Toon posts:

Zwembad warmtepomp gebruiken voor CV

Pagina: 1
Acties:

• Evert-Jan1984
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 17:52
Heeft iemand ervaring met het inzetten van een zwembad warmtepomp voor de CV van een huis met vloerverwarming?
Ik wil twee system vergelijken, een zwembad warmtepomp met externe waterpomp tegen een Panasonic CV warmtepomp (7kw 3.8COP)
Met met subsidie kosten beide systemen ongeveer hetzelfde, ~2000 euro materiaalkosten.

Ik wil dan een verdeler tussen de zwembad warmtepomp en het CV circuit(1.5m3.hr) zetten om de hoge waterflow (6m3/hr) die de zwembad warmtepomp nodig heeft te kunnen circuleren.

Waarom: De zwemdag warmtepompen zijn zuiniger en goedkoper bijvoorbeeld:
de "ZWEMBAD WARMTEPOMP HYDRO-PRO 13 KW" voor 1799 euro met een COP van 6.
Pomp om het water rond te pompen kost ~200 euro ~250w

Het verschil met een normale CV warmtepomp lijkt alleen de grotere waterflow te zijn: 6 m3/hr.
-De zwembad warmtepomp heeft geen waterpomp, deze moet er nog bij gerekend worden ~250w
-De max COP wordt dan (13kw/6,2 + 0.25) = 2.35kw --> 13/2.35 = 5.5.
-Maar omdat de warmtepomp bijna nooit voluit draait en de pomp altijd aan staat kost dit ~1500 kwH meer, dit komt dan bovenop het verbruik van de warmtepomp.
-Regeling voor zwembad is een constante watertemperatuur, de normale warmtepompen hebben een stooklijn die de watertemperatuur aanpast afhankelijk van de buitentemperatuur.
-Beide warmtepompen hebben een koelmodus die handmatig aangezet moet worden.

Deze combinatie levert dan 26460 kwh warmte (2700 m3 gas) waarvan 1500 kwh van de pomp en (24960/6)= 4160 kwh van de warmtepomp = 5660 kwh kosten

De Panasonic zou (met een COP van 3.8, 26460 kwh warmte leveren) ~7000 kwh kosten

Heeft iemand ervaring met het gebruiken met een verdeler in de warmtepomp circuit?
Nadeel zou kunnen zijn dat de warmtepomp niet reageert op de buitentemperatuur en dat de pomp altijd (minimaal) draait. Er moet namelijk flow zijn door de warmtepomp om de juiste watertemperatuur te kunnen meten.

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:02
Zwembad warmtepompen zijn niet geschikt om bij lagere buitentemperaturen nog te verwarmen ! De verdamper zal direct aanvriezen, automatische ontdooing is niet voorzien ! De COP geldt ook alleen maar voor de normale werking : zwembadwater max 28°C, luchttemperatuur min 14°C ! Kortom hooguit in het tussenseizoen zal je hier geniet van hebben, of als je nog een andere backup kan gebruiken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens mij kost een Panasonic monobloc 7 kW veel minder
https://www.pmcoppack.com...ting-cooling/0013332.html
- 1900 subsidie
+ 95 verzend

Een zwembadwarmtepomp is niet bedoeld om je huis te verwarmen in de winter, maar je zwembad in de zomer....
"out-of-the-box" denken is niet meer nodig. Een pana is gewoon betaalbaar en heeft alle features aan boord. Ook bij -15 C

[Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-10-2018 22:27]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:31

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij heeft @Rol-Co dit in het verleden wel eens gedaan.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Evert-Jan1984
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 17:52
Dank voor de reacties, ik zie ook dat de warmtepomp niet zuinig is. Label C.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:20

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Evert-Jan1984 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 22:30:
Dank voor de reacties, ik zie ook dat de warmtepomp niet zuinig is. Label C.
Het gaat wel, ik heb de zwp een seizoen gebruikt en ging prima, tot nu toe was hij zuiniger dan de huidige split. :) maar een zwp kan niet buiten staan, hij is voor zomerse temperaturen gemaakt, daarom stond hij bij mij binnen.

Maar wat AUijtdehaag ook al zegt, het is niet meer nodig door de subsidie.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06:56
Rol-Co schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 23:04:
[...]

Het gaat wel, ik heb de zwp een seizoen gebruikt en ging prima, tot nu toe was hij zuiniger dan de huidige split. :) maar een zwp kan niet buiten staan, hij is voor zomerse temperaturen gemaakt, daarom stond hij bij mij binnen.

Maar wat AUijtdehaag ook al zegt, het is niet meer nodig door de subsidie.
Deze weer ff aanslingeren. Ik heb een Poolex 9kw Q-line warmtepomp om de jacuzzi warm te houden. Nou wacht ik al sinds februari op een panasonic wp, maar dat kan zomaar nog ff duren. De optie om zwembadwarmtepomp tijdelijk in te zetten wordt dus weer opportuun. Ik heb de leidingen buiten helemaal gereed, zou hem zo kunnen aansluiten. Ik snap dat ik er een CV pomp tussen moet plaatsen, want de poolex heeft geen eigen pomp. Lijkt mij wel geinig om deze te gebruiken totdat de echte pana komt.

Vragen:
- Kan deze wp wel 1-1,5 bar druk aan?
- Aanbevolen flow is 1,8m3/h = 30 per minuut. ik heb 32mm aanvoer gebruikt, maar daarna gaat er 20x2 naar 2 verdelers. Mogelijk wordt de flow te laag waardoor deze stopt.

Of zou je denken, joh die pana komt elk moment, doe geen moeite, gebruik desnoods je aangesloten gasketel nog ff.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:20

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

padoempats schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:40:
[...]

Deze weer ff aanslingeren. Ik heb een Poolex 9kw Q-line warmtepomp om de jacuzzi warm te houden. Nou wacht ik al sinds februari op een panasonic wp, maar dat kan zomaar nog ff duren. De optie om zwembadwarmtepomp tijdelijk in te zetten wordt dus weer opportuun. Ik heb de leidingen buiten helemaal gereed, zou hem zo kunnen aansluiten. Ik snap dat ik er een CV pomp tussen moet plaatsen, want de poolex heeft geen eigen pomp. Lijkt mij wel geinig om deze te gebruiken totdat de echte pana komt.
Doen! Je hebt hem al dus geen grote kosten toch?
Vragen:
- Kan deze wp wel 1-1,5 bar druk aan?
Mijne kon dat wel, al heb ik hem inderdaad wel laag mogelijk gehouden
- Aanbevolen flow is 1,8m3/h = 30 per minuut. ik heb 32mm aanvoer gebruikt, maar daarna gaat er 20x2 naar 2 verdelers. Mogelijk wordt de flow te laag waardoor deze stopt.
Flow meter/controle kan je vaak instellen bij een zwp, ik had hem ook lager gekregen (mechanisch)
Of zou je denken, joh die pana komt elk moment, doe geen moeite, gebruik desnoods je aangesloten gasketel nog ff.
Ja dat is een vraag voor jezelf, ik zou zeggen dat je vast wat kan testen of afstellen, maar probeer anders eerst met een pomp in een bak water of je hem aan de gang krijgt met de flow enz.
Voordat je hem echt aansluit weet je dan wat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee