Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Jonge pv installatie; uitbreiden of volledig vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stephanoff
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
Beste medetweakers,

Wij staan aan de vooravond naar gasloos wonen. Een 5kW warmtepomp (monoblock), warmtepompboiler en een inductieplaat zal ons gasverbruik moeiteloos moeten kunnen compenseren. Daar is ongeveer 1900kWh extra voor nodig. Een aanpassing van de huidige, 3 jaar oude, pv installatie is daarvoor vereist die bij oplevering van onze nieuwbouwwoning aanwezig was. Dit zijn 15 panelen op het zuid/zuid-oosten onder een hoek van 10 graden (zie hieronder) met een Zeversolar Evershine TL3000-10 omvormer. Geen schaduw, behalve eind op de dag in het westen gaat voor ons de zon iets eerder onder vanwege een flatgebouw. Welke panelen er liggen is overigens onduidelijk (nergens terug te vinden in de opleverdocumentatie). Ik vermoed 235-240 Wp per paneel, het is namelijk een 1-fase groep en dan zou je op 3600 Wp uitkomen. Onze meterkast is overigens 3-fase.

Nu wil ik het dakoppervlak optimaal benutten en dus een oost/west opstelling toepassen onder 10 graden. Ik heb 2 varianten ingetekend:

1) Allemaal landscape dan kan ik 23 panelen kwijt en het monoblock (met de verplichte minimale afstand tot dakrand)
2) Een deel landscape en een deel portrait, dan kan ik er net 1 meer kwijt, 24 dus.

Heeft de ene opstelling de voorkeur ten opzichte van de andere (behalve het extra paneel natuurlijk)?

Daarnaast zit ik erg in dubio om de bestaande panelen en omvormer te hergebruiken of deze te verkopen en een totaal nieuwe installatie neer te leggen. Voordeel voor een nieuwe installatie is dat ik voor 300Wp+ panelen kan kiezen, 1 omvormer en daarmee de opbrengst aanzienlijk verhoog. Nadeel is dat bestaande installatie slechts 3 jaar oud is en de investering vrij fors was... ze konden elke prijs vragen natuurlijk vanuit de nieuwbouw (6500 euro :( ). Ik heb geen idee wat een dergelijke installatie 2e hands oplevert... dus wat de restwaarde is.

Dus bestaande installatie blijven gebruiken en uitbreiden of volledig vernieuwen?

Overcapaciteit is geen probleem, we rijden ook volledig elektrisch ;) .

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten en waar doe ik verstandig aan?

[Voor 2% gewijzigd door Stephanoff op 13-10-2018 19:34. Reden: Opmerking restwaarde huidige installatie]

Gasloos sinds 2018.

Alle reacties

• RaymondD
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
8 nieuwe 365Wp LG's nemen, met een bijpassende omvormer. Situatie 1 zou mijn voorkeur hebben. Bestaande panelen + omvormer hergebruiken, daar krijg je anders bijna niets meer voor. Ik schat de 2e hands waarde van de panelen + omvormer op 1000 euro in.

Gezien het einde van de salderingsregeling wat in zicht is heeft het niet zoveel zin om precies nul op de meter te gaan krijgen. Je zult toch bij moeten betalen omdat je 's zomers terug gaat leveren en 's winters gebruiken.

365LG's zijn misschien wel wat duur, 335 scheelt een hoop geld.

[Voor 14% gewijzigd door RaymondD op 13-10-2018 19:46]

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 18:20
Als je er 23 of 24 legt, kun je er dan nog omheen lopen voor schoonmaken etc? En kunnen de buren er (over 15 jaar) ook 23 a 24 leggen?

Portrait komt wat hoger he.

Als tvt belangrijk is kun je denk ik het beste alleen ruimte maken voor de mono block.

Als je hier nog heel lang wilt blijven wonen dan kun je zelf verschillende scenario's door rekenen.

edit: verwacht je geen geluid problemen met die buitenunit die praktisch op het dak van de buren komt?

[Voor 12% gewijzigd door busscherski op 13-10-2018 22:19]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Stephanoff
  • Nu online
RaymondD schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 19:38:
Situatie 1 zou mijn voorkeur hebben.
Kun je aangeven waarom? Ben ik namelijk wel nieuwsgierig naar aangezien in de andere variant een extra paneel past.
busscherski schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 22:17:
Als je er 23 of 24 legt, kun je er dan nog omheen lopen voor schoonmaken etc? En kunnen de buren er (over 15 jaar) ook 23 a 24 leggen?
Je kan er aan de noord en zuidkant langslopen, niet tussendoor. En ja, de buren kunnen er dan net zoveel kwijt, dit past allemaal binnen onze 'beukmaat' van onze woning.
Portrait komt wat hoger he.
Dat had ik mij inderdaad niet gerealiseerd, maar veel zal het niet zijn toch? In ieder geval niet zo erg dat die de opbrengst van de landscape geplaatste zonnepanelen negatief zal beïnvloeden mocht ik daarvoor kiezen.
Als tvt belangrijk is kun je denk ik het beste alleen ruimte maken voor de mono block.
Speelt natuurlijk mee, maar nul-op-de-meter vinden wij wel een mooi streven.
Als je hier nog heel lang wilt blijven wonen dan kun je zelf verschillende scenario's door rekenen.
Je weet nooit hoe het leven gaat maar wij verwachten hier zeker 15 jaar te wonen.
edit: verwacht je geen geluid problemen met die buitenunit die praktisch op het dak van de buren komt?
Het is een betonnen dak (kanaalplaten) wat het hoogste punt is van ons blok. Onze huizen hebben zowel aan de voor als achtergevel een opstaande rand variërend van 40-70cm. Ik neem aan dat zij er niets van gaan merken.

Gasloos sinds 2018.

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 20:31
Ik zag laatst een nieuwe grote PV installatie (>200 panelen) op een kantoor welke oost/ west waren gelegd onder een hoek van 13 graden.
Zonder saldering moet je niet kiezen voor een opstelling die in de zomer om 12 uur het hoogste rendement haalt, je energie behoefte is dan juist heel laag, daarom juist oost/ west; minder piekvermogen en meer stroomopwekking in de ochtend en middag.
En met minder piekvermogen kun je soms ook een kleinere omvormer toepassen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:09

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik zou de panelen die er nu liggen volledig met rust laten. Al het andere wat er bij komt op een 2e omvormer en op een andere fase aansluiten.
Het oude vervangen "loont" nog niet omdat die van 3 jaar geleden zeker 260Wp zijn.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:24

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rol-Co Goed advies!
- Ga ik zo opvolgen - zeker omdat mijn huidige installatie redelijk presteert 8) 8).
Maar ik laat de panelen niet volledig met rust, :+ twee :+ worden verplaatst.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• Stephanoff
  • Nu online
dunklefaser schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:43:
@Rol-Co Goed advies!
- Ga ik zo opvolgen - zeker omdat mijn huidige installatie redelijk presteert 8) 8).
Maar ik laat de panelen niet volledig met rust, :+ twee :+ worden verplaatst.
Zeker! Ik ga ze ook met rust laten, maar wel verplaatsen :9 .

Ik heb mijn oog laten vallen op de Panasonic HIT Mono N330 W 330Wp panelen. Behoorlijke opbrengst tegen een goede prijs/kwaliteit (25 jaar productgarantie)! Vergelijkbare LG's zijn iets goedkoper maar slechts 10 jaar garantie.

[Voor 23% gewijzigd door Stephanoff op 14-10-2018 09:46]

Gasloos sinds 2018.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Als je er nog 15 jaar woont, knal je er toch allemaal nieuwe LG of Panasonic op...
Weg met die oude zooi... (verkoop het aan de buren)

Nog even en we hebben betaalbare batterijopslag. Dan wil je ook in de winter de hoogste opwek.

(mijn reactie is misschien wat impulsief, maar ik kan niet in je portomonnee kijken)

[Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-10-2018 09:53]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Stephanoff
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:46:
Als je er nog 15 jaar woont, knal je er toch allemaal nieuwe LG of Panasonic op...
Weg met die oude zooi...

Nog even en we hebben betaalbare batterijopslag. Dan wil je ook in de winter de hoogste opwek.

(mijn reactie is misschien wat impulsief, maar ik kan niet in je portomonnee kijken)
8 of 24 Panasonics scheelt behoorlijk, en als de restwaarde van mijn huidige installatie zo minimaal is wacht ik daar dan even mee. Ik investeer liever nu in het gasloos gaan wonen (dus wpb en wp + ltv vloerverwarming).

Over 3-4 jaar zijn we van plan er een verdieping op te plaatsen, dan bekijken we wel of afscheid nemen van die oude zooi ;) .

Gasloos sinds 2018.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:09

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Stephanoff schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:44:
[...]

Zeker! Ik ga ze ook met rust laten, maar wel verplaatsen :9 .

Ik heb mijn oog laten vallen op de Panasonic HIT Mono N330 W 330Wp panelen. Behoorlijke opbrengst tegen een goede prijs/kwaliteit (25 jaar productgarantie)! Vergelijkbare LG's zijn iets goedkoper maar slechts 10 jaar garantie.
Garantie op de panelen moet je met een grote korrel zout nemen, pak gewoon veel bang for buck, Q-cell, eurener, trina.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
Stephanoff schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:58:
[...]
Over 3-4 jaar zijn we van plan er een verdieping op te plaatsen, dan bekijken we wel of afscheid nemen van die oude zooi ;) .
Dan kun je het beter niet verkopen aan de buren inderdaad.....dan voelen ze zich dubbel genaaid... :| 8)

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Stephanoff
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 10:01:
[...]

