Foto/videobewerking + gamen, 1200 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De grootste reden waarom ik een nieuw systeem wil, is omdat ik met foto- en videobewerking krankjorum word van mijn 7 jaar oude i7 laptop. Hij heeft zich goed gehouden, maar het is tijd voor wat nieuws :+
Daarnaast game ik af en toe. De komende paar jaar moderne spellen op medium settings kunnen spelen is prima (maar eye candy is leuk, natuurlijk). Momenteel wil ik vooral Monster Hunter: World en Kerbal Space Program spelen :) Competitieve shooters e.d. speel ik niet, dus geen behoefte aan 150FPS bij ultra settings.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1200 euro, maar als ik een paar honderd euro in m'n zak kan houden, kan dat mooi in de fotohobby :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn Dell U2711 bevalt nog steeds prima. Ik zou games wel graag op de native 1440p willen kunnen spelen.
Daarnaast heb ik een Crucial MX500 1TB in mijn huidige laptop geduwd, die natuurlijk prima mee te nemen is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
I.v.m. het foto-/videogebeuren is wat extra opslagruimte (waarschijnlijk één of meerdere HDDs) wel welkom, maar dat hoeft in de initiële build niet mee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en nVidia zijn de laatste tijd zo belachelijk duur aan het worden. Daarom neig ik naar AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou erg fijn zijn als het systeem een beetje stil is.

Ga je overklokken?
Standaard is prima, de tijd dat ik in de winter met alle ramen open een paar MHz meer zat te halen is voorbij :)

Wat verwacht je van ons?
Is wat ik bij elkaar heb geklikt een beetje zinnig? Kan ik door hier en daar iets te wisselen geld besparen, of juist een béétje meer uitgeven en veel betere prestaties halen?

Wat ik uitgezocht heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 318,89€ 318,89
1MSI X470 Gaming Plus€ 122,95€ 122,95
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 255,-€ 255,-
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 140,51€ 140,51
1Corsair RM650x (2018)€ 77,-€ 77,-
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 0€ 0
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 984,25

Ticking away, the moments that make up a dull day

Beste antwoord (via Wormaap op 21-10-2018 07:24)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MB omruilen voor B450 Tomahawk als je niet de extra's van een X470 nodig hebt. voeding kan wel minder.
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W als je een stiller systeem wilt, dan voor +- 3 tientjes een Gelid tranquilo Rev B4 kopen als vervanger van de AMD prism

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MB omruilen voor B450 Tomahawk als je niet de extra's van een X470 nodig hebt. voeding kan wel minder.
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W als je een stiller systeem wilt, dan voor +- 3 tientjes een Gelid tranquilo Rev B4 kopen als vervanger van de AMD prism

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Dank voor het advies :) Is die voeding stiller of anderszins beter dan de Corsair die ik (bijna willekeurig) gekozen had? Ik had een wat overbemeten gekozen omdat die paar euro het verschil ook niet gaan maken.

Nog twee vragen die omhoogborrelden: Kan ik met een AMD GPU gebruik maken van GPU-acceleratie in Premiere en After Effects? Zo niet, dan moet het toch nVidia worden.

De tweede: Ik klooi ook graag met audio, daarvoor heb ik een RME FireFace 800. Een Firewire-interface dus. Moet ik er met de keuze van het moederbord nog rekening mee houden dat er een FW-kaartje in moet?
Audio heeft niet de allerhoogste prioriteit op het moment, maar ik wil die interface toch niet vervangen, gezien de opvolger bijna het dubbele van deze nieuwe build kost :+

[ Voor 12% gewijzigd door Wormaap op 14-10-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
N.a.v. bovenstaand advies nog even naar moederbord en voeding gekeken, de Tranquillo toegevoegd en een FW-kaartje erbij gegooid. Ik twijfel nog of ik in plaats van de 580 niet toch voor een 1060 moet gaan. Minder stroomverbruik betekent waarschijnlijk een stillere PC, en hoewel Adobe software blijkbaar ook prima van AMD GPU-acceleratie gebruik kan maken, wordt CUDA breder ondersteund dan OpenCL.

Ziet dit er voor de rest als een zinnige build uit?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 318,88€ 318,88
1MSI B450 Tomahawk€ 108,95€ 108,95
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 255,-€ 255,-
1Dawicontrol DawiControl DC-FW800 PCIe€ 39,99€ 39,99
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,05€ 25,05
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 140,51€ 140,51
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 0€ 0
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.038,23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:44

Major_ton

Shoot!

Wat je nog kan doen is een 250GB MX500 toevoegen om je OS en programma's op te zetten. Dan kan je al je werkbestanden op de 1TB schijf zetten zodat deze schijf ongemoeid blijft wanneer je OS misschien eens op hoop draait of wanneer je een schijf moet overzetten naar een ander systeem.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Da's geen slecht advies. Ik ben sowieso nog een beetje aan het kijken hoe de workflow gaat worden, maar ik verwacht dat ik mijn huidige SSD ga gebruiken tijdens het editen, en alles daarna sowieso naar een HDD en/of NAS ga verhuizen. Ik had nog niet bij de optie van 'toch een losse OS-schijf' stilgestaan, dus ik ga die zeker in de overweging meenemen :)

Pagina: 1