Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wtw installatie

Pagina: 1
Acties:

• borgoe72
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 15:57
Ben al lange tijd aan het oriënteren tav installatie wtw en heb hier met de bouw enigszins rekening mee gehouden. Aangezien onze woning in november wordt opgeleverd wil ik materialen gaan bestellen.

Situatie: vrijstaande woning met zadeldak 725 m3, 190 m2 GBO, voorzien van LTV VV, WP en is luchtdicht gebouwd.
Ventilatiebehoefte is berekend op 378 m3/h, wat ik overigens aan de lage kant vind.

Voorkeur gaat uit naar een Zehnder Q450 of 600. Prijsverschil is erg klein dus zie geen reden om de grotere variant niet te kopen. Iemand ervaring?

Wat betreft kanalen heb ik het volgende voorbereid.
Aan twee zijden van de woning heb ik een schacht van zo'n 30x30 cm. Verder zijn er in de hoeken van de zolder gaten geboord die uitkomen in de slaapkamers 1e verdieping. Hier wil ik 125 mm doorvoeren. Via de schachten ga ik naar de BG en tak daar af naar drie punten in de woonkamer. De buis zal ik dan met een koof afwerken. Voor de afzuiging gebruik ik de kanalen van de toilet, keuken, badkamers etc. Hier is een extra aan toegevoegd om de juiste hoeveelheden te kunnen halen.

Toevoer vanaf buiten via doorvoer in de gevel op de zolder, uitblaas idem aan de andere zijde van de woning. Ik gebruik hier 180 mm voor.

Algeheel uitgangspunt is dat ik het systeem graag zo min mogelijk wil horen.

Verdere vragen:
Vanaf de WTW tak ik met een 180 mm af en zoek dan een verdeler om te vertakken naar de 125 mm buizen. De geïsoleerde buizen van ubbink lijken me hiervoor goed bruikbaar. Iemand een idee welke verdeler ik daarvoor het beste kan gebruiken? Of, kan ik net zo goed flexibele kanalen gebruiken. Ubbink levert immers ronde (antraciet) en ovale buizen (groen). De ovale zijn wel het meest eenvoudige te installeren maar vrees een hoop herrie. Ben erg benieuw of iemand er aring heeft met de flexibele buis die op rollen van 20 mtr te krijgen is.

• Evink
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 12-06 14:11
Houd er rekening mee dat je de luchtaanzuig en luchtafblaas naar buiten isoleert tegen condens, of maak gebruik van de Ubbink WTW buizen, daar zijn deze namelijk voor bedoeld.

Installatiezijdig (woonhuis zijdig) adviseer ik om gebruik te maken van geluiddempers, de WTW units kunnen nogal wat geluid veroorzaken.
Zorg er tevens voor de da WTW unit op een vaste/zware wand zit tegen trillingen.

Ik gebruik zelf altijd met WTW het Burgerhout Hybalans systeem, elke afzuig of inblaas een eigen slang, gekoppeld met een verdeler, op de verdeler stel je middels restrictieringen het debiet in, waardoor geluid klachten nihil zijn.

Betreft de WTW units zelf, de unit zalf bij het inbedrijfstellen zelf berekenen wat de maximale debiet zal zijn, de 600 is wat krachtiger en zal bij een hogere weerstand wat meer kunnen, ikzelf zou kiezen voor de 450 als je debiet 378m3/h berekend is.
is er trouwens een reden waarom je voor de Q serie gaat en niet de E? zelfde specs (iets minder functies zoals vochtsensor) maar wel 500 Euro goedkoper.

• borgoe72
@Evink Heb net even de E serie bekeken. Tov de E 400 en de vandaag gekochte Q600 zit slechts 300 euro verschil. Let wel was een aanbieding voor de Q600. Heb voor de 600 gekozen want die 378 is zeer krap bemeten.

Twijfel nog tussen de ubbink flexibele slangen vergelijkbaar met door jou gehanteerde burgerhout, en de ubbink vaste buizen. Deze laatste zijn wat groter en dus minder weerstand dus minder geluid neem ik aan.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:27
Hier al geschreven: jacovn in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"

Wij hebben die ovale/platte buis in plafond 2e verdieping in gedeeltes lopen. Dit omdat we niet te veel gaten in de balken van plat dak mochten maken.

In de kamers waar ze naar toe lopen en weer als rond gat in plafond zitten ervaar ik niet meer lucht geluid dan in kamers waar ronde buizen naar toe lopen. Maar we wonen er nog niet, dus de qualityflow beperkt het debiet behoorlijk. (75 m3 voor 1e en 2e verdieping)

[Voor 34% gewijzigd door jacovn op 16-10-2018 07:48]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• Evink
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 12-06 14:11
borgoe72 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 04:55:
@Evink Heb net even de E serie bekeken. Tov de E 400 en de vandaag gekochte Q600 zit slechts 300 euro verschil. Let wel was een aanbieding voor de Q600. Heb voor de 600 gekozen want die 378 is zeer krap bemeten.
Niet slecht, normaal zit er 600 euro tussen de units (inkoop)
Twijfel nog tussen de ubbink flexibele slangen vergelijkbaar met door jou gehanteerde burgerhout, en de ubbink vaste buizen. Deze laatste zijn wat groter en dus minder weerstand dus minder geluid neem ik aan.
De ubbink WTW kanalen zijn er in diverse maten, de Q600 en E400 hebben beide 180mm ronde aansluitingen en enkel po de buitenaansluitingen hoef je deze aan te sluiten, installatiezijdig mag gewone verzinkt stalen spiralo buizen.

• marklinfan
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 14-03 19:40
Leuk topic, ik volg even. Veel succes! Als je wat foto's wilt plaatsen van je activiteiten zou leuk zijn! Ik overweeg ook een dergelijk systeem in mijn bestaande tussenwoning te plaatsen.

• borgoe72
Geen probleem. 2e week november oplevering en dan ga ik ermee aan de slag.Zal dan foto's maken.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True