Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• incomer
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 13-06 08:39
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.
Soundbar of 5.1 set
Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
400, maar kan ook termijn uitgebreid worden
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Ik had een Z906 set, helaas is daar de versterker/subwoofer van overleden.
Nu ben ik aan het kijken naar vervangen hiervoor, maar door de vele opties is de keuze zeer lastig.
Voor een 5.1 set heb ik alle kabels en kabelgoten al liggen (Z906).
Maar een soundbar van Sonos / Denon ziet er ook zeer nice uit.

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Sonos Beam
Denons Heas Home Cinema

Versterker met 5.1 set. De keuze hierin vind ik lastig, momenteel heb ik een Chromecast Audio voor spotify etc, maar dolby zou ik als pre zien

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Mensen die ervaring hebben met een soundbar vs 5.1 set. En welke 5.1 set/soundbar de beste bang for bucks heeft.

Ik ben persoonlijk bang dat een soundbar achteruitgang betekend voor wat ik eerst had.

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Wharfedale zal zo een beetje de beste bang for the bucks zijn. Losse boxen klinkt toch een stuk beter dan een soundbar.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 23:30
Ik zou beginnen met een eenvoudige 5.1 versterker en stereo speakers, en dan als er meer geld is een center, subwoofer en achterspeakers toevoegen.
Bijvoorbeeld pricewatch: Onkyo receiver en deze pricewatch: Dali's, dat klinkt nu al beter dan een soundbar, en nadat je de rest hebt bij gespaard nog veel beter

[Voor 11% gewijzigd door martyw op 14-10-2018 18:11]

• incomer
martyw schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 18:07:
Ik zou beginnen met een eenvoudige 5.1 versterker en stereo speakers, en dan als er meer geld is een center, subwoofer en achterspeakers toevoegen.
Bijvoorbeeld pricewatch: Onkyo receiver en deze pricewatch: Dali's, dat klinkt nu al beter dan een soundbar, en nadat je de rest hebt bij gespaard nog veel beter
Ben ik de enige die die speakers een beetje lomp vind? Nu hangen mijn boxjes naast mijn tv, zulke boxen zet je altijd op een kast of op de grond denk ik?

Verder zou ik eventueel de boxjes van de 5.1 z906 kunnen gebruiken voor (tijdelijke) rear speakers of is de kwaliteit van die speakers totaal niet te vergelijken?

• MrDrako
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 12-06 17:37

MrDrako

nep ict'er

Tja ligt er ook aan hoe ver je wilt gaan. Ik ken het geluid van de sonos playbar en heb nu zelf een Denon X2400 met Teufel Mk2 surround set. De combinatie die ik heb staan koste "maar" +-1100 euro,
maar deze klinkt enorm veel beter dan welke soundbar dan ook. Er is een reden dat de 2 zuilen vooraan ruim een meter hoog zijn. Maar dat ligt dus ook aan wat je wilt.

Zou je de 2 dali's nu nemen, kun je die later als surround speakers plaatsen, en dan 2 mooie zuilen bij kopen, evt nog aanvullen met een subwoofer en center en je hebt geweldig geluid.

Maar dat neemt ruimte in, dus hoever wil, en kun je daarmee gaan?

En de z906 speakers als tijdelijke rears kan prima! Ik heb om mijn receiver te testen de boxen van mijn Z680 eraan gehangen en daar kwam echt al best goed geluid uit. rear speakers zijn niet bijzonder belangrijk bij een surround opstelling.

• NL_Scratch
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:17
Het geluid uit een zuil en/of boekenplank formaat is vaak beter dan satelliet (zoals die Logitech dingen).

In een dergelijk satelliet systeem zoals die van Logitech, maar ook Bose etc. zit er altijd een subwoofer bij. De subwoofer is hard nodig omdat die kleine satelliet speakers zo klein zijn dat ze niet erg laag gaan. De subwoofer moet dus gaan 'bijspringen' in het sub-laag en dit resulteert vaak in een boemerige sound en bij muziek vaak een stuk informatie wat je in de midden tonen mist. Voor films etc. is het vaak nog wel prima, maar bij muziek kan het zijn dat je gewoon wat mist.

Als rear speakers is een satteliet speaker niet eens zo gek, maar als fronts (links/rechts/center) wil je eigenlijk minimaal boekenplank formaat of groter. (uitzondering daar gelaten).
Vaak lees je terug dat je een subwoofer pas wilt laten mee-spelen voor geluid onder de 100Hz. Dit betekend dat jouw speakers in de front/center dus ook minstens net zo laag moeten gaan.

Dit is bijvoorbeeld ook zo'n setje waarbij de sattelieten maar tot 150Hz gaan, al is het best wel veel Bang for Buck
https://www.teufelaudio.n...ition-5-1-set-p16921.html

[Voor 9% gewijzigd door NL_Scratch op 15-10-2018 12:44]

• incomer
Bedankt iedereen voor de informatie, waarschijnlijk wordt het eerst kijken naar boekenplank speakers met een versterker (en tijdelijk Z906 speakers achter)

Nu zat ik te kijken naar versterkers, en zijn er veel opties. De onkyo hierboven ziet er mooi uit, maar opzich ben ik ook wel gecharmeerd van een optie naar een multiroom oplossing.

Hier zie ik 2 opties in
Yamaha of Denon (Heos)

Yamaha heeft erg veel versterkers, waar af en toe lastig te vinden is of ze mussiccast ondersteunen.

Hebben jullie nog aanraders voor een 5.1 versterker, die aangesloten wordt op een 4K TV (tv ondersteunt HDR, maar heb nog een 'oude' xbox en een settopbox van t-mobile thuis die geen HDR ondersteunen)

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 00:24
Marantz kun je ook toevoegen aan de lijst.

Ik ben zelf van een JVC melkpakjes ding met versterker naar een Marantz met Boston Acoustics A23x4, A223C gegaan.

Sponsorloop hartstichting: https://www.hartstocht.nl/annette-overes-2021-hartstocht-10-april

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
incomer schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:56:
Bedankt iedereen voor de informatie, waarschijnlijk wordt het eerst kijken naar boekenplank speakers met een versterker (en tijdelijk Z906 speakers achter)

Nu zat ik te kijken naar versterkers, en zijn er veel opties. De onkyo hierboven ziet er mooi uit, maar opzich ben ik ook wel gecharmeerd van een optie naar een multiroom oplossing.

Hier zie ik 2 opties in
Yamaha of Denon (Heos)

Yamaha heeft erg veel versterkers, waar af en toe lastig te vinden is of ze mussiccast ondersteunen.

Hebben jullie nog aanraders voor een 5.1 versterker, die aangesloten wordt op een 4K TV (tv ondersteunt HDR, maar heb nog een 'oude' xbox en een settopbox van t-mobile thuis die geen HDR ondersteunen)
https://www.pioneer-audiovisual.eu/nl/producten/vsx-933

Heeft alles wat je zoekt, aanschaf valt ook nog mee. :)

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• digifun
  • Niet online
Kun je nad en rotel ook toevoegen aan je lijst, die heb je 2e hands al voor onder de 100 euro. Een versterker 2e hands is qua prijs veel interessanter dan een nieuwe. Het geluid is net zo goed en je bent voor een fractie van de prijs klaar. Bevalt het niet, dan verkoop je het weer en koop je een ander.

• wappiewappie
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15:25
incomer schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:56:
Volgens mij ondersteunen alle av receivers op de rx-v3xx serie na musiccast.
Staat op de website van Yamaha wel aangegeven.

edit: Nog een fijn addertje onder het gras:
Dat een versterker Musiccast ondersteunt betekent blijkbaar niet automatisch dat deze ook Musiccast surround ondersteunt.

[Voor 20% gewijzigd door wappiewappie op 21-10-2018 12:25]

• digifun
  • Niet online
Yamaha heeft wel een eigen soort geluid, daar moet je wel van houden.

• wappiewappie
Dat geldt dan voor de Yamaha speakers.
Bij versterkers zit er geen of nauwelijks verschil in klank.

• digifun
  • Niet online
wappiewappie schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:28:

Bij versterkers zit er geen of nauwelijks verschil in klank.
Ook versterkers hebben een duidelijk klankbeeld en dat is ook goed hoorbaar. Daarom dat de combinatie boxen en versterkers belangrijk is.

Als er geen verschil tussen zit dan zou ook iedereen de goedkoopste nemen.

• DikkieDick
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 11-05 17:36
wappiewappie schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 08:27:
[...]

Volgens mij ondersteunen alle av receivers op de rx-v3xx serie na musiccast.
Staat op de website van Yamaha wel aangegeven.

edit: Nog een fijn addertje onder het gras:
Dat een versterker Musiccast ondersteunt betekent blijkbaar niet automatisch dat deze ook Musiccast surround ondersteunt.
Ik kreeg vrijdag de volgende reactie op mijn vraag van Yamaha:

Hi Dick, thanks for your interests about our MusicCast System.

The Surround Feature is not availible at the RXV483 the reasons are hardware limitations.

All of our MusicCast products from 2018 (RXV485,585,685, RXA880 etc.) are able to set the MusicCast 20 / 50 as surround speakers. After connecting your 5.1 System, you can of course link other MusicCast Speakers in different rooms .

• wappiewappie
digifun schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 16:53:
[...]

Ook versterkers hebben een duidelijk klankbeeld en dat is ook goed hoorbaar. Daarom dat de combinatie boxen en versterkers belangrijk is.

Als er geen verschil tussen zit dan zou ook iedereen de goedkoopste nemen.
Je onderschat de invloed van verkopers, marketing en het placebo effect.

Vorig jaar heb ik in de winkel een paar receivers geprobeerd (Yamaha A550, Yamaha RX-S601 en een Marantz SR6012) en het verschil was minimaal, terwijl de verschillen tussen de speakers overduidelijk waren.

• digifun
  • Niet online
Hier staat een nad en een yamaha en daar zit dus heel duidelijk een andere klank in. De yamaha is wel mooi maar kun je zeer zeker niet aan iedere box hangen.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True