Day Trading setup met 2 computers en 6 tot 10 schermen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1127339

Topicstarter
Ben de laatste tijd bezig om een nieuwe PC samen te stellen. Heb van verschillende mensen advies gekregen (van kenners) maar ze zitten allemaal erg uiteen van elkaar.

Ik ben een Day Trader die heel actief is en erg veel schermen nodig heeft om alles te kunnen volgen. Had laatst een PC gekocht via de media markt die 2 schermen aanstuurt maar het al niet eens fatsoenlijk aan kan. Als ik taakbeheer open, heeft chrome gem 50/60 "pagina's open. Dit komt omdat de online grafieken site de mogelijkheid geeft om tot 8 grafieken in 1 scherm te plaatsen. Nu ben ik van plan om de nieuwe PC naar de zijkant te schuiven en 2 grote 4K TV's erop aan te sluiten.

Nu dus de eigenlijke kwestie, ik wil een nieuw PC samenstellen maar wil het dit keer wel goed doen met een budget van rond de 2000 euro (zonder de schermen). Deze computer met schermen komt op mijn bureau. Nu dacht ik om met 4 schermen te beginnen om te kijken of het al wel niet voldoende is en eventueel uit te breiden. Hierover krijg ik ook verschillende meningen, de een zegt het is niet verstandig om een 2e videokaart toe te voegen (ivm SLI), oftewel gelijk een kaart halen die 6 tot 8 kan aansturen. Ander zegt weer is geen enkel probleem om een 2e kaart toe te voegen. Ook over de CPU, de een zegt Intel maar een ander zegt AMD is erg goed tegenwoordig. Wel begrepen dat het voor mijn werk verstandig is om genoeg threads te bruiken

Wat doe ik in de praktijk op de PC:

-Dus ongeveer 3 schermen die elk een pagina van 8 grafieken laat zien.
-Beetje word/excel/mail en wat browsen en ook Telegram.
-2 tot 3 programma's van verschillende brokers plus nog 2 tot 4 online crypto exchanges (die ook wat vergen van een PC).
Er loopt dus erg veel waar continue koersen en data binnenkomen

Allerbelangrijkste is dat alles soepel loopt, als dit betekend dat ik een groter budget nodig, dan moet het maar zo zijn. Wil alleen geen overdreven overkill doen.

Geheugen minimaal 32 GB, heb me laten vertellen dat beter is dat de GPU ook minimaal 6GB heeft. De monitoren (die dus buiten de 2.000 budget vallen) mogen 4K of 2K schermen zijn. Liefst 4K om wat meer voorbereid te zijn op de toekomst maar voor mijn werk zou 2K ook wel voldoende zijn.

Heb ook een website gevonden die juist adviseert over dit soort setups, maar ik heb echt het gevoel als hij alleen bepaalde producten promoot, dus vertrouw het niet. Anders was het ideale website voor mensen als mij geweest. Weet niet of ik de link hier mag plaatsen.

Ik weet dat eigen research een must, dat heb ik ook gedaan voor zover ik er zelf nog verstand van heb. Maar momenteel zie ik de bomen door het bos niet meer.

Wat voor mij het belangrijkste is om te weten dus:

CPU
GPU
Moederboard
RAM, hoeveelheid en welke type
Voeding

Verder eventueel tips qua behuizing en koeling.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

(jarig!)
Meten = weten; zeggen dat je PC het niet trekt is wel een valide perceptie maar het zegt niks over hoe druk de PC is. Aangezien Chrome de laatste tijd nogal "bloaty" lijkt en je niet laat zien of je 1 proces of 60 processen opent, vraag ik me af of het niet beter gaat met een andere browser en bij voorkeur een 64-bit versie.

Dan weet je precies hoeveel processen je open hebt, hoeveel threads handig zouden zijn en hoeveel memory er gebruikt wordt. Ter voorbeeld, Firefox 64-bit doet bij 91 tabbladen minder dan 1GB RAM gebruiken en minder dan 20% van een oude Intel i5-4xxx serie bij mij. Maar dat zegt niks over wat jij precies opent en hoe druk de browser is. Soms helpt het zelfs om 1 browser in 4 aparte instances ts openen en dan "maar" 25 tabs per browser te openen.

