Externe optische drive voor gaming laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LisaJoanna
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-12-2020
Waarshuwing: sporadische gamer en totale leek!

Ik zoek een oplossing voor gaming laptops zonder optische drive
Mijn huidige laptop is na 6 jaar aan vervanging toe; ik wil een nieuwe, middenklasse gaming laptop. Wat me tijdens mijn zoektocht vandaag is opgevallen, is dat de meeste gaming laptops in mijn prijsklasse (€1200 tot €1500) geen optische drive hebben.

Is een externe optische drive een oplossing voor spellen die installatie (en spelen) via DVD-rom vereisen?

Budget
Aangezien het bovenop m'n laptop aankoop komt, zo'n €100,- maar de enige opties die ik tot noch toe tegen ben gekomen zijn niet duurder dan €50,-. De lage prijs doet me vermoeden dat het niet geschikt is voor het draaien van games.

De laptop
Ik ben aan het kijken naar laptops met i7 processor (16 GB) en NVIDIA GTX 1050 Ti (4GB) en 1060 (3GB en 6GB).

Ik weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vraag, maar ik wist niet waar ik er anders mee naar toe zou kunnen (zonder logischerwijs een verkooppraatje als antwoord te kunnen verwachten).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:27

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sowieso zijn er nog maar weinig laptops voorzien van opticals, maar waarom zou een willekeurige externe speller niet functioneren? Overigens waar gebruik je de optical exact voor? Het speleb van oudere games?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:30
vraag je zelf eens af ben ik echt nog een dvd speler nodig?

meeste games zitten toch in steam, origin of andere online platformen en vereisen daardoor geen dvd speler meer.

en als een game nog een dvd vereist is een externe speler geen probleem.

oftopic:
zelf vind ik 1200+ voor een game laptop uit geven veel geld ik zou liever een desktop voor dei prijs aanschaffen omdat je dan ook nog kunt upgraden over een paar jaar. maar goed dat was je vraag niet :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan ook met je huidige machine proberen of je een DVD kan omzetten naar ISO en zo zou kunnen installeren / spelen?

De fysieke schijfjes hebben een "beperkte" levensduur afhankelijk van hoe ze behandeld worden.

Hou er ook rekening mee dat bepaalde applicaties / games niet meer werken op een gloednieuw OS of hogere resolutie schermen; allicht kan je hier zelf even wat onderzoek naar doen; scheelt teleurstelling als je een nieuwe machine hebt gekocht.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
ze zijn zo goedkoop omdat ze niet meer waard zijn.
Spellen moet je toch installeren, en je hebt hooguit de optische drive nodig voor drm, gewoon eentje kiezen die goed aangeschreven staat, €35,- en klaar.
Enige reden dat ik er nog eentje heb is vanwege legacy software updates, die op wekelijkse basis aangeleverd wordt op DVD, en ik voor mijn werk niet altijd beschikking heb tot internet.

(mijn persoonlijke (en dat is n=1, dus absoluut geen goed advies: mijn ASUS las geen "action" dvd's, dus teruggestuurd, mijn LG die ik nu heb leest alles (maar wel heel traag bij slechte/goedkope dvd's), nogmaals, dit is ervaring van 1 persoon, dus niet representatief, asus wordt best goed aangeschreven.

Meer dan € 35,- uitgeven zou ik in jouw geval niet aanraden, de duurdere opties zijn voor mensen die er dagelijks van afhankelijk zijn, en hun geld absoluut voor jouw casus niet waard (als je echt wilt kan je nog een externe 5,25 case kopen en daar een cd/dvd/br/uhd-drive inzetten, maar zou het niet adviseren)

Overigens is de reden dat laptops geen optische drives meer hebben is omdat die ruimte beter besteedt kan worden aan koeling, of gewichtsbesparing, of stevigheid, dus ik zou je met klem aanraden om ook niet op zoek te gaan naar eentje die nog wel een dvd heeft, je bent 9 van de 10 keer beter af zonder bij een laptop, optische media is gewoon groot en log, en kan je beter extern gebruiken mocht je het ooit nog nodig hebben, ipv er steeds nodeloos mee te sjouwen in je laptop.*

*dit gaat niet op voor service engineers, die vaak bij klanten langskomen met niet standaard soft/hardware, maar voor de meeste consumenten wel

[ Voor 99% gewijzigd door zion op 13-10-2018 19:51 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vixus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-04-2022
Voor veel oude games waren er (3rd party) "No-CD" en "No-DVD" patches die je na het installeren van de game kon gebruiken. Wellicht kun je daarmee om je probleem heen werken nadat je je favoriete games geinstalleerd hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-07 20:24
Bespaar jezelf een hoop geld op de laptop én fysieke ruimte van de laptop en koop een externe cd/dvd speler.
Voor nog geen 13$ zie ik ze staan op sites als Aliexpress.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Vixus schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 19:05:
Voor veel oude games waren er (3rd party) "No-CD" en "No-DVD" patches die je na het installeren van de game kon gebruiken. Wellicht kun je daarmee om je probleem heen werken nadat je je favoriete games geinstalleerd hebt.
Dan moet je het wel eerst kunnen installeren, niet makkelijk zonder een drive als het alleen op CD/DVD staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LisaJoanna
Eén ding had ik gelukkig goed: bij Tweakers kun je altijd terecht voor advies ;)

Ik ben er te lang "uit"geweest. Toen ik mijn huidige laptop kocht waren alle games die ik speelde nog op CD/DVD. Maar als zelfs een goedkope externe optische drive prima is dan weet ik bij deze dat ik dat niet hoef mee te laten wegen in mijn laptop keuze.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LisaJoanna
oftopic:
zelf vind ik 1200+ voor een game laptop uit geven veel geld ik zou liever een desktop voor dei prijs aanschaffen omdat je dan ook nog kunt upgraden over een paar jaar. maar goed dat was je vraag niet :p
Zo vaak over nagedacht, maar de vrijheid om te verplaatsen tussen m'n thuiskantoor, eettafel, bank en bed overwint dan toch :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vixus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-04-2022
Beowulf65 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 20:54:
[...]

Dan moet je het wel eerst kunnen installeren, niet makkelijk zonder een drive als het alleen op CD/DVD staat.
Wat prima gaat met zo'n externe drive.
Installeren, ding wegleggen, patchen, gamen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Beowulf65 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 20:54:
[...]

Ehm, nee, tenzij je niet ergens ooit van wie dan ook een usb stickje hebt gekregen......

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Pagina: 1