Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

1440p Gaming PC + Monitor (2000 euro all-in)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Guillaume001
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 09-06 16:04
Beste heren en dames
Om te vermijden dat dit het zoveelste game pc voor 1500 euro wordt, wil ik even melden dat ik het grootste opzoekwerk reeds verricht heb/overgenomen heb van jullie eerdere adviezen. Toch wil ik nog het een en ander verifiëren vooraleer ik er effectief voor ga.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals reeds aangehaald gaat het om een gamesysteem. Zal ook gebruikt worden voor huis-tuin-keuken toepassingen maar echt relevante belasting komt enkel van gamen.

Concreet mik ik op een systeem die +100 fps voor shooters haalt (denk aan CSGO, Overwatch, Black Ops 4) dus niet de meest intensieve games enerzijds en ik mik op +80 fps voor de grafisch intensere, gameplay wise iets tragere games zoals (metro, the withcher, ac,...).

Resolutie zou ik graag gaan voor 1440p lijkt mij de sweet spot op dit moment en haalbaar met de getargette fps.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Totaal prijs inclusief assemblage, verzending en scherm zou rond de 2000 euro mogen liggen (kleine stretch mogelijk als dit echt interessant is). Ik dacht aan een split 1500 - 500 (pc - monitor).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Volledig nieuw systeem, niets dus.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-PC om bovenstaande wenslijstje te voldoen
-Scherm die bovenstaande ondersteund (dus 1440p en 144Hz), van wat ik begrepen heb online is Gsync (of Freesync zo u wil) wel echt een meerwaarde. Klopt het dat dit vooral de "smoothness" helpt bij variable framerate. Eg. framerate hangt rond de 100 en dan een dipje naar 60 --> minder nadelige invloed hiervan?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke voorkeuren, gewoon het beste bang-for-buck systeem.
Korte vraag misschien: is een geluidskaart een meerwaarde of zijn de meeste moederborden voldoende uitgerust?

Ga je overklokken?
Ik heb geen plannen om te overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
De basis van het systeem is mij wel redelijk duidelijk gebouwd rond de as ryzen 2700x en gtx 1080.
Problematischer is het met de andere onderdelen waar ik het moeilijk van vind om de kwaliteit in te schatten zoals voeding/mobo/behuizing(airflow)/koelers etc en de vele varianten van de 1080 is het de moeite om die paar extra mhz te nemen of de goedkoopste of is daar op heel wat dingen bespaard wat tot problemen zal leiden.

Daarnaast wou ik nog weten wat interessanter is 2700x + gtx 1080 of 2600x + gtx 1080 ti.
Ik vermoed het eerste maar dubbelchecken kan geen kwaad, toch :)

Ik wacht ook nog even de reviews/benchmarks van de rtx 2070 af om die eventueel te gebruiken ipv de 1080 (als ik de adviesprijzen zie zou die maar marginaal (50?) euro duurder mogen worden). Ik vermoed dat niets aan de setup gewijzigd moet worden mocht ik voor die rtx 2070 opteren, klopt dit?

Verder wou ik ook nog even checken of het de moeite lijkt om te wachten op de ryzen 3xxx series, of is de cpu nu al totaal geen bottleneck meer? Ik had vernomen dat de nieuwe 3 series reeds in January beschikbaar zouden zijn, als ik dan toch voor de rtx2070 zou gaan (goed leverbaar in november vermoed ik) kan ik eventueel wel nog wat langer wachten.

Qua case wil ik dus ook gewoon prijs/kwaliteit een zo goed(koop) mogelijke case. Was zelf wel fan van design R6 (?) van mijn vorig systeem maar heb geen idee of hier alles in past.

Eerste poging tot een deftig systeem + scherm:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 318,89€ 318,89
1MSI B450 Tomahawk€ 105,05€ 105,05
1Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB€ 533,95€ 533,95
1Seagate Barracuda, 2TB€ 54,03€ 54,03
1Dell S2417DG Zwart€ 445,04€ 445,04
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 138,-€ 138,-
1Corsair RM550x (2018)€ 71,-€ 71,-
1Samsung 860 EVO 1TB€ 179,90€ 179,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.845,86

Alle reacties

• Nareman
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 03-06-2019
Zelf zou ik eigenlijk eerder voor de 1080 Ti gaan icm de 2600x. Zelf draai ik hier met een Ryzen 5 1600 en een 1080 Ti. Heb veel games zoals Black ops 4(Beta met 70-85% CPU) gespeeld. De meeste games komen niet voorbij de 50%, zoals Escape From Tarkov, PUBG, Rainbow six siege en Overwatch.

