Toon posts:

Kroonluchter met G9 fittingen slim maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rhaegar1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-04 14:43
Hoi Tweakers,

In onze woonkamer hangt een kroonluchter met 5 dimbare G9 fittingen boven de eettafel en boven de zithoek een plafondlamp met 2 E27 lampen. Beide lampen zijn (ik neem aan parallel) aangesloten op 1 dimbare schakelaar (waar de draaiknop van afgebroken is).

Nu heb ik een Homey gekocht en ik wil deze lampen graag slimmer krijgen en connectioneren. Nu is de vraag hoe ga ik dat doen? Eén van de voorwaarden is dat ik de lampen ook bij binnenkomst via de schakelaar wil blijven bedienen.

Idealiter zou ik de lamp boven de zithoek via mijn Homey ook nog apart willen bedienen van de lampen boven de eettafel, maar met mijn voorziene oplossing is dit denk ik geen optie en ik weet niet of het uberhaupt echt kan lukken.

Mijn idee was om deze

https://www.robbshop.nl/fibaro-dimmer-2-module-250w

dimmer in te bouwen achter een pulsschakelaar. Volgens mij kan ik dan zowel de lampen bedienen met de knop en kan ik ze via homey aansturen. Nu lukt het alleen niet om de lampen boven de zithoek en de eettafel afzonderlijk van elkaar te bedienen.

Is er nog een optie die ik over het hoofd zie? Ik kan me voorstellen dat met twee aparte dimmers in allebei de lampenkappen en kortsluiten van de bedrading achter de schakelaar ook zou werken. en dat ik dan desnoods een draadloze schakelaar ophangen. Dan mis ik echter de meer elegante oplossing van een echte fysieke knop die ook werkt wanneer mijn homey of internet in storing ligt, niet helemaal onbelangrijk voor de hoofdverlichting in mijn woonkamer.

Graag jullie input in deze, alvast bedankt!

Alle reacties

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb 8 E14 dimbaar LED lampen (waarvan je mooi het "gloeidraad" kunt zien) en achter de pulsschakelaar en zwave dimmer gezet. Dat werkt zoals je beschrijft. Let wel goed op het minimale vermogen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Rhaegar1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-04 14:43
Bedankt, dat is goed om te weten. De G9 fittingen zijn momenteel nog geen leds dus het vermogen moet genoeg zijn. Anders begrijp ik moet ik er een bypass overheen zetten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee