Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

40 of 42.5 inch monitor voor desktop en gaming. Werkbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 07:55
Ik heb een 2080ti gekocht en 4K gaming gaat perfect. Ik heb nu een 27 inch monitor 4k die ik te klein vind.

Vandaag in de BCC geweest om wat inspiratie op te doen en kwam tot mijn verrassing een 40 inch scherm tegen die eigenlijk best goed te doen was. De pricewatch: Philips BDM4037UW/00 Aluminium, Wit, Zilver

Nu is mijn vraag hoe werkbaar dit is. Ik ben gewend aan triple monitor setup en wil graag zo groot mogelijk. Een ultra wide scherm vind ik niet lekker werken. Ik ben programmeur en de hoogte van een scherm kan ik goed gebruiken.

Helaas heeft dit scherm geen HDR (sommige reviews zeggen van wel maar dat klopt niet). Dus op zoek naar HDR schermen. Dit zijn er niet veel, slechts 1 gevonden die nog groter is... 42.5 inch. (pricewatch: Philips 436M6VBPAB Zwart)

Plan is om 1 groot scherm te kopen en dan mijn huidige 27 inch 4k scherm ernaast te zetten en een 3e identiek 27 inch scherm te kopen zodat ik een lekkere setup heb. (ik blijf erbij dat 3 losse schermen beter werken dan 1 of 2.)

Maar hoe werkbaar is een 40/42.5 inch scherm voor desktop werk? Ik kan mij herinneren dat een 22 inch vroeger ook huge leek maar snel wende. Hoe ervaren jullie dit met dit soort schermen? en hoe is gaming met dit soort schermen? ik kan mij voorstellen dat je overzicht verliest bij shooters of andere games?

G-Sync kan ik nergens krijgen met die scherm grootte. Maar HDR wel.

Graag ervaringen.

[Voor 3% gewijzigd door TweakerVincent op 13-10-2018 18:47]

Inno3D RTX 3090 iChill X4 | AMD 5950x | Gigabyte MASTER x570 | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D 32 GB | Samsung Pro 980 2 TB | Samsung Pro 980 1 TB | Meshify 2 XL | Reverb 2 | Quest 2

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Op verzoek van de TS: Componenten Aankoopadvies -> V&B.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13-06 10:39
Hoe ver zit je van je scherm af? Voor 40 inch is de aanbevolen afstand tussen de 122 tot 173 cm.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Bij normaal werken op zeg 40-80cm afstand van je scherm zou ik het idd ook te groot vinden. Ik heb er geen ervaring mee, maar krijg volgens mij al nekpijn als ik denk aan continu een dikke halve meter (!) omhoog/omlaag te moeten kijken. Dat lijkt me niet vergelijkbaar met af en toe een monitor naar links/rechts te kijken..

edit: dergelijke grote schermen lijken me meer bedoeld als presentatiescherm, of bv. 4x HD camerabewaking (wat Philips dan ook expliciet noemt).

[Voor 18% gewijzigd door F_J_K op 14-10-2018 13:15]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• TweakerVincent
Ik zit nu 60 cm van scherm af maar kan het scherm naar achter zetten. Gisteren bij de BCC zag ik een 40 inch scherm en het leek niet super groot. 42.5 lijkt me wel erg groot maar ik wil HDR.

Ik haat het om een monitor te bestellen en terug te sturen om uit te testen (omdat de winkel dan een gebruikt product terug krijgt plus alles rondslomp voor hun) maar misschien moet ik dit toch doen.

Inno3D RTX 3090 iChill X4 | AMD 5950x | Gigabyte MASTER x570 | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D 32 GB | Samsung Pro 980 2 TB | Samsung Pro 980 1 TB | Meshify 2 XL | Reverb 2 | Quest 2

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:52
Het verschil tussen 40" en 42.5" ga je in de praktijk niet merken, tenzij je ze letterlijk naast elkaar zou zetten, ondanks dat je van de 40" zegt dat het 'niet super groot leek' en de 42.5" 'wel erg groot' :+

Ik denk alleen dat 40" (of groter) op een korte afstand wel wat te groot gaat worden om zonder al te veel je hoofd te moeten bewegen te kunnen werken.

Heb je ook gekeken naar 32"? Dat is al een flinke slag groter dan 27".

The devil is in the details.

• Adlermann
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 07:53
Hahn schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:50:
Het verschil tussen 40" en 42.5" ga je in de praktijk niet merken, tenzij je ze letterlijk naast elkaar zou zetten, ondanks dat je van de 40" zegt dat het 'niet super groot leek' en de 42.5" 'wel erg groot' :+

Ik denk alleen dat 40" (of groter) op een korte afstand wel wat te groot gaat worden om zonder al te veel je hoofd te moeten bewegen te kunnen werken.

Ik gebruik zelf 32 inch op een cm of 80 en dat gaat net. Het scherm neemt dan het meeste van mijn blikveld in beslag. Maar als je wat gaat focussen met je ogen dan valt er wat weg.

Erg tevreden met deze keus

Mijn observaties over het onderwijs gaan vooral over het hbo dan het wo. De rest zal ik dan expliciet benoemen als ik dat bedoel :)

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12-06 08:49

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb zelf een 32" 4k monitor waar ik zo'n 60 cm vanaf zit en dat is net prima. 40 of 42" op 4k lijkt me voor een desktop te lomp worden, mede ook vanwege het argument dat F_J_K aanhaalt.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• TweakerVincent
Hahn schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:50:

ja ik dacht tot woensdag dat 32 prima grootte was tot ik hem zag in de winkel.. Vond hem totaal niet groot. Verder nog gekeken naar 34 inch ultra wide maar vond ik niks. Mistte de hoogte en vind het zonde dat het geen 4k resolutie is.

• Razkin
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 02:09
Ruim 6 mnd heb ik een LG 43UD79-B als desktop monitor gebruikt op +/- 90cm afstand. Terug gegaan naar een 32" 1440p scherm ivm Freesync en de wens om onder Linux te gamen(verlies van 5 - 10% tov Windows icm VM's).

Te groot? Nope, went na een week wel. Ik ga binnenkort weer terug, want ik mis de bureaublad ruimte(en in geval van de LG, meerdere actieve inputs).

iRacing Profiel

• TweakerVincent
Razkin schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:53:
Ruim 6 mnd heb ik een LG 43UD79-B als desktop monitor gebruikt op +/- 90cm afstand. Terug gegaan naar een 32" 1440p scherm ivm Freesync en de wens om onder Linux te gamen(verlies van 5 - 10% tov Windows icm VM's).

Te groot? Nope, went na een week wel. Ik ga binnenkort weer terug, want ik mis de bureaublad ruimte(en in geval van de LG, meerdere actieve inputs).
Ik neem aan dat je 100% scaling gebruikt dan bij 4k? Of 75% (kan dat?)? Ik las ergens dat je bij gamen overzicht mist, hoe heb jij dat ervaren? Dus bij een shooter dat je linksonder de map niet goed snel kunt zien? En is 4K eigenlijk nog wel scherp als je 110ppi hebt? Ik las ergens dat het overeenkomt met 1080p op 21 inch.

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22:57
TweakerVincent schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:53:
[...]

ja ik dacht tot woensdag dat 32 prima grootte was tot ik hem zag in de winkel.. Vond hem totaal niet groot.
Totdat je hem op je bureau zet :). In mijn beleving zien producten in een winkel er altijd kleiner uit.

• Hahn
[...]

ja ik dacht tot woensdag dat 32 prima grootte was tot ik hem zag in de winkel.. Vond hem totaal niet groot. Verder nog gekeken naar 34 inch ultra wide maar vond ik niks. Mistte de hoogte en vind het zonde dat het geen 4k resolutie is.
Verkijk je niet op hoeveel de omgeving doet, want naast dat er waarschijnlijk nog grotere schermen er omheen stonden, sta je ook in een grote winkel in plaats van in je (waarschijnlijk veel kleinere) eigen kamer, waardoor het scherm ook kleiner aan doet.

[Voor 3% gewijzigd door Hahn op 14-10-2018 13:59]

• Razkin
TweakerVincent schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:55:
[...]

Ik neem aan dat je 100% scaling gebruikt dan bij 4k? Of 75% (kan dat?)? Ik las ergens dat je bij gamen overzicht mist, hoe heb jij dat ervaren? Dus bij een shooter dat je linksonder de map niet goed snel kunt zien? En is 4K eigenlijk nog wel scherp als je 110ppi hebt? Ik las ergens dat het overeenkomt met 1080p op 21 inch.
100% scaling, ik heb geloof ik niets aangepast omdat letters of iconen te klein/groot waren. Ik heb eerder al opdezelfde afstand gegamed op een 46"TV, dus was er al aardig aan gewend, die 46 is me overigens wel te groot met gamen zijn de uithoeken dan inderdaad een probleem. Nu speel ik in principe geen fast paced shooters, maar in BV Bioshock, Fallout 4, Metro 2033 is er een verschil tov 32", maar meer dan werkbaar.
Ik vind 4k op 43" scherp zat, Als je met je neus op de monitor gaat zitten zie je individuele pixels etc, maar ik heb op de werkafstand nooit het idee gehad dat er scherpte mist.

iRacing Profiel

• TweakerVincent
Razkin schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:02:
[...]