Met de 1080 Ti heb je naar mijn mening meer waar voor je geld.

• Soni
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 06-06 10:35
Je gekozen scherm heeft een TN paneel. Dat zie je vaker bij schermen met hoge refresh rates icm g/free sync. Ik vind persoonlijk IPS toch fijner om mee te gamen maar ligt aan welke games je wilt spelen en blijft uiteraard persoonlijke voorkeur.

Discord: Soni#2089 / Battle.net: Soni#2241

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:44
Ik zou geen 1080 Ti halen maar gewoon een 1080 en de 2700x dit maalt je systeem meer futureproof voor een gpu upgrade in een jaar of 3. En investeer de 100 euro die je over houd in een goede cpu cooler want de box cooler van amd is gewoon waardeloos in vergeliking met een echte goede cooler.
De volgende cooler is momenteel toch wel 1 van de allerbeste lucht coolers als je niet naar prestatie per euro kijkt.

pricewatch: Noctua NH-D15

Ik weet niet of er prijstechnisch betere goedkopere keuses zijn maar dit is toch de cooler die standaard bovenaan de lijst met test resultaten staat.
Vergeet niet goede pasta te nemen als je een goede aftermarket cooler besluit te nemen want een top cooler met slechte pasta is natuurlijk wel erg zonde van je geld.
Ik weet helaas momenteel niet wat de betere pastas zijn maar dat is vaat niet heel lastig te vinden er zijn zat tests over te vinden.
Let ook op dat niet iedere cooler compatible is met de ryzen am4 socket. De gelinkte is dat overigens wel.

Een goede aftermarket cooler kan tot 15 graden beter coolen want betere suatained clocks =speed en fps betekend.
Ik verwacht van de 2070 echter dat deze een forse prijs mee krijgt gezien de prijs van de 2080 en 2080 ti zal dit rond de 700 euro zitten wat dus de prijs van de ti is.
En het enige dat in dat geval en trouwens ook in het geval van de 1080 te verbeteren is is een intel cpu gezien je 144 hz wil en dat is waar een intel cpu heer en meester is. Maar dat komt momenteel wel met een nasty prijskaartje door de recente prijsstijging. Maar als je geen haast heb zakt die prijs misschien wel weer en dan is het zeker de moeite.

Een upgrade voor je c schijf naar een supersnelle m.2 is ook een optie al hebben games daar verder niets aan dus ik zou dan gewoon een 240 gb versie nemen en al je data op overige drives kwakken. Maar dat is een upgrade die je altijd later nog kan doen aangezien ze nu nogal aan de prijs zijn.

Hoop niet dat ik je met meer vragen als antwoorden achtergelaten heb en anders gewoon vragen stellen en dan zal ik of de rest van de tweakers zijn best doen om ze te beantwoorden zonder meer vragen te creeren :)

• Stinj
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08-06 21:32
Hey! Geen idee of je de boel al besteld hebt of niet, maar hier nog mijn two cents:

2700x + gtx 1080 vs 2600x + gtx 1080 ti
Ik ben het eens met @Nareman en zou gaan voor de 2e optie. De 2600X geeft een fijn voordeeltje van €100, zonder dat het impact heeft op je fps. Zie ook: 1 of 2 (check de 1440p benchmarks). Dit geld kan je mooi stoppen in een 1080ti, waar je wel degelijk performance gainz van kan verwachten. Kom je als het goed is nog net onder de €2k uit!

Beeldscherm
Twee punten:
  • Grootte: dit punt is geheel persoonlijk, maar zou je niet voor een groter scherm gaan? 27" went enorm snel en is ook erg fijn voor alles buiten gamen, maar gezien het feit dat je fan bent van shooters snap ik het wel als je toch voor de 24" gaat.
  • Type paneel: deze is minder persoonlijk: IPS geeft gewoon de beste kleurweergave en kijkhoeken. Dit is vaak een tikje duurder, maar er zit één scherm tussen die bijna precies hetzelfde kost als degene die jij hebt uitgekozen: de Acer XF270HUA. Deze heeft ook nog eens FreeSync ondersteuning voor het volledige bereik (kan zo snel niet zien tussen welke refresh rates de Gsync van de Dell monitor werkt), dus lijkt me geen slechte keus.
Kast:
Met raam? Zonder raam? Groot? Of zo klein mogelijk? Als je de R6 fijn en mooi vindt, dan kun je prima voor de nieuwe versie gaan. Mag wel wat kosten. Iets goedkoper, maar toch goeie kwaliteit is de NZXT S340, de go-to kast van aardig wat builds hier. Voor 2 tientjes extra heb je er een met tempered glass. Maar ligt dus een beetje aan je wensen.

Als je niet weet of alles past, kijk bij de specificaties van de kast voor:
  • form factor
  • maximale lengte videokaart
  • maximale hoogte CPU koeler
en vergelijk dit met de componenten die je hebt uitgekozen (spoiler alert: met deze kasten past alles).

Koeling:
Je hebt geen plannen om over te klokken. Althans, nog niet. Dikke prima, de stock koeler zou genoeg moeten zijn om lekker op te kunnen gamen. Mocht je CPU toch iets te veel beginnen te zweten, no worries. @computerjunky gaf al een goeie suggestie met de Noctua NH-D15. Echter vindt ik de koelers van Noctua strontlelijk (letterlijk, wat een poepkleur zeg), dus ga ik zelf liever voor een Scythe Mugen 5. Zowel de CPU als het moederbord dat je hebt uitgekozen ondersteunen overclocken dus kan je dat ook meteen proberen!

Op de andere componenten niks aan te merken. Veel bouwplezier!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Guillaume001 Als je niet overklokt is deze koeler prima. eigenlijk elke euro meer uitgeven is weggegooid geld. pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B Mugen 5 koelt amper beter en stiller, ook op 130w. (kost ook €55,-)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• computerjunky
@Stinj idd de kleur van die fans zijn waardeloos... een versie met rode witte blauwe fan had een mooie verandering geweest of een clear met rgb leds for modders.

En idd lengte van de videokaart is een heel belangrijk aspect bij het kiezen van je kast. Bin there done that. Heb al een keer een kast te lijf moeten gaan bij aanschaf van mijn nieuwe gpu omdat de power connectors aan de achterkant zaten ipv aan de zijkant en er dus geen ruimte was voor de power kabels.

@Hackus sorry maar ik ben het simpelweg niet eens met je statement over de cooler. de door jou gelinkte cooler is gewoon net zon matige cooler als de ryzen boxed cooler.

Zelf nog even verder gezocht en dit is wel het lezen waard.
https://nl.hardware.info/...uctervaring-door-foritain
ik heb zelf niet gekeken of ander top coolers een stuk goedkoper zijn als de noctua maar er zijn dus nog betere opties en ik kan me niet voorstellen dat ze nog duurder zijn als de noctua die toch flink aan de prijs is.

De volgende cooler is de beste betaalbare optien en maar een paar graden slechter as de noctua.
pricewatch: Scythe Fuma Rev.B

Zelf heb ik al 6 jaar een scythe mugen ninja en mugen graaien en ik vind het echt geweldige coolers en dit word zelf waarschijnlijk mijn volgende cooler omdat hij qua kleuren neutraal is en je zelf fans naar wens kan plaatsen.
Let op deze scythe coolers zijn GROOT low profile memory kan dus een vereiste zijn fancy rgb led geheugen gaat hem niet worden met deze cooler. maar voor zijn prijs is het een monster.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@computerjunky als je dan wat wil laten zien, dan wel de juiste bij elkaar.
(ook van zelfde site die jezelf aangeeft) https://nl.hardware.info/...lers-vergelijkingstabel-1
---
@computerjunky Weinig verschil dus om €30,-(dus 2x zoveel) bij te betalen voor de Mugen 5 ;)
Bij overklokken zijn er ook betere opties anno 2018

[Voor 26% gewijzigd door Hackus op 15-10-2018 17:50]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• computerjunky
Tja daar kan je dus goed zien dat hij 30% meer geluid produceerd voor net iets mindere cooling.

Of dat de ts 20 euro meer of minder waard is is niet mijn beslissing. Ik geef alleen aan dat dat de eerst volgende beste cooler is en nog 40 euro goedkoper als de noctua ook.
Al zou ik zelf andere fans op die cooler plaatsen omdat die meer lucht verplaatsen bij minder geluidsproductie..
Maar zo ver wil ik niet gaan voor de TS want dat geeft meer vragen als antwoorden voor de eerst volgende 7 dagen ;)

Al zijn case fans wel iets om te overwegen. afhankelijk van je gpu cooling en cpu cooler kan het best warm worden in je last als je lucht niet afgevoerd word. intake en outlet fans helpen hierbij enorm zeker als je een gpu heb die de lucht niet naar buiten blaast maar terug je kast in.

Ik zeg zelf altijd iedereen kan een pc bouwen maar optimaliseren is een vak apart. En het klinkt misschien knullig om mini optimalisaties te doen voor 5 of 10 euro hier en daar maar de paar fps winst hier en daar kunnen in totaal aardig oplopen.
Mijn huidige pc is de eerste die ik op deze manier gebouwd heb en echt alles gematched heb en ondanks dat ik 80 euro meer kwijt was heb ik er geen seconde spijt van want het presteert beter als identieke systemen van derden en dus kan ik upgrades al lang uitstellen wat weer geld bespaard.

Maar goed de TS Moet zelf de keuzes maken die belangrijk zijn voor voor het specifieke gebruik. al is met een 144 hz monitor fps halen gewoon belangrijk. Anders kan je net zo goed een 75 hz paneel halen.

Edit: nog 1 toevoeging over het cooler gebeuren. als je van plan ben deel te nemen aan lan partys en dus je pc versleept moet ik een zware cooler zoals de scythe echt AFRADEN!
Het gewicht hangt volledig aan je moederbord en het is vragen om problemen als je over drempels enz rijd met een 1.1 kilo cooler aan je bord hangend. Als je kast stil staat is het geen probleem. die van mij hangt er al 6,5 jaar aan.

[Voor 18% gewijzigd door computerjunky op 15-10-2018 16:51]

• Guillaume001
Heren allen alvast erg bedankt voor jullie input.

@Nareman @Stinj Bedankt voor de info en links. Op 1440p lijkt het inderdaad weinig verschil te maken 2600x vs 2700x. Ik plan dan ook jullie te volgen en voor de 2600x te gaan. Het is vermoed ik niet zo dat voor nieuwe games verhoudingsgewijs de cpu belangrijker gaat worden? (m.a.w. nu is gpu duidelijk bottleneck op 1440p, in de toekomst (nieuwe games) blijft de gpu dan (waarschijnlijk) de bottleneck; of is dit te kort door de bocht).

@computerjunky Ik snap wat je bedoeld met futureproofness maar ik wil momenteel gewoon de snelste pc voor mijn budget en de cpu lijkt niet de bottleneck te zijn. Mocht ik binnen 3 jaar (doorgaans lukt me 5 jaar) punch missen dan kan ik er mee leven dat beiden (cpu/gpu) opnieuw gekocht moeten worden.

@Soniqueta @Stinj IPS ben ik zelf niet mee vertrouwd. Wat ik online terugvind is dat met name kijkhoeken (niet belangrijk aangezien ik pal voor mijn scherm zit) en kleur (wel belangrijk) beter zijn bij IPS daartegenover staat hogere inputlag (maar 10ms lijkt mij geen drama?!). Ik vind het dus wel interessant om te kijken naar 1440p 120+Hz schermen. Het paneel dat je doorstuurde dat Freesync ondersteunde. Misschien ben ik niet volledig mee maar ik dacht dat die geen Nvidia kaarten ondersteunden. Lijkt mij dus nogal nutteloos voor deze pc, niet? Ik heb wel degelijk gekozen voor 24", momenteel game ik zelf op 22" en heb al meermaals op 27" gegamed en dat voelt me niet volledig lekker (misschien omdat ik te dicht op het scherm zit). Mocht de pc van de freesync capaciteiten kunnen gebruik maken overweeg ik die zeker.
Of is ips echt zo'n verademing dat ik dat als prioriteit moet zien?

@computerjunky@Hackus Ik wil eigenlijk enkel geld geven aan een koeler als die ook wat oplevert betreffende prestaties. Maw als zonder koeler de game gaat throttlen. Als hij zonder of met goedkope koeler dezelfde prestaties haalt maar met meer herrie of meer warmte dan maakt mij dat niet zo heel veel uit. Ik vermoed dat die goedkope koeler dan volstaat. Ik lees me nog wel even bij om zeker te zijn.

@computerjunky Snelheid van reguliere SSD ben ik meer dan tevreden over. Merk wel dat in games het soms echt vlotter laadt als je games op je SSD staan. Vandaar de grootte,misschien wat overkill en kan ik nog zakken naar 500Gb, ik denk er even over na.

@Stinj Wat betreft de case, klassiek (geen gamercase), formaat maakt niet uit (zit niet zichtbaar), geen nood aan window, geen nood aan rgb showoff :p Goeie airflow/geluidsreductie en betaalbaar zouden zo wat mijn eisen zijn. De define R6 was wel gevoelig goedkoper ik dacht 60-70 toen ik het kocht. Die NZXT lijkt me dan wel wat :)

[Voor 22% gewijzigd door Guillaume001 op 15-10-2018 17:57]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@Guillaume001 Hier direct vergelijk met de AMD Prism die bij de 2700X komt. Je kunt altijd eerst met de geleverde kijken hoe het je bevalt. het is een tip, geen aankoopvereiste. ;)

https://nl.hardware.info/...lers-vergelijkingstabel-1

• Stinj
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08-06 21:32
De GPU zal de komende tijd inderdaad de bottleneck blijven. Kijk maar eens naar de benchmarks voor games op 4K. Dat lijkt mij in ieder geval de komende stap en ook daar zien we geen bottlenecks op CPU gebied.

IPS is best een verademing, dus stel het vooral zo lang mogelijk uit, anders wil je niet meer terug :P jk, het verschil merk je wel, maar ik lees online dat die Dell die je hebt uitgekozen wel enorm goed is en een van de beste TN panelen op de markt. Dus zeker geen slechte optie. Als je dicht op het scherm zit zou ik vooral bij de 24" blijven, anders krijg je ook zo'n last van je nek.

Het Gsync vs FreeSync blijft een vervelend verhaal. FreeSync wordt inderdaad officieel niet ondersteund door nvidia, maar er zijn wel trucjes om FreeSync te laten werken icm een GTX kaart. Natuurlijk zit je wel met het risico dat ze dat er meteen eruit gaan patchen... Maarja, een beeldscherm mét Gsync voegt makkelijk 200 euro aan het prijskaartje toe. Keuzes, keuzes.

Lekker bij de meegeleverde koeler blijven. Ga je in de toekomst toch overclocken of verhuis je naar een plek waar het veel warmer is, kan je tegen die tijd wel een beter koeler kopen. Kan je nu die paar tientjes voor iets anders gebruiken.

Succes met de laatste knoopjes doorhakken! Update je OP maar als je klaar bent, kunnen we zien wat het uiteindelijk geworden is :9~

• Guillaume001
Nogmaals bedankt voor de tips.
Ik ben er voorlopig uit, de knoppen die nog doorgehakt moesten worden zijn in orde nu.
Toch gegaan voor de koeler die @Hackus voorstelde omdat dat voor een beperkte meerprijs wel goeie resultaten lijkt te geven.
@Stinj ondanks je fantastische speech voor IPS toch voor de Dell gegaan. Me wat verdiept in de materie en wat ik vond lijkt voor 1440p 120+Hz schermen met IPS niet van topkwaliteit zijn (vooral backlight bleeding/uniformiteit lijken een probleem) dan doe ik het voor de komende jaren liever met een goed Gsync TN paneel. Wel leuk om te weten dat er echte vooruitgang in die markt zit, ik hou het de komende jaren zeker in de gaten!
Ik ga ook met zekerheid voor de 2600x.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 216,-€ 216,-
1MSI B450 Tomahawk€ 105,05€ 105,05
1Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G€ 649,-€ 649,-
1Seagate Barracuda, 2TB€ 54,03€ 54,03
1NZXT S340 Zwart€ 68,-€ 68,-
1Dell S2417DG Zwart€ 445,04€ 445,04
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,05€ 25,05
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 138,-€ 138,-
1Corsair RM550x (2018)€ 89,50€ 89,50
1Samsung 860 EVO 500GB€ 87,96€ 87,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.877,63

Kunnen jullie enkel nog even bevestigen of de psu nog volstaat (550W voor een gtx 1080ti)?
Ik wacht voor alle zekerheid ook nog even de werkelijke winkelprijzen en beschikbaarheid van de 2070 af want momenteel stretch ik mijn budget wel voor de 1080ti en mis ik (als er ooit gevolg aangegeven wordt) rtx features. Voor sub 550-560 euro lijkt mij de 2070 echt wel een goeie deal.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Ik zou met 1080Ti sowieso een voeding kiezen met meer dan één 12V rail pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M wil je toch iets ruimer, kun je de 650w versie kiezen.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True