Dan kun je het beter niet verkopen aan de buren inderdaad.....dan voelen ze zich dubbel genaaid... :| 8)
Als ze slim zijn doen zijn ook mee, scheelt ons ook weer een paar centen :D .

Gasloos sinds 2018.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:24

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@AUijtdehaag - Ik wacht af tot dat Urgenda de dwangsom krijgt toegekend, dan zouden we, volgens de directrice O-) , misschien gratis zonnepanelen kunnen krijgen :? .

Maar serieus :+ - ik persoonlijk verwacht dat perovskiet gebaseerde panelen a) goedkoper en b) veel efficïenter zijn en dat binnen 5 jaar.

En persoonlijk vind ik de extra 405 Wp (=450 kWh/a) de moeite en het geld niet waard. Het ziet wel mooier uit, maar dit terzijde. (16 x 330 Wp) - ( 9 x 285 Wp + 7 x 330 Wp) = 405 Wp.
(Ik heb het verder niet doorgerekend voor 15 jaar)

[Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 14-10-2018 10:27]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 20:31
AUijtdehaag schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:46:
Weg met die oude zooi... (verkoop het aan de buren)

Wanneer is iets betaalbaar? tegen die tijd dat het betaalbaar is hebben we weer meer vermogen nodig aan airco's, elektrische auto's :+
De betaalbare Lithium accu komt er niet; de hele wereld productie aan lithium kan/ komt in het wegverkeer.
Ik denk eerder aan echte chemische opslag o.i.d. een opslag methode die te groot is voor in een (vracht) auto.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW

• Bezuiniger
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19-03-2019
Ik zie eigenlijk helemaal geen reden waarom je het dak zo vol zou moeten leggen. Als je 18 panelen neerlegt heb je met 365Wp uitvoeringen waarschijnlijk al genoeg extra opbrengst. Je kunt dan makkelijk om de panelen lopen en er ook nog een pad ertussen overhouden zodat schoonmaken en onderhoud veel makkelijker worden.

Tweede punt is dat je met minder panelen ook minder ballast nodig hebt, en daardoor (zeker in totaal) een lagere dakbelasting hebt. Nu zal dat niet echt uitmaken, maar als je straks een extra verdieping wilt plaatsen kan het wel op gaan tellen.

Verder zie ik een 25 jaar garantie bij LG op de site staan: http://www.lg-solar.com/d...NL_NeON%20R%2060cells.pdf

• AUijtdehaag
  • Niet online
We gaan een beetje off-topic.

@dunklefaser
Je kan 20 kuro kwijt, met wat aanpassingen. Dat is flink meer dan de oplossing die je nu aandraagt.
En je geeft zelf al aan, een mooiere oplossing. Stel dat je ooit je huis verkoopt, lijkt me dat ook een pluspunt.

@frisianstar
Kijk eens naar fullycharged op youtube, best interessant hoor..

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Stephanoff schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 19:33:
Een aanpassing van de huidige, 3 jaar oude, pv installatie is daarvoor vereist die bij oplevering van onze nieuwbouwwoning aanwezig was.

[...]

Ik heb geen idee wat een dergelijke installatie 2e hands oplevert... dus wat de restwaarde is.

Dus bestaande installatie blijven gebruiken en uitbreiden of volledig vernieuwen?

Overcapaciteit is geen probleem, we rijden ook volledig elektrisch ;) .
Mooi om te lezen dat je goed duurzaam bezig bent!

Maar ik zou de €'s alleen uitgeven als het financieel ook echt klopt. Dus vooral de restwaarde is dan belangrijk, maar ook of je het zelf installeert (ivm de kosten)
Duurzaamheid is imho niet meer zo duurzaam als het geld over de balk gooien wordt.

De regels gaan (mogelijk) nog veranderen en je bent nog bezig met terugverdienen. De prijzen van panelen en de opbrengst zijn gewoon nog steeds aan het verbeteren.
Wil je toch duurzaam bezig? Koop je tekort aan groene energie dan in bij een partij die op grote schaal duurzaam bezig is, dan help je heel NL een stukje verder.
(Of leg panelen bij je (schoon) ouders op het dak, of doe mee met panelen bij het gemeentehuis oid)

En pas je eigen situatie dan aan zodra de nieuwe regels duidelijk zijn. Misschien besteed je dan liever dit geld aan een BEV die ook kan terugleveren.
Of wil je de orientatie juist matchen op je (piek)stroomverbruik in plaats van maximale opwek. Of een setje dunne film PV, die voornamelijk de ochtend zon pakt (ivm douchen) en dus €0,20+ opleveren per kWh ipv. een grotere set die alleen maar hoger piekt en €0,04 per kWh levert.
Moet je wel je verbruik goed in kaart brengen.

Ergens is het wel heel cool als je veel van je eigen verbruik ook echt opwekt als je het gebruikt.
Maar meer Wp... tja, daar heb ik nooit echt problemen mee ;)

• RaymondD
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
Stephanoff schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:17:
[...]
Kun je aangeven waarom? Ben ik namelijk wel nieuwsgierig naar aangezien in de andere variant een extra paneel past.
Landscape op een plat dak komt minder hoog. Je kunt er beter bij mocht het nodig zijn en minder windgevoelig. Dat extra paneel scheelt ook weer montage materiaal, wellicht kun je met dat geld samen net 5 a 10 wp meer vermogen op de andere nieuwe panelen kopen.

• Stephanoff
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:59:
[...]
Garantie op de panelen moet je met een grote korrel zout nemen, pak gewoon veel bang for buck, Q-cell, eurener, trina.
TheGhostInc schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 11:04:
[...]
Dus vooral de restwaarde is dan belangrijk, maar ook of je het zelf installeert (ivm de kosten)
Duurzaamheid is imho niet meer zo duurzaam als het geld over de balk gooien wordt.

De regels gaan (mogelijk) nog veranderen en je bent nog bezig met terugverdienen. De prijzen van panelen en de opbrengst zijn gewoon nog steeds aan het verbeteren.
Wil je toch duurzaam bezig? Koop je tekort aan groene energie dan in bij een partij die op grote schaal duurzaam bezig is, dan help je heel NL een stukje verder.
(Of leg panelen bij je (schoon) ouders op het dak, of doe mee met panelen bij het gemeentehuis oid)
RaymondD schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:01:
[...]
Landscape op een plat dak komt minder hoog. Je kunt er beter bij mocht het nodig zijn en minder windgevoelig. Dat extra paneel scheelt ook weer montage materiaal, wellicht kun je met dat geld samen net 5 a 10 wp meer vermogen op de andere nieuwe panelen kopen.
Rol-Co schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:36:
Ik zou de panelen die er nu liggen volledig met rust laten. Al het andere wat er bij komt op een 2e omvormer en op een andere fase aansluiten.
Het oude vervangen "loont" nog niet omdat die van 3 jaar geleden zeker 260Wp zijn.
Dank voor jullie reacties. Op basis van jullie input ga ik voor het volgende plan:
  • Alles landscape
  • Bestaande setup behouden, alleen opnieuw orienteren
  • Zelf monteren
  • Geen dure Panasonics maar NSP 310 Wp Perc panelen (100 euro per paneel goedkoper)
  • Te kort voor onze EV uiteraard groen inkopen
Nog aanvullende tips? :)
Bijv. als ik kies voor 8x310Wp panelen (4 oost, 4 west) welke omvormer is dan het meest geschikt? Iig 2 MPP trackers?

Gasloos sinds 2018.

• bomberboy
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22-06 16:45
Het voordeel van de 2de opstelling (rechts) is dat je een gelijkmatigere verdeling hebt tussen oost en west.

Misschien is het wel nuttig eens te kijken hoe de verdeling van de opwekking zit gedurende de dag en wanneer je zelf het meest verbruik hebt zodat dit het best matcht.

Bij de linkse opstelling is de meest linkse rij naar het oosten georiënteerd? Die opbrengst zal dan vermoedelijk iets lager zijn dan de andere richting. Je kan eventueel kijken die oriëntatie om te draaien, of de rijen anders te groeperen zodat je helemaal rechts een rij volledig op het westen hebt. Maar je spreekt ook van wat schaduw, dus dat ga je eens moeten simuleren via een tool denk ik.

Als je dan toch herschikt, kan je net zo goed daar rekening mee houden. En ook die panelen met laagste Wp in de schaduwzones leggen bv.

• Stephanoff
  • Nu online
bomberboy schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 16:12:
Het voordeel van de 2de opstelling (rechts) is dat je een gelijkmatigere verdeling hebt tussen oost en west.
Daar heb je een goed punt. Aangezien mijn huidige omvormer 2 MPP trackers heeft plaats ik mijn bestaande panelen oost/west in portrait. Dan maak ik van de nieuwe panelen 1 rij op oost (daar heb ik het langste zon) op een kleine omvormer met 1 MPP.

Met 2480Wp (8 * 310Wp) * 0,85 (instralingsfactor correctie) * 0,9 (minder rendement door 10 graden op het oosten) = 1900W. Kan ik dan volstaan met een Goodwe GW1500-NS omvormer (max 1950W).

Gasloos sinds 2018.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True