Toon posts:

derde monitor aansluiten werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WMteH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-10-2018
Hallo computer deskundigen,

Ik heb een pc met daarop aangesloten 2 beeldschermen. Nu wil ik daarop een derde monitor aansluiten.
De computer hardware is in het kort als volgt:
- moederbord MSI P55-GD85
- processor Intel i7-870 2,93GHz
- grafische kaart PCI-e 2.0 x16; MSI R5770 Hawk
- 1x Eizo 23” scherm met resolutie 1920x1080; 1x Samsung 24” scherm met resolutie 1920x1200
- 8 Gb RAM geheugen

Mijn grafische kaart heeft 3 uitgangen, 1x displaypoort waarop mijn hoofdscherm is aangesloten, 1x DVI-D met daarop het tweede beeldscherm en dan is er nog een HDMI uitgang vrij.
Op deze HDMI-uitgang heb ik het derde scherm aangesloten door middel van een lange HDMI-kabel (10 meter). Ik krijg daarop echter geen schermvullend beeld. Er blijven rondom zwarte balken zichtbaar en ik kan ook niet de hoogste geadviseerde resolutie kiezen. Het beeld is ook niet scherp.

Nou heb ik al van alles op internet afgezocht naar mogelijke oplossingen. En ik krijg de indruk dat mijn grafische kaart wellicht niet meer dan 2 schermen kan aansturen, ondanks het feit dat er 3 aansluitingen op zitten. Een extra pci-e videokaart erbij zetten voor het derde beeldscherm zou wellicht een oplossing kunnen zijn. Er zitten namelijk twee pci-e slots (gen2 x16) op het moederbord.

In de handleiding van het moederbord lees ik: ‘if two graphics cards are installed at PCI-E1 en PCI-E2 slots, these two PCI-e x16 lanes will auto arrange from x16/x0 to x8/x8.’
Het aantal lanes wordt dus 2x 8 i.p.v. 1x 16 wat ik uit bovenstaande begrijp.
Ik weet alleen niet wat dat inhoud en wat daarvan de gevolgen zijn voor de beide videokaarten. Gaan mijn twee huidige beeldschermen op de MSI hawk videokaart daardoor niet meer goed functioneren?
Ik doe niets aan gamen of dat soort zaken waarbij veel grafische rekenkracht nodig is.

Als tweede videokaart had ik een simpele kaart als de MSI GeForce GT710 2 Gb op het oog of vergelijkbaars qua prijs. Die moet dan in het tweede PCI-e slot en moet de derde monitor (27 inch, 1920x1080) aansturen via HDMI. Er is daarvoor een HDMI-kabel van 10 meter nodig (om e.e.a. netjes weg te werken).

Concrete vragen zijn nu: Gaat dit werken?? Genoemde extra GeForce kaart er bij in die, via een 10 meter lange HDMI kabel, een 27 inch monitor aanstuurt op een resolutie van 1920x1080?
Gaan de bestaande beeldschermen niet op zwart o.i.d. door de halvering van het aantal lanes, whatever dat ook precies mag zijn?
Moet een tweede videokaart van hetzelfde merk zijn als de eerste?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Bij voorbaat hartelijk dank.

Alle reacties

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Advies: Probeer het eerst eens met een kortere HDMI kabel.
De kans dat 10 meter teveel is, is best wel aanwezig. Bij te lage kabelkwaliteit, zal de dataverbinding tussen videokaart en scherm mogelijk op minder hoge snelheid gaan, waardoor er onvoldoende bandbreedte is om een beeldvullende resolutie over te sturen.

Kortom: probeer het eerst eens met een kabel van maximaal 2 meter. Werkt dat wel, dan heb je gewoon een betere kabel nodig.

Verder staat er in de handleiding van de videokaart dattie gewoon 3 schermen ondersteunt, dus de kaart mag het issue niet zijn, waarmee alle verdere vragen al overbodig zijn.
Zie ook: https://www.msi.com/Graph...rt/R5770_Hawk#down-manual
quote: Uit de manual
ATI Eyefinity Technology
Run up to 3 displays from a single graphics board and expand your gaming field of view across all 3 displays
Maargoed, om de vragen toch even te beantwoorden, ondanks dat die hoogstwaarschijnlijk niet ter zake doen.

PCIe 8x/8x betekent simpelweg minder bandbreedte. Normaliter heb je 16x naar één kaart. Installeer je twee, dan krijgen ze beide 8x.
Dat kan resulteren in lagere FPS, omdat de videokaart niet snel genoeg data aangeleverd krijgt. Dat resulteert niet in verdere problemen. Alleen mogelijk minder FPS, maar dat is afhankelijk van hoeveel bandbreedte de videokaart daadwerkelijk nodig heeft. Een Radeon HD5770 is niet zo'n enorme bandbreedte vreter, dus de kans dat je minder FPS haalt is vrij klein.

En een extra videokaart hoeft niet van hetzelfde merk te zijn, of zelfs van hetzelfde type.

Aan de andere kant, een GT710 is nou niet echt een snelle jongen. Ik weet niet wat je er mee wil gaan doen, maar als je wil gaan gamen is het een hele slechte keus.
Het is niet zo dat het zware werk door de R5770 gedaan kan worden en dan uitgestuurd via de GT710. Dus als je wil gaan gamen met soortgelijke performance als je al hebt, dan zal je b.v. een 2de R5770 bij moeten kopen. (of iets totaal anders wat soortgelijke performance biedt)

Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda Magna V30 '85

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee