Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• vjkevin88
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 01:21
Goedemiddag dames en heren,

Ik ben nieuw hier op het forum en ben eens bennieuwd naar jullie adviezen. Ik heb recentelijk de keuze gemaakt om af te stappen van mijn huidige 5.1 home cinema set van Samsunguit de pre-historie. Apparaat werkt nog uitstekend maar ik vind het nu tijd voor een kwaliteitsverbetering. Ik ben geen audiofiel maar heb mij wel ingelezen in de belangrijkste onderwerpen. Mochten jullie nog handige links hebben hoor ik deze uiteraard ook graag.

De uiteindelijke set zal met name dienen om radio te luisteren, muziek te streamen vanaf de chromecast of via bluetooth en als onderdeel van de televisie om goed geluid te kunnen produceren tijdens een film of serie. Ik zal dan ook mijzelf later nog moeten orienteren op een receiver.

Over de aanschaf van een nieuwe set speakers heb ik een aantal vragen met betrekking tot mijn specifieke indeling thuis. Wij wonen op dit moment in een rijtjehuis maar ben wel op zoek naar een set die eventueel "mee kan gaan" naar een nieuwe woning. Het is voor ons ook belangrijk dat de muziek de ruimte vult waar wij in spelen / dansen. Hieronder zal ik een zo duidelijk mogelijk omschrijving van de mogelijke plaatsing van speakers en de te vullen ruimte geven. Ik kan helaas geen plaatje plaatsen (die ik eventueel wel heb).

Speakers zouden tegen een lange muur komen welke van raam (linkse speaker) tot koof (plaatsing rechtse speakers) ongeveer 4,5 meter is. Daar midden in staat de tv. Vanaf de linker speaker is de afstand tot de dichstbijzijnde muur "aan de overkant" 3 meter. Tegen die muur (welke 2 meter breed is) staat onze bank. De rechter speaker staat midden in de woonkamer en de tegenoverliggende muur bevindt zich op +/- 6 meter. Door de speakers op deze manier te plaatsen hoop ik zowel plek van de bank als woonkamer te kunnen vullen.

- Wat zou voor jullie de voorkeur zijn boekenplank speakers (gezien de relaief kleine ruimte waar wij in zitten) of een set zuilspeakers?
- Zouden jullie bij aanschaf boekenplank speakers een sub erbij kopen? En dan de speakers op de grond plaatsen of op een standard?
- Of geven jullie advies gezien de ruimte ( en budget) om een 5.1 set aan te schaffen.

Wat is je budget?
Ongeveer 400-500 euro voor de speakers.

Wat heb je zelf al gevonden?
Als ik kijk naar zuilspeakers dan vind ik over de Teufel 40 ultima mk2 goede recensies en daarbij is de prijs ook prima te noemen. Kijk ik naar boekenplank speakers dan heb ik de Teufel Theater 500s gezien, echter ben ik dan "bang" dat ik zonder sub een deel eluid ga missen. Is dit terecht?

Daarnaast heb ik de q acoustics 3020 gezien met goede ervaringen hierover. Maar ook hiervoor geldt dat er een losse sub bij moet komen?

Ik merk dat ik heel erg neig naar de Teufel speakers omdat deze goed aangeschreven staan als "waar voor je geld". Wellicht dat ik hierdoor al enigzins minder objectief ben.

Graag hoor ik van jullie wat volgens jullie het beste past bij mijn situatie. Ik begrijp dat het ook persoonlijke keuzes zijn, maar ik wil voorkomen dat ik een set koop waarvan ik later denk, als ik iets meer informatie had gevraagd had ik dit kunnen voorkomen.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 02:45
Voor minder dan 500 euro is het lastig echt goede vloerstaande zuil luidsprekers te vinden, maar als je iets op de groei wilt kopen wat ook in een grote ruimte tot zijn recht komt dan heb je aan boekenplank speakers waarschijnlijk net te kort, zeker als je ook af en toe op dansvolumes wilt luisteren. Hierbij een paar links ter overweging. De recensies over de q3020 bij cnet en whathifi geven aan dat dit een uitstekende speaker is, maar wel voor een kleinere ruimte. De Teufel wordt iets minder door de vakpers besproken, zie bijvoorbeeld hifi news. Misschien nu de Q aucoustics kopen, en als je gaat verhuizen er een sub bij doen?

• n0elite
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12-05 20:09
martyw schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:45:
Voor minder dan 500 euro is het lastig echt goede vloerstaande zuil luidsprekers te vinden, maar als je iets op de groei wilt kopen wat ook in een grote ruimte tot zijn recht komt dan heb je aan boekenplank speakers waarschijnlijk net te kort, zeker als je ook af en toe op dansvolumes wilt luisteren. Hierbij een paar links ter overweging. De recensies over de q3020 bij cnet en whathifi geven aan dat dit een uitstekende speaker is, maar wel voor een kleinere ruimte. De Teufel wordt iets minder door de vakpers besproken, zie bijvoorbeeld hifi news. Misschien nu de Q aucoustics kopen, en als je gaat verhuizen er een sub bij doen?
Tweedehands kun je echt hele goede luidsprekers kopen voor 500 euro hoor. Zelfs met receiver zou je prima onder de 500 euro kunnen komen.

[Voor 3% gewijzigd door n0elite op 15-10-2018 15:57]

Canon EOS 60D + Tamron 17-50 f/2.8 VC + Canon EF 50mm f/1.8 II - Gestolen in Vietnam | Canon 100D + 18-55 stm

• vjkevin88
n0elite schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:56:
[...]

Tweedehands kun je echt hele goede luidsprekers kopen voor 500 euro hoor. Zelfs met receiver zou je prima onder de 500 euro kunnen komen.
Zijn er boekenplank speakers of zuilen die je aanraad? Ik zie door de bomen het bos niet meer en ga morgen even een luistertour maken :). Dan hoop ik ook te weten of de voorkeur naar 2.1 (boekenplank), 2 zuilen of surround uit gaat.

Maar een beetje munitie is nooit slecht :). Btw 2e hands is voor mij ook geen enkel probleem mijn totale budget voor een gehele set (inclusief receiver) ligt op ongeveer 800. 500 was echt enkel voor de speakers.

[Voor 7% gewijzigd door vjkevin88 op 15-10-2018 16:08]

• martyw
vjkevin88 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:59:
[...]

Zijn er boekenplank speakers of zuilen die je aanraad? Ik zie door de bomen het bos niet meer en ga morgen even een luistertour maken :). Maar een beetje munitie is nooit slecht :). Btw 2e hands is voor mij ook geen enkel probleem mijn totale budget voor een gehele set (inclusief receiver) ligt op ongeveer 800. 500 was echt enkel voor de speakers.
Als je tweedehands overweegt zou ik vloerstaande speakers kopen, voor minder dan 500 is er veel moois op marktplaats

• vjkevin88
martyw schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:08:
[...]

Als je tweedehands overweegt zou ik vloerstaande speakers kopen, voor minder dan 500 is er veel moois op marktplaats
Heb je tips, ik heb tot nu toe enkel de teufel gezien vanwege de lovende recensies.

• martyw
Kijk naar merken als B&W( Bowers&Wilkins), KEF, Dali, Klipsch, JBL, Q aucoustics, Tannoy.

[Voor 8% gewijzigd door martyw op 15-10-2018 16:14]

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 05:20
Naar mijn idee zijn er praktisch geen slechte speakers zolang je in het formaat boekenplank of zuil speakers zit. Er zijn natuurlijk wel klank verschillen en of je een bepaalde klank wel of niet mooi vindt is persoonlijk.

Je kunt dan twee kanten op; 1. Je gaat luisteren en koopt de speaker die je het beste vind klinken. 2. Je kijkt naar reviews en koopt de speaker waar je het beste gevoel bij hebt.

Hoe dan ook denk ik dat je in beide gevallen tevreden zal zijn.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Ga voor goede vloerstanders op lange termijn ga je daar het meeste plezier van hebben. Speakers gaan toch tegen de 20 jaar mee. Q-acoustics heeft ook betaalbare centers en surrounds, begin je met 2 zuilen en daarna kun je zo uitbouwen.

pricewatch: Q Acoustics 3050 (Grafiet, Grijs)

u can fool all people some time and fool some people alltime

• martyw
LA-384 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:19:
Naar mijn idee zijn er praktisch geen slechte speakers zolang je in het formaat boekenplank of zuil speakers zit. ...
Er is zeker kwaliteitsverschil, in bij voorbeeld gebruikte materialen, constructie van de kast, ontwerp van de gebruikte speakerunits, etc. Deze verschillen leiden tot andere klankkleur. Maar als je bij de betere merken blijft heb je inderdaad wel een grote kans op een kwalitatief goed produkt. Zie ook de recensies die ik eerder in deze thread gelinkt heb

[Voor 3% gewijzigd door martyw op 16-10-2018 09:16]

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 18-06 09:44
Speakers zijn nog minder waardevast dan auto's, dus tweedehands zul je een stuk meer krijgen voor je geld. Struin Marktplaats/V&A af voor een leuk setje van B&W oid af, dan zit je echt dikke prima. Ik heb zelf Magnats die ook erg goed bevallen, maar ook Sony's kunnen bijvoorbeeld prima klinken. Uiteindelijk is het meer een kwestie van smaak dan objectieve kwaliteit eigenlijk.

Share and Enjoy!

• n0elite
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12-05 20:09
vjkevin88 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:59:
[...]

Zijn er boekenplank speakers of zuilen die je aanraad? Ik zie door de bomen het bos niet meer en ga morgen even een luistertour maken :). Dan hoop ik ook te weten of de voorkeur naar 2.1 (boekenplank), 2 zuilen of surround uit gaat.

Maar een beetje munitie is nooit slecht :). Btw 2e hands is voor mij ook geen enkel probleem mijn totale budget voor een gehele set (inclusief receiver) ligt op ongeveer 800. 500 was echt enkel voor de speakers.
Hoeveel m2 is het oppervlakte van de ruimte waarin de speakers komen te staan?

