Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
Goedemiddag,

Ik krijg binnenkort een 4 weken salaris, na eigenlijk altijd gewend geweest te zijn aan een maandsalaris.
Het nadeel hiervan is dat de storting nu niet meer maandelijks op dezelfde datum is.
Ik ben een beetje aan het brainstormen hoe ik dit inzichtelijk kan houden met mijn uitgaven.

Ik wil nog steeds de 25e aanhouden als vaste salarisdatum om mijn vaste lasten te laten betalen.

Mijn loon wordt gestort op rekening 1.
Mijn vaste lasten gaan van rekening 2 af.

Hoe zou ik dit het beste vorm kunnen geven in jullie optiek?
Ik heb ook nog een spaarrekening die ik zou kunnen gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heb ik ook, scheelt me echt geen ene moer ;) Mijn vrouw heeft wel een maandsalaris. Uiteindelijk bekijken we alles op jaarbasis.
Maar in jouw geval is het toch heel makkelijk!? Maandelijks een automatische overboeking instellen op de 25e van rekening 1 naar rekening 2.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 15-10-2018 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 10:22
Je kan toch gewoon een maandelijkse begroting maken en een iets grotere buffer op je betaalrekening aanhouden dan je eerst deed? Als je verstandig bent zet je elke maand een X aantal honderd euro opzij naar een spaarrekening, daar kan je dan toch ook prima de vaste lasten van de maand mee dekken mocht het de betaaldatum een keer slecht uitkomen. In combinatie met een iets grotere buffer natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 09:34

Grannd

da Granndest

Als je bij elk salaris het bedrag voor je vaste lasten (+ mss een spaarbedrag) naar je rekening 2 stort, spaar je meteen een heel maandsalaris per jaar :D Want je heb 13 betalingen per jaar ipv 12.

Dat doen wij voor het salaris van mijn vrouw dat ook 4wekelijks is.

[ Voor 8% gewijzigd door Grannd op 15-10-2018 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Ik bereken mijn jaarlijkse vaste lasten en deel die door 12. Dat bedrag gaat gewoon eind van de maand naar de vaste laste rekening, maar aan het eind van het jaar heb ik 'stiekum' een 13e maand opgebouwd.

Maar je kunt ook elke 4 weken 1/13 deel van je vaste lasten overmaken, bekijk zelf wat je beter vind passen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Cheesy schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:47:
Heb ik ook, scheelt me echt geen ene moer ;) Mijn vrouw heeft wel een maandsalaris. Uiteindelijk bekijken we alles op jaarbasis.
Maar in jouw geval is het toch heel makkelijk!? Maandelijks een automatische overboeking instellen op de 25e van rekening 1 naar rekening 2.
Ik gok dat dit het meest handig is.
Dan zou ik het salaris meteen op mijn spaarrekening storten, en elke 25e een overboeking moeten doen naar mijn vaste lasten rekening.

De andere opties hierboven begrijp ik eigenlijk vrij weinig van.. :9
Kan iemand het met een simpel voorbeeld wat toelichten?

[ Voor 4% gewijzigd door C6DL op 15-10-2018 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Je betaald 12 x vaste lasten naar rekening 2, maar je ontvangt 13 keer salaris, dus hou je 1x salaris over, waarbij de vaste lasten al betaald zijn en dus gespaard.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
C6DL schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:45:

Als je zorgt dat op rekening 2 altijd minimaal het totaal van de maandelijkse vaste lasten staat ben je klaar.
Met de huidige verwaarloosbaar lage spaarrentes maakt dat ook geen verschil voor eventuele rente inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 10:22
Henk007 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:13:
[...]

Als je zorgt dat op rekening 2 altijd minimaal het totaal van de maandelijkse vaste lasten staat ben je klaar.
Met de huidige verwaarloosbaar lage spaarrentes maakt dat ook geen verschil voor eventuele rente inkomsten.
Inderdaad, dat is precies wat ik zei. Dat is waarschijnlijk zelfs goedkoper dan 15€ per jaar betalen voor een 2e rekening (voor de maandelijkse overboeking)

De misgelopen rente hangt af van je vaste lasten, maar zal waarschijnlijk onder die 15€ zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 12:59
Je krijgt vaker loon gestort dan je moet overboeken naar rekening 2 wat is dan precies het probleem?

Als je op rekening 1 gewoon een buffer aanhoud die groter is dan het bedrag wat je maandelijks naar rekening 2 wilt storten dan zijn er geen problemen toch? Dan kan je gewoon op die 25e een vast bedrag storten van rekening 1 naar rekening 2.

Edit: Of zoals de rest aangeeft kan je de buffer ook op rekening 2 zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Axewi op 16-10-2018 10:39 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:44

NeHoX

Gamer + PV

Inderdaad. Gewoon een drempelbedrag aanhouden op de rekening waar de hypotheek/huur vanaf gaat. Ikzelf zou aanraden minimaal 3x al je vaste lasten.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Begrijp sowieso niet waarom bedrijven die 4 wekelijkse betaling hanteren.
Zo irritant, zou voor mij reden zijn er niet te gaan werken zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
C6DL schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:45:
Goedemiddag,

Ik krijg binnenkort een 4 weken salaris, na eigenlijk altijd gewend geweest te zijn aan een maandsalaris.
Het nadeel hiervan is dat de storting nu niet meer maandelijks op dezelfde datum is.
Ik ben een beetje aan het brainstormen hoe ik dit inzichtelijk kan houden met mijn uitgaven.

Ik wil nog steeds de 25e aanhouden als vaste salarisdatum om mijn vaste lasten te laten betalen.

Mijn loon wordt gestort op rekening 1.

Hoe zou ik dit het beste vorm kunnen geven in jullie optiek?
Ik heb ook nog een spaarrekening die ik zou kunnen gebruiken
Als jij wilt aanhouden dat je steeds op de 25e je "loon" blijft ontvangen, dan maak je toch een automatische overboeking naar je betaalrekening op de 25e van dat bedrag je wilt.
Zodra je loon (per 4 weken) wordt gestort, doe je een automatische overboeking naar je spaarrekening.

Dus even simpel gezegd:
week 04 salaris -> week 04 automatische overboeking (ter hoogte van je salaris) naar je spaarrekening
op de 25e van de maand -> automatische overboeking (ter hoogte van je vaste lasten) naar je betaalrekening
week 08 salaris -> zie week 04
op de 25e van de maand -> automatische overboeking (ter hoogte van je vaste lasten) naar je betaalrekening
week 12 salaris -> zie week 04

En op een gegeven moment kom je op een punt dat:
je twee keer salaris ontvangt en er nog niks af is gegaan (je spaarrekening groeit dan tijdelijk fors)
maar aan de andere kant kan het ook voorkomen, dat je nog geen salaris hebt ontvangen, maar het al wel de 25e is (en je bijv weer de 26e salaris krijgt).

Dus lekker automatische overboekingen instellen en verder niet meer naar omkijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Axewi schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:36:
Je krijgt vaker loon gestort dan je moet overboeken naar rekening 2 wat is dan precies het probleem?

Als je op rekening 1 gewoon een buffer aanhoud die groter is dan het bedrag wat je maandelijks naar rekening 2 wilt storten dan zijn er geen problemen toch? Dan kan je gewoon op die 25e een vast bedrag storten van rekening 1 naar rekening 2.

Edit: Of zoals de rest aangeeft kan je de buffer ook op rekening 2 zetten.
Dat krijg ik inderdaad alleen pas later in het jaar
Het probleem is dat deze salaris datum steeds vervroegt.
Dus bv, mijn vaste lasten van bedrag X moeten er vanaf, terwijl er nog geen (of niet voldoende) loon op staat.

Een vraag,
De optie om rekening 2 steeds aan te vullen tot het totaal van mijn vaste lasten.
Hoe zie je dat concreet voor je?
Bij elke afschrijving het bedrag steeds weer terugstorten? zodat bv er minimaal 1000 euro op blijft staan (als dat mijn vaste lasten totaal zouden zijn)

Ik vind de optie om mezelf elke 25e van de maand het loon te geven iets makkelijker.
Nadeel is wel dat ik wellicht eerst "scheef" loop en meer moet overmaken dat er binnenkomt.
Maar dat loopt later weer recht zodra de extra 4weken erbij komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Lensent schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:06:
Begrijp sowieso niet waarom bedrijven die 4 wekelijkse betaling hanteren.
Zo irritant, zou voor mij reden zijn er niet te gaan werken zelfs.
Ook niet als dat 4-weken salaris net zo hoog is als een maandsalaris bij je huidige baan? :+

Ik heb overigens hetzelfde, 4-weken salaris.

Bij mij wordt het salaris gestort op een aparte rekening (rekening 1) en daarvandaan betaal ik mezelf een deel salaris uit op de 25e naar mijn lopende rekening (rekening 2) en het vaste lasten deel naar rekening 3. Rekening 2 en 3 kun je uiteraard combineren.

Grote voordeel vind ik dat extraatjes (zoals een extra KM vergoeding) automatisch op rekening1 blijven staan en je ze niet ongemerkt opmaakt.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@C6DL even ongeacht of/wanneer je loon gestort wordt en je het wil/kan verplaatsen naar rekening 2, kan je niet op je "lasten-rekening" een bedrag zetten wat 2 maanden overbrugt aan alle vaste lasten? Tegen de tijd dat 60 dagen "scheef" lopen bij een 4 wekelijkse betaling, is gemiddeld 20 maanden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
MAX3400 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:28:
@C6DL even ongeacht of/wanneer je loon gestort wordt en je het wil/kan verplaatsen naar rekening 2, kan je niet op je "lasten-rekening" een bedrag zetten wat 2 maanden overbrugt aan alle vaste lasten? Tegen de tijd dat 60 dagen "scheef" lopen bij een 4 wekelijkse betaling, is gemiddeld 20 maanden.
Natuurlijk kan dat.. maar om even 2x 2000 euro te moeten "missen" is mij te gortig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik heb het ooit gehad, mega irritant.
2 opties.

1 je maakt telkens je salaris direct over naar rekening 2 en zorgt voor een goede buffer. (onoverzichtelijk omdat je niet goed weet hoeveel geld je nog precies overhebt)

2.je schrijft iedere maand rond de 25ste Het bedrag automatisch over. Voor de eerste keer is het wel belangrijk dat je genoeg geld op de rekening hebt, stel dat je de 1ste uitbetaald krijgt, moet je wel de maand ervoor een heel salaris van je spaarrekening op rekening 1 hebben staan.

Voorbeeld met 1000 eurovoor rekening 1 :

Week 1 0
Week 2 0
Week 3 0
Week 4 salaris binnen + 1000 en vaste lasten er af = 0
Weel 5 0
Week 6 0
Week 7 0
Week 8 salaris binnen = 1000
Week 9 vaste lasten er af = 0
Week 10 0
Week 11 0
Week 12 salaris binnen = 1000
Week 13 1000
Week 14 vaste lasten er af = 0
Week 15 0
Week 16 salaris binnen =1000
Week 17 1000

Etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

C6DL schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:29:
[...]

Natuurlijk kan dat.. maar om even 2x 2000 euro te moeten "missen" is mij te gortig..
Je mist niks. Het staat alleen op een andere rekening. Als de nood aan de man is, kan je toch iets terugstorten en zsm weer aanvullen met je nieuwe loonstorting?

Andersom, maar een observatie; het NIBUD adviseert minstens €2500 direct beachikbaar spaargeld te hebben + (maximaal 4x) €1800 voor elke €1000 netto loonbetaling. Stel, je verdient 3500 netto, dan is je "aanbevolen" spaarpot dus 2500 + (3.5x1800) = €8800.

Daar moet je toch ook wel "even" je nieuwe loonschema mee kunnen compenseren als daar weer de nood aan de man is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zit echt met verbazing te lezen hoe "jullie" met allerlei potjes (rekeningen) zitten te vogelen. Daar verdien je toch geen euro meer mee?

Bij ons gaat dat gewoon op de grote hoop en ik vind het nog steeds overzichtelijk (ik 4-weken-loon, vrouwlief maandloon). Wat bij ons wel helpt is de ING vooruitkijker, zodat je een beetje in kan schatten wat je voor uitgaven hebt, en hoeveel je apart kan zetten op de spaarrekening (sparen doen wij dus 'handmatig').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Cheesy schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:45:
Ik zit echt met verbazing te lezen hoe "jullie" met allerlei potjes (rekeningen) zitten te vogelen. Daar verdien je toch geen euro meer mee?

Bij ons gaat dat gewoon op de grote hoop en ik vind het nog steeds overzichtelijk (ik 4-weken-loon, vrouwlief maandloon). Wat bij ons wel helpt is de ING vooruitkijker, zodat je een beetje in kan schatten wat je voor uitgaven hebt, en hoeveel je apart kan zetten op de spaarrekening (sparen doen wij dus 'handmatig').
Sinds dat we 2 rekeningen hebben, hebben we vaste lasten op rekening A en salaris op B
na een tijdje zijn we overstapt op 2x vaste lasten (elke keer bedrag 100,- meer en is dit een "buffer"

1) Geen gezeur meer met "betalingen".
2) op elke rekening is een "buffer pot" doeleinde varieerd tot vervangend vervoer/machine naar verbouwing/vakantie enzv.

Daarrnaast houden we bij welke inkomsten en uitgaven er zijn.. en geld wat we niet hebben geven we niet uit.

Tja belangrijkste is gewoon overzicht te houden en buffers zijn erg prettig voorkomt telefoontjes met betalings regelingen en andere zooi. de rest sparen we voor het gezin.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@Cheesy het is vooral handig als je een overzicht wil hebben van hoeveel geld er nog is. Vooral als inkomsten en uitgaven niet ver uit elkaar liggen en niet alle uitgaven rond dezelfde datum liggen.
Het is makkelijker om te weten dat je start met bedrag X en dat daar alles afgaat (maandelijks op dezelfde datum salaris) dan dat dit wisselt en het daardoor kan zijn dat je net te weinig geld hebt op de rekening.

Maar als je zowat het dubbele aan inkomen hebt tov alle uitgaven dan maakt het idd niet uit. Maar dus wel als je alles wat in elkaar moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 16:37

LankHoar

Langharig tuig

Gewoon een zero-based budget maken voor het begin van de maand. Dan heb je nergens last van.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-06 18:06
C6DL schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:29:
[...]

Mag toch hopen voor je dat je dit wel minimaal aan spaargeld hebt (hetzij voor onvoorziene kosten)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Toen ik mijn werkende leven begon, waren mijn vasten lasten dermate laag dat deze maandelijkse afschrijvingen niet opvielen tegenover mijn 4-weekse salaris.

Tijdens het samenwonen bleek met name mijn vriendin het als minder prettig te ervaren, en heb ik dit gevoel eenvoudig kunnen wegnemen door het opzetten van 2 automatische boekingen.
Benodige extra buffer is -nihil-.

Inmiddels heb ik door het wisselen van werkgever alweer 2,5 jaar een maandsalaris, maar ervaar dit toch als veel minder prettig!!
Het ontvangen van salaris ervaar is als een bevrediging, voor de geleverde arbeid.
Bij 4-weken salaris zijn deze 'stints' dus korter en daarmee de interval dus 1x hoger op jaarbasis.
Erg lekker!

[ Voor 6% gewijzigd door AcIDeR op 17-10-2018 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 22:17
DonJunior schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:49:
[...]

Mag toch hopen voor je dat je dit wel minimaal aan spaargeld hebt (hetzij voor onvoorziene kosten)
Ik vind dit altijd zo een grappige conclusie van iemand die de situatie niet weet. Misschien begint TO net pas met sparen/op zichzelf wonen, of heeft hij net een grote tegenvaller gehad? Dat kan toch ook?

Verder hier dezelfde situatie, ik maandloon en vrouw 4-weken. Het loon wat de vrouw 2 weken geleden heeft gekregen is 'de 13e maand' voor ons. Verder laten we alles gewoon lopen zoals het is.

Vorige maand kreeg mijn vrouw op de 8e betaald, dit houd ik aan de de 20e wanneer ik betaald krijg. Deze maand krijgt ze de 5e en de 30e betaald. Het loon van de 5e gaat linea recta naar de spaar en het loon van de 30e is voor ons weer in sync :). Daarna zal ze november rond de 27e en december de 24e betaald krijgen.

Vervolgens begint alles in januari weer van voren af aan. :*)

Vind het zelf ook irritant hoor :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:01
Ik heb al jaren een 4 weken loon en ik zie er geen probleem in. Mijn echtgenoot heeft maandloon, bij haar wordt de hypotheek af geschreven en de rest bij mij.
De timmermannen krijgen bij ons weekloon, er onstond een rel toen we die ook per 4 weken wilden doen want ze haalden het einde van de maand niet (ze konden de weelde niet dragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:40

Qwerty-273

Meukposter

Cheesy schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:45:
Ik zit echt met verbazing te lezen hoe "jullie" met allerlei potjes (rekeningen) zitten te vogelen.
Ik lees en verbaas met je mee :+

Ik zie zelf geen toegevoegde waarde van extra rekeningen en allerlei financiële transacties om uit te komen bij een maandelijks salaris (per 4 weken is logischer dan per maand, het bedrag wat je per dag verdient blijft dan namelijk hetzelfde ipv dat het van het aantal dagen in de maand afhangt).

Je kan natuurlijk ook gewoon de hele calculatie en overzichten / rapporten / diagrammen / wat je wilt, buiten de daadwerkelijke bankrekening om bij houden. Waarom zou het perse op de bankrekening zelf gedaan moeten worden? En waarom maakt het uit waar het geld staat geparkeerd voor deze korte periode? Met de huidige rente percentages maakt dat ook geen bal uit. Of is het het gevoel dat er een x bedrag op de betaalrekening staat, en dat je dat dan maar moet uitgeven?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-06 11:35
4 weken salaris of maandelijkse uitbetaling. Het is mijninziens om het even.
Zorg voor een voldoende buffer op je betaalrekening waar ook je vaste lasten worden afgeschreven en laat je salaris netjes bijschrijven. Waarom moeilijk doen met 2 rekeningen?

Hebben jullie nog gescheiden rekeningen?

...

Pagina: 1