Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• pierw
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18-06 14:05
Ik zoek een?
Een smartphone voor mijn oma. ze gaat hem waarschijnlijk niet veel gebruiken.

Wat is je budget?
Aangezien ik niet verwacht dat ze hem veel gaat gebruiken maximaal €100.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil de telefoon eigenlijk gaan gebruiken als Whatsapp toegang. Ik ben van plan Whatsapp op het apparaat te installeren en dan via Whatsapp Web op de IPad, mijn oma te laten chatten.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zit te denken aan een Android 7 á 8 toestel. belangrijk is dat hij up-to-date blijft, zodat Whatsapp ondersteunt blijft.
Ik heb gekeken naar tweedehands Xiaomi toestellen (A1), Samsung toestellen (J serie)

Welke vragen heb je hier nog over?

Ik ben benieuwd naar hoe jullie oudere digibeten de overstap naar een smartphone en Whatsapp hebben laten maken. Ik denk dat de stap te groot is om haar een mobiele telefoon te laten gebruiken. Vandaar dat mijn plan is om haar de IPad te laten gebruiken. De iPad heeft een wat groter scherm en grotere letters wat het hopelijk wat makkelijker maakt.

Beste antwoord (via pierw op 20-11-2018 13:25)

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
pierw schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:09:

Ik ben benieuwd naar hoe jullie oudere digibeten de overstap naar een smartphone en Whatsapp hebben laten maken. Ik denk dat de stap te groot is om haar een mobiele telefoon te laten gebruiken. Vandaar dat mijn plan is om haar de IPad te laten gebruiken. De iPad heeft een wat groter scherm en grotere letters wat het hopelijk wat makkelijker maakt.
Heb je zelf een IOS device ?
Dan alleen een iPad, en lekker imessage / facetime gebruiken.
Geen poespas, geen updatehorrors ( Apple schiet niet 'ineens' in de kramp met een totaal andere UX )

Waarom Whatsapp, omdat ze zoveel vrienden heeft die het OOK gebruiken ?

Heb jij zelf geen IOS device, kan je Telegram gebruiken ( of welke andere smaak dan ook, die wel native op een device werkt zonder noodzaak van andere ( WA werkt alleen als de telefoon ook online is )

Maar wat mij het meeste triggered is de laatste vraag.
Ik ben benieuwd naar hoe jullie oudere digibeten de overstap laten maken
Niet :+

Als ze het willen, komen ze vanzelf wel.
Mijn ervaring hiermee ..

Mijn vader is nu 76, weet vrijwel net zo veel als ik van 'tech' op wat "noviteiten" na
Social Media is niet aan hem besteed, dus zijn FB, Insta, Snap en noem maar op worden wel geinstalleerd, maar verzanden in de vergetelheid.
Zijn vriendenkring is beperkt, hij is niet op zoek naar klasgenoten uit 1952, en hij "belt" ook echt nog zo nu en dan.

Oudtante, zelfde leeftijdsgroep, gebruikt een iPad en een Samsung S4 ( releasedag - 2e accu nu )
Meer kennissen, meer verspreid, gebruikt FB nog, want iedereen doet dat toch

Mijn Oma 96 - heeft niet eens een magnetron :+
Ze geniet van de foto's de wij naar familie sturen ( voornoemde oudtante ) en kijkt met haar op de iPad
Maar zelf .... ik denk nog eerder dat ze de watersnoodramp opnieuw wil meemaken ,,,
Al verschillende keren aangeboden / aangedrongen om voor haar zo'n ipad te kopen, maar het komt er niet in.
Ze zijn oud, soms wat kinds, maar nog steeds capabel om zelf te beslissen OF ze iets willen.
We hebben het opgegeven, ze wil het gewoon niet.

Vergeet niet dat een ipad met WA-Web nog steeds een opgeladen telefoon met internetverbinding nodig heeft.

Heeft ze internet ?
Anders mag je haar ook nog eens een internetabo uitleggen

Alle reacties

• Renzzie
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 20-06 11:54
Tsjah, ligt toch echt per oma verschillend. Mijn oma is 87 en heeft een Motorola G5S. Lekker groot scherm en het appen gaat prima. Zelf stuurt ze regelmatig fototjes op of zoekt ze wat op via Internet.

Je kan beter iets meer uitgeven dat iets wel werkt, dan €100 voor een telefoon die traag als stront is en slecht reageert.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-06 14:56

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Als je de telefoon toch niet gaat gebruiken, is het dan niet zinvoller om voor het chatten met je oma iets anders te gebruiken dan whatsapp? Iets wat gewoon direct werkt op de iPad?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• nsa1984
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12-06 12:59
Gezien je "wens" om oma via de tablet te laten whatsappen. Is het niet logischer om een tablet met simkaart te zoeken? Of eenmalig whatsapp op de tablet te activeren via een sms naar een "dood" mobiel nummer wat verder toch niet gebruikt word, steek je dat simkaartje even tijdelijk in een los toestel om het activatie smsje op te vangen.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
pierw schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:09:

Dan alleen een iPad, en lekker imessage / facetime gebruiken.
Geen poespas, geen updatehorrors ( Apple schiet niet 'ineens' in de kramp met een totaal andere UX )

Heb jij zelf geen IOS device, kan je Telegram gebruiken ( of welke andere smaak dan ook, die wel native op een device werkt zonder noodzaak van andere ( WA werkt alleen als de telefoon ook online is )

Maar wat mij het meeste triggered is de laatste vraag.
Ik ben benieuwd naar hoe jullie oudere digibeten de overstap laten maken
Niet :+

Als ze het willen, komen ze vanzelf wel.
Mijn ervaring hiermee ..