100% scaling, ik heb geloof ik niets aangepast omdat letters of iconen te klein/groot waren. Ik heb eerder al opdezelfde afstand gegamed op een 46"TV, dus was er al aardig aan gewend, die 46 is me overigens wel te groot met gamen zijn de uithoeken dan inderdaad een probleem. Nu speel ik in principe geen fast paced shooters, maar in BV Bioshock, Fallout 4, Metro 2033 is er een verschil tov 32", maar meer dan werkbaar.
Ik vind 4k op 43" scherp zat, Als je met je neus op de monitor gaat zitten zie je individuele pixels etc, maar ik heb op de werkafstand nooit het idee gehad dat er scherpte mist.
Waar ik ook erg in geinteresseerd ben is de 100% scaling mogelijkheid zodat je veel desktop ruimte hebt. Hoe werkt zo'n scherm als je met excel/work/visual studio etc bezig bent? Ik kan mij voorstellen dat dat veel voordelen met zich mee brengt?

• Razkin
De resolutie opzich en de grootte maakt het mogelijk om uit te zoomen zonder dat de leesbaarheid hard achteruit is hetgeen dat ik mis. Regelmatig heb ik vrij grote elektrische schema's voor me neus icm een internet tab en een excel document en dat is echt tig maal beter te doen dan op een 32" 1440p scherm.

iRacing Profiel

• TweakerVincent
Razkin schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:10:
De resolutie opzich en de grootte maakt het mogelijk om uit te zoomen zonder dat de leesbaarheid hard achteruit is hetgeen dat ik mis. Regelmatig heb ik vrij grote elektrische schema's voor me neus icm een internet tab en een excel document en dat is echt tig maal beter te doen dan op een 32" 1440p scherm.
ok. Net even LG review gelezen en zie dat hij niet Curved is. MIs je curved niet? En ik heb nog wat schermen over waarmee een een triple monitor kan maken wat ik gewend ben. Ik ben altijd voorstander geweest van multi monitor setups, in hoeverre is het werkbaar als ik een 42.5 inch + 2x27 inch 4k er omheen zet)?

• Razkin
@TweakerVincent
Nooit gewerkt met een curved scherm, dus geen idee of ik zou missen. Twee 27" monitoren ernaast is wel erg breed en ik vermoed dat wanneer je de buitenste schermen naar je toe draait de buitenste hoek ongunstig in je blikveld gaat komen. Juist omdat ik af wilde van dual screen setups ben ik voor de LG gegaan.

iRacing Profiel

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

TweakerVincent schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:44:
Ik zit nu 60 cm van scherm af maar kan het scherm naar achter zetten.
Dan kan je net zo goed dichterbij blijven en een kleinere nemen ;)
ja ik dacht tot woensdag dat 32 prima grootte was tot ik hem zag in de winkel.. Vond hem totaal niet groot.
Zoals anderen ook zeggen: omdat je in de winkel er een minuutje staand van een meter afstand naar kijkt, ipv. het probeert in een realistische setting.
De opzet in een winkel is om zo groot / duur mogelijk model te verkopen.

(Ik heb zelf 2x 24inch '4K' staan, een derde zou ik prettig vinden maar dat is voor thuis wat te veel bureauruimte. Ikzelf vind voor mijn werk (tekst en spreadsheets) veel verticale ruimte erg fijn maar zou toch niet veel hoger willen dat dat het nu is. /mening )

• TweakerVincent
F_J_K schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:28:
[...]

Dan kan je net zo goed dichterbij blijven en een kleinere nemen ;)

[...]

Zoals anderen ook zeggen: omdat je in de winkel er een minuutje staand van een meter afstand naar kijkt, ipv. het probeert in een realistische setting.
De opzet in een winkel is om zo groot / duur mogelijk model te verkopen.

(Ik heb zelf 2x 24inch '4K' staan, een derde zou ik prettig vinden maar dat is voor thuis wat te veel bureauruimte. Ikzelf vind voor mijn werk (tekst en spreadsheets) veel verticale ruimte erg fijn maar zou toch niet veel hoger willen dat dat het nu is. /mening )
eens dat een winkel niet representatief is. Dan toch maar een HDR 42.5 4K scherm kopen en terugsturen als hij niet bevalt. Zie anders geen manier om te testen.

Weet nog wel dat ik vroeg een CRT 22 inch ook bizar groot vond in het begin maar wende snel :)

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12-06 08:49

SeatRider

Hips don't lie

TweakerVincent schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:32:
[...]

eens dat een winkel niet representatief is. Dan toch maar een HDR 42.5 4K scherm kopen en terugsturen als hij niet bevalt. Zie anders geen manier om te testen.

Weet nog wel dat ik vroeg een CRT 22 inch ook bizar groot vond in het begin maar wende snel :)
Hehe, ik heb ook nog een tijdje een 22" Iiyama CRT bakbeest gehad. Die was voornamelijk in de diepte bizar groot. Heb om die reden mijn bureau toen 20 cm van de muur moeten zetten ;-)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 04-06 19:23

millman

6708Mhz @ -185c

Ik zit sinds een paar weken een meter van een 49 4k tv vandaan, ik zou niet anders meer willen, FPS, racegames, name IT.. Had een korte tijd een 55 inch die zeker te groot was, maar wat ik nu heb ben ik zeer blij mee. Ok, 4k maximaal op 60hz maar ik ben daar sowieso niet zo gevoelig voor. Vrienden waren sceptisch, maar vinden het achteraf een hele toffe ervaring. Kortom, 42" is prima te doen!

Heb zelf een Samsung 49mu7500 curved gehaald, zwartwaardes zijn erg goed, inputlag een van de laagste, kleuren zijn top, hdr is er, maar dat werkt via de pc per definitie matig.

Elke keer dat je iets met HDR gaat kijken/spelen dien je dit in Windows aan te zetten, want alles dat SDR is ziet er direct flets uit, met een soort waas. Dat ga je nergens mee tegen volgens mij

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• eddy Cosworth
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 11-06 00:29
heb zelf sinds een aantal weken deze pricewatch: Acer ET430K Wit, Zwart
43" 4K 60htrz bevalt super.

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Razkin schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:10:
Maar dat is niet echt het formaat die dat doet, maar meer de sprong in resolutie. Op een 32" iets dichterbij op 4K was de leesbaarheid en werktuimte ook voorruit gegaan tov 1440p.

Dus @TweakerVincent als je het eenmaal over dit soort formaten hebt, 4K is 4K en als je een 32" wat dichterbij zet heb je hetzelfde effect als een groter scherm op die res. Maar als dat je voorkeur is, why not.

Voor desktopwerk zie ik niet echt het nut van veel groter dan 32" tenzij de res ook hoger wordt.

specs

• TweakerVincent
maratropa schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 16:26:
[...]

Maar dat is niet echt het formaat die dat doet, maar meer de sprong in resolutie. Op een 32" iets dichterbij op 4K was de leesbaarheid en werktuimte ook voorruit gegaan tov 1440p.

Dus @TweakerVincent als je het eenmaal over dit soort formaten hebt, 4K is 4K en als je een 32" wat dichterbij zet heb je hetzelfde effect als een groter scherm op die res. Maar als dat je voorkeur is, why not.

Voor desktopwerk zie ik niet echt het nut van veel groter dan 32" tenzij de res ook hoger wordt.
Ik heb nu 27 inch 4k maar vind het echt zonde dat ik scaling 150% moet doen. Met 32 verwacht ik scaling 125% wat zonde is imo. Liever groot met 100%

• Hahn
Volgens mij heb je vanaf het begin al in je hoofd dat je een 40" of groter scherm wilt, dus ga ervoor ;)

• TweakerVincent
Hahn schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 18:39:
Volgens mij heb je vanaf het begin al in je hoofd dat je een 40" of groter scherm wilt, dus ga ervoor ;)
Wel voorkeur maar ervaringen ben ik erg benieuwd naar.

• TweakerVincent
Update:

Ik heb met black friday een 43 inch 4k scherm gekocht en getest. Binnen een half uur besloten hem te retourneren. Totaal onwerkbaar zo’n groot scherm. Visual studio max en dan met nekpijn linksboven kijken....

Nu gebruik ik gewoon veel losse schermen en dat werkt perfect. Hoop dat iemand hier wat aan heeft. Dank voor jullie replies!

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13-06 20:25

Falcon

Q.A. Engineer (.net/azure)

Waarom juist geen wide-screen? Die hoogte lijkt mij alleen maar irritant

"You never come second by putting other people first"

• TweakerVincent
Falcon schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:27:
Waarom juist geen wide-screen? Die hoogte lijkt mij alleen maar irritant
Multi schermen vind ik zoveel beter voor productiviteit. Nu 27’s inch mss 32 nog testen binnenkort

• VapingQueen
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2020

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Ik heb enkele jaren geleden een opstelling gemaakt met 3 x 32inch en vond het ideaal. Heb er toen wel een speciaal bureau voor gemaakt met een bladmaat van 200 x 80 cm. Middelste scherm stond recht voor mijn neus met de achterkant van de voet gelijk aan de rand van het blad. De linker en rechterscherm stonden ongeveer 45 graden gedraaid. Hoefde dus alleen mijn hoofd iets te draaien om de andere schermen te bekijken.

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True