Ongelijke vloer in oud huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:52
Mijn ouder zullen over een maand of 1 -1,5 een huis betrekken wat bij de lokale kerk hoort.
Het huis komt uit ~1850 en is qua bouw dus niet heel erg recht.

Het huis wordt momenteel opgeknapt door een aannemer, maar mede door financiële belangen kan niet alles even grondig aangepakt worden.

Mijn ouders en dan ook gevraagd om het leggen van de vloer zelf te organiseren.
Toen ik de werkzaamheden ben gaan inspecteren stuitte ik op een aardig probleem.

De vloer in de hal is zo ongelijk als maar kan en de hoogteverschillen zijn significant groot.
De aannemer zegt hier niks aan te kunnen/willen doen.

De 1e vloer die erin lag is eruit gehaald en daaronder zit iets van hardboard materiaal vastgespijkerd.
Daaronder ligt de (oorspronkelijk?) houten vloer van de wonen en daarmee dan ook dragende constructie. Onder de hall vloer zit ook een kelder en daar zijn ook de draagbalken voor de houten vloer te zien (als mijn aanname correct is dat dat de bouwwijze is)

Mijn ouders hebben al een laminaatvloer uitgezocht en deze wouden ze in een aantal kamers, waaronder de hal, gelegd hebben. De vloer is zo krom dat ik niet zie hoe ik daar netjes een vloer in kan leggen zonder dat alle planken uit gaan staan.

Op het moment zie ik weinig andere mogelijkheden dan die hele houten vloer eruit te trekken en nieuwe planken op de steunbaken te monteren.

Nu ben ik zelf wel handig en durf ik een het wel aan om alles er uit te trekken, maar mijn ouders zijn heel terughoudend. Mijn moeder wou de aannemer al betalen voor simpel schilderwerk terwijl ik het had aangeboden gratis klussen uit te voeren.

Nu ben ik dus op zoek naar inzichten/ervaringen over hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Is alle planken eruit de enige/beste oplossing? Is er misschien nog iets anders (wat minder rigoureus) wat ik zou kunnen overwegen?

Aangezien ik zelf nog niet met de aannemer heb gesproken (het huis is 1,5 rijden vanaf mijn locatie) heb ik het hardboard nog niet losgetrokken. Het gaat om een stuk hal van een meter of 5/6.

Alvast bedankt voor het meedenken

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, er zijn m.i. maar een paar opties:
- Nieuwe vloerdelen aanleggen
- Vloer uitvlakken met nieuwe deklaag
- PVC leggen ipv Laminaat

Heel veel andere opties zijn er m.i. niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
MikeyMan schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:44:
Tsjah, er zijn m.i. maar een paar opties:
- Nieuwe vloerdelen aanleggen
- Vloer uitvlakken met nieuwe deklaag
- PVC leggen ipv Laminaat

Heel veel andere opties zijn er m.i. niet.
Optie C vinden mijn ouders niet mooi en de vloer loopt echt als een krater landschap dus ik wil hem graag recht maken.

Hoe zie je optie B voor je? Het uitvlakken van de vloer?
Ik neig zelf heel erg naar optie A, maar ik weet nog niet zo goed wat ik tegen ga komen daar, dus het is ook een risico.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 15:40

Wailing_Banshee

You're Next

Wij hadden een soortgelijk probleem, op de zolder. Wij zijn toen voor optie 2 van @MikeyMan gegaan. Nieuwe vloer (= plafond van de woonkamer) was geen optie. De nieuwe deklaag ligt dus gewoon op de oude, en de hoogteverschillen geven een "lucht" ruimte tussen de oude en nieuwe laag.

Edit:

Even gezocht naar een foto:

Nieuwe topvloer zolder

De achterkant is al nieuw, en je kunt zien hoe ze de vloer uitgevlakt hebben. Er liggen dus gewoon nieuwe vloerplaten bovenop de planken. Richting het kozijn liggen de vloerplaten practisch bovenop de planken, richting de ramen zweven ze er zo'n 5cm boven...

[ Voor 45% gewijzigd door Wailing_Banshee op 15-10-2018 10:56 ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Wailing_Banshee schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:49:
Wij hadden een soortgelijk probleem, op de zolder. Wij zijn toen voor optie 2 van @MikeyMan gegaan. Nieuwe vloer (= plafond van de woonkamer) was geen optie. De nieuwe deklaag ligt dus gewoon op de oude, en de hoogteverschillen geven een "lucht" ruimte tussen de oude en nieuwe laag.
aah op die manier. Daar heb ik ook over nagedacht, maar in de huidige situatie komt de vloer dan veel te hoog te liggen, wat ook niet wenselijk is. Ik zie een klein stukje (<10m2) helemaal lostrekken nog wel zitten, maar een kijken of ik mijn ouders daar ook van kan overtuigen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is er een kruipruimte of een andere manier waarop je de dragende constructie kan controleren?

Want zonder rechte draagbalken, zal het uiteindelijk altijd een "scheve" oplossing worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:45
In ons jaren '30 huis had ik hier ook last van op een aantal plaatsen. Ik heb toen een elektrische schaaf gehuurd om daarmee de vloer uit te vlakken. Het verschil was wel dat ik dit maar op drie plekken heb hoeven doen.

Bij ons ging het om een schrootjes ondervloer, waarom sommige schrootjes net als twee tektonische platen omhoog waren gekomen en een heuveltje vormden.

[ Voor 27% gewijzigd door CurlyMo op 15-10-2018 11:02 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
@MAX3400 de vloer is onderkedeld dus ik kan de draagconstructie zien ja. Er zit wel isolatiemateriaal, dus zoals gezegd heb ik nog niks losgetrokken omdat ik nog niet met de aannemer heb gesproken.
Dat gaat dus wel de volgende stap worden.

@CurlyMo is denk dat de vloer echt te scheef is op dit met schaven op te lossen.

Wat Max zegt over de rechtheid van de draagbalken controleren is wel een goeie stop voordat ik overga op alles opnieuw beplanken.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:12

Wish

ingwell

Bij mij in de keuken was een verzakking ontstaan... zeg maar een leuke kuil in het midden :) . Constructief gezien geen issue, maar het leggen van een nieuwe houten vloer was niet te doen. Die kuil hebben we uiteindelijk uitgevlakt / uitgevuld door egalisatiekorrels te storten. Vervolgens nieuwe deklaag (12 mm platen) en daarop pas de vloer gelegd (en vloerverwarming en isolatie daar nog tussendoor, maar dat is voor jou niet zo relevant denk ik).

Dit soort meuk dus: https://www.hornbach.nl/s...liter/252471/artikel.html

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
De vloer egaliseren en een nieuwe deklaag leggen gaat lastig worden omdat de vloer dan natuurlijk heel veel hoger komt te liggen. In deze situatie niet heel praktisch.

Ik ga mijn ouders eens voorleggen of ik alles los mag trekken O-)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

s0ulmaster schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:16:
De vloer egaliseren en een nieuwe deklaag leggen gaat lastig worden omdat de vloer dan natuurlijk heel veel hoger komt te liggen. In deze situatie niet heel praktisch.

Maar, wat ga je dan na het lostrekken doen? Grote kans dat je dan alsnog omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
MikeyMan schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:05:
[...]

Maar, wat ga je dan na het lostrekken doen? Grote kans dat je dan alsnog omhoog gaat.
als ik alles lostrek en dus alle planken tot aan de steunbalken loshaal en daarna nieuwe platen/planken plaats, dan is er toch geen hoogteverschil tenzij ik veel dikkere platen/planken gebruik dan degene die er nu in zitten?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

s0ulmaster schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:16:

Ik heb je OP nog eens gelezen. Wat ik begrijp, lag er een toplaag (een vloerbedekking), en dan een hardboard materiaal en daaronder planken. Als de planken nog goed zijn, zou je dat hardboard moeten kunnen verwijderen en die vervangen door een nieuwe toplaag. Dus dan heb je hetzelfde als dat wij nu op zolder hebben.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:12

Wish

ingwell

s0ulmaster schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:09:
[...]

als ik alles lostrek en dus alle planken tot aan de steunbalken loshaal en daarna nieuwe platen/planken plaats, dan is er toch geen hoogteverschil tenzij ik veel dikkere platen/planken gebruik dan degene die er nu in zitten?
Ehm - en als de ongelijkheid nu wordt veroorzaakt door de balken waar je dit op wilt plaatsen? Dan moet je alsnog ergens gaan nivelleren.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Wish schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:10:
[...]

Ehm - en als de ongelijkheid nu wordt veroorzaakt door de balken waar je dit op wilt plaatsen? Dan moet je alsnog ergens gaan nivelleren.
Correct, dat is dan ook hetgeen ik nog moet gaan controleren, maar ik moet ergens beginnen.

@Wailing_Banshee De hardboard laag is flinterdun. Als ik de vloer zou gaan nivelleren daarna een dekvloer leg en daarna de ondervloer en daarna de laminaatvloer, dan wordt de vloer vele centimeters hoger dan de huidige constructie, wat weer andere problemen met zich mee brengt.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:33

Wokschotel

Op 6 wielen

Egaliseren kan ook met fermacell korrels, daaroverheen fermalcell vloerelementen en dan laminaat. Dat heeft bij mij (ook oude, ongelijker vloer) prima gewerkt. Let wel, je vloer komt dan wel iets hoger te liggen.

Ik heb nog heel veel randstroken over btw :P

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:47

Standeman

Prutser 1e klasse

In mijn vorige huis hebben we de volledige vloer (100m2) van een op maat gezaagde balken voorzien en daar overheen triplex gelegd zodat de boel weer waterpas was. Het hoogte verschil liep op tot ongeveer 12cm en verschillende kanten op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lZILt8dgt2gA9S1BMHERTsZV/full.jpg

Aan de balken bij de muurplaat (onder het raam door) kan je goed zien hoe het hoogte verschil liep. Het was een berg werk, maar konden weer normaal knikkeren :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Standeman schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:35:
In mijn vorige huis hebben we de volledige vloer (100m2) van een op maat gezaagde balken voorzien en daar overheen triplex gelegd zodat de boel weer waterpas was. Het hoogte verschil liep op tot ongeveer 12cm en verschillende kanten op.

[Afbeelding]

Aan de balken bij de muurplaat (onder het raam door) kan je goed zien hoe het hoogte verschil liep. Het was een berg werk, maar konden weer normaal knikkeren :p
12cm in een hal lijkt me niet praktisch, zelfs de helft levert al onwenselijke verschillen tussen de aangrenzende kamers.
Daarom overweeg ik nieuwe beplating op de steunbalken te leggen, maar ik kan momenteel moeilijk inschatten hoe de staat van de steunbalken is en of ik hiermee het probleem verhelp.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 23:36

Glewellyn

is er ook weer.

s0ulmaster schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:40:
[...]

12cm in een hal lijkt me niet praktisch, zelfs de helft levert al onwenselijke verschillen tussen de aangrenzende kamers.
Daarom overweeg ik nieuwe beplating op de steunbalken te leggen, maar ik kan momenteel moeilijk inschatten hoe de staat van de steunbalken is en of ik hiermee het probleem verhelp.
Om erachter te komen wat überhaupt de mogelijkheden zijn zou je het hoogteverschil tussen alle in- en uitgangen van de hal moeten bepalen. Als die redelijk op één hoogte liggen heb je de beste kansen om de ondervloer ook waterpas te krijgen.

Bij een hoogteverschil moet je een list verzinnen, een opstapje halverwege de hal, of als het verschil beperkt is een aflopende (maar rechte) vloer.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

s0ulmaster schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:13:
[...]

Correct, dat is dan ook hetgeen ik nog moet gaan controleren, maar ik moet ergens beginnen.

@Wailing_Banshee De hardboard laag is flinterdun. Als ik de vloer zou gaan nivelleren daarna een dekvloer leg en daarna de ondervloer en daarna de laminaatvloer, dan wordt de vloer vele centimeters hoger dan de huidige constructie, wat weer andere problemen met zich mee brengt.
Dat hangt af van de hoogteverschillen op de houten vloer. Bij ons was het hoogteverschil ongeveer 5cm. Maar zelfs dat was zonder al te veel problemen te overkomen. We moesten alleen iets anders verzinnen als "vensterbank" bij die raampjes.
Glewellyn schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:54:
[...]

Om erachter te komen wat überhaupt de mogelijkheden zijn zou je het hoogteverschil tussen alle in- en uitgangen van de hal moeten bepalen. Als die redelijk op één hoogte liggen heb je de beste kansen om de ondervloer ook waterpas te krijgen.

Bij een hoogteverschil moet je een list verzinnen, een opstapje halverwege de hal, of als het verschil beperkt is een aflopende (maar rechte) vloer.
Dat probleem hadden wij beneden. Uiteindelijk zijn we voor een waterpasse vloer gegaan, en zijn we gaan spelen om het hoogteverschil optisch weg te werken (plinten zit 5cm verschil tussen, in hoogte: varierend van 12cm tot 8cm...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:13
Ik mijn vorige woning had ik dit in de woonkamer.
Omdat ik de vloer ook beter wilde isoleren heb ik ervoor gekozen een betonvloer te storten en al het hout te verwijderen. Dat was zelfs goedkoper dan nieuw hout en isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Wailing_Banshee schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:56:
[...]

Dat hangt af van de hoogteverschillen op de houten vloer. Bij ons was het hoogteverschil ongeveer 5cm. Maar zelfs dat was zonder al te veel problemen te overkomen. We moesten alleen iets anders verzinnen als "vensterbank" bij die raampjes.

[...]

Dat probleem hadden wij beneden. Uiteindelijk zijn we voor een waterpasse vloer gegaan, en zijn we gaan spelen om het hoogteverschil optisch weg te werken (plinten zit 5cm verschil tussen, in hoogte: varierend van 12cm tot 8cm...)
Ook zeker iets om over na te denken (y)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Wat ik in bovenstaande verhaal eigenlijk mis is of je de vloer waterpas, vlak of haaks wil maken (waarbij je bij de laatste nog aan moet geven ten opzichte van welk ander vlak). De benoeming van je doel bepaalt voor een deel ook de aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Firestorm schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:16:
Wat ik in bovenstaande verhaal eigenlijk mis is of je de vloer waterpas, vlak of haaks wil maken (waarbij je bij de laatste nog aan moet geven ten opzichte van welk ander vlak). De benoeming van je doel bepaalt voor een deel ook de aanpak.
Vlak is al mijn eerste uitdaging. Haaks zou welkom zijn. De aannemer heeft alle muren gestuukt en gespackt en dat daarmee de muren in de hal wel waterpas zijn (aanname op het moment) en die zouden als referentie kunnen dienen om de vloer haaks te krijgen.

Voorlopig zouden mijn ouders al blij zijn als de vloer vlak is.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 21:16
Wokschotel schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:32:
Egaliseren kan ook met fermacell korrels, daaroverheen fermalcell vloerelementen en dan laminaat. Dat heeft bij mij (ook oude, ongelijker vloer) prima gewerkt. Let wel, je vloer komt dan wel iets hoger te liggen.

Ik heb nog heel veel randstroken over btw :P
Hoop suggesties maar deze wint in mijn optiek :>

Zoals de rest aangeeft, wat is de hoogtes van de aansluitingen (vergeet niet je laminaatdikte erbij te tellen).
Estrich element is standaard 20 mm vezelplaat met 10 mm rockwool eronder. Zakje egalisatiekorrels om de ergste kuilen weg te werken.

Maar check wel je balklaag, misschien is die wel te zwak en doorgebogen
Pagina: 1