Mijn vader is nu 76, weet vrijwel net zo veel als ik van 'tech' op wat "noviteiten" na
Social Media is niet aan hem besteed, dus zijn FB, Insta, Snap en noem maar op worden wel geinstalleerd, maar verzanden in de vergetelheid.
Zijn vriendenkring is beperkt, hij is niet op zoek naar klasgenoten uit 1952, en hij "belt" ook echt nog zo nu en dan.

Oudtante, zelfde leeftijdsgroep, gebruikt een iPad en een Samsung S4 ( releasedag - 2e accu nu )
Meer kennissen, meer verspreid, gebruikt FB nog, want iedereen doet dat toch

Mijn Oma 96 - heeft niet eens een magnetron :+
Ze geniet van de foto's de wij naar familie sturen ( voornoemde oudtante ) en kijkt met haar op de iPad
Maar zelf .... ik denk nog eerder dat ze de watersnoodramp opnieuw wil meemaken ,,,
Al verschillende keren aangeboden / aangedrongen om voor haar zo'n ipad te kopen, maar het komt er niet in.
Ze zijn oud, soms wat kinds, maar nog steeds capabel om zelf te beslissen OF ze iets willen.
We hebben het opgegeven, ze wil het gewoon niet.

Vergeet niet dat een ipad met WA-Web nog steeds een opgeladen telefoon met internetverbinding nodig heeft.

Heeft ze internet ?
Anders mag je haar ook nog eens een internetabo uitleggen

• pierw
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18-06 14:05
nsa1984 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:39:
Gezien je "wens" om oma via de tablet te laten whatsappen. Is het niet logischer om een tablet met simkaart te zoeken? Of eenmalig whatsapp op de tablet te activeren via een sms naar een "dood" mobiel nummer wat verder toch niet gebruikt word, steek je dat simkaartje even tijdelijk in een los toestel om het activatie smsje op te vangen.
Het is een IPad met simkaart slot, maar volgens mij is er geen IPad versie van Whatsapp. Het probleem met het eenmalig activeren van Whatsapp, zijn de updates van Whatsapp zelf. Een tablet met simslot geeft niet de garantie dat Whatsapp beschikbaar is voor dat apparaat. Ik zal het natuurlijk wel even gaan testen.
FreshMaker schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:40:
[...]

Nee, ik heb zelf geen IOS device.
De rest van de familie gebruikt Whatsapp. De helft IOS, de andere helft Android. Van haar andere vrienden zou ik niet weten wat ze gebruiken.
Thanks voor de tip. Verder wil ik je bedanken voor je uitgebreide antwoord en ervaring. Ik heb het idee dat mijn oma op zich wel wil gaan chatten, alleen vind ze het wel spannend. Ik schat in dat het koudwatervrees is, maar ik moet ervoor waken dat het niet iets is dat de familie graag wil. Skypen met familie in België gaat inmiddels wel goed, dus het begin is er! :)
Ik zal even gaan polsen of Telegram werkbaar is.

• FreshMaker
  • Niet online
Je kan haar contacten een mail sturen met een persoonlijke telegram-link
Leg uit waarom ( WA lastig op de iPad ) en dat het net zo goed werkt.
De knoppen zitten zelfs op dezelfde plek, meen ik

Whatsapp is ( bij ons ) beter verspreid, maar werkt gewoon niet stabiel op een tablet, helaas.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-06 14:56

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

pierw schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:45:
[...]
Skypen met familie in België gaat inmiddels wel goed, dus het begin is er! :)
Is het dan niet een idee om daar op voort te borduren? Via Skype kan je ook chatten, toch?

Kijk, als er al een centrale familie whatsapp groep is, dan kan ik me voorstellen dat het veel leuker is als oma daar ook gewoon aan mee kan doen. Maar als het meer om 1-op-1 gesprekjes gaat, dan is het wellicht handiger om naar iets te kijken dat minder kunst en vliegwerk vereist :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Jassy
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 06:47
Mijn oma heeft een Nokia 3 en is er heel tevreden over. Toen voor 75 euro gekocht en doet wat die moet doen.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Ludwig005
  • Registratie: juli 2017
  • Nu online
nokia 5.

• Marly
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 29-05 22:54
Anders misschien Messenger gebruiken, ipv WhatsApp? Kan op de iPad en heeft ook bijna iedereen. (Ja, ik weet, dat Facebook aanraden hier zoiets is, als vloeken in de kerk, maar 't gaat erom, wat het makkelijkst is voor je oma, niet om wat mede-tweakers ervan vinden :) )
Mocht je toch de weg via WhatsApp willen gaan, en dus een telefoon nodig hebben: ze heeft al een iPad, is dus iOS gewend, waarom dan geen iPhone? Een 5s met iOS12 heb je al onder € 100.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True