Toon posts:

CPU op 100% load zonder verklaarbare reden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BAXX
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-09-2022
Hallo,

Sinds vanochtend heb ik een probleem met mijn CPU. Hij schiet na het opstarten op 100% load en hier door wordt mijn pc verschrikkelijk traag. Taakbeheer geeft geen programma’s aan die zo veel van mijn CPU vragen. Na een tijdje neemt deze load af en schiet hij tussen de 20 en 100%. Een simpel programma trekt hij dan al bijna niet meer. Opmerkelijk is dat de temps wel normaal blijven, zelfs onder full load.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mobo: rog strix Z370-F
CPU: i5 8600k (nooit OC)
CPU cooler: nzxt kraken x62 (werkt)
RAM: 16gb corsair ddr4 @ 2666 mhz
GPU: msi gtx 780 TI
Ssd: samsung 850 evo 500gb

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- De computer werkt normaal in safe mode.
- Malwarebites heeft niks raars kunnen vinden.
- Opstartprogramma’s uitgeschakeld

Ik hoop dat één van jullie mij uit de brand kan helpen.

Mvg, BAXX

Alle reacties

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:51
Welke versie van Windows (1709, 1803 of 1809) draai je? Ik heb gemerkt dat bij 1809 in taakbeheer het percentage load niet altijd overeenkomt met wat het werkelijk is. Daarnaast: wat zijn je temps idle? En als de load 100% is?

V&A advertenties

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-06 17:25

OmeJoyo

This is me

Als die 100% aangeeft in taakbeheer, dan ziet ie het process ook. Sorteer eens op processorverbruik in taakbeheer, dan zie je gelijk welke processen er zo druk zijn.

Wat is normaal voor de temperatuur?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:40
Wat geeft broncontrole (resmon in uitvoeren) aan bij de processen welke de processor gebruiken?

[Voor 13% gewijzigd door Montaner op 14-10-2018 18:12]

• BAXX
Ik gebruik momenteel windows versie 1809. Mijn temps blijven zowel onder load als idle rond de 30 graden. In taakbeheer geeft die dus geen processen aan die zoveel gebruiken. Hierdoor weet ik dus ook niet wat de oorzaak is.

• BAXX
Op het moment van schrijven is de load gezakt naar zo’n 20%. Helaas is de pc nog steeds verschrikkelijk traag. Broncontrole geeft alleen aan dat NT Kernel & System zo’n 20% vraagt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Traag is een perceptie. Als je aangeeft dat de CPU 20% doet, is je traagheid dus ergens anders zoals bijvoorbeeld een volle schijf of hoge I/O of een tekort aan RAM.

Vergeet ook niet dat in 1809 een verkeerde audio-driver van Microsoft/Intel is meegeleverd; misschien zit die wel dwars? Heb je al gekeken of er updates zijn voor je systeem met de Intel Driver Assistant?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• BAXX
Bedankt voor alle reacties, ik ben er achter gekomen wat er mis ging. Schijnbaar zit de nieuwe nvidia driver 416.34 dwars. Heb deze nu verwijderd met DDU en de pc loopt weer zoals voorheen :).

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Ok, misschien simpele vraag, maar wáár geeft hij dan 100% load aan?
als dat in taakbeheer is, dan moet hij het proces ook weergeven,
Als hij 100% load zou hebben zou ook je temp niet op 30c blijven, dus het lijkt erop dat iets je systeem/cpu hangt....

O, mooi dat je het gevonden hebt, en goed om te weten dat ook 416.34 niet stabiel is.

[Voor 14% gewijzigd door zion op 14-10-2018 19:46]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• BAXX
in taakbeheer zelf gaf hij 100% load aan zonder enige taken weer te geven die hier voor zorgde. Ik vond het ook al apart dat er niks met m'n temps gebeurde. Maar na het verwijderen van de nieuwe nvidia driver werkt alles weer zo als het hoort.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:47

Eagle Creek

Breathing security

Maak eens een screenshot van Taakbeheer, tabblad Details, nadat je op de kolom processor hebt gebruikt.
Specifiek dat scherm wil ik graag van je zien.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• BAXX
Eagle Creek schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:50:
Maak eens een screenshot van Taakbeheer, tabblad Details, nadat je op de kolom processor hebt gebruikt.
Specifiek dat scherm wil ik graag van je zien.
https://imgur.com/etazp2J

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:17
Oké, maar dan waar het proces in beeld komt welke de hoge load veroorzaakt.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-10-2022

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Uszka schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:14:
Oké, maar dan waar het proces in beeld komt welke de hoge load veroorzaakt.
Als je goed kijkt staat taakbeheer op hoogste eerst en daar staat 0%, de foto is correct.
Hier een screenshot van de mijne, van hoog naar laag. Pijltje staat exact hetzelfde als op zijn foto:

Edit:
Ik denk dat je toch ergens malware hebt staan, coinminer, virus of zoiets dergelijks.
Typ in het zoekvenster onderin eens msconfig en kijk eens bij services wat er allemaal op de achtergrond loopt.

[Voor 19% gewijzigd door DaLoona op 14-10-2018 20:24]

MSI MEG B550 Unify-X#R7 5800X#Arctic Liquid Freezer II 280#MSI RTX3080 Gaming-X Trio#16GB G-Skill DDR4@3733MHz, C15-1T#Samsung 860 EVO 250GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD Elements 4TB#Be Quiet! Dark Power Pro 11, 850W/Dark Base 700

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Dat is het Processen tabblad, maar zoals ik zei zie ik graag het Details tabblad..

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:27
Ik gok dat er iets mis is met de power state. De processor is nu zo laag geklokt dat niets doen al 100% is.

Check met cpu-z welke kloksnelheid je nu draait.

• BAXX
Eagle Creek schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:25:
[...]

Dat is het Processen tabblad, maar zoals ik zei zie ik graag het Details tabblad..
Die heb ik helaas niet meer. Die ik kan ik alleen nog tevoorschijn halen als ik die nieuwste driver van nvidia weer download.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-06 17:25

OmeJoyo

This is me

DaLoona schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:21:
[...]

Als je goed kijkt staat taakbeheer op hoogste eerst en daar staat 0%, de foto is correct.
Hier een screenshot van de mijne, van hoog naar laag. Pijltje staat exact hetzelfde als op zijn foto:
[Afbeelding]

Edit:
Ik denk dat je toch ergens malware hebt staan, coinminer, virus of zoiets dergelijks.
Typ in het zoekvenster onderin eens msconfig en kijk eens bij services wat er allemaal op de achtergrond loopt.
Bij jou kunnen we de Scrollbalk zien en dat ie bovenin staat. Onmogelijk dat als alles vertraagt ook niet een ander process een paar procent pakt en alles 0 is.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-10-2022

DaLoona

Certified nutcase since 1974

OmeJoyo schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:27:
[...]

Bij jou kunnen we de Scrollbalk zien en dat ie bovenin staat. Onmogelijk dat als alles vertraagt ook niet een ander process een paar procent pakt en alles 0 is.
Staat er in mijn optiek los van, want anders krijg je een ander beeld (probeer maar eens ;) ).
Wat wel kan is dat, onder het tabblad beeld, de bijwerksnelheid stop is gezet, dan kan je ook 0% krijgen.

Edit:
Of zoals @Eagle Creek al zei, het tabblad details even nakijken (my bad, niet hele post gelezen), of m.b.v. msconfig, even kijken bij services wat er allemaal draait op de achtergrond.

[Voor 18% gewijzigd door DaLoona op 14-10-2018 20:34]

MSI MEG B550 Unify-X#R7 5800X#Arctic Liquid Freezer II 280#MSI RTX3080 Gaming-X Trio#16GB G-Skill DDR4@3733MHz, C15-1T#Samsung 860 EVO 250GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD Elements 4TB#Be Quiet! Dark Power Pro 11, 850W/Dark Base 700

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

BAXX schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:27:
[...]

Die heb ik helaas niet meer. Die ik kan ik alleen nog tevoorschijn halen als ik die nieuwste driver van nvidia weer download.
Ik snap je antwoord niet. Is toch een kwestie van opnieuw starten, wachten tot de CPU 100% is en een screenshot maken? Dat staat los van de nVidia driver.

[Voor 4% gewijzigd door Eagle Creek op 14-10-2018 20:41]

• BAXX
Eagle Creek schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:40:
[...]

Ik snap je antwoord niet. Is toch een kwestie van opnieuw starten, wachten tot de CPU 100% is en een screenshot maken? Dat staat los van de nVidia driver.
De problemen die ik ondervond kwamen door de meest recente nvidia drivers. Die heb ik inmiddels verwijderd. Dus die cpu load van 100% krijg ik niet meer.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Ah, daar had ik dan weer overheen gelezen. Dank voor je reactie.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee