damp folie bbij isolatie onverwarmde zoldervloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Ik heb een onverwarmde zolder, toegankelijk via luik en ladder. De zolder wordt gebruikt voor de opslag van spullen (kerst, koffers, etc). Ik heb in het verleden al eens de zoldervloer geïsoleerd en wil dit nu gaan verbeteren.

De constructie is nu als volgt:

____________________ (3)
[] [] [] [] [] [] [] [] (2)
----------------------------------- (1)

1: gestuct riet
2: houten balken
3: (losse) planken

Een aantal jaar geleden heb ik gewoon glaswol tussen de balken gestopt en de losse planken terug gelegd. Nu wil ik de isolatie verbeteren door meer glaswol toe te voegen en de vloer van de zolder netter maken door de planken te vervangen door OSB platen.

De concrete vraag is nu, moet ik iets van dampfolie toepassen? Als ik lees op internet dan zou er een dampremmende folie moeten komen tussen het plafond (1) en de houten balken (2) maar dit is niet te doen.

Moet ik gewoon tussen de balken een folie aanbrengen (dampremmend?), dus telkens op maat maken? of moet ik het ook over de houten balken aan brengen? Bij dat laatste denk ik juist dat de balken eerder met vochtproblemen te maken hebben.

Zou het niet voldoende zijn om in de OSB platen wat luchtgaten te maken (ik weet nog niet zo goed hoe). Op die manier zou eventuele vocht alsnog via de geventileerde zolder weg kunnen?

Zoals jullie kunnen lezen, weet ik er nog niet zo veel van. Alle advies is welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Je hebt inderdaad altijd gevaar van condesatie bij isolatie. Hoe erg dat is hangt er natuurlijk ook af van hoeveel je isoleert (meer is meer kans op condensatie) en hoe makkelijk het vocht er weer uit kan aan de koude kant. En of er grote dampbronnen onder aanwezig zijn (keuken / douche).

Een normale verdiepingsvloer hoef je niet dampremmend te isoleren, maar bij jou is het verkapte dakisolatie, dus grijs gebied.

Hoeveel heb je nu geisoleerd? Hoeveel wil je gaan isoleren? Is het dak zelf ook nog geisoleerd? Neem je condensatie waar? Bij glaswol zou dat toch wel duidelijk zichtbaar moeten zijn volgens mij, aangezien dat niet te best tegen vocht kan.

Je zou inderdaad isolatie met dampremmende laag kunnen gebruiken, maar die zal ook niet hermetisch afsluiten. Ik heb ooit een bouwkundig adviseur horen zetten dat bij onze dakisolatie destijds (welke opnieuw nu is geisoleerd met dampscherm) het ontbreken van het dampscherm niet zo'n probleem was, omdat het dakbeschot zelf voldoende damp open was (planken).

Als je de osb platen wat mogelijkheid tot ventilatie geeft, dus 2cm "spouw" met de isolatie denk ik dat het wel goed moet komen, maar officieel hoort het natuurlijk niet zo ;).

Overigens kun je ook nog steenwol overwegen, dat heeft betere geluidsdempende eigenschappen en kan beter tegen vocht (maakt voor je balkenlaag geen fluit uit hoor, maar je isolatie waarde blijft behouden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
zandpaddo schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:54:
Je hebt inderdaad altijd gevaar van condesatie bij isolatie. Hoe erg dat is hangt er natuurlijk ook af van hoeveel je isoleert (meer is meer kans op condensatie) en hoe makkelijk het vocht er weer uit kan aan de koude kant. En of er grote dampbronnen onder aanwezig zijn (keuken / douche).
Er zitten geen grote vochtbronnen onder, de badkamer zit niet onder het stuk wat ik nu wil aanpakken maar het grenst er wel aan. Toch denk ik dat dat niet zo veel doet.
Een normale verdiepingsvloer hoef je niet dampremmend te isoleren, maar bij jou is het verkapte dakisolatie, dus grijs gebied.

Hoeveel heb je nu geisoleerd? Hoeveel wil je gaan isoleren? Is het dak zelf ook nog geisoleerd? Neem je condensatie waar? Bij glaswol zou dat toch wel duidelijk zichtbaar moeten zijn volgens mij, aangezien dat niet te best tegen vocht kan.
Er zit nu 1 laag glaswol (8cm denk ik) en dat wil ik verdubbelen. Ook zit het op sommige plekken nog niet en nog veel kieren. Ik wil het dus beter aanpakken dan een paar jaar geleden.

Ik ga er vanavond eens op kruipen een kijken of ik vlak bij de badkamer vocht zie in het glaswol. Dat lijkt me de plek waar het het eerste zichtbaar zou moeten zijn.
Je zou inderdaad isolatie met dampremmende laag kunnen gebruiken, maar die zal ook niet hermetisch afsluiten. Ik heb ooit een bouwkundig adviseur horen zetten dat bij onze dakisolatie destijds (welke opnieuw nu is geisoleerd met dampscherm) het ontbreken van het dampscherm niet zo'n probleem was, omdat het dakbeschot zelf voldoende damp open was (planken).

Als je de osb platen wat mogelijkheid tot ventilatie geeft, dus 2cm "spouw" met de isolatie denk ik dat het wel goed moet komen, maar officieel hoort het natuurlijk niet zo ;).
Dus boven de isolatie een kleine spouw laten? En dan de uiteindelijk van die OSB platen niet strak luchtdicht aan de muur maar ook daar een ventilatie gat laten?
Overigens kun je ook nog steenwol overwegen, dat heeft betere geluidsdempende eigenschappen en kan beter tegen vocht (maakt voor je balkenlaag geen fluit uit hoor, maar je isolatie waarde blijft behouden)
Ik heb er nu al vrij veel glas wol in en heb nog glaswol over van mijn kruipruimte. Het liefst maak ik dat eerst op. Ik zal wel kijken of ik het huidige glaswol kan bundelen en dan stap ik daarna over op steenwol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 14:38
Er is weinig reden om over te stappen op steenwol. Zeker als je al glaswol hebt liggen zou ik daar gewoon mee verder gaan. Qua eigenschappen zijn die twee materialen erg vergelijkbaar.

Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat er geen vocht uit je huis kan neerslaan in de isolatie of in de houten constructie. Dat gebeurt als het ergens in de isolatie of constructie koud genoeg is dat het vocht kan condenseren. Tenzij dát vocht je isolatie of constructie niet kan bereiken. In het ideale geval maak je dus inderdaad een perfect sluitend dampscherm aan de warme kant (in dit geval dus boven de gestucte rietlaag).

Dat is in jouw geval erg lastig. Je kunt erop gokken dat de luchtspouw die @zandpaddo noemt genoeg vocht laat ontsnappen maar daar zou ik niet op rekenen.

Als je alleen folie tussen de balken hangt kan het vocht in de balken condenseren. Die zijn dan immers koud. Leg je de folie over de balken heen, dan zijn de balken nog steeds koud dus dan gaat het nog steeds mis.

Je zou dit kunnen oplossen door de zoldervloer naar boven toe op te bouwen. Bovenop de huidige isolatie leg je dan een hermetisch dicht dampscherm met daarop een laag isolatie die ook over de balken heen gaat. Daarop komt dan je nieuwe zoldervloer. Je maakt zo van je oude isolatie+balken een zgn. 'warm dak'. Zorg wel dat deze isolatielaag beter isoleert dan je oude isolatie, dus zeker méér dan 8cm.

Een andere oplossing is om je zolderdak (pannendak?) van binnenuit te isoleren. Dat kan dan op de 'gewone' manier met elk willekeurig soort isolatie en een simpel dampscherm. Je zoldervloerisolatie mag dan gewoon blijven liggen.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:10
Wat ik er over heb gelezen is dat je niks moet doen bij isolatie van vloerdelen. Dus geen folies. Je houten afdekplaten zijn niet dampremmend net zo min als je stucwerk, waardoor er voldoende kan ventileren. Zie o.a.:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/dampdiffusie.shtml
[...]hout van 100 mm dikte heeft een μd-waarde van 50 tot 200 * 0,1 = 5 à 20 m[...]
[...]een μd-waarde van 20 m (20 m of meer wordt als dampremmend beschouwd)[...]
Echter is dit een advies dat garantie heeft tot de laatste punt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer