP kabel te gebruiken (verlies signaal).

De enige optie lijkt dus een extra router op 1e verdieping en op BG bij WCD een (passieve?) DSL splitter.
Ik heb al eens proberen te bridgen op det zyxel modem van online.nl. dat ging destijds niet. providers maken zaken onmogelijk.

Kunnen jullie eens meedenken wat mijn opties hier zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik

macbook pro | Zyxel modem VMG8324-B10A | smart TV/apple TV4

Beste antwoord (via mrkoetje op 15-10-2018 17:31)

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:41
Als je geen kabels wilt trekken heb je drie opties.

Ethernet naar Coax modules (Moca genaamd, je hebt ze rond de 70 euro per stuk)
Ethernet naar powerline (230v) mediamarkt etc verkoopt deze zijn niet al te duur, werkt over het algemeen prima mits je niet 4K beeld gaat streamen.

Laatste optie toch Wifi gebruiken, als je het apparaat dat je wilt aansluiten alleen ethernet hebt dan bestaan er routers die je zo kan instellen dat ze een wifi ontvanger zijn met 4 ethernet poorten. Ik heb dit ooit met een netgear gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door RoyVi op 15-10-2018 16:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:24
als ik het goed begrijp wil je dus twéé modems op één kabel- danwel telefoonlijn aansluiten? Dat kan niet.

Het enige wat je kunt overwegen is om één modem op de kabel en één op de telefoonlijn aan te sluiten. Moet je alleen wel 2 internetabonnementen afsluiten. En uiteraard zal je eventueel lokaal netwerkverkeer via een VPN over het grote boze internet moeten routeren.

Ik denk dat je beter gewoon de "flinke klus" van het leggen van een nieuwe kabel voor lief kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43

lier

MikroTik nerd

Wat voor kabel is de "DSL lijn"?
Wat is het doel van "2 modems/routers"? Gaat het om een extra Internet lijn of wil je gewoon je netwerk bedraad en/of draadloos uitbreiden?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
Als je geen kabels wilt trekken heb je drie opties.

Ethernet naar Coax modules (Moca genaamd, je hebt ze rond de 70 euro per stuk)
Ethernet naar powerline (230v) mediamarkt etc verkoopt deze zijn niet al te duur, werkt over het algemeen prima mits je niet 4K beeld gaat streamen.

Laatste optie toch Wifi gebruiken, als je het apparaat dat je wilt aansluiten alleen ethernet hebt dan bestaan er routers die je zo kan instellen dat ze een wifi ontvanger zijn met 4 ethernet poorten. Ik heb dit ooit met een netgear gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door RoyVi op 15-10-2018 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Meh, als een moca setje van ca 150 euro al te veel geld is en je niet bereid om de kabels te vervangen dan heb je alleen powerline adapter nog (verbindingskwaliteit is proefondervindelijk). Een 2e abonnement en een extra aderpaar die dusdanig ver van de ISRA ligt gaat je waarschijnlijk ook niet brengen ben ik bang

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkoetje
Ik heb de hoop dat het mogelijk is, zeker gezien de nieuwe wetgeving waarin providers steeds meer de mogelijkheden gaan bieden een eigen modem te gebruiken, om een modem/router te kopen met een kopie van de gegevens van de andere modem. Als het niet anders is gebruik ik óf de ene, of de andere modem maar liever niet natuurlijk.

Het doel is idd mijn netwerk bedraad uitbreiden. de wifi is hier beroerd (alles al aan gedaan, rijtjeshuis is drukke wijk, teveel storing).

de kabel betreft een normale 4 polige telefoonlijn.

Die powerline is een goed plan. ik hoor daar altijd mindere verhalen over (mijn huis is van jaren 80) dus nog niet naar gekeken maar er zal inmiddels vast wel iets goeds op de markt zijn? Dit ga ik alvast eens uitzoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

2 modems op 1 signaal gaat niet lukken, dat kan je al schrappen.
mrkoetje schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:25:
Ik heb de hoop dat het mogelijk is, zeker gezien de nieuwe wetgeving waarin providers steeds meer de mogelijkheden gaan bieden een eigen modem te gebruiken, om een modem/router te kopen met een kopie van de gegevens van de andere modem. Als het niet anders is gebruik ik óf de ene, of de andere modem maar liever niet natuurlijk.
Het is niet zozeer wettelijk, maar eerder technisch een probleem. Nu zou dat bij bonded (twee pairs) nog technisch mogelijk zijn, maar ken nog geen praktijkvoorbeeld die zoiets gebruikt.

Afhankelijk van je wifi signaal, zou ik gewoon voor een 5Ghz AP (of 2de router instellen als AP) gaan, die kunnen snelheden van DSL makkelijk hebben, als je het puur gaat om snelheid op je werkkamer.

Powerline hoort 'theoretisch' al voorbij 500mbit te kunnen gaan, maar erg afhankelijk van je netwerkkwaliteit.

Optie kan nog zijn om na te gaan of je bonded internet hebt (2de paar is dan ook in gebruik), of op 2de paar ook internet aan te vragen, maar je wil je modem/router toch echt niet zo ver van je ISRA hebben zitten, dat ik betwijfel of dat nu wel goeie oplossing is.

Maar wat zijn 'hoge' kosten? Als je powerline overweegt, kan je net zo goed Moca overwegen, volgens mij is een hirschmann setje net over de 100 euro en gaat tot 1Gb, maar net als met powerline, alles is afhankelijk van je kabelkwaliteit.

[ Voor 26% gewijzigd door SinergyX op 15-10-2018 16:28 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
Ow met 4 polige telefoon lijn kan je wel een ethernetkabeltje maken, 10mbit moet je wel halen. Weet zo even niet uit mijn hoofd waar de aders moeten. Volgens mij eerste 3 en de 6 pin in een cat5 plug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
Met de pins naar je toe gericht van links naar rechts ene kabel naar andere kabel. Als ik telefoonkleur kabel aanhoud.
1- Rood -1
2- Blauw -2
3- Oranje - (andere kant) - Wit -3
4= leeg
5= leeg
6- Wit - (andere kant) - Oranje -6
7=leeg
8=leeg

correct me if im wrong en geen garanties dat het werkt ;-) cheaper dan dit kan ik niet verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

4pin kan inderdaad, maar een 10mbit valt denk ik niet echt onder TS zijn 'snel internet' voorwaarde, 10mbit zou je al halen met een 11a wifi netwerk :P

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

SinergyX schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:36:
4pin kan inderdaad, maar een 10mbit valt denk ik niet echt onder TS zijn 'snel internet' voorwaarde, 10mbit zou je al halen met een 11a wifi netwerk :P
Maar hij heeft een ADSL lijntje naar buiten toe, dat kan toch nooit heul veel meer zijn dan die 10Mbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Icephase schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:41:
[...]

Maar hij heeft een ADSL lijntje naar buiten toe, dat kan toch nooit heul veel meer zijn dan die 10Mbit?
Denk dat hij enkel doelt op het koperkabeltje om situatie duidelijk te houden (internet via telefoonlijntje), maar het in praktijk al (V)VDSL is en dat kan ook gewoon tot een 100Mbit gaan (al dacht ik dat gros nog gecapped wordt op 80Mbit), misschien zelfs bonded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkoetje
Dank allen. die Moka set heb ik heroverwogen, maar gezien het feit dat ik nu max 16mbps aan snelheid heb op mijn locatie, denk ik dat een powerlink helemaal geen gek plan is (en nu eens even zoeken of powerlink adapters een % van snelheid verliezen of alleen de snelheid aftoppen anders blijf ik nog maar met paar mbps over...)

Ik heb dankzij jullie reacties besloten eerst die powerlink te testen, dan een mocca set en als 3e optie alsnog een ethernet kabel trekken. dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

16Mbit? Dan zou ik niet eens gokken op powerlink, maar gewoon Wifi nemen middels een AP. Enkel even testen of de 2.4Ghz of 5Ghz stabieler is, maar qua snelheid maakt dat niets meer uit, zo'n beetje alles haalt wel die 16mbit (ok, buiten de 4pin ethernetkabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkoetje
Ik heb nu een powerlink gekocht. de AV600 VAN TP-LINK.
Vandaag enkele simpele testjes gedaan. als ik bedraad op mijn macbook gemiddeld 15mbps haal, haal ik op de tp-link bedraad op 1e verdieping 20% minder snelheid, en op zolder weer bedraad met tp-link: 15% minder snelheid (vreemd want verder weg?).
Valt mij dus alleszins mee.Jammer dat bij online.nl 'savonds de verbindings zeer regelmatig een paar minuten wegvalt maar dat is een ander probleem...

dank voor jullie hulp!
Pagina: 1