Toon posts:

Elektrostatisch filter voor ventilatierooster

Pagina: 1
Acties:

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:57

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Ik woon in een huis uit 2016. Iedere kamer heeft boven het venster een ventilatierooster van her merk Buva. Ik wil hier een filter in plaatsen om zo minder fijnstof naar binnen te zuigen. Ik heb in de directe omgeving snelwegen, vliegveld, industrie en buren die graag in de zomer de barbecue en in het winter de kachel stoken. Ik heb zojuist het rooster er van gehaald en schoongemaakt. Er zat veel plakkerig zwart stof aan de binnenkant, wat waarschijnlijk roet, rubber en andere rotzooi is.

Het rooster lijkt ruimte te hebben voor een filter. De afmetingen zijn 1065 mm bij 47 mm. Dus ik dacht ik bestel even een filter en kijk of het bevalt, maar dit blijkt moeilijker dan gedacht.

Op internet kan ik best wel wat informatie vinden. Het lijkt dat elektrostatische filters de beste keus zijn omdat ze fijne deeltjes aantrekken, de doorstroming niet veel verhinderen en niet verzadigd raken. Ze zijn niet te reinigen en moeten wel regelmatig vervangen worden.

Nu heb ik al wel producten gevonden met de namen Aerofil en Duco pollenfilter die beide dezelfde eigenschappen lijken te hebben, maar ik kan geen goede leveranciers vinden. Ik vind enkel wat amateuristische webshops van leveranciers van kozijnen die veelal belachelijke prijzen of verzendkosten hanteren.

Wat ideaal zou zijn is een een vel of rol elektrostatisch filter en deze zelf op maat kan snijden, maar ik kan nergens zoiets vinden. Op AliExpress hebben ze wel iets met die naam, maar dat lijkt een veel dunner materiaal.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Armani030
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-02 13:16
Hi Johnny,

Ik heb ook de ventilatieroosters van BUVA en zit er aan te denken om een filter te gebruiken.
Heb jij hier al wat ervaring mee of heb je al een goede leverancier kunnen vinden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-05 11:30
Ik heb voor al mijn ventilatieroosters filterdoek voor WTW units besteld. Dit was G3 +m6 doek (geloof ik) tegen o.a. fijnstof, zo op maat te knippen. Typ: filterdoek mechanische ventilatie in google en de eerste link heb je een goede site te pakken.

Edit: Die aerofil heb ik in mijn vorige huis gebruikt, maar daar ben ik dus niet tevreden over! ten eerste heeft dat een zeer open structuur en ten tweede wordt het materiaal na plusminus 1 jaar zeer poreus en valt het uitelkaar.

[Voor 31% gewijzigd door Herkz op 17-05-2019 15:09]

Gasloos sinds 2020.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Eventueel kun je ook gewoon binnen een losse luchtfilter plaatsen, heb er ook een hier en het scheelt een hoop.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:52
Heb hier ook elektrostatische filters geplaats, werkt perfect. Houdt een hoop troep tegen en geen probleem met de lucht doorstroming.

Heb ze gekocht bij gyzs.nl . Op de site stond toen enkel de 37mm hoogte, maar bij na vraag konden ze ook de 45mm hoogte leveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:15
Interessant topic. Wij hebben onlangs een woning gekocht en hebben ook BUVA luchtroosters. Ons valt het op dat er een behoorlijke luchtstroom doorheen komt als ze open staan. Zo erg zelfs dat het soms koud aanvoelt als je er verkeerd voor zit (bij keukentafel bijvoorbeeld). Hebben jullie dat ook? Wij overwegen om die reden namelijk om er een filter in te doen, maar vraag me wel af of dat echt geen invloed heeft op de hoeveelheid lucht die naar binnen wordt gezogen.

[Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 19-05-2019 13:26]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee