Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Simpele vraag over dualchannel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• melliemvdg
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 21-02-2019
Beste lezer,

Ik ben in het bezit van een msi b250m pro vd mobo.
Nu heb ik een geheugenmodule geplaatst (2 banken).

Nu gaat de pc niet aan (zelfbouw). Kan het zijn
dat ik een 2e geheugenmodule moet plaatsen omdat het dualchannel is?

Ik hoor het graag!

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:11
Nee. Dan draai je gewoon in single channel.

Heb je op de site gekeken of het geheugen iig compatible is? Kan als het niet in de lijst staat uiteraard ook gewoon werken, maar in de lijst is getest.

Soms kan het zijn dat een enkele module in een specifieke slot moet. Maar dat staat in de handleiding van het moederbord.

Welke exacte geheugen heb je en in welk slot is deze gestoken.

• TECHcrime
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 00:20
Dus je hebt 2 reepjes in 2 slots gedaan. Welke slots heb je gebruikt? (page 7 van de manual)

Page 9: To boot up the system successfully, always insert the memory module into DIMMA2 first.

[Voor 34% gewijzigd door TECHcrime op 13-10-2018 22:40]

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:14
Wat is het merk en type van de geheugenmodule? Eén module maakt overigens geen dualchannel.

Welke cpu?

Welk merk en type voeding en is deze correct aangesloten, dwz de 20+4 pins ATX en 4+4 pins cpu ingeplugd?

Heb je een videokaart of gebruik je de output van het moederbord?

[Voor 24% gewijzigd door Uszka op 13-10-2018 22:51]

• melliemvdg
Mobo b220m vd
Intel i3 7100
Corsair valueselect 4gb ddr4 in dimma1
Adata mh-750 watt (8 pin cpu aangesloten en 24 pin).
Power switch juist aangesloten volgens handleiding (pin 6 en 8 van jfpa).

De pc gaat niet aan, geen lampje geen cpu fan helemaal niks. Wat ik dacht te lezen op het internet is dat er een 2e geheugenmodule geinstalleerd moet worden op het 2e slot.

Nu zit er dus een geheugenmodule geinstalleerd.
Ik vraag me dus af of ik een 2e module in het 2e slot moet plaatsen om het geheel werkend te krijgen.

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=293041.0

• melliemvdg

• peterpv
  • Laatst online: 21:30
Als je nou gelijk ook een link naar moederboard plaatst, want volgens je eerste post is het een MSI b250m pro vd maar later "Mobo b220m vd" !?!? Da's niet handig, wees precies en consequent.

Is het een B250M-PRO-VD ?

[Voor 18% gewijzigd door peterpv op 13-10-2018 23:26]

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

(jarig!)
Had je de QVL van je moederbord al doorgenomen. Daar staat vaak al in welk RAM wel/niet ondersteund wordt en of het wel/niet in single of dual mag/moet geplaatst worden.

Maar, die Intel staat in de boeken voor 2400MHz RAM; weet je zeker die CPU wel/niet wil booten met 2133MHz?

/edit: pricewatch: Intel Core i3-7100 Boxed geeft 2400, Ark Intel geeft 2133.

[Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 13-10-2018 23:30]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• peterpv
  • Laatst online: 21:30
Ik zou ook verwachten dat een moederboard wel op z'n minst aan gaat (LEDs die aan gaan of knipperen, fans die gaan draaien) zelf als je er GEEN ENKELE RAM module in heb zitten.

Dus je zit nu wel naar de RAM te kijken maar ik denk dat er een ander probleem speelt. Als moederboard en CPU werken verwacht ik zijn minst een "piep". En als het RAM niet OK is: meerdere piepjes.

• Uszka
peterpv schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 23:32:
Als moederboard en CPU werken verwacht ik zijn minst een "piep". En als het RAM niet OK is: meerdere piepjes.
Zonder speakertje piept er helemaal niets.
melliemvdg schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 23:18:

Ik vraag me dus af of ik een 2e module in het 2e slot moet plaatsen om het geheel werkend te krijgen.
Als ik
TECHcrime schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 22:35:
system successfully, always insert the memory module into DIMMA2 first.
moet geloven moet met 1 dimm het 2e slot gebruikt worden.

Compatibiliteit lijkt mij geen issue met een 2133 MT'/s module.

• melliemvdg
Bedankt voor de input.

Sorry kleine vergissing. Het is een b250 pro vd hier de link:

https://azerty.nl/product...ZthXSUCdDQu0aAkjVEALw_wcB

Waarschijnlijk is de mhz van de ram dus te weinig voor de cpu?

• melliemvdg
Bij ark.intel staat 2133/2400mhz.

Ik heb 2133 dus lijkt me dat het moet kunnen

• Uszka
Heb je de onderdelen nieuw gekocht?

Doe eens een biosreset.

Heb je de setup buiten de behuizing getest?

• melliemvdg
Heb de setup buiten de kast getest met 2 verschillende voedingen.

Alle componenten zijn nieuw.

Denk dat er niet veel overblijft dan een defect moederbord.

Kan ik een biosreset doen zonder dat het moederbord spanning krijgt?

• Uszka
CMOS batterij eruit of de CMOS jumper omzetten.

De enkele geheugenmodule in beide sloten geprobeerd?

De voeding zal niet nieuw zijn, althans de Adata. De andere heb je geen merk en type van genoemd.

• melliemvdg
De batterij eruit en erin heb ik ook gedaan.

Klopt de voeding is niet nieuw. Ook een andere voeding geprobeerd dus ik dacht dat is niet relevant.

Ik ga denk ik opzoek naar een ander moederbord.

• JappieR
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 20-06 20:08
melliemvdg schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 23:18:

De pc gaat niet aan, geen lampje geen cpu fan helemaal niks. Wat ik dacht te lezen op het internet is dat er een 2e geheugenmodule geinstalleerd moet worden op het 2e slot.

Er is 2x keer aangegeven dat je in ieder geval 1 geheugen module moet plaatsen in de 2 slot, maar heb je dat nu ook gedaan?

• Wekko306
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22:16
@melliemvdg maak anders ook even wat details foto's van je moederbord hoe alles nu zit, misschien is dan te zien dat er iets niet goed zit.
En checken even of de voeding wel Aan staat :+

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23:48
Volgens pagina 15 van de manual zitten er rechtsbovenin je moederbord vier indicatie LEDs. Van boven naar beneden geven zij een status weer voor de volgende onderdelen:

CPU
DRAM
VGA
BOOT

Als één of meer leds blijven branden, betekent dat dat er iets mis is met dat onderdeel. Als er dus iets mis zou zijn met je geheugen, dan zou de DRAM led blijven branden.

Volgens mij verkoopt Adata al heel lang geen PSU's meer - wellicht gaat er daar iets mis. De informatie die ik kan vinden over Adata's HM serie voedingen zijn van 2011. Hier is een aardige guide hoe je dat zou kunnen doen. Let wel: dit geeft geen absolute uitsluiting, omdat het voltage van de voeding op bijvoorbeeld de 12V rail nog steeds te laag is. Maar het is een goed beginpunt.

• friggler
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:46
JappieR schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 07:38:
[...]

Er is 2x keer aangegeven dat je in ieder geval 1 geheugen module moet plaatsen in de 2 slot, maar heb je dat nu ook gedaan?
Ook al heeft hij dat niet gedaan, dan nog moet er in ieder geval spanning op het mobo komen als hij de aan/uitknop indrukt. Defect mobo of verkeerd aangesloten voeding op het mobo is de meest logische verklaring, aangezien hij ook al een andere voeding heeft geprobeerd.

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23:18
Of twee defecte voedingen natuurlijk :)
Of de stop ligt eruit /stekkerdoos niet aan, etc.

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 20:41
Weet je écht zeker dat je alles op de juiste manier hebt aangesloten?
Als de 24pin mb en 4pin cpu power kabels wel goed aangesloten zijn moet ik gelijk denken aan het frontpanel.
Als die niet of niet op de juiste manier is aangesloten gaat hij natuurlijk niet opstarten.

Dat het moederbord geen enige teken van leven toont is ongebruikelijk, dat beide voedingen defect/niet voldoen lijkt mij dan nog realistischer.
Probeer de pc ook nog eens op te starten zonder ram geheugen.
Uiteindelijk ga je aan een systeem zonder geheugen niks hebben maar wellicht wil deze dan wel starten met booten.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:35

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Heel gekke suggestie:

Heb je de switch op de voeding aangezet? Er gaat altijd wel iets branden qua LED's, tenzij natuurlijk het hele systeem geen stroom krijgt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• melliemvdg
Beiden voedingen werken in een andere pc met een andere setup.

Jongens (meisjes) ff serieus, voeding staat aan, en hoe kan je een 24 pin stekker en een 8 pin cpu stekker verkeerd aansluiten als deze maar op een manier past?

Power switch is doorgemeten geeft contact (pieptoon) voeding is doorgemeten geeft spanning.

Zal dalijk het mobo er nog is inschroeven en fotos sturen. Misschien hebben me ogen een hele grote afwijking gekregen.

Hier de foto's

https://www.mupload.nl/img/5onubjm9tq.jpg

https://www.mupload.nl/img/n8bwhgywujn.jpg

https://www.mupload.nl/img/c8az374mwtcd.jpg

[Voor 27% gewijzigd door melliemvdg op 14-10-2018 13:13]

• lars.ruiter
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 20-05 14:10
Kun je het moederbord wel aanzetten met bijv. een pen of een schroevendraaier? Door de 2 pinnetjes van de powerswitch van het frontpannel contact te laten maken? ( JFP1 header is dat)

• Uszka
De geheugenmodule zit in het verkeerde slot.

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 23:52
De powerSW moet omgedraaid worden . Die heeft een + en een -.
Tekst van de plug moet aan de voorkant staan.

• Uszka
JoStad schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 18:30:
De powerSW moet omgedraaid worden . Die heeft een + en een -.
Tekst van de plug moet aan de voorkant staan.
Dat maakt niet uit.

• melliemvdg
Topic mag gesloten worden.

Bedankt voor het meedenken.

• Wekko306
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22:16
melliemvdg schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:03:
Topic mag gesloten worden.

Bedankt voor het meedenken.
Nou is iedereen natuurlijk wel benieuwd wat er nou uiteindelijk aan de hand was.

• Arunia
  • Laatst online: 23:11
@melliemvdg laat je ook nog even weten wat het opgelost heeft?

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 23:18
Zo te zien is pin 3/5 gebruikt voor de powersw in plaats van de 6/8 uit de manual... Vandaar dat hij niet aan gaat.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• JappieR
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 20-06 20:08
Wat was het nou dan?

• melliemvdg
Oh sorry.

Er zat een kabelbreukje in de 24 pin stekker. Daarnaast maakte de voeding sluiting op een psu uitgang (semi modulair).

Dus na dat ik alles had los gegooid deed die t nog niet. Na de ps_on met een com te verdingen ging de voeding niet aan.

Na meerdere poging uiteindelijk starte de voeding op. Na het insteken van de psu stekker was het weer over. Bij het verwijderen van de psu stekker weer terug bij af.

Na meerdere keren proberen en geen startup eindelijk weer startup. Psu kabel insteken weer einde verhaal etc.

Nadat de voeding in regelmaat opstarte en deze aan te sluiten op het moederbord weer niks met geen stekker aangesloten. Voeding los werkte weer.

Toen kwam ik er achter dat het probleem tussen de 24 pin stekker en de voeding zat. Bij insteken geen spanning, bij loshalen wel spanning.

Toch erg vreemd dat die het niet deed met de 2e voeding, dat heeft het hele verhaal misleid en ingewikkeld gemaakt.

Corsair 450m voeding besteld morgen afbouwen :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True