Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Opstellen van bedraad thuisnetwerk.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kdegens
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 01-05 23:53
Hoi,

Thuis gaat er al een tijdje het idee rond om de problemen rond de internet snelheden thuis op telossen door kabels te trekken en gebruik te gaan maken van meerde AP. Nu Ziggo de stekker uit analoge tv gaat trekken is de mogelijkheid om de coax kabels te vervangen voor ethernet kabels ter spraken gekomen.

Huidige situatie:

We maken nu gebruik van de standaard apparatuur die geleverd word bij het Ziggo max pakket in combinatie met een powerline adapter naar zolder waar een sitecom router staat waarvan DHCP is uitgeschakeld(verder niks aan de instellingen veranderd) nu word er benden zo als verwacht de geadverteerde snelheden behaald maar in het rest van het huis niet (1e verdieping 100mbit ziggo AP/ 10 mbit zolder AP en zolder 15mbit ziggo AP/ 30 mbit zolder AP) nu snap ik dat de snelheden van zolder ook belabberd zijn vanwege de poweline adapter.

idee/wens:

Op dit moment loopt er van uit de modum een enkelen coax kabel naar de 1e verdieping (kamer broertje) waar deze gesplitst word in een kabel voor zijn tv en een kabel die door getrokken is naar zolder. het idee is daarom ook om de coax kabel te verwijderen en vanuit de modum een ethernet kabel naar de 1e verdieping te trekken en hier een AP met ingebouwde of icm een switch te plaatse. Vanuit daar zou dan een 2e kabel worden door getrokken naar zolder. werkt deze manier van doorlussen of dienen er 2 kabels vanuit de modum getrokken te worden? wanneer er op elke verdieping een bedaarde aansluiting is lijkt het mij handig hier dan ook een AP neer te zetten voor een goede wifi verbinding maar hoe dient dit gedaan te worden? Nu heb ik geprobeerd beide de zelfde ssid te geven maar kwam het wel eens voor dat mijn telefoon volgens mij verbonden bleef met de AP van zolder wanneer ik benden zat, vandaar dat er nu 4 ssids zijn (2x 5ghz en 2x 2,4 ghz). zijn hier nog oplossingen voor om dit voor om dit op een beetje betaalbare manier op te lossen?

Online ben ik hier al de unifi lijn van ubiquite tegen gekomen maar dan moet ik er volgens mij 3 aanschaffen wat best prijzig is zeker gezien het feit dat er al een sitecom AP is die dan overbodig word.

budget is rond de 250 euro voor de switch AP en bekabeling (+-8 meter nodig)

Sitecom AP is een X8AC1750

[Voor 0% gewijzigd door Kdegens op 14-10-2018 17:54. Reden: Toevoeging]

Alle reacties

• John767
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:12
Met de Unifi lijn kunnen alle APs samenwerken onder één netwerknaam. Dus naadloos verbinden met het sterkste AP zonder dat je verbinding verliest.

Zou echt de beste uitgave zijn die je kunt doen. Kies voor 2x een Lite, LR of Pro met een Cloud key. Switch hoeft niet perse Ubiquiti te zijn, maar is wel leuk.

Deze APs hebben al een beter bereik dan welk ander consumenten product, en is altijd uit te breiden.

De snelste routers op papier zijn in de praktijk vaak niet veel sneller dan de AP van Ubiquiti, maar het bereik en kwaliteit van de verbinding is veel beter met Ubiquiti. En daar doe je het voor.

• Kdegens
Oke, dus als ik het goed begrijp zou ik 2 unifi AP moeten aanschaffen voor het naadloos wissel tussen verbinding echter waar dient die cloud key voor, zorgt deze voor de naadloze overgaan? Als ik de product omschrijving lees kom ik er namelijk niet echt achter waar deze voor dient..

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:35
Op de cloud key draait de Unifi controller software, maar deze heb je enkel nodig als je instellingen wil aanpassen, dus kun je net zo goed op een van je pc's installeren. Pas als je gastenportals ed gaat gebruiken dient de software continu te draaien en is een cloud key of bv raspberry wel handig.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Prima plan maar hoezo is de rede dat Ziggo analoge TV gaat uitfaseren voor jou (pas?) een rede om 't interne COAX op te ruimen? Over COAX kan prima digitaal signaal gezet worden en dat doet Ziggo dan ook :+

Zoals ik 't lees woon je nog bij je ouders thuis aangezien je 't hebt over de kamer van je broertje.... Denk even goed ná voordat je wat COAX kabels gaat verwijderen en je ouders én broertje dadelijk geen (lineaire) TV meer kunnen kijken!!

Voor €250,- doe je overigens niet héél véél.... 2 UBNT AP's gaat wel lukken maar, je hebt meer nodig dan dat alleen... 8)

[Voor 59% gewijzigd door Will_M op 14-10-2018 16:39]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Kdegens
Ja dat is zeker waar echter gaan onze tv’s niet echt lekker om met het digitale singiaal (soms wel 5+ sec zwart beeld tussen het zappe) en gezien de grennige hoeveelheid dat er tv gekeken word hebben ik en mn broertje liever een betere internet verbinding. En de brief van ziggo was natuurlijk erg handig om vaderlief zo ver te krijgen om kabels te willen gaan trekken😇

• Groentjuh
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:15
Dit probleem kun je het beste systematisch benaderen. Begin eens bij de modem en loop stap voor stap de verbindingen na! Ziggo bekabeld geeft waarschijnlijk de volledige snelheid (400Mbit?). Aan de modem zit een powerline-verbinding. Wat is de maximale snelheid aan de andere kant van die powerline-verbinden (bekabeld)? Heb je nog andere netwerkkabels naar plekken in het huis lopen?
Doe dit voor alle verbindingen en dan kom je er snel achter waar de bottlenecks zitten!

Voor wifi kun je ongeveer hetzelfde doen. Meet in de verschillende ruimtes en kijken waar het accesspoint van Ziggo echt geen goed bereik meer heeft. Op die plek moet dan namelijk een AP gehangen worden. Eventueel zelfs met minder zendvermogen zodat de overlap tussen de access points niet te groot word.

Jouw verhaal lezend zit jouw probleem waarschijnlijk in de powerline-verbinding en eventueel bij de sitecom AP. Om nog preciezer te zijn: Misschien ook in het apparaat waarmee je meet?! 400Mbit/s is flink voor wifi! Waarschijnlijk moet je op zoek naar manieren om diezelfde verbinding(en) zonder powerline-verbinding te maken.

Ziggo levert digitale TV nog steeds over de coax, dus tenzij je of heel veel geld over hebt en Ziggo's signaal via complexe oplossingen op je LAN wilt zetten (of je broertje geen TV meer wil kijken!) zou ik die kabel laten zitten. Misschien kan de UTP kabel door dezelfde leiding erbij en daarna door naar de zolder?

Als je digitale TV storing heeft, moet je vooral kijken of de coax kabel goed is. Is die goed afgeschermd of gebruik je verouderde kabels?

Het roamen tussen access point is verantwoordelijkheid van de "clients". Als jouw telefoon niet wil roamen, dan is er veel nodig om dat alsnog voor elkaar te krijgen.

• Kdegens
Meetingen speed test met eerst iphone 7 en daarna met een msi gs 63 uit 2016
Snelheden in Mbps
Ziggo AP 5ghz
Woonkamer: 260 en 367
Slaapkamer broertje 207 en 245
Zolder: geen berijk en 2

Sitecom 5 GHz
Woonkamer: 21 en 33
Slaapkamer broertje 37 en 41
Zolder 40 en 44

Dat de coax kabel moet wijken voor ethernet is geen probleem we kijken na genoeg geen tv en wanneer we dit wel wensen te doen zou dit via de chrome cast kunnen

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mooi.... En wat doet 't 2,4Ghz deel?

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Kdegens
2,4 ghz deel

ziggo
woonkamer 44
slaapkamer 41
zolder 18

sitecom

woonkamer 15
slaapkamer 24
zolder 31

• Groentjuh
Ik ben benieuwd naar wat je gewenste snelheid voor die locaties is. Op zich heb je overal best redelijk bereik.

Je hebt op de 2,4 GHz door 2 vloeren heen best redelijk bereik. Het huis heeft duidelijk geen gewapend betonnen vloeren en op 2,4GHz kan de grote overlap inderdaad voorkomen dat je apparaat naar het juiste access point roamt.

Met deze resultaten kun je misschien overwegen om een access point centraal op de eerste etage te hangen. Mogelijk dekt dat access point dan het hele huis met een goede snelheid. Ook voorkom je dat je allerlei problemen met roaming tussen APs in huis haalt. In dat geval heb je op je lijstje:
- 1 goed access point nodig
- CAT6A UTP kabel met solid kern als de kabel door buizen wordt getrokken en daarna niet meer hoeft te buigen.

Aansluit materiaal optie #1:
- WCD voor UTP om de kabel netjes aan de muur te laten eindigen. (ik weet niet hoe de coax nu is afgewerkt...) Eventueel 2 maal als beneden ook een WCD nodig is.
- patchkabel voor WCD naar modem
- patchkabel voor WCD naar AP al de AP zonder patchkabel komt

Aansluit materiaal optie #2:
- 2 UTP stekkertjes om op beide uiteindes van de kabel te zetten. Let hierbij op of de kern van de UTP kabel vast/solid is of stranded is. Met een solid kern moeten de stekkertjes daarvoor geschikt zijn.

UTP naar zolder leggen zoals jouw post aangaf is ook een optie. Dan heb je een gigabit switch nodig bij je broertje en bovenstaande aansluitmateriaal 2 maal. (En eventueel een andere AP indien de access point niet meer voldoet)

• John767
@Groentjuh Met Ubiquiti heb je geen last van roaming tussen verschillende AP's, omdat dat juist het doel is van dat merk. Je schakelt naadloos over. Met verschillende merken ga je daar wel last van hebben.

Had eerst ook thuis een enkele Asus AC88U router op de eerste etage, maar met Unifi AP's is het bereik gewoon beter. Misschien op papier wat langzamer, maar in de praktijk is er weinig verschil.

Maar feit blijft dat een enkele Unifi AC Pro of LR (Long Range) veel meer bereik zal hebben dan het Ziggo modem en de Sitecom bij elkaar. Mocht het toch niet helemaal werken zoals je wilt, voeg je later een AP toe.

Centraal de AP ophangen is wel een goed idee, bij voorkeur op de eerste etage als je daar kan komen met ene kabel.

• Groentjuh
@John767, ik noem nergens dat welke AP(s) de TS moet nemen. Voor alle APs geldt: Plaatsing is belangrijk. Ook een Unifi kan niets als te veel demping (van muren/vloeren/plafonds) tussen de AP en de client zit.

Als de TS niet weet welke AP het beste past in de door hem gewenste planning, dan kan hij dat natuurlijk hier vragen.

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14-06 06:09

kevinl

Yellow van

Zonder dit topic te kapen. Wat is een goede gemiddelde unifi setup? Voor een woning met drie etages. Ik las dat je gebruik kan maken van een AP LR op de eerste verdieping. Heb je dan bereik op zolder en in de woonkamer. De vloeren zijn van beton.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• John767
@kevinl Begin met een Pro of LR, en breid het uit als dat nodig is. Voor testen kan je de AP tijdelijk even aansluiten, heb je een beter bereik nodig, dan een extra AP kopen. Eerste verdieping aan de wand is een goede start.

@Groentjuh Was ook geen aanval, maar verschillende merken werken algemeen gezien niet goed samen (al is het dezelfde techniek). Ubiquiti is daar echt heel goed mee bezig wat dat betreft, want het werkt gewoon goed.

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 05-06 01:40
kevinl schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:12:
Zonder dit topic te kapen. Wat is een goede gemiddelde unifi setup? Voor een woning met drie etages. Ik las dat je gebruik kan maken van een AP LR op de eerste verdieping. Heb je dan bereik op zolder en in de woonkamer. De vloeren zijn van beton.
GEEN AP-AC LR gaan hangen, dit heeft namelijk 0 toegevoegde waarde in je woning, deze heeft alleen een extra antenne in de 2,4GHz die je juist zoveel mogelijk wilt vermijden.
Als je een 3x3 MiMo setup nodig bent (of gewoon omdat het kan) zou ik je de Pro aanraden, anders een AC Lite.

De AP-AC LR is hooguit interessant in bedrijfshallen waar je geen hoge snelheid nodig hebt voor b.v. terminals die gebruikt worden maar wel een hoge dekkingsgraad moet hebben.

Als je echt geld over hebt kan je altijd kijken voor de SHD, HD of de XG accespoints, maar dan praat je al over extremere bedragen ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14-06 06:09

kevinl

Yellow van

Annuk schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:43:
[...]

GEEN AP-AC LR gaan hangen, dit heeft namelijk 0 toegevoegde waarde in je woning, deze heeft alleen een extra antenne in de 2,4GHz die je juist zoveel mogelijk wilt vermijden.
Als je een 3x3 MiMo setup nodig bent (of gewoon omdat het kan) zou ik je de Pro aanraden, anders een AC Lite.

De AP-AC LR is hooguit interessant in bedrijfshallen waar je geen hoge snelheid nodig hebt voor b.v. terminals die gebruikt worden maar wel een hoge dekkingsgraad moet hebben.

Als je echt geld over hebt kan je altijd kijken voor de SHD, HD of de XG accespoints, maar dan praat je al over extremere bedragen ;)
Bedankt voor je reactie.
Ik heb T-Mobile glasvezel aangevraagd. En ik was al op het punt om een dure Netgear wifi switch router aan te schaffen. Voor wifi op de begane grond. Voor op zolder ben ik bang om met een aparte AP aan de slag te gaan.

Totdat ik over unifi las. Dus vroeg ik me af wat je minimaal nodig hebt. Dan kan ik kijken wat het zaakje allemaal kost.

Ik heb nu onderhand begrepen dat je het volgende nodig hebt:
- USG
- Switch met POE 60w
- AP lite of pro dus

Dit wil ik aan de Draytek hangen in eerste instantie. Als het eenmaal werkt dan ga ik proberen de glasvezel rechtstreeks op de USG te zetten.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• Kdegens
@Groentjuh de wens is om zowel de woonkamer, slaapkamer broetje als zolder 300+ mbit te behalen wat nu echter allen benden en deels op de slaapkamer word behaald.

• Bullet NL
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22:17

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Kdegens schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:55:
Hoi,

Thuis gaat er al een tijdje het idee rond om de problemen rond de internet snelheden thuis op telossen door kabels te trekken en gebruik te gaan maken van meerde AP. Nu Ziggo de stekker uit analoge tv gaat trekken is de mogelijkheid om de coax kabels te vervangen voor ethernet kabels ter spraken gekomen.

Huidige situatie:

We maken nu gebruik van de standaard apparatuur die geleverd word bij het Ziggo max pakket in combinatie met een powerline adapter naar zolder waar een sitecom router staat waarvan DHCP is uitgeschakeld(verder niks aan de instellingen veranderd) nu word er benden zo als verwacht de geadverteerde snelheden behaald maar in het rest van het huis niet (1e verdieping 100mbit ziggo AP/ 10 mbit zolder AP en zolder 15mbit ziggo AP/ 30 mbit zolder AP) nu snap ik dat de snelheden van zolder ook belabberd zijn vanwege de poweline adapter.

idee/wens:

Sitecom AP is een X8AC1750
Waarom je huidige COAX kabels niet vervangen voor een dual-kabel?

Zie bijvoorbeeld dit: http://www.coaxcombikabel...kabel-coax-utp-kabel.html

Cogitationis poenam nemo patitur

• doc
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 06-06 12:31
Of je huidige COAX kabels als UTP gebruiken, dat scheelt kabels trekken

https://www.hirschmann-mu...31/INCA-1G-white-SET-shop

Me Tarzan, U nix!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:47
Even terug naar de reden van dit hele verhaal. Omdat Ziggo het analoge signaal stopzet heb je nu UTP/WiFi weet ik veel wat nodig? Digitale TV van Ziggo gaat namelijk ook gewoon over de coax kabel heen en is al een aantal jaar gratis te bekijken. Via UTP of Wi-Fi is er op dit moment geen mogelijkheid (los van de Ziggo app) om TV te kijken. Dat zal voorlopig gewoon over DVB-C (waar de C voor cable, dus coax staat).

Daarnaast, voor welke toepassing heb je via Wi-Fi 300Mbit nodig? De data intensieve apparaten bij mij, zoals een NAS, zijn bekabeld aangesloten op GBit. Dat wil je niet over Wi-Fi.

[Voor 18% gewijzigd door jongetje op 15-10-2018 16:07]

• John767
kevinl schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:01:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Ik heb T-Mobile glasvezel aangevraagd. En ik was al op het punt om een dure Netgear wifi switch router aan te schaffen. Voor wifi op de begane grond. Voor op zolder ben ik bang om met een aparte AP aan de slag te gaan.

Totdat ik over unifi las. Dus vroeg ik me af wat je minimaal nodig hebt. Dan kan ik kijken wat het zaakje allemaal kost.

Ik heb nu onderhand begrepen dat je het volgende nodig hebt:
- USG
- Switch met POE 60w
- AP lite of pro dus

Dit wil ik aan de Draytek hangen in eerste instantie. Als het eenmaal werkt dan ga ik proberen de glasvezel rechtstreeks op de USG te zetten.
De USG is een router, en de single pack van de AP's worden geleverd met POE adapter. Je kan dus ook beginnen met alleen een AP als je toch je Draytek gaat gebruiken, en later uitbreiden. Heb het zelf ook zo gedaan (en is best verslavend als je er aan begint ;) ).

Alles werkt ook los van elkaar, maar geweldig goed samen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True