Verder, SLI is overbodig. Daar heb je niets aan anders dan in games. Een beetje GPU kan rustig 2 tot 4 4K displays tegelijk aansturen in Windows en als het nodig zou zijn, kan je oneindig veel GPU's bijplaatsen mits je voldoende PCI-E slots hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:49
Welke Mediamarkt pc heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:19
Heb je al naar 21:9 of zelfs 32:9 schermen gekeken? Met 3 ultrawides heb je eigenlijk 4.5 of 6 schermen afhankelijk van de verhouding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-06 17:03
eyefinity(AMD) of Quadro NVS (Nvidia NVS810 ondersteunt 8 DP Displays). Gezien je grafiekjes, denk ik eerder dat je cpu/mem een bottleneck is dan je gpu. Browsers hebben nou eenmaal niet de meest geniale gpu aansturing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

(jarig!)
torretje2012 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 08:39:
.. Browsers hebben nou eenmaal niet de meest geniale gpu aansturing....
Dat klopt want browsers hebben geen kernel-toegang en sturen dus niet direct GPU's aan. En "dus" zit het issue ergens anders.

En vergeet ook niet dat de gemiddelde browser by design allerlei memory allocatie/leaks bevat en daar schrijven plugin-ontwikkelaars hun "meuk" nog een keer overheen en dus wordt het een bloaty mess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 19:53
offtopic:
Vrijwel geen enkele GPU wordt tegenwoordig nog rechtstreeks aangesproken, bijna alles gaat via API's zoals DirectX, OpenGL, WebGL of Vulkan. Zelfs de UI van Windows spreekt niet meer rechtstreeks de videokaarten aan, daardoor kan je video-driver crashen en Windows blijft dan gewoon door werken, restart de videodriver voor je, je scherm knippert even en je kunt weer verder.

Ik zou toch adviseren om bij je con-collega's te informeren hoe hun setup er uit ziet. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je heel erg speciale hardware nodig hebt, eventueel afgezien van je videokaart(en). Ik gok dat er, zelfs op Tweakers, weinig mensen zijn die meer dan 4 monitoren op één systeem hebben aagesloten.
Ik heb wel eens iets voor energie-traders gedaan, maar dat is lang geleden. Destijds gebruikte ze Matrox kaarten voor het aansturen van meerdere monitoren.

Qua CPU denk ik dat een Intel I7 of AMD Ryzen 7 2700(X) ruim voldoende zijn; I9 en Threadripper zijn vast overkill.
Geheugen zal ook niet zo'n issue zijn, 16GB is waarschijnlijk voldoende en wanneer je er rekening mee houdt kun je het later ook heel eenvoudig uitbreiden naar 32GB, mocht dat nodig zijn.
Hetzelfde geldt voor de videokaart; stel een systeem samen met één kaart waarmee je 3-4 monitoren kunt aansturen. Wil je straks uitbreiden met meerdere monitoren, plaats je er een videokaart bij. Vergeet SLI, dat heeft een tegenovergesteld doel; namelijk meerdere videokaarten inzetten om één (en soms meer) scherm aan te sturen.
Aangezien je de mogelijkheid wilt hebben om in de toekomst een additionele videokaart toe te voegen, koop voeding met voldoende wattage. Zolang je geen high-end gaming videokaart koopt, is 500-600 watt waarschijnlijk voldoende.

Opslag is niet belangrijk? Doe jezelf in ieder geval een plezier en koop tenminste één snelle SSD voor je OS en je applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 09:27

killercow

eth0

Wellicht is het een optie om een andere browser te pakken? Misschien dat in plaats van meer vermogen gewoon een efficiëntere browser al wonderen doet.

Een firefox versie met Servo ingeschakeld zou enorm kunnen schelen met de workload die je beschrijft. Of eventueel gewoon de servo nightly build een proberen. https://download.servo.org/
MAX3400 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 08:48:
[...]

Dat klopt want browsers hebben geen kernel-toegang en sturen dus niet direct GPU's aan. En "dus" zit het issue ergens anders.
Dat is gewoon onzin. Een browser kan net zo direct een gpu aanspreken als een game of een andere applicatie. Dat het vaak een niet gecompileerde taal wordt gebruikt (javascript) om programma's in te schrijven is een veel groter probleem. In 2014 was een browser al bijna net zo snel in Unity games / benchmarks runnen als de native client: https://blogs.unity3d.com...3-DEV-sitepoint-article37

[ Voor 51% gewijzigd door killercow op 15-10-2018 10:02 ]

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

(jarig!)
@killercow in 2014 was het hele drivermodel anders. Er is een reden dat sinds Windows 10 een driver kan crashen zonder specifiek/direct de hele kernel onderuit te schoffelen.

En ja, met goed programmeerwerk en/of API's, kan een browser vast zaken op het OS doen; een gemiddeld trader-plugin doet dat over het algemeen niet; vandaar dat ik ook aangaf dat een dikke(re) GPU en andere browser te bediscussieren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
In 2016 heb ik voor mijn werk een PC samengesteld. Ik wilde hierbij drie schermen gebruiken.
Moederbord: ASUS Z170 PRO GAMING
Memory: G.Skill Ripjaws 4 Series DDR4

Het moederbord heeft drie uitgangen en werken ook alle drie tegelijk. Hierdoor had ik geen GPU nodig.
CPU: Intel Core i7-6700K met daarop een be quiet! Dark Rock 3 koeler.

Geen problemen, vlotte machine waarbij ik ook veel VM's gebruik. Uitbreiding naar 32GB memory zou nog beter zijn. Als kast heb ik de Fractal Design Define R5. Hij is lekker ruim met veel inbouwmogelijkheden en fan-opties. Hij oogt heel zakelijk (rechthoekig blok), maar ja, hij was dan ook voor m'n werk en staat uit het zicht :)

[ Voor 19% gewijzigd door ElectronLion op 15-10-2018 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
ElectronLion schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:11:
In 2016 heb ik voor mijn werk een PC samengesteld. Ik wilde hierbij drie schermen gebruiken.
Moederbord: ASUS Z170 PRO GAMING
Memory: G.Skill Ripjaws 4 Series DDR4

Het moederbord heeft drie uitgangen en werken ook alle drie tegelijk. Hierdoor had ik geen GPU nodig.
CPU: Intel Core i7-6700K
[...]
Wat is de resolutie van de schermen die je daarop hebt aangesloten? Ik vraag me af of de Intel HD graphics 530 instaat is om 3x UHD schermen aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

(jarig!)
Abom schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:18:
[...]

Wat is de resolutie van de schermen die je daarop hebt aangesloten? Ik vraag me af of de Intel HD graphics 530 instaat is om 3x UHD schermen aan te sturen.
Nope... Zelfs de 630 doet met moeite 2x 2160p60. Anders ga je rap naar 30Hz refresh of lagere resoluties (zelfs op 16-bit color depth).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
@Anoniem: 1127339 Waarom wil je twee PC's? 1 als back-up?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-06 10:41

Nitai

Live the life you love.

heb je ook een kijkje genomen op Reddit? Bij Battlestations?
Zoals dit bijv. https://www.reddit.com/r/...radinggamingwork_station/

Misschien dat je daar ook iets wijzer wordt...

Hier ook wat ervaringen:
https://www.reddit.com/r/...nitors_for_trading_setup/

Men geeft aan dat 1440p wel erg fijn is, hoef je niet eens naar 4k.

[ Voor 29% gewijzigd door Nitai op 15-10-2018 13:29 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
Nitai schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:28:
heb je ook een kijkje genomen op Reddit? Bij Battlestations?
Zoals dit bijv. https://www.reddit.com/r/...radinggamingwork_station/

Misschien dat je daar ook iets wijzer wordt...

Hier ook wat ervaringen:
https://www.reddit.com/r/...nitors_for_trading_setup/

Men geeft aan dat 1440p wel erg fijn is, hoef je niet eens naar 4k.
Interessante quote uit die thread:
Honestly I bought a single 1080ti to power all six monitors, and I later found out a single GPU can only output to Four Monitors, even using splitters. So i downgraded to two 980Tis. It's solely for the amount of outputs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
De TS gaat niet gamen hè, hij hoeft alleen maar 8 schermen aan te sturen. Een hele hoop 3D-performance is dus helemaal niet nodig. Hier moeten gewoon twee PNY Quadro P620's in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Abom schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:18:
[...]

Driemaal HD (1920x1080) inderdaad.
De schermen die mijn werk biedt gaan toch niet hoger (en zijn 23 inch). Ik heb er geen last van en vind het een prima resolutie voor niet-gamen werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Enig onderzoek vanuit jezelf is gewenst, er zijn weinigen hier die daytraden, maar vele met goed advies als ze de juiste info krijgen. Als je bovengenoemde zaken allemaal open hebt staan op je huidige systeem, hoeveel geheugen gebruik je dan? En hoeveel load staat er op je CPU?

Een fatsoenlijke mid-end CPU (zoals een 6-core i5 8600, of een Ryzen 2 chip) lijkt mij voldoende, koppel dat een een PNY NVS 810 https://www.newegg.com/Pr...vs-_-14-132-054-_-Product en je kan 8x 4k@60fps aansluiten

2 van die PNY quadro 620's is nog wat goedkoper, dan kom je ook aan 8 x 4k@60fps

[ Voor 6% gewijzigd door millman op 15-10-2018 14:54 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@MAX3400

Ik zal het is gaan uit testen komende dagen met Firefox om te zien of er echt verschil is of niet. Over SLI, dat komt omdat de 2 of meer GPU's het een en dezelfde (game) moeten aansturen en in mijn geval is dat niet van belang, toch? Goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-06 10:41

Nitai

Live the life you love.

Balance schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:36:
De TS gaat niet gamen hè, hij hoeft alleen maar 8 schermen aan te sturen. Een hele hoop 3D-performance is dus helemaal niet nodig. Hier moeten gewoon twee PNY Quadro P620's in.
Nee snap ik, maar hij gaf aan dat hij gaat charten, dat doen bepaalde daytraders ook uit dat topic, dat vereist wat anders qua grafische kaarten.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Momenteel heb ik bij chrome (47) staan, CPU hangt rond de 30/50% en memory rond de 75/80% (heb 8gb ram). Chrome pakt al 3,6gb.
Dit is de huidige PC trouwens: https://www.acer.com/ac/nl/NL/content/model/DG.E0XEH.010

Intel Core i5-8400 (2.8GHz 6 core)
8GB ddr4 SDram 2666 MHz
GeForce® GTX 1050 2GB
128gb SSD en 1TB hdd

Momenteel heb ik LG 34" ultrawide en een hele oude monitor op deze PC aangesloten (zijn aantal dingen stuk gegaan laatst).

Waarom een 2e PC, aangezien ik deze al gekocht heb, wil ik deze dus gebruiken om (als het mogelijk is) 2x een 55" 4K tv op aan te sluiten, waar ik dan 4 vensters met elk 4 grafieken (dus 16 totaal) op kan laten lopen. Dit zal ik op 2 meter van me bureau hebben staan.

Het leek mij dus verstandig, om een nieuwe PC aan te schaffen ipv deze te upgraden. Ik kan me soms gewoon niet veroorloven dat dingen zelfs met een seconde of 2 vertragen omdat de PC aan het laden is. Dat gebeurt nu vrij vaak, als ik de PC dag of 2/3 niet opnieuw opgestart heb. Heb net een online en een offline broker erbij geopend, de "offline" gebruikt 2% cpu en 600mb, de online valt best mee.Geheugen gebruik is wel naar +-85% gegaan.

Gamen doe ik absoluut niet (had ik de tijd er maar voor :)), browsen uiteraard wel en wat youtube voor muziek.
Van enkele collega traders hoor ik dat 8GB gewoon te weinig en de meeste 16GB gebruiken. Iemand heeft een 4K 50" scherm lopen met 16GB en zit op ongeveer 60% van z'n geheugen. Neem aan dat een 4K scherm naar verhouding dus nog meer geheugen verbruikt?

Volgens mij heb ik zo wat vragen/opmerkingen weer beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heel erg bedankt trouwens voor alle reacties en adviezen. Collega trader die geen top expert is maar wel een IT'er, gaf me aan dat SLI wel nodig zou zijn, maar heb aangegeven dat jullie daar een andere mening over hebben. Ga vanuit dat jullie het beter weten :).

Wat is trouwens verstandig, wel 4K of beter 2K kiezen. Deze zelfde persoon adviseert om 75Mhz schermen te halen en niet 60Mhz, dit ivm bepaalde orderbooks die soms mega snel veranderen.

Heeft er trouwens nog iemand een mening tussen de keuze van Intel of AMD, hoor daar verschillende meningen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
SLI is toch alleen interessant voor gamen.
2 GPU's kan wel voor aansturing van meerdere schermen, daar hoef je echter geen SLI bridge voor te hebben, zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niekovk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:58
Hoi David,

Ik kan je niet helpen met advies wat je nodig zou hebben, maar ik kan je wel vertellen wat ik zelf gebruik. Ik ben namelijk ook een trader, en heb hier op m'n werk een Intel Xeon W-2125 met 16GB en twee keer een Radeon Pro WX 5100. Hierop zijn zes monitoren aangesloten, en hierop draaien meerdere zware excels, chrome, tradingsoftware en bloomberg/reuters vrij probleemloos. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@niekovk
Wat voor schermen gebruik je exact? Dank je wel voor je mededeling trouwens, goed om te weten dat het soepel werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

(jarig!)
Anoniem: 1127339 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:04:
Heel erg bedankt trouwens voor alle reacties en adviezen. Collega trader die geen top expert is maar wel een IT'er, gaf me aan dat SLI wel nodig zou zijn, maar heb aangegeven dat jullie daar een andere mening over hebben. Ga vanuit dat jullie het beter weten :).
IT'er != computerbouwer... ;)

En nogmaals (derde keer in dit topic): SLI is niet nodig behalve als je gaat gamen.
Wat is trouwens verstandig, wel 4K of beter 2K kiezen. Deze zelfde persoon adviseert om 75Mhz schermen te halen en niet 60Mhz, dit ivm bepaalde orderbooks die soms mega snel veranderen.
Onzin; als je naar de voorlichting van de overheid kijkt, heb je ongeveer 0.5 tot 1 seconde reaktietijd als je autorijdt. Zelfs een zeeeer getraind iemand, heeft een reaktietijd van 0.25s. Dus met 4Hz is je scherm snel zat, omgerekend, om te reageren op een grafiekje. Laat staan dat je dan je hand nog moet bewegen, een ander schermpje aanklikken, een order inleggen etc.

Koop schermen waar jij denkt het beste mee om te kunnen gaan. Ik denk persoonlijk dat je meer overzicht hebt als je 2 4K-schermen naast elkaar zet dan als je 8 2K schermen in de gaten moet houden (zelfde aantal pixels totaal, scaling 100% in je OS ingesteld).
Heeft er trouwens nog iemand een mening tussen de keuze van Intel of AMD, hoor daar verschillende meningen over.
Geen idee; maar na het posten van je eerdere belasting van je PC, zie je zelf al dat de bottleneck niet je CPU is maar mogelijk meer je RAM. Het zou aan te raden zijn om eens onderzoek te doen naar een "single socket triple-channel" opstelling of, out of the box denken, een "dual socket, quad channel" opstelling. De bandbreedte van je geheugen vliegt omhoog en dan kan je in totaal met 32GB waarschijnlijk meeeer dan goed uit de voeten.

/edit: zoek eens benchmarks van het Intel X299 socket op; en dan met name memory-bandwidth ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> DAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekovk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:58
Anoniem: 1127339 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:42:
@niekovk
Wat voor schermen gebruik je exact? Dank je wel voor je mededeling trouwens, goed om te weten dat het soepel werkt.
Weet niet precies welk type het zijn, maar zijn Dell 24' monitoren. Draaien trouwens gewoon op 60hz, gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:25
Je kan ook nog monitors daisy chainen.
Je moet dan wel een bepaalde versie Displayport hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
De PC is eindelijk klaar, zal het een weekje aankijken en aangeven hoe het gaat en uiteraard alle specs even vermelden ook, nogmaals bedankt voor alle hulp en adviezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sager
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-11-2022
Modbreak:*knip* spam. Dit hoort hier thuis.

[ Voor 155% gewijzigd door br00ky op 30-11-2018 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sager
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-11-2022
*knip* nee.

[ Voor 94% gewijzigd door br00ky op 30-11-2018 10:02 ]

Pagina: 1