Toon posts:

Kozijnen of voegwerk als eerste aanpakken?

Pagina: 1
Acties:

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Een zijdelings gerelateerde vraag:
Ik heb een scherpe offerte voor het plaatsen van kunststof kozijnen (incl. voordeur/achterdeur) ontvangen.
Nu wil de leverancier zo snel mogelijk gaan plaatsen. Ik heb echter een huis waarvan het voegwerk erg slecht is, incl. enige herstelwerk op de hoekpunten van het huis. Hiertoe moeten alle voegen worden uitgeslepen en opnieuw aangebracht worden.

Welke klus is nu het handigst om het eerst te doen? Persoonlijke voorkeur is voegen, gevolgd door het plaatsen van de kozijnen. Ik hoor veel horrorverhalen van (cement-) waas na het voegen en als ik dit zou kunnen voorkomen door de voegen eerst te doen, dan klinkt dat aantrekkelijk. De kozijnenboer raadt mij echter aan eerst de kozijnen te plaatsen, aangezien de kans op beschadiging van het voegwerk reëel is tijdens het plaatsen.

Wat is wijsheid in jullie optiek? Beide klussen gaan sowieso op korte termijn worden uitgevoerd...

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:57

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 17:52
Is plaatsen met een dunne beschermingsfolie erop een optie? Kun je deze na het voegen verwijderen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:38
Beschadiging van het voegwerk is makkelijker te repareren dan schade aan de kunststof kozijnen.

Overigens gaan ze dan wel lomp te werk bij het plaatsen van de kozijnen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 21:56
Iedere onderaannemer wil als eerste en de schade die dan wordt veroorzaakt door de volgende is zijn verantwoording niet. Uitslijpen van de voegen is een groter risico dan beschadiging door plaatsing kozijnen.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:57
Persoonlijk zou ik eerst laten voegen.

Maar goed, let's be honest, het moet allebij kunnen zonder de rest van je huis te vernaggelen - zeker als het door een gedegen aannemer wordt gedaan.

Wij hebben het voegwerk pas 1-2 jaar na de rest van de verbouwing laten doen, geen enkele beschadiging of probleem gehad.

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:01

rickysedai

Whoop whoop

Ik heb beide klussen ook laten doen thuis. Zonder enige twijfel zijn de voegers ruwer, lomper en veroorzaken ze de meeste schade. Het uithakken van de voegen is echt een lomp karwei. Een kras op het kozijn is echt zo gezet. De kozijnen waren relatief snel verwijderd en het plaatsen van de nieuwe kozijnen was vooral stelwerk, maar echt geen lomp breekwerk. Ook waren mijn kozijnen veel duurder dan het voegen. Ik zou echt eerst voegen!

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Met kozijnen slopen gebeurd er normaal gesproken niks met je voegwerk.

Zou me meer druk maken dat de kozijnenboer op korte termijn tijd heeft. Over het algemeen is iedereen druk in de bouw en hoef je van niemand iets te verwachten de eerste 2 a 3 maanden.

En kozijnen plaatsen in de winter moet je maar net zin in hebben met de kou.

Hier zijn de nieuwe kunststofkozijnen afgelopen week geplaatst met super weer. Besteld net voor de vakantie. De fabriek kan de montage ploegen niet bijhouden, dus de voordeur ontbreekt nog even en wordt later geplaatst. (Schade na productie en dus wachten op nieuw profiel)

Eventuele schade aan voegwerk is makkelijker te maken dan schade aan kunststofkozijnen.

[Voor 6% gewijzigd door Erwin_83 op 15-10-2018 12:08]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heren/Dames, klinkt als een helder verhaal, dank jullie wel.

Het is mij duidelijk dat er een voorkeur mag worden uitgesproken om eerst de voegen te doen en daarna pas het kozijnwerk.

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Mijn keuze zou zijn, voegen uitslijpen -> plaatsen kozijnen -> voegen.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Iemand die specie resten van je raam of kozijn krabt wil je toch ook niet?
Zou zeggen eerst voegwerk klaar en erna de kozijnen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:48
Dat raam en kozijn kan je gewoon beschermen. Bij het verwijderen van kozijnen kan blijken dat er stenen of bijvoorbeeld waterslagen los zitten, dat zou ik liever merken voor het voegen want blijf je anders altijd zien.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:01
plaspvd schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:42:
Mijn keuze zou zijn, voegen uitslijpen -> plaatsen kozijnen -> voegen.
Exact mijn gedachte, misschien ben je dan sneller klaar om de kozijnen geplaatst te hebben. Laat je de kozijnen nog in de folie zitten en/of plakt ze af, dan kan die specie ook weinig kwaad.
Enige nadeel zou kunnen dat er steigers in de weg staat bij 't plaatsen van de ramen, of ze zijn juist handig :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee