Toon posts:

Upgrade GPU (7970 Ghz) en/of CPU (i5-3570k) voor gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The Unbelievabl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-01 15:18
Beste medewerkers,

In 2012 heb ik een gamepc zelf samengesteld en in elkaar gezet. Nu begin ik wel te merken bij het gamen dat het systeem wel ouder wordt. Erg veel game ik niet meer, dus ik zou graag de upgrades binnen de perken willen houden. De vraag is of ik de CPU en/of de GPU het beste kan upgraden. Op dit moment heb ik een 1080P scherm, wellicht dat ik deze wil upgraden naar 1440p of 4k in de toekomst. Games die ik oa wil spelen zijn de nieuwe Assassin’s Creed, Battlefield V (en RDR2 als deze ooit uitkomt op PC)

Het huidige systeem

Intel i5-3570k met Scythe Mugen 4 PCGH koeler.
Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Corsair 16GB PC3-12800 Zwart DDR3 SDRAM Vengeance Low (2x 8GB, 1600MHz)
Sapphire ATI Radeon HD7970 3GB DDR5
Samsung 830 SSD 128GB 
Antec 620W High Current Gamer Series voeding

Maximumbudget voor de upgrade ±300 euro maar het.gaat vooral om een zo goed mogelijk upgrade toen tegen het laagste bedrag. Voorkeur voor een bepaald merk heb ik niet.

De eerste vraag is of het beter is om de CPU of GPU te upgraden. Bij wat spellen heb ik het gevoel dat ik toch ook een CPU bottleneck heb.

Ten eerste zit ik te kijken naar een Nvidia GTX 1060, via V&A ongeveer 150 euro. Ik hoef zeker niet de nieuwste componenten en ik maak graag gebruik van V&A om de kosten te besparen.

Ten tweede kijk in naar een CPU update, de nadelen zijn natuurlijk dat er dan waarschijnlijk ook een nieuw MB en RAM geheugen in moet, aangezien het een verouderde socket is. Is dat de geldinvestering waard? Voordeel van deze optie is wel dat ik dan genoeg onderdelen heb om een extra pc te bouwen met mijn oude onderdelen.

Heel verhaal, kort samengevat: GPU en/of CPU upgraden, zo ja naar wat?

Alle reacties

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je hebt idd ook een CPU bottleneck in de genoemde games. Als het niet te veel mag kosten, is een i7 3770K nog wel een optie en die flink overklokken. Maar vaak wordt er veel te veel voor zulke CPU's gevraagd, dus daar moet je wel op letten. Vaak genoeg vraagt men zelfs meer voor die CPU tweedehands dan bijvoorbeeld een pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed die een heel stuk sneller is. Een realistische prijs voor een i7 3770K is zo'n 50 euro.

[Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 13-10-2018 22:56]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Een GPU upgrade zal een enorm verschil maken. Ik speel zelf bijv. The Witcher 3 op de hoogste settings bij 1920*1200 op 50-60 FPS met een i5 3570K, 16GB en een AMD RX580 8GB; om je een idee te geven. Ik heb nog niet gemerkt dat m'n CPU een bottleneck vormt, maar ik heb geen ervaring met de nieuwere AC of BFV.

• -The_Mask-
  • Niet online
Ook voor The Witcher 3 is een i5 3570K al een flinke bottleneck. Je kan een flink soepelere game ervaring krijgen met een snellere CPU in die game.

AMD Nieuwsdiscussie

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Hier nog een tweedehands i7 3770 ( non K ) gevonden voor een redelijke prijs: V&A aangeboden: Intel Core i7 3770 Boxed
Ideaal als je niet wilt overklokken, anders even kijken als er een K versie te krijgen is voor een goede prijs.

Kijk voor de videokaart ook even naar een RX480/RX580 8GB: categorie: Videokaarten
Als je al een monitor hebt die freesync ondersteund of een nieuwe gaat kopen die dat heeft ( zowat elke nieuwe monitor heeft freesync ) is een AMD videokaart zeker aan te raden.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:25

Thomg

Aww yiss

Een 3770 is het niet waard over een stevig overklokte 3570K, al helemaal niet voor een belachelijke 100 euro.
Spaar dan voor een 2600 en doe het goed.

[Voor 16% gewijzigd door Thomg op 14-10-2018 11:51]

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
-The_Mask- schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 23:14:
Ook voor The Witcher 3 is een i5 3570K al een flinke bottleneck. Je kan een flink soepelere game ervaring krijgen met een snellere CPU in die game.
Flinke bottleneck? Onzin. Ik zal niet beweren dat het niet beter kan, maar The Witcher 3 loopt bij mij gewoon soepel en consistent. Ik zal vanavond of morgen eens kijken wat mijn CPU usage is in The Witcher 3.

Feit is dat het budget voor upgraden maar 300 euro is. Het verschil tussen de i7 3770K en de i5 3570K is simpelweg marginaal. Dan is een upgrade van een HD7970 naar een RX580 een véél betere optie, omdat dit een significant verschil zal maken. Sinds ik heb upgradede van een HD7850 naar een RX580 speel ik zo'n beetje alle spellen gewoon heel soepel. Dat was dus verre van het geval met de HD7850.

Hij kan er natuurlijk ook voor kiezen om door te blijven sparen en nieuw systeem samen te stellen (in ieder geval de core onderdelen), maar een i7 3770K boven een GPU verkiezen met zijn huidige systeem is naar mijn mening, en ervaring, slecht advies.

• The Unbelievabl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-01 15:18
Dank voor de hulp allemaal! Het ziet er naar uit dat een nieuwe videokaart de hoogste prioriteit heeft, ik zal V&A in de gaten houden voor een videokaart. Verder zie ik vooral de 480/580 aangeraden, is dit een betere koop dan de 1060? Dan ga ik alvast op zoek naar deze kaart!

Enorm bedankt allemaal!

• -The_Mask-
  • Niet online
Van een HD 7850 naar een RX 580 is natuurlijk een veel grotere stap dan van een HD 7970 naar een RX 580, die laatste is een stap van zo'n 70%, jouw stap is vele malen groter.

Neemt niet weg dat je wel degelijk framedrops in de Witcher zult merken op de zware momenten. En al helemaal bij de games die de TS speelt. Daar zitten gewoon momenten bij waar de game voor geen meter zal draaien. Maakt dan niet uit of je de instellingen op het laagst of het hoogst zet. Terwijl de HD 7970 wel elke game goed kan draaien, al moet je dan wel de instellingen soms (flink) omlaag gooien.

AMD Nieuwsdiscussie

• Stappieterug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:37
Ik zat 2 weken geleden met dezelfde vraag: wat geeft mij de grootste performance boost: een upgrade op GPU of een CPU?

mijn systeem is iets ouder dan dat van jouw, maar bij mij wat het antwoord dat ik hier kreeg: upgrade GPU eerst.

Overigens is er nu een AMD actie dat je bij aanschaf van een nieuwe RX570 of RX580 3 games krijgt.
Voor jou is relevant dat 1 van die 3 Assissins Creed: Oddysey is (als ik je Opening post goed begrijp).
Dus als je dat verrekent in de nieuw prijs (RX570=179e//RX580=255e) kan het aanschaffen van een nieuwe kaart interessant zijn.

Of een RX570 voor jou voldoende is, zou je kunnen checken met de nodige benchmarks die je online wel kan vinden.

"I would like to cancel my subscription to your problems"

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee