Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Upgrade van mijn (te) oude game-PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheProf82
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21-06 13:32
Beste Tweakers! Ik ben al sinds een jaar of 20 een PC-gamer en merk de laatste tijd dat mijn PC er niet zo'n zin meer in heeft met nieuwere games. Ik game zeker geen tientallen uren per week, maar games zoals Battlefield (V) speel ik liever op PC dan op mijn Playstation. Ik wil graag zo veel mogelijk onderdelen van mijn huidige PC hergebruiken. Ik heb nu:
- Intel i5 4570S
- 8GB ram (2x4GB, DDR3 1600)
- MSI GTX 970 4GB
- MSI B85M-E45 - Moederbord
- Dell monitor, 1440p (60fps max)
- ~600GB aan SSD-ruimte
- PSU: nu even niet bekend, mogelijk herbruikbaar

Ik zoek een?
Ik zou graag een aantal onderdelen willen vervangen zodat ik weer een beetje kan gamen. Ik hoef niet in 1 keer al het bovenstaande te vervangen, maar merk bij games dat mijn CPU en RAM vaak tekort schieten. Ik denk dat mijn GPU nog wel even meekan; en bij vervelende problemen zou ik die ook direct opvolgend kunnen vervangen.

Wat is je budget?
Voor RAM, CPU en moederbord zat ik te denken aan zo'n 400-500 euro. Als ik voor minder vrijwel geen prestaties inlever is dat natuurlijk prima.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. Waar mogelijk behoud ik mijn ram. Ik zie dat de Ryzen CPU's betaalbaarder lijken, dus daar gaat zeker mijn interesse van uit. Het lijkt erop dat mijn moederbord namelijk sowieso moet worden vervangen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Vooral gamen. Allicht de nieuwe Call of Duty (met name blackout), battlefield 5, overwatch (werkt prima op deze machine), etc.

Beste antwoord (via TheProf82 op 15-10-2018 19:59)

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
Dan word het toch een systeem upgrade,cpu is nu sowieso echt te traag voor bf5.

Met de BF games krijgt de cpu zwaar, een i5 is niet afdoende.
ik zou zeker ook gaan voor de Ryzen set,dat is een prima upgrade.

De gpu is ook al aan de krappe kant,maar met die games,zal je nu het meeste winst behalen met een cpu,geheugen upgrade.

[Voor 24% gewijzigd door freaky35 op 15-10-2018 13:24]

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Met jouw budget kom je al gauw op zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 165,-€ 165,-
1MSI B450 Tomahawk€ 105,05€ 105,05
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,05€ 25,05
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 138,-€ 138,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,10

En dus eventueel een voeding:
https://tweakers.net/pric...e/716841;1112039;1182867/

[Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 14-10-2018 14:09]

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:45
Ik zou beginnen met alleen je geheugen uitbreiden naar 16GB. Je kan wel voor €500 je processor en moederbord ook gaan upgraden, maar uiteindelijk ga je daar waarschijnlijk maar heel weinig winst mee behalen.

Zelf heb ik een i5 3550 met 16GB geheugen en ik vind het qua processors nog lang niet waard om te upgraden.

[Voor 23% gewijzigd door Hahn op 14-10-2018 14:04]

The devil is in the details.

• eSCe
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14-06 18:56
BF 1 & V hebben wel veel baat bij de extra cores merk ik uit ervaring. Ben zelf van een 3570K naar een X2700 overgestapt en merkte echt wel dat dit een serieuze bottleneck was.

• TheProf82
Hahn schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:03:
Ik zou beginnen met alleen je geheugen uitbreiden naar 16GB. Je kan wel voor €500 je processor en moederbord ook gaan upgraden, maar uiteindelijk ga je daar waarschijnlijk maar heel weinig winst mee behalen.

Zelf heb ik een i5 3550 met 16GB geheugen en ik vind het qua processors nog lang niet waard om te upgraden.
Dit verschilt, zoals aangegeven per game. BF5 lijkt inderdaad lastig te worden op mijn i5. Als ik puur mijn RAM uitbreid naar meer DDR3 ram, ben ik bang dat ik alsnog over een tijdje alles mag vervangen. Inclusief het 'nieuwe' DDR3-RAM. De optie zoals aangegeven in de 1e post ziet er prima uit. Maar nu twijfel ik toch een beetje :-). Is er zicht op ontwikkelingen in CPU-land die een mid-range CPU als de Ryzen 2600 als nutteloos bestempelen over 2 jaar?

Als zo'n CPU weer jaren mee gaat met 16 (of zelfs 32, op lange termijn) GB RAM, dan kan ik, wanneer ik wil, mijn GPU upgraden en weer jaren ongestoord gamen :-).

Battlefield 5 heb ik inderdaad geprobeerd op mijn huidige systeem, en dit draaide zelfs op de laagste resolutie en settings als enorme stront. Waar dat door komt, weet ik niet precies, maar waarschijnlijk een combinatie van RAM en CPU.

Ik zit nu in een situatie waarin ik PC-games niet aanschaf omdat ik bang ben dat het slecht draait, en dat wil ik voorkomen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• freaky35

De gpu is ook al aan de krappe kant,maar met die games,zal je nu het meeste winst behalen met een cpu,geheugen upgrade.

[Voor 24% gewijzigd door freaky35 op 15-10-2018 13:24]

• TheProf82
freaky35 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:15:

De gpu is ook al aan de krappe kant,maar met die games,zal je nu het meeste winst krijgen met een cpu,geheugen upgrade.
Dat leek mij ook, dankje voor je reactie. Bovendien kan een GPU-upgrade altijd weken/maanden/jaren later afhankelijk van mijn voorkeuren. Misschien zal ik dat ooit wel paren met een nieuwe monitor voor Gsync/Freesync mogelijkheden, bijvoorbeeld.

Is het verstandig nog te kijken naar de intel-CPU's? Of wordt het dan allemaal veel te duur?

• freaky35
Of het te duur is,is aan jezelf natuurlijk,ik vind van wel,zeker op dit moment dan.

Intel is nog steeds het snelst met games,maar de prijzen zijn dusdanig hoog dat ik echt voor een Ryzen set zou kiezen,.

Gsync is Nvidia en Free sync is AMD,houd daar rekening mee,als je een GPU koopt en een scherm

[Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 15-10-2018 13:23]

• TheProf82
freaky35 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:21:
Of het te duur is,is aan jezelf natuurlijk,ik vind van wel,zeker op dit moment dan.

Intel is nog steeds het snelst met games,maar de prijzen zijn dusdanig hoog dat ik echt voor een Ryzen set zou kiezen,.

Gsync is Nvidia en Free sync is AMD,houd daar rekening mee,als je een GPU koopt en een scherm
Ja, dat zag ik dus ook. Ik houd het dan bij Ryzen. Ik ga er nog even over nadenken en doe dan later deze week een aankoop. Heel erg bedankt voor je advies.

Iemand anders met een toevoeging of tip?

• freaky35
Ik zie nu pas dat je op. 1440p gamed, mijn fout, dan is de gpu zeker ook een zwake schakel

Een 970GTX is te laag om goed te gamen op 1440p

• TheProf82
freaky35 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:39:
Ik zie nu pas dat je op. 1440p gamed, mijn fout, dan is de gpu zeker ook een zwake schakel

Een 970GTX is te laag om goed te gamen op 1440p
Klopt; waar nodig schaal ik terug naar 1080p (doe ik al). Ik kan dan altijd nog upgraden.

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
1440p gaat prima op medium of vaak ook high/hoger met een 970/1060.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True