Ikzelf heb de IMF Super Compact ''boekenplank'' speakers in mijn woonkamer van 20m2 gebruikt en daar kwamen ze prima tot hun recht. Zelf ben ik een groot voorstander van stereo opstellingen voor muziek, voor films is een Dolby/DTS een leuke toevoeging, heb het zelf ook gehad, maar ben toch vooral een muziekliefhebber dus heb geen multi speaker setup meer.

Daarnaast moet je ook kijken naar wat voor muziek je luistert, veel muziek met bassen/laag geluid, dan zou je ook moeten kijken naar luidsprekers die goed laag kunnen gaan, eventueel met sub, maar een goede speaker heeft dat niet zozeer nodig. Die IMF Super Compact van mij gaan bijvoorbeeld tot 30Hz.

Ikzelf ben groot fan van IMF, ik houd van Engelse merken en ben fan van de transmissielijntechniek van IMF. Als versterker gebruik ik er een van Luxman, dit is ook een zeer goed merk (pre Alpine overname, daarna werd het allemaal toch wat minder).

Als je bijvoorbeeld deze IMF TLS 50 ll koopt en er een mooie versterker aan hangt met bluetooth + audio-chromecast heb je echt een goed klinkende set thuis staan.

[Voor 8% gewijzigd door n0elite op 16-10-2018 16:01]

Canon EOS 60D + Tamron 17-50 f/2.8 VC + Canon EF 50mm f/1.8 II - Gestolen in Vietnam | Canon 100D + 18-55 stm

• vjkevin88
n0elite schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:51:
[...]

Hoeveel m2 is het oppervlakte van de ruimte waarin de speakers komen te staan?

Ikzelf heb de IMF Super Compact ''boekenplank'' speakers in mijn woonkamer van 20m2 gebruikt en daar kwamen ze prima tot hun recht. Zelf ben ik een groot voorstander van stereo opstellingen voor muziek, voor films is een Dolby/DTS een leuke toevoeging, heb het zelf ook gehad, maar ben toch vooral een muziekliefhebber dus heb geen multi speaker setup meer.

Daarnaast moet je ook kijken naar wat voor muziek je luistert, veel muziek met bassen/laag geluid, dan zou je ook moeten kijken naar luidsprekers die goed laag kunnen gaan, eventueel met sub, maar een goede speaker heeft dat niet zozeer nodig. Die IMF Super Compact van mij gaan bijvoorbeeld tot 30Hz.

Ikzelf ben groot fan van IMF, ik houd van Engelse merken en ben fan van de transmissielijntechniek van IMF. Als versterker gebruik ik er een van Luxman, dit is ook een zeer goed merk (pre Alpine overname, daarna werd het allemaal toch wat minder).

Als je bijvoorbeeld deze IMF TLS 50 ll koopt en er een mooie versterker aan hangt met bluetooth + audio-chromecast heb je echt een goed klinkende set thuis staan.
Ja dat is een hele goede en terechte vraag. Onze woonkamer zit namelijk een beetje "vreemd" in elkaar. Het zitgedeelte is heel smal (dit zal ook de mainruimte zijn) maar het gedeelte daarnaast is een heel stuk breder. Dus de eerste 2 meter is het 3,5 meter breed maar daarna wordt het meteen 6 meter. Vandaar dat ik ook zo twijfel en om hulp had gevraagd.

• martyw
Dus 2 × 3,5 + 2,5 × 6 = 22 vierkante meter in een l-vorm?

• vjkevin88
martyw schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:54:
Dus 2 × 3,5 + 2,5 × 6 = 22 vierkante meter in een l-vorm?
Nee niet in een L vorm.
En nee de woonkamer is in totaal 5 meter lang en 6 meter breed :). Alleen het zitgedeelte is 3,5 breed en 4,5 lang. Maar dan ong. 2 meter van die 4,5 komt de rest van de woonkamer en die is 6 meter breed en dan hebben wij een eethoek met open keuken.
Vind het lastig om uit te leggen ook omdat ik geen plaatje kan uploaden van de indeling..

• martyw
Alhoewel ik nog steeds je kamer niet snap (ik woon zelf in een huis met een rechthoekige woonkamer😀) neig ik ook meer naar vloerstaande modellen.

[Voor 5% gewijzigd door martyw op 16-10-2018 21:49]

• vjkevin88
martyw schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:48:
Alhoewel ik nog steeds je kamer niet snap (ik woon zelf in een huis met een rechthoekige woonkamer😀) neig ik ook meer naar vloerstaande modellen.
Haha dat kan ik begrijpen.
Ik snap hem zelf ook niet helemaal haha, is totaal onlogisch.
De vorm is wel een rechhoek alleen in dat rechthoek staan wat aanvullende muren anders dan de buitenmuur haha. Lastig uit te leggen zonder plaatje, maar bedankt voor je advies in ieder geval!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True