Aanschaf UPS voor Aquarium

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1127353

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik wil een UPS zetten voor het geval de stroom uitvalt op mijn zeeaquarium.
Ik heb een pomp van 50watt die wel een uur of 6 moet kunnen draaien.

Hoe bereken ik me UPS?

Dankje!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

APC heeft een prachtige UPS selector: https://www.apc.com/nl/en/tools/ups_selector/home/load

Wattage invullen, evt. marge kiezen voor toekomstige zwaardere belasting, gewenste runtime na uitval en je krijgt een aantal opties gepresenteerd.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt,

alleen hij werkt niet echt, zou je de rekensom willen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hoe bedoel je hij werkt niet echt? Ik heb hem net zelf ingevuld met jouw gegevens en kreeg gewoon netjes een aantal UPSen voorgeschoteld, met daaronder nog een waslijst alternatieve opties.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja hij geeft alleen de 1500 aan maar dan staat er 6% used snap het niet echt en zou het liefst zelf uitrekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die 1500VA en 6% used slaat op het vermogen dat de UPS kan leveren. Met 50Watt gebruik je maar een fractie van het vermogen dat dergelijke apparaten kunnen leveren. Dat staat verder los van de runtime die je kan halen. Die is afhankelijk van de accu capaciteit, niet van de vermogenscapaciteit.

Die accu capaciteit wordt vaak niet expliciet vermeld (in elk geval niet bij APC), omdat je daar niet zomaar simpel mee kan rekenen (het max. vermogen dat de unit kan leveren zakt namelijk in naarmate de accu's verder leeg raken).

Bij de resultaten in de selector staat ook welke runtime ze halen (met het door jou ingevulde vermogen). Als je losse modellen van APC bekijkt op hun site, dan staat daar doorgaans een runtime grafiek bij (onder de accu specs), waarbij je kan zien welke runtime die unit haalt bij een bepaalde vermogensvraag.

Let wel: deze apparaten zijn niet echt ontworpen voor langdurige noodstroomvoorziening op lage vermogens. Ze zijn primair ontworpen voor het ondervangen van kortstondige storingen bij het soort vermogens dat PCs / servers vragen. Hetzij voor het opvangen van korte onderbrekingen in de stroomvoorziening (of totdat de echte noodstroomvoorziening (een diesel aggregaat of zo) is opgestart). Daardoor gaat dit ook kostentechnisch wellicht niet echt een gunstige oplossing zijn voor een aquarium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Anoniem: 1127353 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:07:
ja hij geeft alleen de 1500 aan maar dan staat er 6% used snap het niet echt en zou het liefst zelf uitrekenen
Je gebruikt 6% van de maximale capaciteit je mag daar namelijk 865Watt maximale load aan hangen.

Je hebt trouwens 46 resultaten met als invoer 50Watt / 6 uur.. Die 1500 is alleen best price / value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wat verbruikt zon ups als hij alleen standby stat te draaien, stroomuitval komt natuurlijk bijna nooit voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zie de efficiency grafiekjes bij de UPS specs op de site van APC. Voor bijvoorbeeld de BR1500GI komt die op 87,5% efficiëntie bij 6% load. Bij hogere loads zijn ze nog een stukje efficiënter.

Overigens zie ik bij een snelle google ook talloze pagina's over het opzetten van noodstroomvoorziening voor een aquarium. Wat heb je zelf allemaal al gezocht en gevonden? We zijn hier tenslotte geen helpdesk.

[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 15-10-2018 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik dacht dat ik hier mijn vraag kwijt kon,

ik wil gewoon weten hoeveel VA ik nodig heb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nee, zoals je bij je registratie ook hebt kunnen lezen in het beleid is dat niet hoe het hier werkt: Het algemeen beleid #quickstart

We verwachten enige eigen inzet :)

Terug ontopic: VA zegt niks over runtime, het zegt enkel iets over het max. vermogen dat de UPS kan leveren. Aangezien jij maar 50Watt aan vermogen nodig hebt, zal zo'n beetje elke UPS krachtig genoeg zijn. Waarbij een UPS met lagere VA waarde doorgaans efficiënter zal zijn bij zo'n kleine belasting dan een zwaardere UPS.

De vraag is dan welke UPS 6 uur runtime kan volhouden bij 50Watt belasting. En dat is, zoals hierboven al uitgelegd, niet 1-2-3 simpel uit een specificatie af te leiden, maar in het geval van APC prima op te zoeken met de selector, of per model aan de hand van de runtime grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Die pompjes werken waarschijnlijk niet op een ups vanwege gemodificeerde sinus...

Je moet dan al kijken naar een duurdere sinus ups..

je pompje verbruikt zeg 100 VA ( meer als de 60 wat wat spoel belasting)

zoek een ups van bijvoorbeeld 500 VA en kijk wat de runtime is bij FUL LOAD en doe dat x 5 dan weet je hoe lang je pompje het ongeveer uithoudt.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

cactusman schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:53:
Die pompjes werken waarschijnlijk niet op een ups vanwege gemodificeerde sinus...

Je moet dan al kijken naar een duurdere sinus ups..

je pompje verbruikt zeg 100 VA ( meer als de 60 wat wat spoel belasting)

kijk wat de runtime is bij FUL LOAD en doe dat x 5 dan weet je hoe lang je pompje het ongeveer uithoudt.
Zo werkt het dus niet, dat hangt af van de ontladingskarakteristiek van de accu. Bij de APC BR1500GI bijvoorbeeld is dat ~4min bij 800W en ~1h bij 100W, dat verschil is dus veel groter dan enkel de factor 8 in vermogen. Simpelweg omdat een accu zijn piekvermogen maar kort kan leveren, maar daarna nog niet leeg is. Dus op lagere vermogens is de effectieve runtime een stuk langer in verhouding.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 15-10-2018 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik snap er helemaal niets van haha. paar keer de calculator al gebruikt maar wordt er geen wijs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Post eens een screenshot van je invoer en welke resultaten die je er uit krijgt dan en wat daar onduidelijk aan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb twee screens gemaakt hoe post ik ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Door ze ergens te uploaden (https://imgur.com/ bijvoorbeeld) en dan de linkjes naar de afbeeldingen hier te posten tussen [img][/img] tags.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 15-10-2018 12:45 ]

Pagina: 1