Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Techjuwelen -> Techmislukkingen

Pagina: 1
Acties:

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 00:41
Hoi,

Allereerst bedankt voor de geweldige serie "Techjuwelen". Ik vroeg me af of jullie ook nog een serie over techmislukkingen overwegen?

Ik denk dan aan bijv:

- Discrete Physics-kaarten (die nooit echt zijn doorgebroken).
- Video 2000 / Betamax / CD-i (nooit echt doorgebroken / ingehaald door VHS/Playstation)
- Blackberry Playbook / HP Touchpad (de mislukte iPad-concurrent)
- Microsoft SPOT Smartwatch (al uit 2004, beat that Apple!)
- Microsoft Zune
- Palm Pre (met WebOS)
- Windows Vista/ME
- Philips DCC-tapes (vs DAT/Minidisc/CD/MP3)
- Nike FUEL Band
- Nokia N-Gage / Nokia MeeGo / Blackberry Storm
- PSP Go / Wii U
- WebTV
- Google Wave/Allo/Nexus Q/Google+
- HD DVD

Echt genoeg te bedenken! Want voor 1 succesvol product, zijn er vaak eerst 10 mislukkingen nodig!

Het lijkt me erg interessant naast de 'juwelen' ook eens de geschiedenis in te duiken van mislukte producten uit het verleden - en met de kennis van nu te kijken waar het mis ging (waren ze te vooruitstrevend etc).

/ edit: overigens komt de Palm III / Palm Pilot / Psion series 3 nog langs in de serie techjuwelen? Deze voorlopers van de smartphone (pda's) mogen echt niet ontbreken - en waren ontzettend succesvol.

[Voor 13% gewijzigd door CyberMania op 14-10-2018 22:12]

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:40

Qwerty-273

Meukposter

Niet te missen is ook nog de REX 6000 pda. Onbekend voor de meesten, maar wel een juweeltje in mijn ogen. Marketing en het in de markt zetten waren wat minder succesvol...

Wikipedia: REX 6000

Erzsébet Bathory | iPod mini met 16GB | Strajk Kobiet

• TradeMarkNL
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 23:10

TradeMarkNL

Videoproducer
Een aantal producten die je noemt staan op onze lijst om nog op te nemen voor de serie. Ik weet alleen niet of we een aparte reeks gaan maken over mislukkingen, of het gewoon onder de noemer Techjuwelen plaatsen. De vraag is nl of een product een verkoopsucces moet zijn geweest om als juweel te mogen worden bestempeld. Het kan ook om een andere reden een juweel zijn, bijvoorbeeld omdat een product technologisch heel vooruitstrevend was. Zondag komt een aflevering over de Dreamcast online, dat is daar een goed voorbeeld van.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12-06 00:01

PcDealer

HP ftw \o/

Niks mis met Vista.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Doel je op die half-af uitgebrachte W7? :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Als je het vergelijkt met een onverdoofde wortelkanaalbehandeling heb je misschien gelijk...

• Kheos
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:27
ik heb de slechte naam die Vista had nooit gesnapt. Liep als een trein bij mij,
Ik heb de indruk dat de problemen die anderen hadden met Vista hoofdzakelijk driver issues waren omdat de hardware fabrikanten -hoewel ze anderhalf jaar ofzo de tijd kregen- veel te laat in actie schoten en dus maar brakke drivers op het net gooiden.

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:49
Raven schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:49:
[...]

offtopic:
Windows vista was een prima product als je de juiste hardware had.
De veranderingen waren echt gigantisch en de hardware eisen in vergelijking met XP veel hoger.
We leefde in de tijd van core2quad, dat waren gewoon niet de snelste. (wel voor die tijd).

Veiligheid was sterk verbeterd en een veel gebruiksvriendelijker ontwerp.

Maarja als fabrikanten traag zijn met het updaten van hun drivers en optimaliseren van hardware dan krijg je dit soort situaties.

[Voor 11% gewijzigd door Luchtbakker op 18-10-2018 12:03]

• MedionAkoya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:17

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

- Discrete Physics-kaarten (die nooit echt zijn doorgebroken).
U bedoelt "Discrete PhysX-kaarten van nVidia"?

Railinfra tram en metro in Amsterdam: afdeling Civiele Techniek

• Blerp
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

Blerp

Geüpgegraded

De Zune 80 was eigenlijk een best prima mediaspeler. Jaren goed plezier van gehad en voor de grootte van de harddisk die er in zat erg goedkoop :)

Zeker een juweeltje :)

If it ain’t broke, fix it till it is

To meh, or not to meh, that's... meh

• MedionAkoya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:17

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

PS Vita kan er ook bij.

Railinfra tram en metro in Amsterdam: afdeling Civiele Techniek

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
3dfx Voodoo 5 6000 past ook wel in het rijtje.

[Voor 43% gewijzigd door XWB op 18-10-2018 12:12]

It takes two fools to argue.

• tweaker2010
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 10-06 11:33

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S10

Wat dacht je van Windows ME... "Windows ME was often criticized for being buggy, slow and unstable." :+

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
MedionAkoya schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:03:
[...]

U bedoelt "Discrete PhysX-kaarten van nVidia"?
Nee, de Ageia PPU die compleet geflopt was. Dat was nog voor Nvidia de toko had overgenomen.

It takes two fools to argue.

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
De Palm Pre was echt een fantastisch toestel en zijn tijd ver vooruit. Naast deze en de Blackberry Z10 nooit andere telefoons met dezelfde gebruikerservaring gehad. Niet met iPhones en niet met Android en al helemaal niet met Windows Mobile.

• Mr. Awesome
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 20:38

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

De Nintendo Virtual Boy hoort ook wel in dit rijtje.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12-06 00:01

PcDealer

HP ftw \o/

Raven schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:49:
[...]

offtopic:
TommyboyNL schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:40:
[...]

Als je het vergelijkt met een onverdoofde wortelkanaalbehandeling heb je misschien gelijk...
Kheos schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:59:
[...]

ik heb de slechte naam die Vista had nooit gesnapt. Liep als een trein bij mij,
Ik heb de indruk dat de problemen die anderen hadden met Vista hoofdzakelijk driver issues waren omdat de hardware fabrikanten -hoewel ze anderhalf jaar ofzo de tijd kregen- veel te laat in actie schoten en dus maar brakke drivers op het net gooiden.
michelsoe12 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:02:
[...]

Windows vista was een prima product als je de juiste hardware had.
De veranderingen waren echt gigantisch en de hardware eisen in vergelijking met XP veel hoger.
We leefde in de tijd van core2quad, dat waren gewoon niet de snelste. (wel voor die tijd).

Veiligheid was sterk verbeterd en een veel gebruiksvriendelijker ontwerp.

Maarja als fabrikanten traag zijn met het updaten van hun drivers en optimaliseren van hardware dan krijg je dit soort situaties.
tweaker2010 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:22:
[...]

Wat dacht je van Windows ME... "Windows ME was often criticized for being buggy, slow and unstable." :+
Ik ben begonnen met DR DOS 6.0 (beter dan het Microsoft equivalent), toen Windows 3.11, gevolgd door 98 SE, Windows 2000, Windows XP. Ik gebruikte altijd A merk onderdelen (Abit, Asus, Kingston) en randapparatuur (HP, Logitech).

Toen kocht ik via het werk een HP dc7900 SFF Core2Duo met Vista Business. Liep als een trein. De enige reden was niet het stoppen van de updates, maar het niet meer ondersteunen van dit os door Wargaming. Ik kon me niet voorstellen het leven door te gaan zonder [MMO] World of Warships. Toen een refurbished HP Elite 8200 SFF gekocht met Windows 10.

LinkedIn WoT Cash Converter

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Volgens mij verwar je 'technische flop' en 'commercieel niet zo'n succes', Betamax/Video2000 waren geen technische flops, ze hebben het in commercieel opzicht verloren van de VHS.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SinergyX schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:21:
Volgens mij verwar je 'technische flop' en 'commercieel niet zo'n succes', Betamax/Video2000 waren geen technische flops, ze hebben het in commercieel opzicht verloren van de VHS.
A la de ZIP-drive die volgens mij nooit echt is doorgebroken?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Raven schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:22:
[...]

Ook zo'n eentje, Firewire zit ook wel in dat straatje, als je die tegenover USB zou zetten.

En in plaats van Vista (gros van de problemen was UAC) zou ik eerder OS/2 noemen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• wittereus
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 16-01-2020
[...]

ZIP was wel succesvol. 100MB op een floppy was een tijdlang ook best veel. Maar toen de CDR(W) gemeengoed werd met 650MB per disk was het snel gedaan.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

[...]

De ZIP-drive is anders redelijk populair geweest, zou ik zeer zeker niet als een flop willen betitelen. Hij werd alleen later ingehaald door de groei van de harddisks (qua opslagcapaciteit), en de CD-R(W) idd, maar dat maakt het nog geen flop.

Commercieel ook een aardig succes geweest voor Iomega volgens mij, die dingen liepen best goed :)

Benoem dan eerder de JAZ-drive (grotere broertje en beoogd opvolger van de ZIP), die is wel geflopt in commercieel opzicht.

Over de Vista-discussie hierboven.

Vista zou ik overigens zeer zeker geen flop noemen. Vergeet niet dat er destijds een actieve hetze is gevoerd tegen Vista. Veel klagers hebben het zelf niet eens gebruikt (wat ze vaak ook maar wat trots kwamen melden, zoek maar eens wat oude newsposts terug....), maar liepen de schaapskudde achterna.

Probleem met Vista was dat veel fabrikanten te lazy waren om drivers te schrijven, ook al was daar al 1+ jaar voor release een speciaal MS-programma voor om dat makkelijk te maken.

Ook stond UAC default wat te strak afgesteld waar veel over geklaagd werd. Dat dit met enkele muisklikken relatief eenvoudig was te verhelpen, dáár hoorde je de schaapskudde met klagers natuurlijk weer nooit over ;)

Daarnaast werden vele Vista-PC's uitgerust met het bare minimum aan specs, en sommigen zelfs met minder geheugen dan als minimum opgegeven. Ja, dan wordt elke PC traag. Windows 7 is ook traag op een P3 met 1 GB RAM. Dat maakt het nog geen slecht OS.

Dat zag je ook mooi terug met de later geleverde Vista-PC's, zeg maar kort voor de release van Windows 7. Die liepen opeens (rara, hoe kan het?) een stuk soepeler, omdat toen de standaard geleverde hoeveelheden geheugen steeds groter werden (4 GB aan RAM begon toen zo'n beetje de standaard te worden, en daar had Vista genoeg aan).

Heb zelf Vista jarenlang gebruikt, van moment tot release, tot moment van release van Windows 7. In het begin was de bekende Copy-bug een issue, maar dat was na een paar weken al opgelost. Sindsdien heeft Vista nooit meer problemen gegeven.

Vista pionierde met een hoop vernieuwingen die nu nog steeds worden gebruikt, zoals o.a. Superfetch, UAC etc.

Windows ME is daarentegen wél als flop te betitelen. Dit heeft Microsoft nota bene zelf ook toegegeven later :)

[Voor 60% gewijzigd door wildhagen op 20-10-2018 07:51]

Virussen? Scan ze hier!

• CyberMania
Jaaa, die was ik vergeten. OS/2 Warp mag zeker ook niet ontbreken.
Ik kan me nog herinneren dat VOBIS/ESCOM deze een jaar lang standaard meeleverden op hun computers (ipv 3.11/95). OS/2 Warp was onder de 'hood' veel stabieler dan Windows 3.11/95 en draaide zelfs Windows software.

Ik draaide het ook nog een tijdje, maar de hardware-support (en native app-support) was toch te matig.

Nog andere tips voor techjuwelen/mislukkingen:

- TransMeta Crusoe CPU (o.a. in de Vaio's gezeten)
- BeOS (volledig OS op 1 floppy incl browser)
- Gravis UltraSound (GUS)
- MSX / Amiga 500
- Motorola Droid / Nexus One / HTC Desire

[Voor 17% gewijzigd door CyberMania op 25-10-2018 12:08]

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 00:57

MsG

Forumzwerver

SinergyX schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:21:
Een flop gaat toch ook gewoon uit van het feit dat het niet aansloeg danwel de verliezende partij werd. 9 van de 10 keer is de flop niet technisch van aard, maar het niet verkrijgen van de populariteit die het nodig heeft om door te breken. Denk dat als we het beperken tot technisch inferieure producten het rijtje suggesties veel kleiner wordt, en het ook minder interessant is, omdat er een duidelijk aanwijsbare technische oorzaak aan ten grondslag ligt. Je bent ook de enige in dit topic die 'technische' en flop combineert.
wildhagen schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 07:22:
[...]

De ZIP-drive is anders redelijk populair geweest, zou ik zeer zeker niet als een flop willen betitelen. Hij werd alleen later ingehaald door de groei van de harddisks (qua opslagcapaciteit), en de CD-R(W) idd, maar dat maakt het nog geen flop.
De ZIP-drive was toch júist een flop :+?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• CyberMania
MsG schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:01:
[
De ZIP-drive was toch júist een flop :+?
De ZIP-drive was redelijk succesvol. De JAZZ daarna was een redelijke mislukking.
Ook leuk waren de QIC-25 tapes voor backup. Kon je veel op kwijt! :-)

En natuurlijk:

- I-Mode (KPN/Japan)

- Piepers

[Voor 30% gewijzigd door CyberMania op 25-10-2018 12:22]

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 00:57

MsG

Forumzwerver

offtopic:
Ik doelde er op dat er 'floppies' in gaan :-P.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• stfn345
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:43
Afhankelijk van de definitie van webtv is het juist een enorm succes geworden :)

Webtv is: browsen van het internet op een televisie, maar WebTV wordt tegenwoordig meer gebruikt voor het kijken van media op internet. (Netflix, youtube, videoland, uitzendinggemist etc.) en dat kan ik niet bepaald een mislukking noemen :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True